Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Statistikken gjelder japanskproduserte kameraer. Koreanske Samsung er altså ekskludert. Det hadde vært interessant å se hvordan de gjør det. Tyske Leica er også ekskludert uten at det utgjør noe nevneverdig antall.

 

Ellers synes jeg det er på tide å se systemkameraer i sammenheng med både kompaktkameraer og telefonkameraer.

Lenke til kommentar

 

Ellers synes jeg det er på tide å se systemkameraer i sammenheng med både kompaktkameraer og telefonkameraer.

 

Du har jo denne, men tror telefonkameraer blir vanskelig og få inkorporert i en statistikk.

 

Interessant hvor bratt trappen ned for SLR er for 1997-2005, men det er nesten enda mer fascinerende den bratte trappa ned for totalsalget fra 2010/2011 og frem til nå. Muligens skyldes dette overgang for mange til rene mobiltelefonkamera...

Lenke til kommentar

Interessant hvor bratt trappen ned for SLR er for 1997-2005, men det er nesten enda mer fascinerende den bratte trappa ned for totalsalget fra 2010/2011 og frem til nå. Muligens skyldes dette overgang for mange til rene mobiltelefonkamera...

 

Ikke sikker, men antar CIPA analog er både kompaktkameraer (APS+35mm) og speilrefleks, så det er nok mer overgang analog til digital enn bare SLR. Uansett fasinerende hvor brå overgangen ble.

 

Når det gjelder (digitalt) kompakt vs systemkameraer (vesentlig dSLR) så har jeg sett flere referanser på det som sa rundt 85-90% kompakt og 10-15% dSLR, og det stemmer vel bra med diagrammet frem til rundt 2010 - da smarttelefoner med stadig bedre kamera begynte å ta av.

 

At mobilkameraet påvirker salget av kameraer er vel alle enige i, men vil tro det er vanskelig å dokumentere effekten nøyaktig da det er vanskelig å vite om nedgangen i salget av rene kameraer skyldes at folk er fornøyd med det de har, dårlige tider i mye av verden eller at det er mobilkameraet som erstatter nykjøp.

Lenke til kommentar
At mobilkameraet påvirker salget av kameraer er vel alle enige i, men vil tro det er vanskelig å dokumentere effekten nøyaktig da det er vanskelig å vite om nedgangen i salget av rene kameraer skyldes at folk er fornøyd med det de har, dårlige tider i mye av verden eller at det er mobilkameraet som erstatter nykjøp.

 

 

Før den digitale tidsalderen hadde 99% av kamerabefolkningen billige 35mm kompaktkameraer og når engangskameraer tok over et stor andel når de ble introdusert, og når digitale kompaktkameraer dukket opp ble de en naturlig arvtager, og nå er vi tilbake til engangskameraer via telefonen.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Aldri opplevd det på mitt eksemplar hvertfall. Tror service (forhåpentligvis på reklamasjon) er veien å gå her. :)

Har hatt noe lignende på Sigma 70-200'en min etter at jeg hadde skrudd det opp for å fikse slark i zoom-mekanismen. Årsaken var at clutch-mekanismen som muliggjør fulltids manuellfokus var blitt for stram. Var relativt enkelt å fikse, men er du innenfor reklamasjon er det nok greiest å få det sendt inn og gjort på servicesenter.

Får ta turen innom Fotovideo denne uken.  Kan ikke skjønne at det er brukerfeil i alle fall i og med at det fungerte som vanlig like før.

Lenke til kommentar

Lensbaby har nå lansert det mest allsidige portrettobjektivet som noen gang er laget, ifølge dem selv :)

 

Og nei, det er ikke to objektiver de lanserer selv om man får det i to farger :p

 

 

Velvet 56 is a 56mm f/1.6 SLR and mirrorless camera lens with 1:2 macro capabilities. This “new classic” portrait lens delivers a velvety, glowing, ethereal look at brighter apertures, and beautifully sharp but subtly unique images as you stop down — with gorgeous, velvety tones that give digital images a film-like, organic quality. Incredibly versatile

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Førsteinntrykket, før jeg har sett et eneste bilde, er at PR-teamet i hvert fall har smurt tjukt på med buzz-ord. Høres ut som det kan bli et bra portrett-makro objektiv for de som liker fløyelsjangeren.

 

Gledelig å se at det leveres allerede om en uke og at Pentax K fatningen er prioritert sammen med de store i første pulje.

 

Edit: Jeg har sett de offisielle demobildene, inkludert der en unge ufrivillig ser ut til å prøve å parre en hingst med en okse. Melk-på-frontlinsa-effekten er ikke min stil.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Er cyberphoto legit da? Aldri hørt om dem før.

 

Ikke jeg heller, men skal man tro nettsiden deres har den en haug ansatte, er fra Umeå og startet opp i 1955. Må si grunnleggeren ser utrolig ung ut til å startet noe i 1955. http://www.cyberphoto.no/om-oss

Bortsett fra det ser det jo seriøst ut, mulig du kan finne mer info om seriøsitet på svenske sider.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...