Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

 

 

Ser ut som LightRoom 6 er på trappene, Adobe anbefaler og oppgradere datamaskinene så de er kraftige nok.

 

Og Røde har kommet med "neste generasjon" trådløse mikrofonsystem.

Går dette nødvendigvis på maskinkraft ala tilgjengelig RAM og CPU, grafikkort osv ?

 

Det kan ikke gå mer på kompatiblitet og støtte for eksisterende hardware ?

 

 

I følge DP review så er det kun 64 Bit fra nå av.

 

Lightroom6 kan fremdeles lisensieres

 

Ah de kunne skrevet det i en setning :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

Ny 6D (u/wifi kr 10000) eller brukt 5D2 (kr 7500)? Klarer ikke helt å bestemme meg. En del av meg sier at det hadde vært digg med det siste og nyeste, men hvis jeg kan spare penger på en beskjeden oppgradering så er det vel like greit ta 5D2. Skal brukes til det sammen som 5Den som erstattes; landskap. Jeg trenger bare bedre støyegenskaper og liveview.

 

Hjelp!! ;)

Jeg oppgraderte nylig fra 5d selv. Jeg gikk for en lett brukt (finn.no) 6d uten Wifi og GPS for 7500,-.
Det var jo en bra pris da!

Hvordan føles spranget? Det er jo snakk om 10 års forskjell mellom de to. :)

Det første jeg syns var påfallende var lukkeren, de er liksom i hver sin ende av skalaen på 5d og 6d, 5d har en brutal og kraftig, mens 6d er som velsmurt finmekanikk, selv i std. modus. Og den kan gjøres enda softere i silent modus.

Ellers er det en betjeningsmessig fordel på 6d med egen AF-on knapp, som jeg bruker til fokusering, så har jeg lysmåling og utløser på utløserknappen.

Bildekvaliteten er bra på begge i mine øyne. Jeg syns jo 5d classic sensoren er helt fantastisk, selv om 6d er bedre på alle målbare parametre. Det er liksom noe organisk og ekte med 5d, som jeg ikke syns 7d sensoren gav meg. Håper 6d blir like bra, men jeg har ikke fått gjort meg opp en mening om det enda.

 

Bestillte 6Den i går! :D

 

Sjekket om det var noen Canon promo kampanjer nå, og jeg var akkurat 10 dager for sen for 1 år med lightroom gratis :(

 

Et problem med å oppgradere til nyere kamera er jo at CS5 photoshop-pakken min er "ubrukelig" (kan i hvertfall ikke åpne raw filene direkte). Har folk her inne abonnoment på lightroom?

Lenke til kommentar

Nyeste Camera Raw for CS5 er versjon 6.7, som kom i mai 2012. Støtte for 6D kom ikke før i versjon 7.3, som ikke er kompatibelt med CS5.

 

Adobe DNG converter kan brukes for å konvertere råfilene til DNG-filer som kan åpnes også av eldre PS/LR-versjoner. Men det blir selvfølgelig ett ekstra ledd i arbeidsflyten, som kan ta litt tid avhengig av hvor mye bilder du tar og hvor kraftig maskinvare du har.

Lenke til kommentar

Nyeste Camera Raw for CS5 er versjon 6.7, som kom i mai 2012. Støtte for 6D kom ikke før i versjon 7.3, som ikke er kompatibelt med CS5.

 

Adobe DNG converter kan brukes for å konvertere råfilene til DNG-filer som kan åpnes også av eldre PS/LR-versjoner. Men det blir selvfølgelig ett ekstra ledd i arbeidsflyten, som kan ta litt tid avhengig av hvor mye bilder du tar og hvor kraftig maskinvare du har.

Ja, det er irriterende med det mellomleddet. Men lurer på om ikke lightroom ville vært en bedre løsning.

 

Man kan vel lagre i photoshop format fra Lightroom og jobbe videre i CS5? Har aldri prøvd lightroom.

Lenke til kommentar

Man kan vel lagre i photoshop format fra Lightroom og jobbe videre i CS5? Har aldri prøvd lightroom.

 

LR og PS er relativt godt intergrert og du kan bruker LR for RAW-konvertering og så åpne bildene i PS direkte fra LR i PSD eller TIF-format.

 

LR dekker (som ACR) imidlertid mye enkel editering, justering av farger, beskjæring osv så det er godt mulig du ikke trenger å gå over i PS for flertallet av bildene. Vil tro LR6 når det dukker opp vil ha ytterligere utvidede editeringsfunksjoner.

 

Når det gjelder direkte support i PS må du enten oppgradere til CS6 som fortsatt selges som frittstående program og får oppdateringer for nye kameramodeller. CC-versjonen av PS er nyest og kun tilgjengelig i abonnement. Koster knappe 100 kroner pr måned for abonnement som dekker PS + LR.

Lenke til kommentar

 

Man kan vel lagre i photoshop format fra Lightroom og jobbe videre i CS5? Har aldri prøvd lightroom.

 

LR og PS er relativt godt intergrert og du kan bruker LR for RAW-konvertering og så åpne bildene i PS direkte fra LR i PSD eller TIF-format.

 

LR dekker (som ACR) imidlertid mye enkel editering, justering av farger, beskjæring osv så det er godt mulig du ikke trenger å gå over i PS for flertallet av bildene. Vil tro LR6 når det dukker opp vil ha ytterligere utvidede editeringsfunksjoner.

 

Når det gjelder direkte support i PS må du enten oppgradere til CS6 som fortsatt selges som frittstående program og får oppdateringer for nye kameramodeller. CC-versjonen av PS er nyest og kun tilgjengelig i abonnement. Koster knappe 100 kroner pr måned for abonnement som dekker PS + LR.

 

 

Ja, tror det blir en abonnementløsning. Det kan gå måneder mellom hver gang jeg bruker PS, men det tar jo uansett lang tid å nå opp til beløpet for å kjøpe PS.

 

Kjøper man et abonnement så får man vel uansett siste versjon av LR, så da er det vel ikke noe vits i å vente?

Lenke til kommentar

 

Kjøper man et abonnement så får man vel uansett siste versjon av LR, så da er det vel ikke noe vits i å vente?

 

 

Det stemmer, abonnement gir til enhver tid siste versjon av begge program så det spiller ingen rolle når du starter. Det er imidlertid 30-dagers trial-versjon så du kan spare første måned på å bruke den først.

Lenke til kommentar

Canon lanserer endel kameraer i slutten av neste uke ifølge troverdige kilder, sikkert i samsvar med CP+ messen som starter i februar.

 

  • The two high megapixel cameras, with and without an AA filter. Resolution is said to be 53mp (though the pixel count is not CR3)
  • The EOS Rebel T6i/750D.
  • EF 11-24 f/4L
  • EOS M3 Camera
  • Various PowerShot cameras
Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Noen andre som har solgte et kamera og klart å sende ved FEIL lader (sendte laderen til kompaktkameraet)?? :blush:

 

Kjøper tok det heldigvis fint ;p

Nei, men jeg solgte for ca et år siden det jeg hadde av canon-optikk, og klarte å forveksle to adresser, så jeg sendte 100 mm f/2.8L IS Macro til fyren som skulle ha 16-35 mm f/2.8L, og omvendt. begge tok det fint, selv om de hadde forhåndsbetalt, og jeg bestilte ny pakkelapp til begge to og sendte dem i mail, så de kunne sende objektivene til hverandre i stedet for via meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...