Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Har ei venninne som har fått litt økt interesse for foto. Per i dag har hun et 600D med den typiske Canon 50mm 1.8. Hun vil ta steget opp på fullformat (Tror ikke hun tjener så mye på å gå fra 600D opp til feks 70D/80D kontra fullformat). 

 

Det jeg tenker ville passet greit er et brukt 6D. Hun har stått i mellom det og 5D2 eller 5D3. Jeg tenker at i forhold til pris så får hun mest ytelse for pengene ved å gå for 6D. Og så heller kjøpe et til objektiv, kontra å bare kjøpe 5D3 og ingen objektiv.

 

Er det greie råd jeg kommer med, eller er jeg helt på vidda? :)

Så lenge hun ikke driver med actionfotografering fungerer 6D supert.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

...... Hun vil ta steget opp på fullformat (Tror ikke hun tjener så mye på å gå fra 600D opp til feks 70D/80D kontra fullformat). ......

 

Personlig ville jeg mye heller hatt 70D eller 80D enn 6D, mens for andre er større sensor viktigere enn alt annet. Hva som er best oppgradering avhenger jo helt av hva hun vil oppnå med byttet.

Lenke til kommentar

600d har jo tross alt vipp-skjerm og litt nyere "tech" så tror ikke det frister så mye med 80D. Ikke filmer hun og vipp-skjerm brydde hun seg ikke om. Vil heller ha fordelene med fullformat.

 

Skyter ikke action akkurat. Mesteparten blir å ta bilder av hundene sine, men de er ekstremt rolige hunder så tror ikke hun trenger Sony a9 eller annet action-kamera.

 

Tror hun blir å trenge/ha lyst på et teleobjektiv i tillegg med tiden. Enten noe 70-200 eller kanskje 85mm eller 100mm fast.

Lenke til kommentar

600d har jo tross alt vipp-skjerm og litt nyere "tech" så tror ikke det frister så mye med 80D. Ikke filmer hun og vipp-skjerm brydde hun seg ikke om. Vil heller ha fordelene med fullformat.

Skyter ikke action akkurat. Mesteparten blir å ta bilder av hundene sine, men de er ekstremt rolige hunder så tror ikke hun trenger Sony a9 eller annet action-kamera.

Tror hun blir å trenge/ha lyst på et teleobjektiv i tillegg med tiden. Enten noe 70-200 eller kanskje 85mm eller 100mm fast.

Jeg synes det hørtes ut som et godt råd jeg. Jeg synes 6d virker som et veldig godt kamera. Skal man virkelig få glede av fullformat så er det en ide å kjøpe noe lyssterk optikk. 85 mm f1.8 får man for ca 2000 brukt, det er god kvalitet for den prisen.

Lenke til kommentar

Jeg synes det hørtes ut som et godt råd jeg. Jeg synes 6d virker som et veldig godt kamera. Skal man virkelig få glede av fullformat så er det en ide å kjøpe noe lyssterk optikk. 85 mm f1.8 får man for ca 2000 brukt, det er god kvalitet for den prisen.

Takk for tipset! Har tenkt en 85mm ville passe fint. 1.2L er overkill for hennes bruk, men hvis 1.8 ligger på den prisen så skal det absolutt undersøkes. Kunne tenkt meg en slik av og til selv, men har et zoom-objektiv i den rangen fra før så det blir litt unødvendig for meg.

Lenke til kommentar

 

Jeg synes det hørtes ut som et godt råd jeg. Jeg synes 6d virker som et veldig godt kamera. Skal man virkelig få glede av fullformat så er det en ide å kjøpe noe lyssterk optikk. 85 mm f1.8 får man for ca 2000 brukt, det er god kvalitet for den prisen.

 

Takk for tipset! Har tenkt en 85mm ville passe fint. 1.2L er overkill for hennes bruk, men hvis 1.8 ligger på den prisen så skal det absolutt undersøkes. Kunne tenkt meg en slik av og til selv, men har et zoom-objektiv i den rangen fra før så det blir litt unødvendig for meg.

Jeg solgte nettopp min, jeg tror det var 2.000 jeg fikk. Det er et ypperlig objektiv til portretter på fullformat.

Lenke til kommentar

Og med tanke på at hennes 50mm 1.8 (som hun liker godt) tilsvarer 80mm på fullformat så blir det nesten et must. Så blir den nåværende 50mm å gå fra å være portrett-objektiv til mer gatefoto og eventuelt helkroppsbilder. 

 

Gøy å se når folk man kjenner får større interesse for foto. Veldig fin hobby. Hjelper henne med den tekniske biten mest. Greit øye for bilder har hun allerede synes jeg.

Lenke til kommentar

Er det den gamle 50mm 1,8? Den er fin på cropformat, men veldig mye vignettering og til tider ganske uskarp i hjørnene på fullformat dessverre. Jeg likte det godt på gode gamle 350d, men har bare såvidt brukt det på 5d. Men det finner dere vel ut av når dere prøver.

Lenke til kommentar

Usikker på om det er den gamle eller nye (STM) versjonen, men det er den klassiske nifty fifty som ligger til rett over tusenlappen ny. Blir uansett et helt annet objektiv når hun bytter til fullformat. Da vil et 85 mm passe bedre.

 

Ingen grunn til å kvitte seg med 50'n. Masse bang for bucks i en sånn. 

Lenke til kommentar

 

Usikker på om det er den gamle eller nye (STM) versjonen, men det er den klassiske nifty fifty som ligger til rett over tusenlappen ny. Blir uansett et helt annet objektiv når hun bytter til fullformat. Da vil et 85 mm passe bedre.

 

Ingen grunn til å kvitte seg med 50'n. Masse bang for bucks i en sånn. 

 

Nei hun beholder det, men hvis hun likte utsnittet til 50mm så vil hun trenge en 85mm. Som i praksis blir enda bedre også.

Lenke til kommentar

Bruk solkalkulatoren på Heavens-above (du må velge lokasjon først). Jeg mener at midnattssola forsvinner i Tromsø rundt 20. august, så om du skal uka etterpå må du antageligvis litt lenger nord.

 

Edit - sjekket solkalkulatoren, natt til 25. juli er siste natt med midnattssol i Tromsø. På Nordkapp er siste natt med midnattssol natt til 1. august, så i slutten av august er det ikke midnattssol på fastlands-Norge. Vel og merke er ikke sola langt under horisonten, så det vil jo være ganske lyst enda.

Endret av ventle
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du kan også bruke time and date og bytte sted til du finner et som passer. Siste midnattsol i Tromsø i år er natta 25-26 juli så du må nok ennå lengre nord. Årets siste midnattsol på Nordkapp er natta 31 juli - 1 august. Årets siste midnattsol i Longyearbyen er natta 23-24 august. Edit: Disse datoene tar vist ikke hensyn til geografien. De forutsetter utsikt mot horisonten.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Fikk en mail fra Canon Norge.

Ser ut som Canon har "oppdaget" speilløst kamera, eller at de tror at deres kunder ikke vet hva dette er :p

 

 

Hva er et speilløst kamera?

      Transparent.png   Til forskjell fra speilreflekskameraer inneholder ikke speilløse kameraer hverken speil eller optisk søker, og dermed kan de lages i mindre størrelse. Du får likevel de samme kreative mulighetene som et speilreflekskamera, og du kan bruke det samme utvalget av Canon-objektiver.
Endret av Nautica
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Fikk en mail fra Canon Norge.

Ser ut som Canon har "oppdaget" speilløst kamera, eller at de tror at deres kunder ikke vet hva dette er :p

 

Hadde Canon tatt speilløst seriøst og lansert Eos M5 i stedet for Eos M i 2012 hadde jeg sannsynligvis vært Canon-kunde fortsatt. Men Canon er store og de kan sikkert gjøre det bra fortsatt hvis de følger opp Eos M5 med ennå bedre modeller.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...