Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Fekk eit bilete eller to på trykk i eit blad nyleg (Playboard, for dei som kjenner til det), og skal no sende faktura til dei for å få betalt. Er det berre å gjere so enkelt som http://www.sendregning.no/, eller er det noko meir å tenkje på? (Har ikkje enkeltmannsforetak.)

Antar det ikke er snakk om de helt enorme summene her, slik at det å ikke registrere enkeltmannsforetak er lovlig; så lenge fotovirksomheten primært er hobby er ikke dette noe problem.

 

Det vil da ikke være noen særlig formaliakrav utover de kunden eventuelt stiller. Altså kan du bruke nettsiden du linket til eller bare koke opp en liten fil selv og hive over på mail. Jeg ville spesifisert hva det gjelder, hvordan de skal betale med betalingsfrist, beløpet og hvem hos kundene som har kjøpt bildene (så de vet hvem som skal godkjenne utbetaling). I og med at du ikke belaster MVA er det heller ikke MVA-fradrag å hente for kunden, noe som begrenser formalitetskravet ytterligere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oi, utleiemarkedet er sprengt her i byen. "Alle" er på desperat jakt etter noe ledig. Standard og vilkår når stadig nye lavmål for hva folk godtar for å få tak over hodet. Mugg, slave-snømåking-kontrakter, eklinger som bare skal ha blondiner med store pupper og felles bad med huseier, etc.

 

Håper du har bekjente med en ledig sofa/gjesterom så du får tatt tida til hjelp. Hvis ikke så har Sito et begrenset og kortvarig tak over hodet-tilbud.

Hehe, SiTo sin nødløsning skal vist være smekkfull..

Leter opp og ned finn.no flere ganger daglig. Enten er det tatt eller så er det svindyrt. Også sett etter større leiligheter hvor mnd.pris er større og man kan gå sammen, men det passer så klart ikke overens med hva staten klarer å gi oss i mnd. lån så det blir for dyrt der også.. skal ikke være lett å være førstegangsetb!

Lenke til kommentar

Båt er en veldig god idé om du skaffer båtplass med landstrøm. Ellers så kan campingvogn/bobil også være et forslag om du klarer å skaffe landstrøm. Nå etter sesongen kan det jo hende du får en god pris.

 

Eventuelt kjøpe hus/leilighet og leie ut som kollektiv. Fett betalt selvsagt. Desperate leietakere og og lav rente er en gullgruve for hushaier, deriblant meg :ninja:

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Fekk eit bilete eller to på trykk i eit blad nyleg (Playboard, for dei som kjenner til det), og skal no sende faktura til dei for å få betalt. Er det berre å gjere so enkelt som http://www.sendregning.no/, eller er det noko meir å tenkje på? (Har ikkje enkeltmannsforetak.)

Antar det ikke er snakk om de helt enorme summene her, slik at det å ikke registrere enkeltmannsforetak er lovlig; så lenge fotovirksomheten primært er hobby er ikke dette noe problem.

 

Det vil da ikke være noen særlig formaliakrav utover de kunden eventuelt stiller. Altså kan du bruke nettsiden du linket til eller bare koke opp en liten fil selv og hive over på mail. Jeg ville spesifisert hva det gjelder, hvordan de skal betale med betalingsfrist, beløpet og hvem hos kundene som har kjøpt bildene (så de vet hvem som skal godkjenne utbetaling). I og med at du ikke belaster MVA er det heller ikke MVA-fradrag å hente for kunden, noe som begrenser formalitetskravet ytterligere.

Takk for svar! Nei, er ingen stor sum, og meir enn hobbyfotograf vert eg aldri.
Lenke til kommentar

Å bo i båt er riktig trivelig, men jeg må vedkjenne at jeg har enkelte motforestillinger mot å gjøre det i Tromsø ... Dieselvarmer og avfukter gjør underverker og det er jo ikke så ofte havet fryser til, men litt slitsomt er det likevel å dra på vannkanner når utekranene er skrudd av.

Lenke til kommentar

Tromsø har nok et mye vennligere klima til sånt enn f.eks Hamar eller Moss, men når alternativet er muggne overprisede hybler med slavekontrakter så er det klart bedre. Bare ikke raml i sjøen på vei hjem fra byen.

 

Nautica: Jeg gikk i klassen til en som bodde i campingvogn hele studiet og også ble gjeldfri. Tror han var fra nordland så vidt jeg husker. Men det er uansett ikke gunstig å være studielånfri. Man får ikke så gode lånebetingelser senere i livet. Maksimaliser studielånet, tjen nok penger til å kunne trekke 28% av rentene på skatten, spar i valutafond, obligasjonsfond etc, og ta opp boliglån tidligst mulig. Eventuelt overskudd betaler man ned ekstra på boliglånet med, ikke mer enn absolutt nødvendig på studielånet. Så når man eier halve boligen selv så kjøper man en til og begynner å leie ut. osv osv.

Lenke til kommentar

Mangel på studentboliger er vel et problem i de fleste, om ikke alle, studentbyer. Her i Bodø har rundt 440 personer mulighet for å leie noe via studentsamskipnaden. Resten av de rundt 6100 studentene må finne seg noe helt på egen hånd. Er en av fadderne for årets førsteklasse på journalistikklinjen, og det er en ganske stor andel av disse som ikke har fått seg tak over hodet enda.

Lenke til kommentar

Å bo i båt er riktig trivelig, men jeg må vedkjenne at jeg har enkelte motforestillinger mot å gjøre det i Tromsø ... Dieselvarmer og avfukter gjør underverker og det er jo ikke så ofte havet fryser til, men litt slitsomt er det likevel å dra på vannkanner når utekranene er skrudd av.

 

Er faktisk bedre i Troms en i Oslo en kald vinternatt, grunnen golfstrømmen som gi en stabil varme i skroget, men man må ha et par vifteovner i tillegg.

Situasjonen tilpasser man seg relativt fort, og man slipper å ta hensyn til naboer og andre bråkete "hybelboere" samt at jentene synes det er kult :)

 

Edit: solgte faktisk ei 64'skjøyte "tennskjær" for endel år siden som havnet i Tromsø som studentbolig.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Vifteovner? Varmeovner, mener du vel.

 

Nei, mener vifteovner man får keramiske ovner med veltesikring, beregnet for båt. En båt er dårlig isolert og en varmeovn vil kun varme opp i nærmeste omgivelse men en vifteovn vil sirkulere luften, Oljefylte ovner skal ikke brukes ombord, de kan bli brannfarlige hvis de velter. Et alternativ er "danskebysse", eller vedfyring.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...