Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

 

eller vil filene under Mine Dokumenter etc. under brukerkonto etc. være krypterte eller beskyttet på annen måte som vanskeliggjør dette?

Ikke med mindre du selv har valgt det når du satte opp maskinen. Hvis det er en helt vanlig installasjon, så vil jeg regne med at svaret er "nei".

 

Husker ikke i farten om Vista har noen innebygd funksjon for kryptering av brukerfiler i det hele tatt, eller om det eventuelt krever tredjepartsprogrammer. Det er år siden jeg brukte Vista.

 

Det høres lovende ut. Det er nok ikke satt opp kryptering eksplisitt ihvertfall, så med mindre HP gjorde dette som standard på laptoper de leverte med Vista rundt 2007-8 er det alså håp.

Endret av tech8
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det høres lovende ut. Det er nok ikke satt opp kryptering eksplisitt ihvertfall, så med mindre HP gjorde dette som standard på laptoper de leverte med Vista rundt 2007-8 er det alså håp.

Hvis det er en forbrukermodell, neppe. Hvis det er en bedriftsmaskin, så kanskje. Men da er det sjelden noen standardinstallasjon fra HP som er brukt uansett.
Lenke til kommentar

 

Det høres lovende ut. Det er nok ikke satt opp kryptering eksplisitt ihvertfall, så med mindre HP gjorde dette som standard på laptoper de leverte med Vista rundt 2007-8 er det alså håp.

 

Var borte i en maskin hvor brukerfilene og foldere var lesebeskyttet, tror det var en disk fra en XP-maskin. Kom rundt det, men det er så lenge siden at jeg ikke husker detaljer. Det er vel bare å prøve.

Lenke til kommentar

Det høres lovende ut. Det er nok ikke satt opp kryptering eksplisitt ihvertfall, så med mindre HP gjorde dette som standard på laptoper de leverte med Vista rundt 2007-8 er det alså håp.

 

 

Jeg er nok ingen ekspert men jeg mener at alt av data som ligger på partisjonen c: blir automatisk "kryptert". Jeg antar at det skyldes at dataene skal være "sikret" hvis det er flere brukerkontoer på PC'en. har selv prøvd å redde data fra (c: på) krasjete maskiner uten hell, så det første jeg gjør når jeg setter opp en ny PC er å flytte Mine dokumenter o.l. over på en egen partisjon (f.eks. d:) på samme disk (eller en annen disk).

Selvsagt så er dataene da mer tilgjengelige for andre, men det er et valg jeg har tatt (og så har jeg bare en-bruker maskiner).

 

Det finnes kanskje software eller firmaer som kan redde dataene, men jeg tror nok dessverre at du vil slite litt med å få ut dataene.

Lenke til kommentar

Jeg er nok ingen ekspert men jeg mener at alt av data som ligger på partisjonen c: blir automatisk "kryptert". Jeg antar at det skyldes at dataene skal være "sikret" hvis det er flere brukerkontoer på PC'en. har selv prøvd å redde data fra (c: på) krasjete maskiner uten hell, så det første jeg gjør når jeg setter opp en ny PC er å flytte Mine dokumenter o.l. over på en egen partisjon (f.eks. d:) på samme disk (eller en annen disk).

Selvsagt så er dataene da mer tilgjengelige for andre, men det er et valg jeg har tatt (og så har jeg bare en-bruker maskiner).

Når du forteller Windows at maskinen skal brukes av flere, så krypteres ikke data. Istedet så gis mappene rettigheter i forhold til brukere. Så du ser dine data og jeg ser mine, men ikke omvendt. En administrator vil kunne gå inn å se dataene til oss begge. Så det er bare å koble disken til en annen maskin.

 

Det finnes kanskje software eller firmaer som kan redde dataene, men jeg tror nok dessverre at du vil slite litt med å få ut dataene.

Tror ikke det er nødvendig. Hvis det er noe feil på rettighetene, så bør det være mulig å få tak i de dataene fra en linux maskin. Det gjorde jeg senest i helgen.
Lenke til kommentar

Problemet er i ferd med å løse seg nå, fant frem en annen gammel laptop jeg hadde liggende, og bootet opp den opp med disken fra den ødelagte laptopen, så da slapp jeg å knote med evt. krypterte filer og rettigheter. Så nå står den og kopierer filene over på en ny disk, mens jeg mekker middag. Noen ganger kan det være lurt å ta vare på gammelt ræl.

Endret av tech8
Lenke til kommentar

 

Jeg er nok ingen ekspert men jeg mener at alt av data som ligger på partisjonen c: blir automatisk "kryptert". Jeg antar at det skyldes at dataene skal være "sikret" hvis det er flere brukerkontoer på PC'en. har selv prøvd å redde data fra (c: på) krasjete maskiner uten hell, så det første jeg gjør når jeg setter opp en ny PC er å flytte Mine dokumenter o.l. over på en egen partisjon (f.eks. d:) på samme disk (eller en annen disk).

Selvsagt så er dataene da mer tilgjengelige for andre, men det er et valg jeg har tatt (og så har jeg bare en-bruker maskiner).

Når du forteller Windows at maskinen skal brukes av flere, så krypteres ikke data. Istedet så gis mappene rettigheter i forhold til brukere. Så du ser dine data og jeg ser mine, men ikke omvendt. En administrator vil kunne gå inn å se dataene til oss begge. Så det er bare å koble disken til en annen maskin.

 

Det finnes kanskje software eller firmaer som kan redde dataene, men jeg tror nok dessverre at du vil slite litt med å få ut dataene.

Tror ikke det er nødvendig. Hvis det er noe feil på rettighetene, så bør det være mulig å få tak i de dataene fra en linux maskin. Det gjorde jeg senest i helgen.

 

Lærer litt hver dag, ser jeg :) . Når det gjelder Linux så har jeg nok bare i mindre grad satt meg inn i det.

Lenke til kommentar

Slengte opp noen kjapt redigerte bilder her.

 

Stort sett fornøyd med resultatet, selv om stjernene i bakgrunnen er litt fuzzy. Ja, stativ kunne gitt meg mer stødige bilder, men samtidig så var det veldig greit å raskt kunne reposisjonere kameraet for å ta en del av de bildene, for nordlyset forandret seg til tider svært raskt. Uansett interessant å prøve seg frem.

Lenke til kommentar

Slengte opp noen kjapt redigerte bilder her.

 

Stort sett fornøyd med resultatet, selv om stjernene i bakgrunnen er litt fuzzy. Ja, stativ kunne gitt meg mer stødige bilder, men samtidig så var det veldig greit å raskt kunne reposisjonere kameraet for å ta en del av de bildene, for nordlyset forandret seg til tider svært raskt. Uansett interessant å prøve seg frem.

Dette lignet på en fugl..

 

http://sutekh.smugmug.com/Nature/Northern-lights-over-Heimdal/i-BJShfNd/0/XL/Nordlys%2020150317-11-XL.jpg

Lenke til kommentar

Så at han ovenfor slenge ut et bilde, så tenkte kanskje det var greit? Men helt enig at jeg bør bruke riktig kategori.

Kommer an på om det er snakk om bilder som del av generell skitsnakk om fotografering (og andre ting) eller om det er ønske om analyse og kritikk av eg spesifikt bilde.

 

Jeg er såpass klar over de tekniske svakhetene til de bildene at jeg aldri hadde giddet å poste dem i bildekritikken, men det betyr ikke at de ikke kan være interessante å se.

Lenke til kommentar

Prøvde meg nettopp på å ta bilder av nordlyset med D750 og Sigma 50mm f/1,4 Art. Konklusjonen er: Jeg må også investere i 35mm-eren.

 

Og et stativ.

 

Datteren min ringte fra Trondheim i går. Det var hyl og skrik og generelt uartikulerte lyder.

Det viste seg at det var første gang hun så nordlys...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Datteren min ringte fra Trondheim i går. Det var hyl og skrik og generelt uartikulerte lyder.

Det viste seg at det var første gang hun så nordlys...

Heh.

 

Det var rimelig spektakulært i går til å være i Trondheim. Men jeg er dessverre litt bortskjemt etter et års militærtjeneste i Målselv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...