Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

 

Ser ut som Canon setter kraftig ned prisen på videokameraet C300, ca 40% reduksjon, får se om dette kommer til Norge også etterhvert.

 

Noen som mener dette er en aprilspøk, jeg skal ikke uttale meg om det.

Er nok ikke en aprilspøk, man kan faktisk få kjøpt en C100 i USA for ca. 16.000 Nkr. og C300 for noen og 30.000 Nkr.

 

 

Broren min har en av hver, men det er uansett ikke der pengene har gått med, de går i objektiver.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis vi tar Canon 50mm så blir den solgt i 3 varianter, er det også et objektiv ?

Tuller du? Tror du det er så stor forskjell?

 

Se på Sigma 105mm f/2,8 OS macro. Det kommer i 5 utgaver: For Canon, Nikon, Pentax, Sigma, Sony.

 

Samyang 100mm f/2,8 macro kommer i 10 vanlige foto-utgaver: For Canon EF, Nikon F, Pentax K, Sony ∝, Canon M, Fujifilm X, Samsung NX, Sony E, FT, MFT, og 10 video-utgaver: For Canon EF, Nikon F, Pentax K, Sony ∝, Canon M, Fujifilm X, Samsung NX, Sony E, FT, MFT. Alle 20 utgavene har samme antall og typer glass etc. Forskjellen på foto og video-utgavene er trinnløs vs ikke trinnløs blender, samt utforming av de to ringene. Thats it.

 

For ordens skyld, hvis det er f/2,8 vs T3,1 som får deg til å tro de er ulike optisk så er det ikke det. Alle de 20 variantene er nok både f/2,8 og T3,1 på samme tid. f-en vet du hva er. (For nye lesere: brennvidden delt på optisk blenderdiameter). T står for transmisjonstall og er blendertallet korrigert med en faktor for hvor mye lys som går tapt gjennom alle glassene. Det er et viktigere tall for videofolkene enn blendertallet.

 

Alle 20 utgavene har 15 linseelementer fordelt på 12 grupper, med ett HR glass og ett ED glass. Alle 20 har også samme nærgrense, 1:1 forstørrelse, samme MFT-diagram, UMC coating og 9 avrundede blenderlameller, samme filterstørrelse og samme solblender.

 

De små forskjellene i vekt og lengde skyldes kameraenes ulike registeravstand, mens de video-vennlige ringene påvirker diameter og vekt en aning.

 

Mulig jeg er sta som en geit nå, men jeg står fortsatt på at det er ulike varianter av samme objektiv.

 

Her kan du se forskjellen på fire Canon 50-millimetere. En drøss med store forskjeller både optisk og på andre måter.

Lenke til kommentar

 

Samyang 100mm f/2,8 macro kommer i 10 vanlige foto-utgaver:

 

Så du mener at dette er et objektiv og ikke 10 forskjellige, dvs. det spiller ingen rolle hvilken av disse man kjøper til sitt kamera ?

 

Edit: er foreksempel Sigma 150-600 sport og contemporary samme objektiv med samme bruksmønster ?

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Skal du flisespikke veldig så selger de nok hverken ett, 10 eller 20 objektiver, men sikkert titusner eller hundretusner. Samtlige eksemplarer har sikkert sitt eget unike serienummer.

 

Jeg kaller det i hvert fall ett objektiv i flere varianter (underforstått at fatning og de andre forskjellene er små forskjeller). Du må gjerne kalle det så mange forskjellige du vil. La oss heller enes om å være uenige i hva som teller som forskjellig objektiv og forskjellig variant.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Tamron 150-600 f/5 -6,3: 20 glass i 13 grupper, 3 LD

Sigma 150-600 f/5-6,3 C: 20 glass i 14 grupper, 1 FLD, 2 SLD

Sigma 150-600 f/5-6,3 S: 24 glass i 16 grupper, 2 FLD, 3 SLD

 

Sånn sett har de to førstnevnte mer til felles enn de to sistnevnte. Jeg vil likevel ikke kalle noen av de for samme objektiv. Alle tre kommer i 3-4 utgaver (ulike fatninger). Hvorvidt de to sistnevnte har vært innom samme rom i fabrikken eller vekslet på å bruke det samme produksjonsbåndet mener jeg er irrelevant for hvorvidt de er samme objektiv. Bruksmåten er nokså lik så de konkurrerer nok mot hverandre i praksis selv om de ikke er 100% like. Sistnevnte veier ca 50% mer enn de to andre og koster ca 70% mer.

 

Hvis en person setter et av de på et Canon EF kamera og et til på et Canon EF-s kamera, vil du kalle det samme objektiv da? (litt forskjellige bildevinkler etc) Hva om vedkommende brukte EF kameraet utelukkende til å filme VG-lista konserter, og EF-s kameraet utelukkende til stillfoto av frittgående fjærkre? (Forskjellige bruksområder)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Hvis en person setter et av de på et Canon EF kamera og et til på et Canon EF-s kamera, vil du kalle det samme objektiv da? (litt forskjellige bildevinkler etc) Hva om vedkommende brukte EF kameraet utelukkende til å filme VG-lista konserter, og EF-s kameraet utelukkende til stillfoto av frittgående fjærkre? (Forskjellige bruksområder)

Om du slår inn en spiker eller en person i hode med samme objektiv vil det være samme objektiv, det samme er det om du bruker det på EF eller EF-S, sålenge det er tilpasset for EF.

 

Det er du som som påstår at Samyang 100 f/2.8 og T3.1 er identiske og jeg som påstår at de er forskjellige og har forskjellige bruksområder.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Det er du som som påstår at Samyang 100 f/2.8 og T3.1 er identiske og jeg som påstår at de er forskjellige og har forskjellige bruksområder.

 

IMO er det samme objektiv hvis optisk og mekanisk konstruksjon er identisk. Her ser det ut til å være eksakt samme optiske kontraksjon, nesten identisk mekanisk, men videooptimalisert blender (og muligens fokus). Da blir det to objektiv slik jeg ser det. Men må jo si det er et grensetilfelle hvis det ikke er større forskjeller enn spesifikasjonene tilsier.

Lenke til kommentar
Det er du som som påstår at Samyang 100 f/2.8 og T3.1 er identiske og jeg som påstår at de er forskjellige og har forskjellige bruksområder.

Nå begir du deg inn på stråmenn. Jeg har ikke sagt de er identiske, men samme objektiv med 20 varianter. Ordet identisk sitter mye lengre inne enn samme. Identisk betyr vel noe sånt som at de har samme identitet (i denne sammenhengen serienummer) eller litt mer løssluppent talt, samme variant.

 

Jeg har hele tiden vært enig i at de har variasjoner (forskjeller i fatning mm) og forskjellige bruksområder (foto vs video, samt ulike ekvivalente brennvidder for mFT, APS-C og FF)

Lenke til kommentar

 

Men må jo si det er et grensetilfelle hvis det ikke er større forskjeller enn spesifikasjonene tilsier.

Ja, hvor går grensen.

 

Utseendemessing er de forskjellig, omtrent så som Sigma 150-600 sport og contemporary er.

 

Jeg vil kalle det to forskjellige objektiver med forskjellige bruksområder selv om de sikkert gir samme bilde-resultat.

Lenke til kommentar

 

 

Men må jo si det er et grensetilfelle hvis det ikke er større forskjeller enn spesifikasjonene tilsier.

Ja, hvor går grensen.

 

Utseendemessing er de forskjellig, omtrent så som Sigma 150-600 sport og contemporary er.

 

Jeg vil kalle det to forskjellige objektiver med forskjellige bruksområder selv om de sikkert gir samme bilde-resultat.

 

 

Som jeg skrev i forrige innlegg er det for meg samme objektiv hvis de er optisk og mekanisk like - og det er de ikke. Men det er jo min oppfatning av saken hvis man ønsker å sette en absolutt grense. Uansett hvordan man setter grensen så vil det være grensetilfeller, og her er det jo åpenbart samme grunnkonstruksjon hvor produsenten har laget en versjon for vanlig stillbilde og en for video. Men så lenge de har fysiske forskjeller blir det to objektiv slik jeg ser det - selv om det bare er blender, og fokusmekanismen (+ T-stopp-merkingen som bare er kosmetisk).

 

Sigmas 150-600-millimetere er i en helt annen "klasse" - der er det to optiske konstruksjoner og helt annen mekanisk konstruksjon.

Lenke til kommentar

Nå har Canon oppgradert softvaren dpp/utility så den er tilpasset 11-24, 760D, etc.

 

Digital Photo Professional 3.14.48
Changes for Digital Photo Professional 3.14.48 Updater:

  • Supports EF 11-24mm f/4L USM

Digital Photo Professional 4.2.10
Changes for Digital Photo Professional 4.2.10 Updater:

  • Supports 32-bit OS (Windows)
  • Supports EOS 8000D / EOS REBEL T6s / EOS 760D, EOS Kiss X8i / EOS REBEL T6i / EOS 750D, EOS M3.
  • Supports EF 11-24mm f/4L USM, EF-M 22mm f/2 STM, EF-M 11-22mm f/4-5.6 IS STM, EF-M 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM, EF-M 55-200mm f/4.5-6.3 IS STM.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...