Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Jepp - grensen er hevet til 350, men grensen inkluderer nå frakt.

Dollarkursen har steget såpass at en bestilling som før kostet 300 kr med frakt nå koster ca 350 kr.

 

Så hvis man før kunne kjøpe en vare for 199 kr + 100 kr frakt så vil man fortsatt ligge på vippen til tollgrensa.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så, takket være et par (rom)juletilbud på fotovideo/japanphoto er jeg nå i besittelse av en Tamron 24-70 f/2,8 og en Sigma 50 mm f/1,4 art.

 

Det som mangler nå er kameraet jeg egentlig hadde tenkt å kjøpe i julen til å henge dem på... :confused:

Hehe...det er jo som mange har sagt, objektivene som er det viktigste utstyret.

Lenke til kommentar

Før jeg evt lager en ny tråd, prøver jeg meg her først.

 

Har et irriterende problem med min Sigma 18-35mm 1.8. I noen situasjoner kommer det dugg på innsiden av den ytterste linsen. De to gangene det har skjedd har jeg hatt kameraet ute i et par plussgrader. Nå på nyttårsaften da jeg skulle ta noen halvhjertede bilder av fyrverkeriet dukket det opp igjen. Når jeg tenker litt etter mener jeg kanskje at jeg hadde utstyret ute litt først, deretter litt inne før jeg tok det ut igjen. Kan det være årsaken? Gjør det samme med andre objektiv uten at det har skjedd noe med de.

 

post-38990-0-53652100-1420401045_thumb.jpg

 

post-38990-0-77111900-1420401055_thumb.jpg

 

post-38990-0-51565900-1420401922_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Noen som har fått tatt noen bilder av nordlys i oslo-området de siste dagene? Ser på nordlysvarselet at det er stor aktivitet i natt, og det ser ut på radaren at nordlyset kommer til å bli synlig ganske langt sør. Helt til København faktisk.

 

Hadde kanskje tenkt meg en tur ut i kveld/natt for å se hva jeg kan få til.

Lenke til kommentar

I går kveld var det ingenting over Tromsø selv om det var varslet High 5. Både magnetogram og all-sky kamera viste ingenting.

 

I kveld er det overskyet, og magnetogrammet viser middels verdier (50nT). Hvis det er klarvær sørpå kan det hende du ser noe, men det er en fullmåne som ødelegger mye. Håper på bedre forhold ved neste nymåne (20. januar).

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Yongnuo ser ut til og "klone" Canon sin gamle 35mm f/2 og selger den endel billigere en originalen.

Det ser ut som de kommer med (eller har kommet med) en 50mm f/1,8 også.

 

Til forskjell fra Samyang får disse autofokus. Hvordan de har klart å dra i land den avtalen med Canon skjønner jeg ikke for så vidt jeg vet er det bare Japanske selskaper som har fått det hittil (Sigma, Tamron etc). Det er vist noen lover eller kartellvirksomhet angående teknologieksport fra Japan. Youngnuo er kinesisk.

 

Håper dette betyr at Samyang også får rodd i land en avtale om AF og elektronisk kommunikasjon med kameraene.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Yongnuo ser ut til og "klone" Canon sin gamle 35mm f/2 og selger den endel billigere en originalen.

Ikke eneste Canonproduktet de har gjort det med. YN 560 blitsene, hvertfall mkIII er ren kopi av Canon sin 580EX II. Dog med litt billigere løsninger på luke til batteri og innfesting på hotshoe'n..

 

Kjekt for min del når jeg handlet en YN560 III, for da passet tilbehøret jeg hadde fra før til 580EX II :)

Lenke til kommentar

Var en interessant diskusjon om dette i en gruppe på Facebook.

 

Litt ironisk at folk ikke ser noe problem i å kjøpe noe som sannsynligvis er ulovlige piratkopier av blitser og objektiver, mens samtidig er de veldig flink til å hyle ut som en snørrunge hvis noen bruker bildene deres uten å spørre...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Litt ironisk at folk ikke ser noe problem i å kjøpe noe som sannsynligvis er ulovlige piratkopier av blitser og objektiver, ...

Men hvis det er rene piratkopier, hva er det som gjør at Canon ikke kan stoppe det?

 

Yongnuo er jo såpass stort merke at det virker ikke helt som de er i "piratkopi"-virksomheten heller,så noe må de jo ha gjort for å ha funnet en løsning eller smutthull, slik at det faktisk er lov.

Det kan feks være at de små forandringene Yongnuo har gjort holder, og at det da ikke kan defineres som en ulovlig piratkopi.

 

Et firma i båtindustrien jeg jobbet for før opplevde akkurat det samme. En båtprodusent de leverte deler til, flyttet til Tyskland og fikk laget sine ting der nede. De kopierte også alu.profiler "vi" hadde, men la inn noen ørsmå forskjeller. Det var alt som skulle til for at det ble lovlig. Forholdet mellom bedriftene tror jeg derimot gikk ikke helt bra.

Lenke til kommentar

Vi snakker Kina her som ikke bare har kopiert bilmodeller, men faktisk målt opp og bygget en ren kopi av en Alpelandsby - så tror ikke de tar opphavsrett og sånt så veldig tungt egentlig.

 

Kina er ikke en liten bananrepublikk, og Norge vet jo veldig godt hvordan de reagerer på ting som en viss Nobelspris utdeling en tid tilbake.

 

Hvis vi teoretisk sett sier at Yongnuo lager ulovlige kopier av både Canon og Nikon produkter, så er det ikke sikkert at de velger å foreta seg noe, nettopp pga det er Kina vi snakker om her og at feks en rettsak kan få større negative konsekvenser enn positive.

 

http://reise.adressa.no/reise/Piratkopierte-en-hel-by-28369.html#.VKrbJSuG98E

Endret av fo2re
Lenke til kommentar

Er det noen som har opphavsrett på hvordan en by ser ut? Tvilsomt... :p

 

Når det gjelder biler, så hender det at det er lisensavtaler for dette. De overtar etter at orginalen er ute av produksjon eller kommer med nytt utseende,men samme understell. Slikt skjer/har skjedd i mange land, som feks Kina, Serbia, Argentina eller Russland. Og blir ikke piratkopier av den grunn..

http://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyheder/article4123721.ece

Lenke til kommentar

Er klar over det, men både Rolls Royce, BMW, Honda, Toyota m.m. har fått kopiert sin design ulovlig, eller hva med Land Cruiser front og ræva til BMW X5 på samme bil ?

 

Beste fra to verden eller.no

 

Opel Frontera som i seg selv ikke akkurat var verste vogna i gata eller på dårlige veier, ble også lisensiert av ett kinesisk firma.

 

Resultatet av dette ble forsøkt solgt i Europa for noen år siden, i en kollisjonstest så ble det ikke akkurat 5 stjerner - motoren ble slått løst fra festene og fortsatte turen videre inn i kupen og resultatet var at testdukka ble most i sammenstøtet.

Endret av fo2re
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...