Gå til innhold

Kor har det blitt av gigantane innan musikk?


AshtraY

Anbefalte innlegg

Vet ikke hva som er mer plagsomt, "lol classick rawk \m/, rap suxxx" folka som mener all ny musikk er dårlig samtidig som de mener KISS (klassik rockbandenes egen McDonalds) er et av verdens beste eller "jeg hører på alt :)" folka som blir nervøse av tanken på å høre på noe som ikke for øyeblikket spilles av P4, P3 eller Kanal 24... Ok, den sistnevnte gruppa er verst, men begge suger.

 

Selv tror jeg det ikke er noen "giganter" innen musikk lenger mest pga at samfunnet har endret seg i den grad de siste 20-30 årene med teknologi og underholdningsformater at musikk (og film) ikke lenger har det samme monopolet som underholdningsform. Folk er ikke lenger like opptatt eller "avhengige" av musikk som i perioden 1950-80. Av den grunn tror jeg ikke det noensinne vil få giganter som Rolling Stones, Beatles, Elvis, Dylan og Zeppelin igjen.

 

Det betyr derimot ikke at musikere i dag er verre enn før, tvert imot spør du meg. De aller beste er bare vanskeligere å finne, dessverre.

 

Og bare for å gjøre det klart, Rolling Stones, Beatles og Elvis er ekstremt overvurderte.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Selv tror jeg det ikke er noen "giganter" innen musikk lenger mest pga at samfunnet har endret seg i den grad de siste 20-30 årene med teknologi og underholdningsformater at musikk (og film) ikke lenger har det samme monopolet som underholdningsform. Folk er ikke lenger like opptatt eller "avhengige" av musikk som i perioden 1950-80. Av den grunn tror jeg ikke det noensinne vil få giganter som Rolling Stones, Beatles, Elvis, Dylan og Zeppelin igjen.

 

Det betyr derimot ikke at musikere i dag er verre enn før, tvert imot spør du meg. De aller beste er bare vanskeligere å finne, dessverre.

 

Og bare for å gjøre det klart, Rolling Stones, Beatles og Elvis er ekstremt overvurderte.

Veldig enig i det du sier her!

Ikke bare at musikk og filmindustrien har mistet de markedsandelene av underholdningsformater, men og at det er flere som krangler om den samme, men stadig mindre del av kakestykket.

Dessuten at musikk kanskje ikke er så mye med å definere mennekser som før da musikk har mistet sin kraft til å være opprørsk.

Lenke til kommentar
Det kommer helt sikkert til å bli nye giganter fra 2000 tallet

 

Band som 3 Doors Down, Fall Out Boy kommer til å bli veldig store, det er ejg sikker på!

Hvem? :ph34r:

 

Hvid du ikke vet hvem disse bandene er må du seriøst oppdatere musikkbiblioteket ditt

 

Haha, det er vel heller du som bør slette ditt! 3 doors down spiller kjempekjedelig, sukkersøt boyband'ish musikk ala lifehouse. Mens fall out boy spiller ensformig emopop. Nei takk!

 

Helt feil på begge punkter vil jeg si, men alle har hver sin smak.

Fall out boy var et av de to artistene som solgte 1 million plater i fjor ( den andre var rapperen T.I)

 

Mens du sier at du synes 3 doors down er kjedelig vil jeg si at dette er helt feil. Utrolig bra melodier og tekster. Post-Grunge band som startet i 2000 for de som lurer.

Lenke til kommentar
Det kommer helt sikkert til å bli nye giganter fra 2000 tallet

 

Band som 3 Doors Down, Fall Out Boy kommer til å bli veldig store, det er ejg sikker på!

Hvem? :ph34r:

 

Hvid du ikke vet hvem disse bandene er må du seriøst oppdatere musikkbiblioteket ditt

 

Haha, det er vel heller du som bør slette ditt! 3 doors down spiller kjempekjedelig, sukkersøt boyband'ish musikk ala lifehouse. Mens fall out boy spiller ensformig emopop. Nei takk!

 

Helt feil på begge punkter vil jeg si, men alle har hver sin smak.

Fall out boy var et av de to artistene som solgte 1 million plater i fjor ( den andre var rapperen T.I)

 

Mens du sier at du synes 3 doors down er kjedelig vil jeg si at dette er helt feil. Utrolig bra melodier og tekster. Post-Grunge band som startet i 2000 for de som lurer.

 

Alle har hver sin smak, ja. Uansett, det at du argumenterer med salgstall blir veldig usaklig. Det at noe selger godt trenger ikke bety at noe er bra eller kommer til å bli husket. Det at noe selger bra betyr som oftest at det har blitt markedført bra. Fall out boy f.eks. Han bassisten er jo i avisen hele tiden sammen med Ashley Simpson, så det er jo ikke rart at folk sjekker dem ut. Det finnes veldig mange folk som trenger å bli fortalt hva som er kult å høre på. Det får de høre om fra media, og fall out boy er et slikt band folk blir fortalt at de skal høre på. Derav gode salgstall. De gjør ikke noe nytt og det er sykt ensformig og forutsigbart.

 

Igjen har folk forskjellig smak. Jeg synes 3 doors down er kjempekjedelig. Husker i gode gamle dager hadde jeg bekjentskap med diverse gutter som elsket boyband. De sa at jeg hørte på "piggtråd musikk" og at skikkelig musikk var westlife, A1, og 3 doors down. Og det at de har gode tekster er jeg ikke akkurat enig i. Googlet dem og tok opp en tilfeldig tekst. Det var akkurat slik som jeg tenkte det skulle være. Her er et utdrag:

 

"And you love me but you don't

You love me but you don't

You love me but you don't know who I am

And you love me but you don't

You love me but you don't

You love me but you don't know me"

 

I min bok er ikke det der et utdrag fra en sang med "utrolig bra" tekster.

Lenke til kommentar
Og det at de har gode tekster er jeg ikke akkurat enig i. Googlet dem og tok opp en tilfeldig tekst. Det var akkurat slik som jeg tenkte det skulle være. Her er et utdrag:

 

"And you love me but you don't

You love me but you don't

You love me but you don't know who I am

And you love me but you don't

You love me but you don't

You love me but you don't know me"

 

I min bok er ikke det der et utdrag fra en sang med "utrolig bra" tekster.

Hadde du googlet Rage Against the Machine, plukket en tilfeldig tekst og en tilfeldig del av denne teksten så hadde du kanskje endt opp med dette:

 

Fuck you, I won't do what you tell me

Fuck you, I won't do what you tell me

Fuck you, I won't do what you tell me

Fuck you, I won't do what you tell me

Fuck you, I won't do what you tell me

Fuck you, I won't do what you tell me

Fuck you, I won't do what you tell me

Fuck you, I won't do what you tell me

Fuck you, I won't do what you tell me!

Fuck you, I won't do what you tell me!

Fuck you, I won't do what you tell me!

Fuck you, I won't do what you tell me!

Fuck you, I won't do what you tell me!

Fuck you, I won't do what you tell me!

Fuck you, I won't do what you tell me!

Fuck you, I won't do what you tell me!

Motherfucker!

Uggh!

 

:ph34r:

Lenke til kommentar
Og det at de har gode tekster er jeg ikke akkurat enig i. Googlet dem og tok opp en tilfeldig tekst. Det var akkurat slik som jeg tenkte det skulle være. Her er et utdrag:

 

"And you love me but you don't

You love me but you don't

You love me but you don't know who I am

And you love me but you don't

You love me but you don't

You love me but you don't know me"

 

I min bok er ikke det der et utdrag fra en sang med "utrolig bra" tekster.

Hadde du googlet Rage Against the Machine, plukket en tilfeldig tekst og en tilfeldig del av denne teksten så hadde du kanskje endt opp med dette:

 

Fuck you, I won't do what you tell me

Fuck you, I won't do what you tell me

Fuck you, I won't do what you tell me

Fuck you, I won't do what you tell me

Fuck you, I won't do what you tell me

Fuck you, I won't do what you tell me

Fuck you, I won't do what you tell me

Fuck you, I won't do what you tell me

Fuck you, I won't do what you tell me!

Fuck you, I won't do what you tell me!

Fuck you, I won't do what you tell me!

Fuck you, I won't do what you tell me!

Fuck you, I won't do what you tell me!

Fuck you, I won't do what you tell me!

Fuck you, I won't do what you tell me!

Fuck you, I won't do what you tell me!

Motherfucker!

Uggh!

 

:ph34r:

 

Hehe! :p

 

Men nå har jeg god grunn til å tro at de andre tekstene til bandet er i den gaten også da. Siden jeg har vært borti dem før...

Lenke til kommentar
She loves you yeah yeah yeah

She loves you yeah yeah yeah

She loves you yeah yeah yeah

 

:-----D

 

Boyband-musikk som ikke vil bli husket? Neh... :D

 

Synes forresten det er sørgelig at kanaler som The Voice skal være det kuleste som finnes, det blir dårlig med klassikere av den slags musikk.

 

Også begredelig trance og techno er eksempler på at dette tiåret har vært litt nedtur sammenlignet med rock og metal-klassikerne fra tidligere tider.

Lenke til kommentar
Må støtte trådstarter her, savner BRA musikk.

Menmen, kan jo alltids kose oss med 60-90 musikken :)

The Libertines, Arcade Fire, Franz Ferdinand, Arctic Monkeys, Devendra Banhart, Babyshambles, Gogol Bordello, Jens Lekman, Cocorosie. Skal jeg fortsette?

 

Det finnes masse bra musikk i dag, mer enn noen gang før. Og likevel så er det unge folk som sutrer over at musikken suger og klamrer seg musikken som foreldrene deres hørte på. Hemmelighet: Pop-musikken på 90-tallet var like grusom som pop-musikken i dag. I dag husker alle Oasis, Blur, Nirvana, Pearl Jam og den BRA musikken, men dere skal være klar over at det som var populært mesteparten av 90-tallet var grusom eurodance! Sier Mr. President dere noe? Dr. Bombay? Take That? EifFel 65? Spice Girls? Det var så mye dårlig musikk på 90-tallet at jeg er glad det er over for lenge siden. Heldigvis har vi fremdeles den bra musikken. Om dere tar dere tid til å være en del av deres egen samtid så kanskje dere kan oppdage noe bra musikk fra dette tiåret også? Gudene vet at det er mye bra musikk, om dere bare vet hvor dere skal lete. Musikken døde ikke '99.

Lenke til kommentar
hehe. Jeg sier ikke at 3 Doors Down er bra, for all del. Var ikke dette bandet smått populære for en 6-7 år siden? En låt som het Kryptonite eller noe i den gata? Synes å huske at jeg avskrev dem i begynnelsen av årtusenet ...

 

Kryptonite var en OK sang. De andre 3 Doors Down-sangene jeg har hørt var ikke fullt så OK..

 

Pop-musikken på 90-tallet var like grusom som pop-musikken i dag. I dag husker alle Oasis, Blur, Nirvana, Pearl Jam og den BRA musikken, men dere skal være klar over at det som var populært mesteparten av 90-tallet var grusom eurodance! Sier Mr. President dere noe? Dr. Bombay? Take That? EifFel 65? Spice Girls?

 

Jeg hører faktisk heller på Mr. President og Dr. Bombay enn Oasis og Pearl Jam. Skrotband begge to IMO. Men Blur og Nirvana var bra.

Lenke til kommentar
She loves you yeah yeah yeah

She loves you yeah yeah yeah

She loves you yeah yeah yeah

 

:-----D

 

Boyband-musikk som ikke vil bli husket? Neh... :D

 

Men spesielt genialt poetisk er det vel ikke? Det var jo det det var snakk om. Nå sier ikke jeg noe om Beatles sine tekster siden jeg ikke har peiling på dem. Dette fordi jeg strengt tatt ikke har vurdert å sette meg inn i dem engang. Det er ikke min type musikk! :)

 

Jeg trodde jeg visste hvordan type tekster 3 doors down hadde, så jeg googlet dem for å se om jeg hadde rett. Dette sjekket jeg ved å ta en tilfeldig tekst. Kanskje ikke den mest nøyaktige metoden, men jeg bryr meg ikke så mye at jeg orker gå så veldig vitenskapelig til verks for så å finne det ultimate svaret. Det jeg fant stemte overens med det jeg trodde. Med andre ord jeg vil ikke si meg enig i at de har så vanvittig gode tekster som en bruker tidligere påstod.

 

Hvor teite tekster et band som blir hyllet av mange måtte ha har lite med saken å gjøre. Det ettersom jeg bare skulle stille meg tvilende til utsagnet om at 3 doors down sine tekster var geniale.

 

Håper noen skjønte hva jeg mente nå! :)

Lenke til kommentar
Jeg hører faktisk heller på Mr. President og Dr. Bombay enn Oasis og Pearl Jam. Skrotband begge to IMO. Men Blur og Nirvana var bra.

Håper det er av nostalgiske årsaker og ikke musikalske ;)

 

Både og. Jeg synes ærlig talt ikke hverken Pearl Jam eller Oasis var spesielt musikalsk interessante. Nå var jo ikke hverken Dr. Bombay eller Mr. President store komponister de heller, men de klarte i det minste å underholde meg, noe hverken Gallagher-brødrene eller Vedder & co. har klart (rent utenom at jeg liker Wonderwall) ;)

Lenke til kommentar
Ja musikken skal nytes, ikke overanalyseres. Bryr meg stort sett lite om teksten, om den er fengende nok er den er bra nok.

 

Selvsagt skal den ikke overanalyseres! :) Det er det ikke noe som skal. Jeg bryr meg mye om tekstene. Kan fint høre på musikk som ikke har spesielt gode tekster, men gode tekster kan gjøre god musikk MYE bedre etter min mening! :)

Lenke til kommentar

Fuck you, I won't do what you tell me! x1500 ganger

Musikk har mye med troverdighet å gjøre, som en skuespiller så fremfører en musiker en historie, en mer subtil sådan.

Kanskje særlig vokalisten blir fort avdekket om han ikke klarer å overbevise.

Og når Zach, i den rammen som bandet gav han, så trodde man virklig på når han sang, " faen ta deg, jeg gjør ikke som du sier".

Lenke til kommentar

Jeg liker heller ikke Beatles, men "she loves you" viser vel at en sang kan bli husket i labg tid etterpå selv om teksten ikke er allverden.

 

Jeg liker heller ikke Beatles, men "she loves you" viser vel at en sang kan bli husket i lang tid etterpå selv om teksten ikke er allverden.

Lenke til kommentar

Radiohead må huskes. Makan til genial musikk helt siden tidlig 90-tall skal man leite lenge etter (og ikke finne).

 

I dag lages musikken stort sett etter tanken på salgstall. Listepop er jo en vits. Det skal ikke være mulig å lure store deler av dagens ungdom til å høre på det. Tekstene er fulle av klisjeer, spiller altfor ofte på sex og vil ikke "gi deg noe", om du skjønner (om man da ikke tar med alle ungpikene som gråter til de fengende tonene fra "Hate That I Love You" med(ikke av) "Ne-Yo", forøvrig produsert av den norske stjerneduoen Stargate!). Verden og teknologien har utviklet seg voldsomt. Musikk har blitt en maktkamp der det produseres på løpende bånd. Dagens hit er glemt i morgen. Jeg skjønner bare ikke hvordan ungdom kan høre på "godbiter" som en eller annen intetsigende sang fra grupper som Fall Out Boy, My Chemical Romance, etc...

 

Jeg håper for fremtidens skyld at storheter som Radiohead, Sigur Rós, Bright Eyes samt norske artister som Thom Hell og Thomas Dybdahl vil bli husket (det vil uansett være noen oppegående personer som vil finne frem til disse makeløse personene og deres beroligende, symfoniske, geniale og lindrende musikk). Det gir meg rett og slett fred og ro i sjelen (ikke at jeg er særlig opptatt av dette med sjel og sånt) å høre på denne musikken.

Endret av Faces Down
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...