Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nok en artikkel om DSLR vs speilløst og etterhvert som tiden går så heller fler og fler mot speilløst.

 

http://www.digitalcamerareview.com/default.asp?newsID=5479&news=migration+to+mirrorless+ditching+the+DSLR+Olympus+Sony+Fuji

Hun finner ut at begge kameratypene har sine fordeler og ulemper og konkluderer med at den ene typen vil ta livet av den andre. Hvordan hun kommer fra argumentasjon til konklusjon der er en gåte for meg. Så vidt jeg kan se vil de to kameratypene leve side om side i overskuelig fremtid, akkurat som smak og behag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nok en artikkel om DSLR vs speilløst og etterhvert som tiden går så heller fler og fler mot speilløst.

 

http://www.digitalcamerareview.com/default.asp?newsID=5479&news=migration+to+mirrorless+ditching+the+DSLR+Olympus+Sony+Fuji

Synes det er litt rart så mange ønsker seg et speilløst kamera, det er jo omtrent som å gå 100 år tilbake i tid.

 

Trege som fy og man må tre et pledd over hode/kamera for og kunne se noe overhode på skjermen, man kan jo like greit kjøpe seg et gammel 4x5 kassekamera.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

 

Nok en artikkel om DSLR vs speilløst og etterhvert som tiden går så heller fler og fler mot speilløst.

 

http://www.digitalcamerareview.com/default.asp?newsID=5479&news=migration+to+mirrorless+ditching+the+DSLR+Olympus+Sony+Fuji

Hun finner ut at begge kameratypene har sine fordeler og ulemper og konkluderer med at den ene typen vil ta livet av den andre. Hvordan hun kommer fra argumentasjon til konklusjon der er en gåte for meg. Så vidt jeg kan se vil de to kameratypene leve side om side i overskuelig fremtid, akkurat som smak og behag.

 

Jeg er helt enig, Som "DSLR-mann" som også har et godt forhold til mitt speilløse (andre-)kamera så finner jeg hele denne debatten vedrørende DSLR v Speilløst som ganske oppkonstruert.

 

Ja, speiløst har sine fordeler og det er faktisk mange "nybegynnere" (innen systemkamera) som med hell kunne valgt uten speil istedet for med speil. Og jeg har ingen problemer med å forstå de som "nedgraderer" fra DSLR til speilløst (tenker da først og fremst vekt/størrelse), men å spå DSLR sin død er det alt for tidlig å gjøre nå.

 

DSLR er så "utviklet" at det systemet ikke lenger vil ta de samme kvantesprangene som tidligere, og siden speilløst (totalt sett) ikke er der helt ennå¨så¨forventer jeg at det systemet skal utvikle seg mer enn de med speil.

 

Men for min del, så fremstår DSLR som et klart førstevalg i overskuelig fremtid. Jeg er vel litt sær, men jeg liker den store klumpen når jeg tar bilder.

Lenke til kommentar

 

Nok en artikkel om DSLR vs speilløst og etterhvert som tiden går så heller fler og fler mot speilløst.

 

http://www.digitalcamerareview.com/default.asp?newsID=5479&news=migration+to+mirrorless+ditching+the+DSLR+Olympus+Sony+Fuji

Synes det er litt rart så mange ønsker seg et speilløst kamera, det er jo omtrent som å gå 100 år tilbake i tid.

 

Trege som fy og man må tre et pledd over hode/kamera for og kunne se noe overhode på skjermen, man kan jo like greit kjøpe seg et gammel 4x5 kassekamera.

 

Vet ikke om dette er ironi eller det tetteste jeg har lest i dag.

 

Med en elektronisk søker ser jeg bildet på en måte som ikke ett Canon eller Nikon til 40-50000 klarer. Jeg trenger ikke engang en lysmåler da jeg kan skru fram til ett ferdig bilde i søkeren, ser det ferdig bildet i underkant av 1 sek hvis ønskelig. Jeg vet da at har ett perfekt eksponert bilde uten å måtte ned på en skjerm som sist jeg sjekket er like ubrukelig å se på i dagslys enten kameraet koster 600 kroner eller 60000.

 

Jeg tror at billig DSLR n forsvinner over tid mens proff DSLR husene kommer til å eksistere lengre fram i tid. Med mindre utviklingen av speilløst fortsetter som den har gjort nå så har de innen 5 år autofokus som er minst like bra som dagens toppmodeller eller bedre. DSLR har uansett hvordan man snur og vender på det mekanikk og flytte på som speilløst naturlig nok mangler.

Lenke til kommentar

 

Nok en artikkel om DSLR vs speilløst og etterhvert som tiden går så heller fler og fler mot speilløst.

 

http://www.digitalcamerareview.com/default.asp?newsID=5479&news=migration+to+mirrorless+ditching+the+DSLR+Olympus+Sony+Fuji

Synes det er litt rart så mange ønsker seg et speilløst kamera, det er jo omtrent som å gå 100 år tilbake i tid.

 

Trege som fy og man må tre et pledd over hode/kamera for og kunne se noe overhode på skjermen, man kan jo like greit kjøpe seg et gammel 4x5 kassekamera.

 

Har du prøvd et speilløst kamera fra de tre siste årene?

Mange har søker som gjør ditt argument at man må kunne se på skjermen ugyldig(antar du mener når bildet tas, at man ser på skjerm istedet for søker).

Det med at du mener at de er trege som fy forsterker min mistanke om at du ikke kan ha prøvd speilløst kamera. Jeg har brukt speilløst siden 2011, starta med Olympus E-PL2. Merket ingen ting til den tregheten du antyder.

Har også hatt Pentakx K-5, forskjellen mellom OVF og EVF går mest på smak og behag. De nyeste speilløse kan ta seriebilder av ting i fart og bildet flyter fint i EVF'en.

Lenke til kommentar

 

 

 

Hvis utviklingen av speilløst fortsetter som den har gjort nå så har de innen 5 år autofokus som er minst like bra som dagens toppmodeller eller bedre.

 

Har lest den setningen 4-5 ganger, og skjønner enda ikke hva du mener.

 

 

Jeg fiksa skjiten.

 

:thumbs:

Lenke til kommentar

Hva er egentlig greia med disse standariserte klipp og lim-kommentarene i Flickr?

 

Type:

 

Vista en: See in: En Armonía con la naturaleza

 

Wow! This is a great photo! I saw it in NaturePhotographs

 

Hvis man ikke gidder å skrive noe litt mer "personlig", kan man likegjerne la være.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Får man ikke kjøpt LR5 uten å tegne creative cloud abbonement? Bryr meg ingenting om de andre Adobe applikasjonene, men skulle gjerne hatt lightroom..

Etter en tur på Adobe sine nye sider så kom jeg til slutt frem til at Lightroom fremdeles kan kjøpes uten creative cloud.

 

Bruk denne linken som gjelder oppgradering til LR5, klikk kjøp og så endrer du "jeg vil kjøpe" fra oppgradering til Fullversjon.

 

Hvis du er ute etter en "evigvarende" LR-versjon utenfor CC-området så ville jeg hoppet på raskest mulig, det er ikke sikkert at LR 6 (når den eventuelt kommer) vil være tilgjengelig som kjøpeversjon.

Endret av polljen
Lenke til kommentar

 

Får man ikke kjøpt LR5 uten å tegne creative cloud abbonement? Bryr meg ingenting om de andre Adobe applikasjonene, men skulle gjerne hatt lightroom..

Etter en tur på Adobe sine nye sider så kom jeg til slutt frem til at Lightroom fremdeles kan kjøpes uten creative cloud.

 

Bruk denne linken som gjelder oppgradering til LR5, klikk kjøp og så endrer du "jeg vil kjøpe" fra oppgradering til Fullversjon.

 

Hvis du er ute etter en "evigvarende" LR-versjon utenfor CC-området så ville jeg hoppet på raskest mulig, det er ikke sikkert at LR 6 (når den eventuelt kommer) vil være tilgjengelig som kjøpeversjon.

 

 

Du kan til og med kjøpe en fysisk vare (boks med DVD) med evigvarende lisens:

http://www.multicom.no/Lightroom-5-Full-pakke-1-brukere-DVDe-Windows-Mace-Engelsk-ADOBE/cat-p/c/p6349801

Lenke til kommentar

Ah, se der ja! Supert, skal handle etterpå. Men håper virkelig det blir slik at man kan kjøpe en oppgradering til evt LR6 uten å hoppe på CC bølgen.

 

Jeg må ha bildene på ekstern usb-disk grunnet liten SSD. Er det noen enkel måte å ha årets bilder på ssd og resten av arkivet på ekstern? Eller er smart previews veien å gå?

 

Hvilke diskoppsett og backupløsninger bruker dere med LR?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...