Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen som har erfaring med reparasjon av objektiver med små riper i frontglasset? Det er kun én ripe, og den er kanskje en halv millimeter lang, og så smal som det bare går an.

 

Bytter man frontglass for slike småskader? Synes egentlig slike skader på bildene i det hele tatt på under f/16 eller f/22?

 

Objektivet det er snakk om er en Canon EF 70-200 f/2,8 L IS USM som jeg prøver å selge litt billig, men jeg har også verdigjenstandsforsikring på det. Totalt med egenandelen, så går det antakelig opp i opp hva jeg får for det, så jeg prøver å selge det, men sier selvfølgelig klart ifra om ripa og støvkornene på innsiden.

Lenke til kommentar

Nei, man bytter ikke frontelement for en bitte bitte liten ripe. Nei, det vil ikke synes på bilder. Det skulle i så fall være at det ble marginalt mer flare hvis det skulle komme sol rett på frontelementet. Men - neppe nok til at det en gang var målbart.

 

Les denne artikkelen: http://www.lensrentals.com/blog/2008/10/front-element-scratches

 

T.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Hovedforskjellen på de som SER på OL og de som IKKE SER på OL er at de som ikke ser på det klarer seg selvsagt fint uten resultater og annen svada derfra.

De som ser på OL derimot er såpass lobotomerte at ikke bare ser de på OL, men de må også legge ut resultatene i sosiale medier slik at de som ser på OL også får det med seg...

Endret av fo2re
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hovedforskjellen på de som SER på OL og de som IKKE SER på OL er at de som ikke ser på det klarer seg selvsagt fint uten resultater og annen svada derfra.

 

De som IKKE ser på OL derimot er såpass lobotomerte at ikke bare ser de på OL, men de må også legge ut resultatene i sosiale medier slik at de som ser på OL også får det med seg...

Og de ser slik ut (LobotomerteOL-seere): :lol:

Lenke til kommentar

 

Hovedforskjellen på de som SER på OL og de som IKKE SER på OL er at de som ikke ser på det klarer seg selvsagt fint uten resultater og annen svada derfra.

 

De som IKKE ser på OL derimot er såpass lobotomerte at ikke bare ser de på OL, men de må også legge ut resultatene i sosiale medier slik at de som ser på OL også får det med seg...

Og de ser slik ut (LobotomerteOL-seere): :lol:

 

SIkkert på at du troller siden du ser på OL og ikke har tid å henge her !

Lenke til kommentar

 

 

Hovedforskjellen på de som SER på OL og de som IKKE SER på OL er at de som ikke ser på det klarer seg selvsagt fint uten resultater og annen svada derfra.

 

De som IKKE ser på OL derimot er såpass lobotomerte at ikke bare ser de på OL, men de må også legge ut resultatene i sosiale medier slik at de som ser på OL også får det med seg...

Og de ser slik ut (LobotomerteOL-seere): :lol:

 

SIkkert på at du troller siden du ser på OL og ikke har tid å henge her !

 

:innocent:

Lenke til kommentar

Lenge siden jeg har vært på denne delen av forumet, jeg la fotograferingen på hylla etter alt utstyret mitt ble stjålet i 2011, og har vel egentlig ikke hatt helt det store behovet for å komme tilbake i "gamet". Jeg har et Oly E-PL2 med kit, og pancake, samt elektronisk søker, men selv det blir stort sett hjemme. De aller fleste behovene jeg har for å ta bilder(som stort sett er for å illustere noe, eller dokumentere) dekkes av en Sony Xperia Z(:blush; flau). Ikke har jeg tenkt å bruke like mye penger igjen heller, men etter noen spede forsøk med olympusen, blir jeg fullstendig spinnvill av kontrollene, og optikken er fæl. Jeg savner, i så måte D300 med 17-55 og 70-200.

 

Grunnlaget for å bruke såvidt mye penger på utstyr, den gang da, var at jeg faktisk tjente penger på dette, og tok mange bilder. Nå vil jeg bare ha godfølelsen tilbake. Har derfor tenkt på å finne meg et analog kamera, og litt fast-optikk.

 

Hva anbefaler dere? Jeg vil altså ha godfølelsen tilbake, jeg vil ha gode kontroller, som kan justeres når jeg vil, på en rask og behagelig måte, uten å bruke så mye penger. En F5 hadde vært knall, men det blir for mye penger å bruke på leketøy. Jeg vil ikke over 5000,- inkl optikk(trenger vel egentlig bare en 50mm) men håper å komme under 3000,-. Må ikke være Nikon, men jeg har en 400 mm, en 28, og sikkert mer, et sted.

Lenke til kommentar

Som den tålmodige personen jeg er, ventet jeg til jeg fikk mange gode råd, og kjøpte en FM2N. Hurra for meg. Fant en 28 mm, og en 400 mm. Kan være jeg må ha noe mellom de to lengdene... 50 f1,4, eller 1,8?

 

EDIT: Hoppet på en grei deal, og kjøpte en 50 mm 1,4, og bestilte 5 ruller Fomapan 200ASA 135. Passer fint at jeg har to og en halv uke fri fra Torsdag. Gode tips for å få mest mulig glede ut av analog foto er veldig velkomne.

Endret av OJ Doe
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Gode tips for å få mest mulig glede ut av analog foto er veldig velkomne.

 

Ikke glem at du skyter analogt..! :) Så du ikke fyrer av 24 bilder bare for å finne de rette innstillingene.. :)

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...