Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Årets første fotojobb unnagjort. Premiere på TV2 serien hver gang vi møtes.

 

Godt å være i gang igjen!

For min del starter det ikke skikkelig før mandag 6. april. Med mindre det blir noen gode hockey-jobber før den tid.

 

Hockey-bilder er gøy; et par år siden sist. Kan være litt småskummelt; fikk en splint fra hockey-kølla som laget kutt på nesa. Ble masse blod (joda, jeg stikker tryne i overkant langt frem).

Lenke til kommentar

Er det holdninger du har på andre områder også? Mener å forhåndsdømme folk etter hvor de kommer fra i verden?

Ja spesielt mot folk som insinuerer ting og leser mellom linjene. Jeg har aldri funnet noe å lese mellom linjene så er litt småimponert av de som har den evnen.

 

Men kjør på, jeg har ingen holdninger mot noen som kopierer andre varemerker, jeg konstaterer at det skjer og dobbeltmoral ser det ut som de fleste har, sålenge ikke noen rører deres ting eller bilder selvsagt.

 

Jeg vet iallefall at jeg er det som har en fake Olympus solblender :ph34r:

Lenke til kommentar

 

Yongnuo ser ut til og "klone" Canon sin gamle 35mm f/2 og selger den endel billigere en originalen.

Ikke eneste Canonproduktet de har gjort det med. YN 560 blitsene, hvertfall mkIII er ren kopi av Canon sin 580EX II. Dog med litt billigere løsninger på luke til batteri og innfesting på hotshoe'n..

 

Kjekt for min del når jeg handlet en YN560 III, for da passet tilbehøret jeg hadde fra før til 580EX II :)

 

 

 

Var en interessant diskusjon om dette i en gruppe på Facebook.

 

Litt ironisk at folk ikke ser noe problem i å kjøpe noe som sannsynligvis er ulovlige piratkopier av blitser og objektiver, mens samtidig er de veldig flink til å hyle ut som en snørrunge hvis noen bruker bildene deres uten å spørre...

Jeg kan ikke huske at Kristian JV har "hylt ut som en snørrunge". Ser ingen andre som sier de har kjøpt noe av dette merket.

------

 

 

Litt ironisk at folk ikke ser noe problem i å kjøpe noe som sannsynligvis er ulovlige piratkopier av blitser og objektiver, ...

Men hvis det er rene piratkopier, hva er det som gjør at Canon ikke kan stoppe det?

 

Yongnuo er jo såpass stort merke at det virker ikke helt som de er i "piratkopi"-virksomheten heller,så noe må de jo ha gjort for å ha funnet en løsning eller smutthull, slik at det faktisk er lov.

Det kan feks være at de små forandringene Yongnuo har gjort holder, og at det da ikke kan defineres som en ulovlig piratkopi.

 

Et firma i båtindustrien jeg jobbet for før opplevde akkurat det samme. En båtprodusent de leverte deler til, flyttet til Tyskland og fikk laget sine ting der nede. De kopierte også alu.profiler "vi" hadde, men la inn noen ørsmå forskjeller. Det var alt som skulle til for at det ble lovlig. Forholdet mellom bedriftene tror jeg derimot gikk ikke helt bra.

 

Her kommer han med et seriøst innspill om at han ikke tror dette er "piratkopier", og..

 

Vi snakker Kina her som ikke bare har kopiert bilmodeller, men faktisk målt opp og bygget en ren kopi av en Alpelandsby - så tror ikke de tar opphavsrett og sånt så veldig tungt egentlig.

 

Kina er ikke en liten bananrepublikk, og Norge vet jo veldig godt hvordan de reagerer på ting som en viss Nobelspris utdeling en tid tilbake.

 

Hvis vi teoretisk sett sier at Yongnuo lager ulovlige kopier av både Canon og Nikon produkter, så er det ikke sikkert at de velger å foreta seg noe, nettopp pga det er Kina vi snakker om her og at feks en rettsak kan få større negative konsekvenser enn positive.

 

http://reise.adressa.no/reise/Piratkopierte-en-hel-by-28369.html#.VKrbJSuG98E

Her kommer du med noe som jeg forstår som "Det må jo være piratkopier fordi det kommer fra Kina", sammen med litt eksempler på andre ting som andre kinesere har kopiert.

----

 

Er det noen som har opphavsrett på hvordan en by ser ut? Tvilsomt... :p

 

Når det gjelder biler, så hender det at det er lisensavtaler for dette. De overtar etter at orginalen er ute av produksjon eller kommer med nytt utseende,men samme understell. Slikt skjer/har skjedd i mange land, som feks Kina, Serbia, Argentina eller Russland. Og blir ikke piratkopier av den grunn..

http://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyheder/article4123721.ece

Her kommer han med informasjon igjen..

 

Er klar over det, men både Rolls Royce, BMW, Honda, Toyota m.m. har fått kopiert sin design ulovlig, eller hva med Land Cruiser front og ræva til BMW X5 på samme bil ?

 

Beste fra to verden eller.no

 

Opel Frontera som i seg selv ikke akkurat var verste vogna i gata eller på dårlige veier, ble også lisensiert av ett kinesisk firma.

 

Resultatet av dette ble forsøkt solgt i Europa for noen år siden, i en kollisjonstest så ble det ikke akkurat 5 stjerner - motoren ble slått løst fra festene og fortsatte turen videre inn i kupen og resultatet var at testdukka ble most i sammenstøtet.

Her kommer du med flere eksempler på hvordan kinesere "er".

----

 

Er det holdninger du har på andre områder også? Mener å forhåndsdømme folk etter hvor de kommer fra i verden?

Det var min kommentar, fordi jeg har sett det før, på andre felt, og spør deg rett ut.

 

 

Er det holdninger du har på andre områder også? Mener å forhåndsdømme folk etter hvor de kommer fra i verden?

Ja spesielt mot folk som insinuerer ting og leser mellom linjene. Jeg har aldri funnet noe å lese mellom linjene så er litt småimponert av de som har den evnen.

 

Men kjør på, jeg har ingen holdninger mot noen som kopierer andre varemerker, jeg konstaterer at det skjer og dobbeltmoral ser det ut som de fleste har, sålenge ikke noen rører deres ting eller bilder selvsagt.

 

Jeg vet iallefall at jeg er det som har en fake Olympus solblender :ph34r:

 

Og til slutt sier du at jeg "leser mellom linjene", og prøver skrive litt stygt til meg om mine "evner".. men jeg har hørt det før og er herdet.

Også avslutter du med å ro litt, og gjentar det med bildetyveri samtidig som du blander inn "kopiere varemerker", for å avslutte med at du selv også kjøper piratkopier.

---

 

God bedring, er vel det eneste jeg kan si.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Rart det er folkevandring fra ett forum hvor man limer sammen en masse poster hvor flere ikke har noe med hverandre å gjøre, og bruker personangrep av mangel på argumenter.

Morsom kommentar. Du prøver iallefall å finne på en forklaring på forumets mangel på aktivitet.

 

Ja du har jo ingenting å tilføre nå heller så I rest my case.

Lenke til kommentar

Noe kameranyheter har dukket opp på CES i år.

Nikon har lansert en D5500 med blantdannet touchscreen, endel mindre størrelse og 24.2 mp.

Canon med 4 kompaktkameraer og oppfølger "N2" til den litt rare N.

Panasonic 3 kompaktkameraer.

Pentax/Ricoh presentert et systemkamera, men ennå litt uvisst hva det skal hete.

Og Fujifilm med et nytt objektiv 16-55 f/2.8

 

Her er kilden som jeg har referert fra, det står mer utførlig om de forskjellige produktene der.

 

I februar begynner Photokina-messen og de store nyhetene ser vi nok ikke før da.

 

Edit: må ikke glemme CS100, som er endel av Canon sin nye bilde-delningpolitikk.

 

fw4lwkc5watvhaq0chg3.jpg

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Det kom en "hyggelig" nyttårshilsen på mail fra JP:

"Med bakgrunn i valutasituasjonen hvor den norske kronen er sterkt svekket mot euroen, ser vi oss dessverre nødt til å øke utvalgte priser med 5-10% fra og med 16. januar 2015"

 

Mon tro hva som menes med utvalgte priser... :hmm:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U8ZiojSR

Det kom en "hyggelig" nyttårshilsen på mail fra JP:

"Med bakgrunn i valutasituasjonen hvor den norske kronen er sterkt svekket mot euroen, ser vi oss dessverre nødt til å øke utvalgte priser med 5-10% fra og med 16. januar 2015"

 

Mon tro hva som menes med utvalgte priser... :hmm:

Er vel bare Leica som lages i euro-land...

Lenke til kommentar

 

Det kom en "hyggelig" nyttårshilsen på mail fra JP:

"Med bakgrunn i valutasituasjonen hvor den norske kronen er sterkt svekket mot euroen, ser vi oss dessverre nødt til å øke utvalgte priser med 5-10% fra og med 16. januar 2015"

 

Mon tro hva som menes med utvalgte priser... :hmm:

Er vel bare Leica som lages i euro-land...

 

Det handles veldig mye med/i €, uavhengig av opprinnelsesland...

Lenke til kommentar

øke utvalgte priser med 5-10% fra og med 16. januar 2015"

 

Jeg gjorde akkurat det samme for å få en kunde til og bestemme seg, sa at mine innkjøpspriser har steget betydelig og at jeg må øke mine utsalgspriser tilsvarende fra 1.1.2015.

 

Tror nok JP får flere potensielle kunder til og handle før 16/1 som sannsynligvis ikke hadde tenkt og handle på en stund ennå.

Lenke til kommentar

 

øke utvalgte priser med 5-10% fra og med 16. januar 2015"

 

Jeg gjorde akkurat det samme for å få en kunde til og bestemme seg, sa at mine innkjøpspriser har steget betydelig og at jeg må øke mine utsalgspriser tilsvarende fra 1.1.2015.

 

Tror nok JP får flere potensielle kunder til og handle før 16/1 som sannsynligvis ikke hadde tenkt og handle på en stund ennå.

 

Ja, jeg f.eks. kjøpte et kampanje-produkt nå, og regner med at det muligens ble "ekstra" gunstig å handle nå, mot å vente til senere i år... ;)

Lenke til kommentar

 

øke utvalgte priser med 5-10% fra og med 16. januar 2015"

 

Jeg gjorde akkurat det samme for å få en kunde til og bestemme seg, sa at mine innkjøpspriser har steget betydelig og at jeg må øke mine utsalgspriser tilsvarende fra 1.1.2015.

 

...

Hvis det er reelt, så er det ærlig og redelig informasjon til en potensiell kunde.

 

Hvis det derimot er for å få salget uten å vite at en prisoppgang faktisk kommer, så er det en stygg metode for å lure noen til å handle.

Lenke til kommentar

 

 

øke utvalgte priser med 5-10% fra og med 16. januar 2015"

Jeg gjorde akkurat det samme for å få en kunde til og bestemme seg, sa at mine innkjøpspriser har steget betydelig og at jeg må øke mine utsalgspriser tilsvarende fra 1.1.2015.

 

...

Hvis det er reelt, så er det ærlig og redelig informasjon til en potensiell kunde.

 

Hvis det derimot er for å få salget uten å vite at en prisoppgang faktisk kommer, så er det en stygg metode for å lure noen til å handle.

 

Neida, jeg har hatt prisøkning på innkjøpsprisene med ca. 7 til 14% og må justere tilsvarende, men det er en kjekk måte og fremskynde et salg på :)

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...