Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

 

Først som sist, spesifikt om Canon 7D. Det er mange annonser med 7D-er ute på finn/foto om dagen. At de ikke selger som varme hveteboller er ikke så rart. Det er over 5 år gammelt, bruktmarkedet er mettet, 7D mk2 er i butikkene. Å linke til én annonse med enkel info sier ikke så mye, jeg kan antageligvis finne en 7D-annonse med masse håndskreven info som heller ikke er solgt.

 

Som et resultat må man jekke ned prisen enda litt til om kameraet skal selges. Dermed blir jeg ikke overrasket om gjeldende bruktpris på 7D dupper under 4000kr om ikke så alt for lenge.

 

Ellers er det en del faktorer som spiller inn mtp bruktsalg, og jeg liker å tro at en informativ tekstsnutt ikke er den utløsende faktoren, selv om det ikke skader. Hvem som helst klarer å google "7d review/omtale" og lese seg opp om hva kameraet er godt for fra en nøytral tredjepart. Husk at du, som selger, er partisk og vil selge objektet for mest mulig, og da gjerne fremhever de positive aspektene og unnlater de negative.

 

Andre faktorer som spiller inn kan være f.eks. at man bor i samme by og kan sjekke ut objektet før pengene bytter eier. At man som selger står oppført med fullt navn og adresse. At man har gode tilbakemeldinger på foto.no (og forhåpentligvis finn.no når de får fingeren ut). At man kan levere objektet i samme by. At man har et bilde av seg selv i profilen.

 

Vi blir nok ikke enig i hvordan en salgsannonse burde utformes, hvem man skal selge en vare til er avgjørende til hvordan en annonse burde utformes, jeg tar bestandig utgangspunkt i at en potensiell kjøper ikke vet hva han/hun er ute etter.

 

Hvorfor skal man selge en vare til under normal bruktpris forstår jeg ikke, legger meg bestandig midt på treet angående prissegmentet som spesifikke vare ligger på og selger jeg ikke innen få dager har annonsen mistet sin legitimitet og jeg tar den bort, venter noen dager og formulerer annonsen på nytt og får da normalt solgt objektet.

Og jeg skriver selvfølgelig mye positivt og ingenting om negative egenskaper siden jeg skal selge og ikke kjøpe "feil og mangler nevnes selvfølgelig".

Eneste problem jeg har opplevd noen gangerer grunnet måten jeg annonserer på er disse såkalte impulskjøpere som ringer og stotrer med høy puls at de skal ha varen, og etter at vi har inngått en avtale hører jeg ikke mer fra de. Så jeg har blitt med adekvat når personer vil handle og prøver og roe ned disse personene, spesielt når jeg selger igjennom min bedrift er det viktig og unngå impulskjøpere.

 

Hvis vi tar 7D som du nevner så er det et kamera som praktisk talt er uinteressert for hobbyfotografer som har en god innblikk i kamerasystemer, eneste er hvis de trenger et ekstrakamera til en spesifikk oppgave og da er prisen avgjørende og ikke innholdet i annonsen, da er det greit og bare skrive det som er høyst nødvendig, men kjøpegruppen er kun et fåtall personer i Norge til dette spesifikke kamera sålenge prisen ikke er spesiell lav.

 

Hvor mange som sporadisk leter etter et kamera på finn.no/foto.no vet jeg ikke men jeg tror mange har fått for seg at de ønsker et "ordentlig" kamera og vil spare penger ved å kjøpe et brukt speilrefleks, for dem er det et hav at kameraer/kamerasystemer og som du nevner "flyter det over med 7D", da vil en annonse som en potensiell kjøper leser og får en viss samhørighet med være til stor fordel vedrørende salg.

Det er vel det alle former for annonsering går ut på, det og få kunden til å få en god følelse og en tilknytning til et produkt uansett om personen trenger produktet eller ikke.

 

Jeg synes heller ikke at man skal tvinge en potensiell kjøper til å benytte seg av google for og finne informasjon om et produkt som man skal selge, ofte vil kunden bla videre til neste salgsvare og kanskje kjøper neste vare siden den gir en beskrivelse som potensielle kjøpere forstår.

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser ut som LightRoom 6 er på trappene, Adobe anbefaler og oppgradere datamaskinene så de er kraftige nok.

 

 

Dette ser lovende ut. Jeg har hatt Lr siden sen versjon 1.x, og har virkelig hatt en plan om å følge Adobe Lightroom. Sannsynligheten er stor for at jeg gjør nettopp det og oppgraderer til Lr6, men jeg kommer til å ha et lite øye på hva Apple kommer med når de lanserer Apple Photo først.

Lenke til kommentar

 

Ser ut som LightRoom 6 er på trappene, Adobe anbefaler og oppgradere datamaskinene så de er kraftige nok.

 

Dette ser lovende ut. Jeg har hatt Lr siden sen versjon 1.x, og har virkelig hatt en plan om å følge Adobe Lightroom. Sannsynligheten er stor for at jeg gjør nettopp det og oppgraderer til Lr6, men jeg kommer til å ha et lite øye på hva Apple kommer med når de lanserer Apple Photo først.

 

Skal bli interessant å se hva som er forbedret og om det kommer med noen nye funksjoner, får bare håpe at LR fortsatt blir solgt som et enkeltstående program og ikke bundet opp mot en nettløsning.

Lenke til kommentar

Skal bli interessant å se hva som er forbedret og om det kommer med noen nye funksjoner, får bare håpe at LR fortsatt blir solgt som et enkeltstående program og ikke bundet opp mot en nettløsning.

Det kommer helt sikkert forbedringer og nye funksjoner, men hvis jeg bestemmer meg for å følge Lr videre, så oppgraderer jeg nok uansett. Jeg vil alltid ha nyeste versjon av programvaren installert, selv om den ikke ha ny funksjonalitet. Det meste av forbedringer skjer uansett under skallet og er de viktigste for min del.

 

Jeg håper også det blir mulig å kun kjøpe Lr som frittstående program. Jeg er ikke mot abonnementsløsninger, men foretrekker lisenskjøp.

Lenke til kommentar

De prøver vel å ta igjen forspranget som DxOoptics har , tenker særlig på den såkalte Prime funksjonen som stiller store maskinvarekrav.

Lens correction er også meget bra.

 

 

 

smatdx.jpg

 

 

 

fm2au0.jpg

 

 

 

 

 

 

Mulig jeg misforstår, men er påstanden her at "lens correction" skal kunne redusere sensorstøy som skyldes høy ISO, samt brukes for oppskarpning/økning av kontrast?

Lenke til kommentar

De prøver vel å ta igjen forspranget som DxOoptics har , tenker særlig på den såkalte Prime funksjonen som stiller store maskinvarekrav.

Lens correction er også meget bra.

 

 

Tvilsomt. Sånn jeg oppfatter Lightroom er det totaliteten som er prioritert og viktigst. Det vil antagelig alltid være spesialverktøy som er litt bedre på det de spesialisert for, men Lightroom har gode verktøy gjennom hele prosessen fra import til eksport, og kobler dermed enkeltverktøy sammen med optimalisert arbeidsprosess.

Lenke til kommentar

Det første bildet som ligger i spoiler er det prime som har jobbet , mens bildet nr. 2 handler om Lens Correction.

 

 

De prøver vel å ta igjen forspranget som DxOoptics har , tenker særlig på den såkalte Prime funksjonen som stiller store maskinvarekrav.

Lens correction er også meget bra.

 

 

 

smatdx.jpg

 

 

 

fm2au0.jpg

 

 

 

 

 

 

Mulig jeg misforstår, men er påstanden her at "lens correction" skal kunne redusere sensorstøy som skyldes høy ISO, samt brukes for oppskarpning/økning av kontrast?

 

 

 

 

 

 

Etter hva jeg har forstått så er det Prime funksjonen som reduserer støy ved høy ISO , les mer om det her

Dxo har nylig kommet i versjon 10. Det nye er bl.annet at Prime jobber raskere.

 

A very noisy photo taken at ISO 102,400 shown here with no noise reduction. DxO Optics Pro 9's new Prime noise-reduction technology -- though slow -- can remove 4 stops' worth of noise, the company says.

 

20131023_DxO_Prime_001.jpg

 

20131023_DxO_Prime_002.jpg

 

 

__________

 

 

Lens correction

Lenke til kommentar

Ny 6D (u/wifi kr 10000) eller brukt 5D2 (kr 7500)? Klarer ikke helt å bestemme meg. En del av meg sier at det hadde vært digg med det siste og nyeste, men hvis jeg kan spare penger på en beskjeden oppgradering så er det vel like greit ta 5D2. Skal brukes til det sammen som 5Den som erstattes; landskap. Jeg trenger bare bedre støyegenskaper og liveview.

 

Hjelp!! ;)

Lenke til kommentar

Ny 6D (u/wifi kr 10000) eller brukt 5D2 (kr 7500)? Klarer ikke helt å bestemme meg. En del av meg sier at det hadde vært digg med det siste og nyeste, men hvis jeg kan spare penger på en beskjeden oppgradering så er det vel like greit ta 5D2. Skal brukes til det sammen som 5Den som erstattes; landskap. Jeg trenger bare bedre støyegenskaper og liveview.

 

Hjelp!! ;)

Jeg oppgraderte nylig fra 5d selv. Jeg gikk for en lett brukt (finn.no) 6d uten Wifi og GPS for 7500,-. Endret av tech8
Lenke til kommentar

 

Ny 6D (u/wifi kr 10000) eller brukt 5D2 (kr 7500)? Klarer ikke helt å bestemme meg. En del av meg sier at det hadde vært digg med det siste og nyeste, men hvis jeg kan spare penger på en beskjeden oppgradering så er det vel like greit ta 5D2. Skal brukes til det sammen som 5Den som erstattes; landskap. Jeg trenger bare bedre støyegenskaper og liveview.

 

Hjelp!! ;)

Jeg oppgraderte nylig fra 5d selv. Jeg gikk for en lett brukt (finn.no) 6d uten Wifi og GPS for 7500,-.

 

Det var jo en bra pris da!

 

Hvordan føles spranget? Det er jo snakk om 10 års forskjell mellom de to. :)

Lenke til kommentar

 

 

Ny 6D (u/wifi kr 10000) eller brukt 5D2 (kr 7500)? Klarer ikke helt å bestemme meg. En del av meg sier at det hadde vært digg med det siste og nyeste, men hvis jeg kan spare penger på en beskjeden oppgradering så er det vel like greit ta 5D2. Skal brukes til det sammen som 5Den som erstattes; landskap. Jeg trenger bare bedre støyegenskaper og liveview.

 

Hjelp!! ;)

Jeg oppgraderte nylig fra 5d selv. Jeg gikk for en lett brukt (finn.no) 6d uten Wifi og GPS for 7500,-.

 

Det var jo en bra pris da!

 

Hvordan føles spranget? Det er jo snakk om 10 års forskjell mellom de to. :)

 

 

Ville ha gått for 6D, den er vel på samme nivå som 5D III eller bedre på høy ISO.

Lenke til kommentar

 

Ser ut som LightRoom 6 er på trappene, Adobe anbefaler og oppgradere datamaskinene så de er kraftige nok.

 

Og Røde har kommet med "neste generasjon" trådløse mikrofonsystem.

Går dette nødvendigvis på maskinkraft ala tilgjengelig RAM og CPU, grafikkort osv ?

 

Det kan ikke gå mer på kompatiblitet og støtte for eksisterende hardware ?

 

 

I følge DP review så er det kun 64 Bit fra nå av.

 

Lightroom6 kan fremdeles lisensieres

Lenke til kommentar

 

 

Ny 6D (u/wifi kr 10000) eller brukt 5D2 (kr 7500)? Klarer ikke helt å bestemme meg. En del av meg sier at det hadde vært digg med det siste og nyeste, men hvis jeg kan spare penger på en beskjeden oppgradering så er det vel like greit ta 5D2. Skal brukes til det sammen som 5Den som erstattes; landskap. Jeg trenger bare bedre støyegenskaper og liveview.

 

Hjelp!! ;)

 

Jeg oppgraderte nylig fra 5d selv. Jeg gikk for en lett brukt (finn.no) 6d uten Wifi og GPS for 7500,-.

Det var jo en bra pris da!

Hvordan føles spranget? Det er jo snakk om 10 års forskjell mellom de to. :)

Det første jeg syns var påfallende var lukkeren, de er liksom i hver sin ende av skalaen på 5d og 6d, 5d har en brutal og kraftig, mens 6d er som velsmurt finmekanikk, selv i std. modus. Og den kan gjøres enda softere i silent modus.

Ellers er det en betjeningsmessig fordel på 6d med egen AF-on knapp, som jeg bruker til fokusering, så har jeg lysmåling og utløser på utløserknappen.

Bildekvaliteten er bra på begge i mine øyne. Jeg syns jo 5d classic sensoren er helt fantastisk, selv om 6d er bedre på alle målbare parametre. Det er liksom noe organisk og ekte med 5d, som jeg ikke syns 7d sensoren gav meg. Håper 6d blir like bra, men jeg har ikke fått gjort meg opp en mening om det enda.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...