Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Ildhode? ;)

Hehe.. Joa. Det var ett av mange nick :p

 

Jeg har lest litt om X100T. Hadde X100S og der var JPGene utmerket. Angrer litt på at jeg solgte Ricoh GRen min, men det er alltid morro med noe nytt.

Hadde egentlig ikke planer om å kjøpe meg kamera, mobilkameraet holder for meg. Men siden jeg skal snart bli pappa så føler jeg at jeg må ha noe som er bedre enn mobilkameraet.

 

Skal ta en titt på de andre du nevnte. Takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er forventet to nye modeller fra Canon utover, eksakt når de kommer vites ikke.

 

G17 er annonsert fra Canon

spesifikasjonen

[*]24-168mm

 

[*]f/1.2 – f/2.0 Lens

 

[*]Larger Sensor

Hei. Takk for sist.

 

Du spøker? Det er ikke mulig å lage noe sånt. 24-168mm med f/1.2-2!!! Large sensor må være 1".

 

Hvis dette stemmer så venter jeg.... :D

Endret av Membership Expired
Lenke til kommentar

I følge ryktet er det snakk om 1" ja. Jeg går ut i fra det er snakk om brennvidde-ekvivalenter men ikke ekvivalent blender. Altså reelt 8,8-62mm f/1,2-2. Det er nok mulig selv om det blir relativt stort. Jeg har selv en 8-48mm f/1,0 (hele veien) til 1/2" sensor, som veier litt under halvkiloen. Jeg vil anslå at objektivet i G17 vil bli merkbart større og tyngre dersom ryktet stemmer.

 

FF-ekvivalentene til G17-ryktet blir da 24-168mm f/3,2-7,3

Lenke til kommentar

Takk for tilbakemelding Simen1. 168mm f/7,3 er ikke ille. Spent på hvor stor den blir.

 

Sjekker og sammenligner Fuji X100T (10900kr), Pana LX100 (7000K), Sony RX100III(6700kr) og nå en mulig G17.

 

Da jeg hadde X100S så brukte jeg RAW+JPG og fremkalte RAW filene inne i kameraet itillegg til å bruke LR/PS. Det samme gjorde jeg med Ricoh GR. Jeg klarte ikke å gi slipp på RAW filene, men nå kommer jeg til å kun bruke JPG. Nå har jeg ikke LR/PS og vil ikke bruke tid på redigering pga andre interesser( RC - mini multirotorer).

 

Ikke lett å velge. Men etter å ha sett gjennom alle JPG filene(rett fra kamera) jeg hadde tatt av nevøen min og resten av familien med X100S så går tankene mine mest mot X100T. Mine siste bilder som er tatt vare på og lagret er fra juli 2013, så det er en stund siden jeg var aktiv med foto. Kanskje lysten kommer tilbake? Hadde jo vært morro å truffet flere av dere igjen.

Lenke til kommentar

Jeg tipper kamera med objektiv kommer til å veie bortimot kiloen, hvis ryktet stemmer. Og være over 10 cm langt sammenlagt og over 25 cm utstrakt på full tele. Det havner altså i en helt annen størrelseklasse, vektklasse og zoomklasse enn de andre kameraene du nevner. Et hittil lite utforsket område for kompaktkameraer.

Endret av Simen1
Fjernet feilen
Lenke til kommentar

Beste hittil: http://home.web.cern.ch/about/updates/2015/04/cern-researchers-confirm-existence-force

 

 

“The Force is what gives a particle physicist his powers,” said CERN theorist Ben Kenobi of the University of Mos Eisley, Tatooine. “It’s an energy field created by all living things. It surrounds us; and penetrates us; it binds the galaxy together.”

Though researchers are as yet unsure what exactly causes the Force, students and professors at the laboratory have already started to harness its power. Practical applications so far include long-distance communication, influencing minds, and lifting heavy things out of swamps.

(..)

"Right now, to be honest, I don't really care how it works. The theory department have some crackpot idea about life forms called midi-chlorians, but frankly I think that poorly thought out explanations like that just detract from how cool the Force really is."

(..)

 

 

 

Klikk og les!!

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

62mm f/7,3.

Nei, Simen. "62mm f/2". Skal man først være helt presis og korrekt, så får man være det fullt ut. :tease:

 

Men - hvis det er en 1" sensor med cropfaktor på 2,7, så vil en "24-168mm"-ekvivalent f/1,2-2 reelt være en "8,9-62,2mm f/1,2-2", og fullt-ut-fullframe-ekvivalent*) med "24-168mm f/3,2-5,4" - altså en særs lyssterk affære til å ha så stort brennviddeomfang. (For eksempel er Canons 15-85 f/3,5-5,6 til sammenligning fullt-ut-fullframe-ekvivalent med "24-136 f/5,6-9".)

 

Er spent på a) om ryktene stemmer, b) størrelse, pris og vekt og c) optisk ytelse.

 

 

 

 

*) Holdt på å skrive "anal-ekvivalent".

Endret av Trondster
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er spent på a) om ryktene stemmer, b) størrelse, pris og vekt og c) optisk ytelse.

 

Lov å håpe, men for meg virker ryktet helt fjernt. Større sensor finner vi jo i G - X modellene. Brennvidde og lysstyrke ville passe med en 1/1.7" sensor og modellbetegnelsen også. Dessuten er det ikke sesong for G17 nå, det er ikke før på høsten. Men vi får se, RX10 har jo 24-200 ekvivalent med fast F2.8, så helt umulig er det ikke.

Lenke til kommentar

Den store nyheten i dag er at MacigLantern har klart og putte Linux kernel (3.19) i Canon EOS dslr, dette gir uante muligheter.

 

  • It is portable, the same binary runs on all ML-enabled cameras (confirmed for 60D, 600D, 7D, 5D2 and 5D3)
  • Allocates all available RAM
  • Prints debug messages on the camera screen
  • Sets up timer interrupts for scheduling
  • Mounts a 8 MiB ext2fs initial ramdisk
  • Starts /bin/init from the initrd
  • Shis init process is a selfcontained, libc-less hello world
  • Next step: build userspace binaries (GUI, etc)
Endret av Nautica
Lenke til kommentar

 

Samyang banker ut et par objektiver i dag.

 

100mm f/2.8 makro og en 100mm T3.1 VDSL.

For ordens skyld, det er en overdrivelse å kalle det et par objektiver. Det er praktisk talt bare to utgaver av samme objektiv. Forskjellen er navn, fatning, grepet på fokusringen og blenderringen. Muligens også trinnløs blenderring vs trinnet.

 

Jeg kan gå med på at de ikke blir solgt i par, men å kalle det et objektiv blir vel feil siden de blir solgt under forskjellige varenummer/grupper.

 

Ett objektiv i flere varianter og hver variant selvsagt i et stort opplag.

Hvis vi tar Canon 50mm så blir den solgt i 3 varianter, er det også et objektiv ?

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Noen som ikke har tatt pilla si i dag? ;)

 

Samyangs to 100mm-objektiver er nok samme objektivet, men i to forskjellige versjoner - den ene med trinnløs blender, bedre innbygning og annen fokusring.

 

Litt som Canons EF 50/1,2L, som også finnes som "CN-E 50mm T1.3 L F", selv om det nok der er litt større forskjeller - med litt mer ekstrem innpakning, annen coating og kanskje litt endrede linseelementer, for å få enda bedre ytelse, dempe fokus shift og få bedre transmisjon.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

 

Hvis vi tar Canon 50mm så blir den solgt i 3 varianter, er det også et objektiv ?

4, om vi skal være flisespikkere..

 

- EF 50mm f1.2L

- EF 50mm f1.4

- EF 50mm f1.8 II

- EF 50mm f2.5 Macro

 

6, om en regner med bruktsolgte;  :cool:

(tar da med EF 50mm f1.0L USM og EF 50mm f1.8 I)  

 
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...