Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Flageborg: Har alle nøyaktig dine behov i alt? Siden alle tydeligvis må ha 4K, nå som du har det. Kalibrering, kan du tenke det at for noen er det å ha presise farger ganske kritisk? En ting er at det "ser ok" eller er "ganske bra", noe som i utgangspunktet holder for hvermannsen. Men - så har du de som har f. eks foto som levebrød, som er avhengig av at fargene blir nøyaktig som de skal være, både på print og andres skjermer. Nå er det greit at du ikke er avhengig av dette - men du trenger ikke angripe de som er det, eller som gjerne vil være sikre på at de har det rett. Det er også lov å høre på andres argumenter, både i denne og andre diskusjoner. Alle har ikke dine tanker, preferanser og behov, så ingen grunn til å være konstant bombastisk på at andres holdninger er feil.

 

Edit: Typo

Endret av Killswitch
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Kalibrering, kan du tenke det at for noen er det å ha presise farger ganske kritisk?...

Selvfølgelig er det kritisk å ha presise farger!

 

"the PA272W is very accurate out of the box"

 

Oversatt så betyr det at skjermen er så bra rett ut av esken at ytterligere kalibrering er unødvendig, MEN du har muligheten til å svi av en haug med penger for å hente ut noen "minimale" forbedringer... !!!

 

Og det kan være nyttig... ;)

Lenke til kommentar

 

Sitat fra testen:

"Even though the PA272W is very accurate out of the box, calibration helps it achieve near-perfection..."

 

Min understrekning. Er alle skjermer 100% identiske fra fabrikk? Nei. Har noen behov for å være sikker på at deres skjerm er rett? Ja. Er det da nødvendig å sjekke og kalibrere? Vel.. Ja, tydeligvis, ellers ville det vel ikke blitt gjort.

 

 

 

Lenke til kommentar

Til og med jeg som kun holder på for meg selv vurderer kalibreringsverktøy nå :) litt for høy gamma og en blåfarge som er way off, og printen på det fineste bildet jeg har fra i vinter ble helt fjernt :) Dumt å måtte prøve seg fram :)

 

Men nå var jo ikke skjermen min i nærheten av brukbar ut av boksen heller da...

Lenke til kommentar

Bare tilføye en ting, det er forskjell på markedet her i Europa og Usa når det gjelder NEC skjermene ( merkelig nok ), i statene så støtter multisync skjermene hardware kalibrering med specraview profiler / spectraview II mens i europa støtter ikke multisync modellen med spectraview profiler. Men du kan bruke programmer som følger med kalibrerings verktøyet ditt selvfølgelig men du får da ikke hardware kalibrert skjermen din. Skal du ha hardware kalibrering på din NEC PA skjerm så må du opp til spectraview eller spectraview reference modellene. Disse to gir også lengre garanti og den siste følger det med "hood" til skjermen men til en høyere pris, evt kan man bestille multisync fra bhphotovideo fra Usa.

Har selv Nec pa242 spectraview, fantastisk skjerm.

 

 

Jeg kjøpte den fra Dustin med én gang den kom, og den har jeg hardwarekalibrert med Spectraview II. Allikevel, det du sier stemmer ganske bra. Jeg fikk på forhånd inntrykk av at jeg kunne kjpe SVII separat, og det fulgte til og med et reklameark for SVII med i esken til skjermen, hvor de anbefalte å kjøpe det. Det viste seg komplett umulig å kjøpe en lisens til dette i Europa, og ingen ville bistå med help. Den amerikanske nettbutikken sperret for europeiske IP-er. Jeg prøvde selv å kontakte en nett-bekjent i amerika for å kjøpe det, men han syns det hørtes så tullete ut at han trodde jeg prøvde å svindle ham. Det endte med at jeg tok turen innom piratbukta, og dermed var skjermen kalibrert i løpet av et kvarters tid. ;)

 

EDIT: Jeg fikk også med en mini-DP kabel, og den støtter også digital homogenitetskontroll, og dette er egentlig kun tilbehør/funksjoner som Spectraview modellene skal få. Etter kalibrering er min på under rundt 0-2 delta E sett bort fra de mørkeste verdiene.

 

Det er forøvrig mye mulig at dette var gråimport, jeg tror jeg kjøpte den første skjermen som kom hit til landet, iallfall den første som kom for salg i norske nettbutikker.

Endret av -Teddy-
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har en gammel dell skjerm. Sikkert 10 år gammel. I skapet har jeg en nyere, en Eizo eller noe sånt. Det som er bra med Dell skjermen er at innsynsvinkelen er bra. Den er bra uansett om jeg sitter lavt eller høyt, til høyre eller venstre, mens den nyere skjermen er helt forferdelig.. da er det forskjellig farge og kontrast etter hvordan jeg sitter og ser på den. Vurderer å kjøpe meg en ny skjerm igjen.. men det liksom så mye styr med å finne "den rette", den skal følge meg i mange år.

Lenke til kommentar

Med 50 Mp regner jeg med det blir lineskipping video siden det blir ekstremt mye data å behandle hvis de skal nedsample. Hvis det er lineskipping fra 50 til 2 Mp for FullHD betyr i så fall at de utnytter en uhyre liten del av sensoren som igjen gir rekorddårlig sensitivitet i dårlig lys. Er det noen her som vet hvilken teknikk som brukes og videokvaliteten?

Lenke til kommentar

Jeg vurderer å selge min nesten ubrukte Sigma 84/1.4 (gammel utgave), for å (delvis) finansiere et nyere og bedre kamera. Har litt lyst på mellomformat-rammesøker.

 

Føler at D80-en ikke henger med til litt finere og "treg" bruk, og at det kunne ha vært greit med større oppløsning og mer rettegnende normalobjektiv enn det en urgammel Sigma 30/1.4 DC gir. Er fornøyd med kombinasjonen til anledninger der jeg trenger å få til kurante bilder i naturlig lys, det er "godt nok" når hovedfokus ikke er fotografering.

 

Virker som om jeg definitivt trives best med et normal-objektiv. Litt dumt å ha finfin krem-optikk stående som ikke blir brukt. Høres det fornuftig ut å vurdere å selge det? Hvor vanskelig bør det i så fall være å få solgt det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...