Gå til innhold

Kor har det blitt av gigantane innan musikk?


AshtraY

Anbefalte innlegg

I dag lages musikken stort sett etter tanken på salgstall.

I dag lages det mer musikk enn noen gang før, og at den kommersielle musikken blir mindre og mindre andel av samlet produksjon.

Derimot så publiserer og markedsføres det oftere mer sikre band, for å sikre avkastningen.

Kanskje det er prisen å betale for piratisering, at man må finne "bra" musikk igjennom nye kanaler.

Og at man støtter bandene man liker med å gå på konsert med dem.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville sagt Coldplay, Muse, Radio Head, Green day som er det største idag. Jeg er usikker på når suksessen dems starta, men ville tro det var seint 90 tallet og utover.

Derimot er jeg veldig enig med trådstarter - hvor ble det egentlig av de store gigantene? En gang vil de gamle død ut, Metallica, Iron Maiden and so on. Hvem kommer etter det? Kan neppe se for meg selv på en Jay-Z konsert eller Britney Spears som faktisk er noen av de største... Tror ikke framtiden blir som det var før, da et band samlet titallstusen mennesker, spesielt i sjangrene metal, og det kan vi takke MTV og Voice TV o.l., som bare promotorer søppel.

Lenke til kommentar
Folk er ikke lenger like opptatt eller "avhengige" av musikk som i perioden 1950-80. Av den grunn tror jeg ikke det noensinne vil få giganter som Rolling Stones, Beatles, Elvis, Dylan og Zeppelin igjen.

 

Dette er et trist faktum. Jeg kjenner alt for mange som ikke gidder å sette seg inn i musikk :no: de bare bruker det som bakgrunnstøy.

Lenke til kommentar

Tror det er feil, er flere før som setter seg inn i musikk enn tidligere. Utdanninger innenfor musikk er vanskeligere å komme inn på enn før, se på programmer som idol hvor mange deltakere, ungdommens kulturmønstring. Folk er mye mer involvert i musikk enn tidligere. Problemet er kanskje at musikken er mer tilgjengelig enn før, vi har flere musikere, flere sjangere. Derfor vanskeligere å finne de få enere der ute, siden musikkbransjen er diverst. Altså at det er så mange sjangre å sette seg inn i. Syns det er godt at det er så mange som ikke liker rock eller annen populærmusikk.

Lenke til kommentar
Folk er ikke lenger like opptatt eller "avhengige" av musikk som i perioden 1950-80. Av den grunn tror jeg ikke det noensinne vil få giganter som Rolling Stones, Beatles, Elvis, Dylan og Zeppelin igjen.

 

Dette er et trist faktum. Jeg kjenner alt for mange som ikke gidder å sette seg inn i musikk :no: de bare bruker det som bakgrunnstøy.

Ser det heller motsatt. Jeg har lagt merke til at folk som levde noe tidligere enn meg ikke har så veldig mye peiling på musikken som foregikk på den tiden. Da kunne de nemlig bare for det meste klamre seg til de bandene alle andre hørte på, siden de ikke hadde Internett og muligheten til å hemningsløst kunne sjekke ut nye, obskure undergrunnsband slik som vi kan i dag.

Lenke til kommentar

Større marked, meir variasjon i musikken, enklare tilgang trur eg fører til meir engasjement enn før. Du finn alltid dei som høyrer på McMusic og radio utan å bry seg noko meir om det. Heilt greit, kan ikkje syte over andre sin musikksmak.

 

Dette med gigantene er litt merkeleg, eg har sjølv høyrt mykje på musikk frå 70-80-talet og det er utvilsomt mykje bra. Det har nok mykje med tida å gjere, dei store bandene var verkeleg store. Mange sjangre vart meir definert og fekk sine eksempelband som blir brukt som målestokk i dag.

 

Når eg kikker på min CD-samling er det mest frå 80-90-talet, men og ein god del frå 2000. Det er vanskeleg å slå gjennom i dagens marked som eit stort band når det finnes så utruleg mykje å høyre på. Det var kanskje lettare å skilje klinten frå kveiten før.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...