Gå til innhold

Kor har det blitt av gigantane innan musikk?


AshtraY

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Eg har ein teori om at plateselskapa har blitt altfor utolmodige og vil ha spontan suksess når ein signera ein artist. Er svært få tilfelle no til dags at eit plateselskap tørr å satse på eit band i nokre år, i venting på at bandet skal omsiders bli ein suksess. Dette kan ha med den sterke nedgangen i salgstal i dei siste åra, og som har resultert i at plateselskapa ikkje tar seg råd til å satse på ein artist som har potensiale til å bli stor.

 

Dette kan gå ut over artistar som ikkje er innan dei kommersielle rammene.

Og dette gjer at plateselskap blindt heller signerer artistar som har x antall views på youtube, sjølv om desse kunne vere artistar som aldri kunne få ei platekontrakt i tidligare tiår.

Endret av AshtraY
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke det er riktig, bare se f.eks på Odd Nordstoga som holdt på siden 97 med forskjellige albumutgivelser frem til han fikk den storesuksessen i 2004.

 

Jeg tror heller det er snakk om at musikken har blitt mer og mer variert. Med internett har vi fått tilgang til et så mye større musikkbibliotek at det nesten er umulig å tenke seg hvor mye som det faktisk finnes.

 

Så nå finner du mer av både dårlig og bra musikk. Og selvfølgelig skal populære artister ha kontrakter. Folket vil jo ha slikt musikk!

Lenke til kommentar

Selv må jeg si at 00-tallet er det desidert beste musikktiåret. Mye takket være Internett. Kommersialiseringen av musikk tror jeg har ført til mindre store artister, men større kvantitet og en frykt for å hjelpe innovative og særegne band fordi de kan tape penger på det. Slik havner det EKSTREMT mange dritbra band dypt ned i undergrunnen. Og skal jeg være ærlig så liker jeg ikke så mange av de bandene som er husket fra 70-/80-/90-tallet

Lenke til kommentar
Eg har ein teori om at plateselskapa har blitt altfor utolmodige og vil ha spontan suksess når ein signera ein artist. Er svært få tilfelle no til dags at eit plateselskap tørr å satse på eit band i nokre år, i venting på at bandet skal omsiders bli ein suksess. Dette kan ha med den sterke nedgangen i salgstal i dei siste åra, og som har resultert i at plateselskapa ikkje tar seg råd til å satse på ein artist som har potensiale til å bli stor.

 

Dette kan gå ut over artistar som ikkje er innan dei kommersielle rammene.

Og dette gjer at plateselskap blindt heller signerer artistar som har x antall views på youtube, sjølv om desse kunne vere artistar som aldri kunne få ei platekontrakt i tidligare tiår.

Heldigvis finnes det flere plateselskaper enn de 4 store ...

Lenke til kommentar
Veldig overrasket at hun kommer opp med hit på hit selv med alt trøblet hun klarer å rote seg bort i.

 

Og nøyaktig HVORDAN har PERSONLIGHETEN og BAKGRUNNEN noe som helst med musikken å gjøre i det hele tatt? Jeg er så lei dere "hun har tatt drugs, meh - kan ikke høre på". Hva med Elvis? Hendrix? Stones? Tror du virkelig ikke de brukte 10 ganger så mye dop og drit som Spears?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
DT ble dannet på 80-tallet.

 

*edit: og er DT en gigant ala Stones, GnR, Metallica, Nirvana etc? :hmm:

 

Ja, det er jo sant, men er i det siste de virkelig har slått igjennom.

 

Og ja, jeg vil uten tvil si DT er en gigant -- ikke så veldig "mainstream", men innenfor sin sjanger / miljø er de, og vil alltid være, kongen på haugen.

Lenke til kommentar
Ja, det er jo sant, men er i det siste de virkelig har slått igjennom.

 

Og ja, jeg vil uten tvil si DT er en gigant -- ikke så veldig "mainstream", men innenfor sin sjanger / miljø er de, og vil alltid være, kongen på haugen.

Litt sånt som verdensmester i Norge? ;)

DT har vært store innenfor sitt miljø siden nittitallet.

At bandet er stort innenfor sin sjanger og miljø synes jeg ikke oppfyller betegnelsen gigant.

For meg så er en gigant et band som har større appell hos flere miljøer.

Og ofte så er de viktigste bandene ikke nødvendigvis de som blir størst.

 

Ta eksempelet med grungen. Fair det var Nirvana og Pearl Jam som ble blant de største og dermed ble viktige fordi de fikk store tilhengerskarer og derav påvirket mange fler, men det var Green River og Melvins som mye skapte den retningen. Uten at deres bidrag får særlig anerkjennelse i de brede miljøene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...