Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Kalibrerte skjermene på bærbare og stasjonære PCn i dag. Fikk en aldri så liten aha-opplevelse der ja...

 

Kjøper bare skjermer ferdig kalibrert fra fabrikk......ingen overraskelser......ingen aha-opplevelser......veldig fornøyd ;)

 

 

Fabrikkkalibrert er dessverre nesten ensbetydende med ukalibrert. Det finnes riktignok noen unntak hvor kalibreringen fra fabrikk er rimelig bra, men leser du en del skjermtester ser du at de fleste såkalt fabrikkaliberte har veldig mye å hente på egen kalibrering. Dessuten endrer det seg over tid så rekalibrering bør gjøres jevnlig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det gikk kjapt og bytte webhotell/domenetilbyder må bare få gi skryt til Proisp.no, tok en telefon i morges og sendte en mail med innlogging til C.-panel og de ordnet alt for meg.

Prisen er nesten blitt doblet i forholdt til de jeg brukte før, men nå på 4 døgnet uten respons fra det gamle firmaet inngir ikke akkurat tillit samt endel nedetid den siste tiden.

Lenke til kommentar

 

 

Kalibrerte skjermene på bærbare og stasjonære PCn i dag. Fikk en aldri så liten aha-opplevelse der ja...

Kjøper bare skjermer ferdig kalibrert fra fabrikk......ingen overraskelser......ingen aha-opplevelser......veldig fornøyd ;)

Skjermer skal kalibreres for omgivelsene de står i og kalibrering må gjentas flere ganger i løpet skjermens liv for riktig fargegjengivelse. Min erfaring er at fabrikkalibrering skjelden stemmer rett ut av boksen..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For de som ikke har fått med seg den største nyheten for Pentaxianere på flere år:

 

PENTAX fullformat er i anmarsj.pentax_ff_prototype.jpg

 

Fullformatkameraet kommer i løpet av året.

http://www.pentaxforums.com/articles/pentax-news/pentax-full-frame-officially-coming-cpplus-2015.html

http://www.dpreview.com/articles/3071796575/ricoh-announces-development-of-long-awaited-full-frame-pentax-dslr

http://www.imaging-resource.com/news/2015/02/05/pentax-announces-and-teases-development-of-a-full-frame-k-mount-dslr

http://photorumors.com/2015/02/04/this-is-the-new-pentax-full-frame-k-mount-dslr-camera/

 

_________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

To nye fullformatobjektiver annonseres: 70-200mm f/2,8 og 150-450mm f/4,5-5,6.

 

small70.jpg

HD Pentax-D FA★ 70-200mm F2.8 ED DC AW

 

 

small150.jpg

HD PENTAX-D FA 150-450mm F4.5-5.6 ED DC AW

http://www.pentaxforums.com/articles/pentax-news/d-fa-70-200mm-d-fa-150-450mm-tele-lenses-announced.html

http://www.dpreview.com/articles/5760258369/ricoh-introduces-hd-pentax-d-fa-70-200mm-f2-8-and-hd-pentax-d-fa-150-450mm-f4-5-5-6-zooms

http://www.imaging-resource.com/news/2015/02/04/pentax-goes-big-and-bright-with-new-70-200-f-2.8-and-150-450mm-zoom-lenses

http://photorumors.com/2015/02/04/ricoh-announces-two-new-pentax-full-frame-dslr-zoom-lenses/

 

_________________________________________________________________________________________________________________________

 

I tillegg skal det komme et nytt APS-C kamera med vendbar skjerm og et sammenleggbart 18-50mm f/4-5,6 kitobjektiv i løpet av neste helg.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

 

Min erfaring er at fabrikkalibrering skjelden stemmer rett ut av boksen..

Hvilke modeller er det du kjøper som ikke funker med fabrikk-kalibrering?Er det problematisk å reklamere på de produktene du kjøper med "feil"?

Fabrikk-kalibrering behøver ikke å bety at skjermen viser nøyaktige, riktige farger i det lyset skjermen installeres i. Så hvis du er ute etter den nøyaktigheten som ligger i konseptet kalibrering, så må skjermen kalibreres der den installeres, uavhengig av såkalt fabrikk-kalibrering.

 

Spørsmålet for meg er mer hva skal du med denne nøyaktigheten? Antar i det minste at du skriver ut selv(?) Da har du vel antagelig kalibrert både skriver og skjerm så de er helt identiske, i det minste så nøyaktig som papir og skjerm klarer å være i forhold til hverandre...

 

Regner også i så fall med at du har nøyaktige målinger under opptak, og påfølgende prosesser, som sikrer nøyaktighet i "Color Management" som bør ligge til grunn for konseptet kalibrering. Hva i så fall gjør du under opptak for å sikre dette?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvilke modeller er det du kjøper som ikke funker med fabrikk-kalibrering?

 

Er det problematisk å reklamere på de produktene du kjøper med "feil"?

Har du i det hele tatt lest noe særlig av skjermtester?

Der ser du typisk "pluss i margen: var forholdsvis god kalibrert" for de gode eller "måtte kalibreres en hel del for å få den korrekt".

Jeg har ikke sett en eneste skjermtest hvor de ikke fikk forbedringer med kalibrering. Som du har fått forklart lenger opp - hvis du skal ha dem helt korrekte, så skal du kalibrere skjermen selv når du får den, for å forbedre den stort sett alltid mangelfulle fabrikk-kalibreringen, du skal kalibrere dem etter bakgrunnsbelysningen der du bruker dem, og over tid sklir de ut og endrer seg så du må/bør kalibrere dem igjen.

Lenke til kommentar

 

Dessuten endrer det seg over tid så rekalibrering bør gjøres jevnlig.

Akkurat.....hvor ofte rekalibrerer du flatskjermen på stueveggen?

 

 

Jeg har ingen flatskjerm på stueveggen som brukes til vurdering av farger på bilder. Et mer relevant spørsmål er hvordan du sjekker at fabrikkkalibreringen er bra.

Lenke til kommentar

Hei!

 

Skal ha meg en ny laptop. Vurderer å gi bort min stasjonære. Så jeg har sett på noen, men er det noen her inne på akam forumet som har noen gode tips som dem kanskje selv bruker?

 

Mulige alternativer:

 

Apple pro: Link

HP envy: Link

Asus: Link

 

Eventuellt en av Lenovo's sine maskine, dog skjermene deres er ikke så gode. TN panel hvist jeg ikke husker feil på de fleste?

 

Mvh Jann

Endret av Jann.
Lenke til kommentar

 

 

Da var det ene D4 huset mitt inne til fokusjustering igjen.... Ikke veldig happy av å være på fornavn med verksted menneskene ;)

 

Edit:

Hyggelige mennesker, så ikke noe i mot folkene, er mer nødvendigheten av å tråkke ned dørene der til stadighet.

 

Betaler du for dette, tar du det gjennom forsikring, eller er det noe som dekkes av garanti/reklamasjon? Vet du eventuelt hvor lang tid de pleier å bruke? Fokus på mitt D800 trenger absolutt en kalibrering, er NPS-medlem. Kan ikke gå dagesvis uten hovedhesten, men bor bare 50 min kjøring fra Oslo.

 

Denne var gratis, siden de ikke traff helt ved forrige runde. Men vanligvis får man det dekket av Nikon om man ikke har klint kamera i bakken før man leverer det inn (slik jeg gjorde før forrige innlevering) ;)

 

Edit:

D800 er visstnok det mest problematiske å fokusjustere; tett fulgt av D4. D810 og D4s er derimot veldig enkle.

 

Takk, det er notert. :) Kommer til å kjøre innom dem etter et oppdrag i Oslo, og be dem sende det til meg med ekspresspost når de er ferdig. Leverer D800'n på FotoCare og Sigma 35 1.4 Art-en på Camera og Videoteknikk.

 

Har forøvrig flyttet domenene og webhotellet til Pro ISP i dag jeg også, lut lei av Web10s elendige support og periodevise problemer. Siste problem var at de hadde blokkert min ip fra alle deres servere, etter at jeg oppdaterte mine egne nettsider litt for mange ganger etter hverandre mens jeg jobbet på dem. De klarte ikke å finne spor av IP-en min i loggen sin, og det har skjedd før. Har vært kunde hos dem i ni år, men det har visst ingen ting å si for supporttiden...

Lenke til kommentar

Hei!

 

Skal ha meg en ny laptop. Vurderer å gi bort min stasjonære så. Har sett på en del med gode skjermer, men er det noen her inne på akam forumet som har noen gode tips? siden man vil ha en god skjerm for å se bilder og behandle.

 

Jeg kan anbefale NEC PA272W. Støtter hardwarekalibrering, og overlegent den beste skjermen jeg noensinne har brukt. Bedre mattcoating enn Eizo, helt uten glimmer. Billigste pris nå er 10 500kr.

 

EDIT: Leste bare siste del av innlegget, dårlig vane å lese innlegg på samme måte som aviser. Du kan sikkert lime en bærbar maskin bakpå NEC-en, men den veier 13kg, så spørs om det blir spesielt bærbart.

Endret av -Teddy-
Lenke til kommentar

 

Hei!

 

Skal ha meg en ny laptop. Vurderer å gi bort min stasjonære så. Har sett på en del med gode skjermer, men er det noen her inne på akam forumet som har noen gode tips? siden man vil ha en god skjerm for å se bilder og behandle.

 

Jeg kan anbefale NEC PA272W. Støtter hardwarekalibrering, og overlegent den beste skjermen jeg noensinne har brukt. Bedre mattcoating enn Eizo, helt uten glimmer. Billigste pris nå er 10 500kr.

 

EDIT: Leste bare siste del av innlegget, dårlig vane å lese innlegg på samme måte som aviser. Du kan sikkert lime en bærbar maskin bakpå NEC-en, men den veier 13kg, så spørs om det blir spesielt bærbart.

 

Ja tenker det blir en laptop med skjerm og det i ett og ikke ekstern skjerm :) , men takk for tips.

 

 

Skal ha meg en ny laptop.

 

Hvis du ikke venter til neste generasjon som støtter 4k.....så kan det være greit å velge noe billig og bra....

 

 

Tror jeg skipper 4k foreløpig ja. Ja Toshiba'n er jo ikke dum da. Takk for tips

Lenke til kommentar

 

Hei!

 

Skal ha meg en ny laptop. Vurderer å gi bort min stasjonære så. Har sett på en del med gode skjermer, men er det noen her inne på akam forumet som har noen gode tips? siden man vil ha en god skjerm for å se bilder og behandle.

 

Jeg kan anbefale NEC PA272W. Støtter hardwarekalibrering, og overlegent den beste skjermen jeg noensinne har brukt. Bedre mattcoating enn Eizo, helt uten glimmer. Billigste pris nå er 10 500kr.

 

EDIT: Leste bare siste del av innlegget, dårlig vane å lese innlegg på samme måte som aviser. Du kan sikkert lime en bærbar maskin bakpå NEC-en, men den veier 13kg, så spørs om det blir spesielt bærbart.

 

 

Bare tilføye en ting, det er forskjell på markedet her i Europa og Usa når det gjelder NEC skjermene ( merkelig nok ), i statene så støtter multisync skjermene hardware kalibrering med specraview profiler / spectraview II mens i europa støtter ikke multisync modellen med spectraview profiler. Men du kan bruke programmer som følger med kalibrerings verktøyet ditt selvfølgelig men du får da ikke hardware kalibrert skjermen din. Skal du ha hardware kalibrering på din NEC PA skjerm så må du opp til spectraview eller spectraview reference modellene. Disse to gir også lengre garanti og den siste følger det med "hood" til skjermen men til en høyere pris, evt kan man bestille multisync fra bhphotovideo fra Usa.

 

Har selv Nec pa242 spectraview, fantastisk skjerm.

Endret av tomme86
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...