Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

La inn bestilling på Canon C200; ikke helt bestemt meg ennå - men greit å ha mulighet til å få det ved første runde.

 

Edit:

Mangel på bra codec og 4:2:0/8 bit 35Mbit/s i 1080p på MP4 er en stor skuffelse. Jeg hadde håpet på 4:2:2 10bit og minimum 50 Mbit/s på 1080p. Ser ut som dette skal forbedres i firmware, men kan ikke helt skjønne hvorfor de skal vente til Februar 2018 med dette? Ellers er alt rett på dette kamera så langt jeg kan se.

Endret av TGB
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det kommer litt an på hvor unikt bildet er, og hva slags rettigheter de ber om. Hvis det er lett for dem å finne et annet, lignende bilde, er det ikke vits i å be om alt for mye, da går de bare til noen andre. Hvis de ber om eksklusive rettigheter, så kan du legge på en hel del.

 

Selv selger jeg som regel ikke-eksklusive bilderettigheter for rundt 2 000kr eks mva hvis noen med kommersielle interesser ber om å få bruke et spesifikt bilde eller en serie jeg har tatt tidligere. Som regel avtaler jeg pris på telefon, da er det lettere å få en følelse av prisområdet de kan tenke seg før jeg foreslår noe. :)

Takk for svar. Jeg forventer ingen kjempesum, men synes vel det hadde vært rimelig med en liten kompensasjon, siden det dreier seg om et kommersielt prosjekt. Ikke så enkelt å ringe vedkommende som kontaktet meg, jeg fikk bare en epostadresse, men jeg har sendt et svar og spurt om hva de kan tenke seg å tilby. Aner ikke om bildet mitt er unikt, det var av en hulerestaurant på et avsidesliggende sted i Armenia. 

Lenke til kommentar

D5 er noe helt annen på AF enn D4s/D4. Det har skjedd en del på D4s relatert AF sammenlignet med D3 også da. Så joda, modulen er nok den samme, men det har skjedd ganske mye med algoritmene i bakgrunnen.

Utvikling går videre i begge leire, det er klart. Men speilrefleksene har en ulempe når det gjelder AF, og det er at AF modulen ikke sitter i samme plan som bildesensoren, slik at det alltid vil være en viss feilmargin.

Lenke til kommentar

 

D5 er noe helt annen på AF enn D4s/D4. Det har skjedd en del på D4s relatert AF sammenlignet med D3 også da. Så joda, modulen er nok den samme, men det har skjedd ganske mye med algoritmene i bakgrunnen.

Utvikling går videre i begge leire, det er klart. Men speilrefleksene har en ulempe når det gjelder AF, og det er at AF modulen ikke sitter i samme plan som bildesensoren, slik at det alltid vil være en viss feilmargin.

 

Under videofilming er det vel ingenting prinsipielt i veien for at den kan gjøre akkurat det, men det vil selvsagt kreve to AF-moduler i kameraet. For et kamera på et prisnivå som D5 kan jeg ikke se for meg at det er det store problemet. 

Lenke til kommentar

Har vel mer eller mindre fått bekreftet at Canon C200 sin codec oppdatering til neste år (XF-AVC) kun vil støtte 8bit. Da er egentlig kamera ubrukelig siden man er stuck med 8bit på alt unntatt raw. Kan ikke basere all jobb på å filme i RAW light (128GB = 15 min). 

 

Så da utgår Canon C200 for min del. Kan ikke kjøpe et såpass dyrt kamera i 2017 som ikke har 4:2:2 10bit med minst 50Mbit/s bitrate i 1080p som minimum. Ordre kansellert (vet flere som tenker det samme). Rart at Canon skal sabotere for seg selv på denne måten. Nesten som de ikke ønsker å ha konkurransedyktige produkter. Greit å beskytte egne høyere modeller, men det hjelper lite om konkurrentene har både 10bit og 4:2:2 på langt billigere produkter.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Spennende nyheter fra Nikon. 

Fisheye zoomobjektiv, det må da være et helt nytt konsept? 

https://www.japanphoto.no/nikon-af-s-nikkor-8-15mm-f-35-45e-ed-fisheye?q=&hPP=24&idx=jp_products&p=0&is_v=1#

Finnes fisheye zoom fra Tokina til Nikon i zoom-utgave; men denne er ikke fullformat. Så 8-15mm fullformat zoom er ikke noe jeg har sett før i det minste. Naturligvis kan denne ikke måle seg med den gamle legendariske Nikon 6mm f/2.8 fisheye, selges for over 100.000 EUR på bruktmarkedet nå om dagen.

 

post-182759-0-78555500-1496411933_thumb.jpg

 

Her snakker vi glass :D

Endret av TGB
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Spennende nyheter fra Nikon. 

Fisheye zoomobjektiv, det må da være et helt nytt konsept? 

https://www.japanphoto.no/nikon-af-s-nikkor-8-15mm-f-35-45e-ed-fisheye?q=&hPP=24&idx=jp_products&p=0&is_v=1#

Finnes fisheye zoom fra Tokina til Nikon i zoom-utgave; men denne er ikke fullformat. Så 8-15mm fullformat zoom er ikke noe jeg har sett før i det minste. Naturligvis kan denne ikke måle seg med den gamle legendariske Nikon 6mm f/2.8 fisheye, selges for over 100.000 EUR på bruktmarkedet nå om dagen.

 

attachicon.gifnikon-6mm-f2.8-fisheye-lens.jpg

 

Her snakker vi glass :D

 

 

Selges den nå igjen? Og igjen lagt ut til en fantasipris som den selvsagt ikke blir solgt for. Hadde vært morsomt det, men... Samyang 8 mm gir (nesten) sirkulært bilde på fullformat, og funker helt greit. Du får vel et par hundre sånne for bruktprisen på det monsteret der. 

Lenke til kommentar

Har vel mer eller mindre fått bekreftet at Canon C200 sin codec oppdatering til neste år (XF-AVC) kun vil støtte 8bit. Da er egentlig kamera ubrukelig siden man er stuck med 8bit på alt unntatt raw. Kan ikke basere all jobb på å filme i RAW light (128GB = 15 min). 

 

Så da utgår Canon C200 for min del. Kan ikke kjøpe et såpass dyrt kamera i 2017 som ikke har 4:2:2 10bit med minst 50Mbit/s bitrate i 1080p som minimum. Ordre kansellert (vet flere som tenker det samme). Rart at Canon skal sabotere for seg selv på denne måten. Nesten som de ikke ønsker å ha konkurransedyktige produkter. Greit å beskytte egne høyere modeller, men det hjelper lite om konkurrentene har både 10bit og 4:2:2 på langt billigere produkter.

 

Til mitt bruk er C200 perfekt. Har jeg ikke tid til å hanskes med Raw, har jeg neppe tid til å gjøre noe annet enn å laste rett opp fra minnekortet uansett. 

 

Når det er sagt, skjønner jeg godt at mange stusser over Canons valg om å ikke støtte en bedre ikke-Raw-codec. Og for min egen del er prisen ca. det dobbelte av hva jeg har råd til å betale. Håper dermed heller en eventuell C100 mkIII følger det samme prinsippet. Men da får jeg sikkert ikke SDI. Er jo bestandig noe man må ofre i Canon-verdenen. 

 

Inntil videre er jeg heldigvis godt fornøyd med å avvente fram til et kamera med de kompromissene jeg kan leve med, kommer. :)

Lenke til kommentar

 

Har vel mer eller mindre fått bekreftet at Canon C200 sin codec oppdatering til neste år (XF-AVC) kun vil støtte 8bit. Da er egentlig kamera ubrukelig siden man er stuck med 8bit på alt unntatt raw. Kan ikke basere all jobb på å filme i RAW light (128GB = 15 min). 

 

Så da utgår Canon C200 for min del. Kan ikke kjøpe et såpass dyrt kamera i 2017 som ikke har 4:2:2 10bit med minst 50Mbit/s bitrate i 1080p som minimum. Ordre kansellert (vet flere som tenker det samme). Rart at Canon skal sabotere for seg selv på denne måten. Nesten som de ikke ønsker å ha konkurransedyktige produkter. Greit å beskytte egne høyere modeller, men det hjelper lite om konkurrentene har både 10bit og 4:2:2 på langt billigere produkter.

 

Til mitt bruk er C200 perfekt. Har jeg ikke tid til å hanskes med Raw, har jeg neppe tid til å gjøre noe annet enn å laste rett opp fra minnekortet uansett. 

 

Når det er sagt, skjønner jeg godt at mange stusser over Canons valg om å ikke støtte en bedre ikke-Raw-codec. Og for min egen del er prisen ca. det dobbelte av hva jeg har råd til å betale. Håper dermed heller en eventuell C100 mkIII følger det samme prinsippet. Men da får jeg sikkert ikke SDI. Er jo bestandig noe man må ofre i Canon-verdenen. 

 

Inntil videre er jeg heldigvis godt fornøyd med å avvente fram til et kamera med de kompromissene jeg kan leve med, kommer. :)

 

Det er nettopp det med RAW jeg ikke har tid til å suse med heller; derfor ekstra trist at man ikke bare kan ta i clog 4:2:2 10bit så har man rom for å gjøre ganske dramatiske justeringer med tanke på høylys/skygger og farger. Pleier ofte bruke clog på c100 mk2, så legger jeg bare på LUT i adobe premiere etterpå. Tar ca 10 sekiunder; c100 mk2 leverer varene den; men i 8bit er det svært begrenset hvor mye man kan justere før man får banding og andre problemer . C200 fungerer fint til det meste med 35Mbit/s 4:2:0 8bit i 1080p, men det er så utrolig kjipt at de ødelegger utstyret sitt med slike fiktive begrensninger. Jeg synes et videohus til 86.500 (inkl. mva) bør klarer levere en fornuftig codec i bitrate og dybde som en del oppdragsgivere forventer. Skal man fikle med RAW blir det fort veldig dyrt og komplisert.

 

Det kjipeste er at det hadde kamerahuset hadde vært ren perfeksjon for mitt bruk om de hadde levert XF-AVC i 50Mbit/s 4:2:2 10bit 1080p, og potensielt 200Mbit 4:2:2 10bit 2160p. Da hadde man også være innenfor kravene til de særeste oppdragsgiverne.

 

RAW er sikkert fint om man skal skyte en kort reklamefilm; den muligheten er selvsagt også veldig fin - men kunne klart meg med RAW via SDI. SDI utgangen har de også ødelagt på C200 (samme med HDMI). HDMI er 8bit; SDI har kun 10bit på 1080p/2K; UHD/4K er 8bit også på SDI. Raw over SDI hadde vært magi.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Alt ser fantastisk ut; _MEN_ de har selvsagt rota det til med MP4 støtten. Man får ikke mer enn 35Mbit/s på MP4 i 1080p, som selvsagt er en episk feil siden en del TV-stasjoner helst vil ha 50Mbit. Det skal komme noen codec-oppdateringer neste år (februar) til kamera som sansynligvis fikser dette, men det er så utrolig Canon å ødelegge noe på denne måten.

Veldig typisk. Jeg var på lanseringen av 5D mk2 hos Fotovideo i 2009(?). Folka fra NRK var ekstremt interessert. Så spurte de om det tok opp i 25p.

 

«Jeg hadde håpet at du ikke skulle spørre om det..»

 

Men det var god tapas, og plenty gratis øl. Jeg klager ikke. Det er mulig jeg ødela det første 50D-et i Norge litt ved et uhell den kvelden.

 

-

 

Father Brown på NRK1. Litt lattis.

 

Han stenger for vinduene på stua, og dekker taklampen med rødt stoff. Så lukker han døra, med en boks negativer, en bok om fremkalling (visstnok den beste boken om fremkalling). Litt senere kommer han ut med en håndfull perfekte prints I postkortstørrelse​.

 

Ganske morsomt.

 

Edith: Det er forresten ganske korka å ikke inkludere en BNC-plugg som vha. coaxkabel kan sende et SDI-signal på et videokamera som retter seg inn mot proffmarkedet.

Endret av Simon Aldra
Lenke til kommentar

Det er også litt spennende at Canon lager uten tvil best kamerahus, men Panasonic og Sony er de eneste som har skjønt dette med codec og bitrater. Hadde Canon skjønt dette med codec og bitrater så ville de faktisk utkonkurrert Panasonic og Sony. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...