Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Denne ene kunden vil ha et bilde fordi han ser huset sitt på det. Han kjenner neppe noe annet format i hele verden enn jpeg. Han får fila og slenger inn en bestilling på stort print fra Japan Foto, eller Elite Foto, uten noen form for garanti. For all del, jeg kan sende fila jeg, bare ikke kom klagende hvis du ikke blir fornøyd.. Det er selvfølgelig en helt annen greie med profesjonelle tjenester, hvor jeg ikke har problemer med å sende ut RAW filer hvis ønskelig.

Endret av Kenneth Solfjeld
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I mitt hodet selger du da et kunstverk, og det er bare naturlig å stå for produksjon og jeg ville trukket det et steg lenger og også tilbudt innramming og oppheng, men dette kan eventuelt være valgfritt.

 

Da har du full kontroll på kvalitet og kunden får også et bedre sluttprodukt. Jeg trenger kanskje noe mer kunst på veggene i et større hus snart og da har jeg tenkt at det hadde vært artig å kjøpt noe fotokunst, og da vil jeg foretrekke ferdig produsert, signert og gjerne også nummerert, kjøpe filer for å printe selv ville jeg ikke ønske.

 

Oppdragsfoto er noe ganske annet, da er det naturlig å ønske å kjøpe filene.

 

Henning

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I mitt hodet selger du da et kunstverk, og det er bare naturlig å stå for produksjon og jeg ville trukket det et steg lenger og også tilbudt innramming og oppheng, men dette kan eventuelt være valgfritt.

 

Da har du full kontroll på kvalitet og kunden får også et bedre sluttprodukt. Jeg trenger kanskje noe mer kunst på veggene i et større hus snart og da har jeg tenkt at det hadde vært artig å kjøpt noe fotokunst, og da vil jeg foretrekke ferdig produsert, signert og gjerne også nummerert, kjøpe filer for å printe selv ville jeg ikke ønske.

 

Oppdragsfoto er noe ganske annet, da er det naturlig å ønske å kjøpe filene.

 

Henning

 

Får kunden det? Jeg kjenner mitt eget behov når det gjelder hvordan ting skal se ut i hjemmet mitt bedre enn fotografen gjør. Om vedkommende mener man får det beste resultatet med å printe selv, er det ikke litt arrogant å overstyre det om det faktisk er kunden man er opptatt av? Å gjøre det for sin egen del er en annen sak.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

I mitt hodet selger du da et kunstverk, og det er bare naturlig å stå for produksjon og jeg ville trukket det et steg lenger og også tilbudt innramming og oppheng, men dette kan eventuelt være valgfritt.

 

Da har du full kontroll på kvalitet og kunden får også et bedre sluttprodukt. Jeg trenger kanskje noe mer kunst på veggene i et større hus snart og da har jeg tenkt at det hadde vært artig å kjøpt noe fotokunst, og da vil jeg foretrekke ferdig produsert, signert og gjerne også nummerert, kjøpe filer for å printe selv ville jeg ikke ønske.

 

Oppdragsfoto er noe ganske annet, da er det naturlig å ønske å kjøpe filene.

 

Henning

 

Får kunden det? Jeg kjenner mitt eget behov når det gjelder hvordan ting skal se ut i hjemmet mitt bedre enn fotografen gjør. Om vedkommende mener man får det beste resultatet med å printe selv, er det ikke litt arrogant å overstyre det om det faktisk er kunden man er opptatt av? Å gjøre det for sin egen del er en annen sak.

 

AtW

 

 

Jo det er jo lov å sette krav både fra selger og fra kjøper, om man ikke blir enige så blir det ikke ett salg, ikke verre enn det. 

Men om jeg kjøper et bilde av Picasso så vil jeg ikke be om å få fargelegge selv, selv om jeg vet hva slags farger som passer i stua mi  ;)

 

henning

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor ikke dra den ennå lengre og selge inn veggmaling og bildebelysning i samme slengen? </ironi> Jeg skjønner at fotografen vil tvinge på kunden mest mulig mersalg under påskudd av å være kontroll over det kunstneriske uttrykket, men jeg synes ikke så mye om tvangselementet. Som kunde velger jeg kunstverk på egenhånd og ønsker selv kontroll på hvordan det uttrykkes i omgivelsene det skal stå i. Som selger vil jeg respektere en kundes ønske om å ta denne kontrollen. Selv om man klarer å selge inn både utskrift, innramming, oppheng og belysning så har man ingen kontroll på om kunstverket henges opp på utedoen på hytta eller i rådhushallen. På et eller annet punkt må man gi slipp på kontrollen. Å anta at kunden er idiot og skriver ut et 1 Mp jpeg med vannmerke på kopipapir i stort sammenlappet format på laserskriver og henger det opp i Caféen han jobber i, er nok en undervurdering av de fleste kunder, men gjør noen det mener jeg det får være kundens valg. Fotografen har en jobb med å overbevise om kvalitet på utskrift etc, men bør etter min mening ikke tvinge dette på kundene som om alle var like idiot.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Får stadig oftere henvendelse fra folk som vil kjøpe bildefilene mine og levere til print selv. Jeg er skeptisk til denne praksisen, siden jeg vet alt for godt hvor vanskelig det er å få det resultatet jeg ønsker. Jeg har derfor knyttet meg til en fotograf som printer for meg med meget godt resultat. Dessuten har jeg ikke lyst til å gi fra meg bildefiler. Hva synes folket om slikt?

Kanskje kunden vil bruke bildet elektronisk også ?

Kan også hende at kunden har andre preferanser når det gjelder utseende på bildet/er, så har/henne forandrer eksponeringen til det ugjenkjennelige.

 

Uansett hva dere blir enige om så burde du forsikre deg om at du har eierrettighetene så bildet ikke selges videre.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Kunden har skjelden rett. Hvis jeg selger bildefiler skal fortjenesten være stor og opphavsmann ukjent. Privatmarked er utelukket. Jeg taper noen kroner, men beholder min kunstneriske integritet.

 

Tanken på at en kunde printer ut noe glorete billige greier og selv beskjærer motivet, samtidig som navnet mitt er knyttet til verket, hadde holdt meg våken om natta..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

I mitt hodet selger du da et kunstverk, og det er bare naturlig å stå for produksjon og jeg ville trukket det et steg lenger og også tilbudt innramming og oppheng, men dette kan eventuelt være valgfritt.

 

Da har du full kontroll på kvalitet og kunden får også et bedre sluttprodukt. Jeg trenger kanskje noe mer kunst på veggene i et større hus snart og da har jeg tenkt at det hadde vært artig å kjøpt noe fotokunst, og da vil jeg foretrekke ferdig produsert, signert og gjerne også nummerert, kjøpe filer for å printe selv ville jeg ikke ønske.

 

Oppdragsfoto er noe ganske annet, da er det naturlig å ønske å kjøpe filene.

 

Henning

 

Får kunden det? Jeg kjenner mitt eget behov når det gjelder hvordan ting skal se ut i hjemmet mitt bedre enn fotografen gjør. Om vedkommende mener man får det beste resultatet med å printe selv, er det ikke litt arrogant å overstyre det om det faktisk er kunden man er opptatt av? Å gjøre det for sin egen del er en annen sak.

 

AtW

 

 

Jo det er jo lov å sette krav både fra selger og fra kjøper, om man ikke blir enige så blir det ikke ett salg, ikke verre enn det. 

Men om jeg kjøper et bilde av Picasso så vil jeg ikke be om å få fargelegge selv, selv om jeg vet hva slags farger som passer i stua mi   ;)

 

henning

 

 

Det er lov ja, men det betyr ikke at jeg må være enig i at det er en god ide, jeg står foreløpig for at det er relativt arrogant å mene at man kjenner kundens behov bedre enn kunden gjør selv på generell basis. Jeg oppfatter det som et vikarierende argument, og da er det bedre å være ærlig på hvorfor man ønsker å ha kontrollen, enn å "skylde på" kundens beste, om det virkelig kun er kundens beste som er årsaken, så mener jeg man bør revurdere.

 

AtW

Lenke til kommentar

Kunden har skjelden rett. Hvis jeg selger bildefiler skal fortjenesten være stor og opphavsmann ukjent. Privatmarked er utelukket. Jeg taper noen kroner, men beholder min kunstneriske integritet.

 

Tanken på at en kunde printer ut noe glorete billige greier og selv beskjærer motivet, samtidig som navnet mitt er knyttet til verket, hadde holdt meg våken om natta..

 

Om det at private ikke har glede av kunsten din er en del av din kunstneriske integritet, så er jo det din sak. Min vinkling til saken har vært fra kjøpersiden, da jeg har kjøpt/fått flere bilder til bruk i eget hjem.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Både fotograf og kjøper står selvsagt fritt til å gjøre akkurat det de vil. Er fotografen kunstner med høy integritet og kunde bare vil ha huset sitt på veggen blir det neppe noe salg.

 

Jeg synes man må ha et realistisk forhold til det man selger. Er det et bilde man tror har en relativt høy salgsverdi, kan vinne konkurranser osv "gir" man ikke bildefilen bort til en lav pris og lar kunden mishandle filen som han vil.

 

Men er dette et bilde som bare vil bli liggende på disken og aldri brukes til noe annet ser jeg ikke helt problemet med å få noen kroner for bildefilen, og da en ferdigprosessert JPG som sannsynligvis vil gi en OK print hos Japan Photo eller lignende. Samtidig er det selvsagt lov å si at det bildet vil se bedre ut hvis du står for printingen, selv eller hos noen du vet leverer kvalitet. Men jeg ville ikke sagt nei til kunden selv om han gikk for billigste løsning.

Lenke til kommentar

Om poenget er å få kjøperen til å kjøpe akkurat din utskrift, hva med å vise kunden noen eksempelbilder fra for eksempel laserskriver, blekksriver, dårlig fototjeneste, god fototjeneste, lerret vs matt vs blank, osv? Eksempelbilder med ulik utskrift kan være kjekt å ha hvis man har kunder jevnlig. Omtrent som når man skal kjøpe maling, teppe, gulvbelegg, tapet etc. Jeg mener det blir feil å tvinge valgene på kunden. Å gi kunden friheten til å velge synes jeg er en viktig del av servicen man kan tilby.

 

 

konsulent.jpgcarpet_samples.jpg

 

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Tror du må ha misforstått.

 

Jeg selger print til privatkunder. For at både de og jeg skal ha glede av min kunst på deres vegg. Har aldri skrevet "mest mulig glede", da mine prinsipper står høyest.

 

Jeg selger aldri datafiler til private og skjeldent til bedrifter. Fordi jeg vil kvalitetssikre alt som bærer mitt navn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror du må ha misforstått.

 

Jeg selger print til privatkunder. For at både de og jeg skal ha glede av min kunst på deres vegg. Har aldri skrevet "mest mulig glede", da mine prinsipper står høyest.

 

Jeg selger aldri datafiler til private og skjeldent til bedrifter. Fordi jeg vil kvalitetssikre alt som bærer mitt navn.

 

Akkurat, det er poenget mitt, du gjør det for din egen del (sette begrensingene altså), ikke for kundens del, det er jo en ærlig sak det, uten at jeg personlig synes din integritet som kunstner styrkes av det.

 

AtW

Endret av ATWindsor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ved salg av foto er det opp til fotografen å velge hva han vil selge, en fil eller et bilde. 

I valget mellom fil eller bildet, er det fotografens kunstneriske integritet det handler om. 

 

Så Kenneth, er det et bildet du vil sette navnet ditt på så spør kunden hvor stort bilde han ønsker og gi han det.

Innramming / passe partout, osv er opp til kjøper.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...