Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fotball er så ulidelig kjedelig å ta bilder av.... Muligens dette henger sammen med nivået her i Norge?

 

Kan jeg ikke skjønne hva du mener!

 

Fotball er lidenskap, glede, nederlag og smerte, det er følelser! Fotball er en herlig sport å ta bilder av!

 

Det VAR vel slik en gang. Idag består fotball mest av penger og folk som faller om og vrir seg i smerte bare man puster hardt på dem. Det er en stund siden jeg har fotografert fotball nå, men jeg tar like gjerne en 2. div.kamp der innsatsen virkelig teller - istedet for pengene.

Endret av Ratleto
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hentet WotanCraft Citu Explorer 006 på posten tidligere i dag, skal få tatt noen bilder og legge ut en tilbakemelding når har fått lastet den opp med stash.

 

Bildene lyver iallefall ikke, denne ser skikkelig flott ut selv om den sikkert ikke er noe for alle da smak og behag er som kjent ett utopisk tema :hm:

Endret av fo2re
Lenke til kommentar

Hver gang jeg har eksportert fra Lightroom til Photoshop har jeg gjort om bildet til jpg. Har ikke tenkt over det før, men det er jo mulig å stille inn hvilke filtyper og hvilke fargetyper man vil ha.

 

Akkurat nå har jeg valgt PSD, men er usikker på om AdobeRGB eller sRGB er det beste alternativet? Noen som vet forskjellen?

Lenke til kommentar

Hvis du skal jobbe videre med bildet, så er det PSD (eller 16 bits TIFF) og fargerom ProPhoto du skal bruke. ProPhoto fargerommet er det fargerommet som inneholder mest informasjon, en god del mer enn AdobeRGB som igjen har noe mer info enn sRGB. sRGB er greit å bruke til Web.

 

Takker, var det jeg lurte på :) Skal jo lagre til jpg eller png når jeg er ferdig uansett, så vet ikke hvor mye det har å si.

 

Jeg hater elektronikk med drittmanualer, har de siste kveldene.

Spesielt morsomt er det når problemet var en liten filleting

 

Kjenner følelsen.

 

Kjøpte ny harddisk (SSD) og skjermkort sist uke. Installerte windows på nytt og stappa i skjermkortet. Plugga selvfølgelig i alle ledningene som skulle være i dataen.

 

Alt fungerer bra, helt til jeg skal inn i Windows, da blir begge skjermene svarte, men hører Windows logger seg på. Installerer windows på nytt og googler etter tilsvarende problemer, uten hell.

Setter inn igjen det gamle skjermkortet og alt fungerer uten problemer. Etter hvert får jeg bytta til det nye skjermkortet igjen (gått et par-tre timer nå), og setter i kabelen til den ène skjermen. Alt vel og bra, bøyer meg bak for å putte i kabelen til den andre skjermen, samt HDMI kabelen. Så blir alt svart igjen, trekker ut HDMI kabelen og alt blir bra igjen.

 

Første tanken gjennom hodet var vel noe ala "FUUUUUUUCK". Tre timer wasted pga bagatell.

Lenke til kommentar

Hvis du skal jobbe videre med bildet, så er det PSD (eller 16 bits TIFF) og fargerom ProPhoto du skal bruke. ProPhoto fargerommet er det fargerommet som inneholder mest informasjon, en god del mer enn AdobeRGB som igjen har noe mer info enn sRGB. sRGB er greit å bruke til Web.

 

Takker, var det jeg lurte på :) Skal jo lagre til jpg eller png når jeg er ferdig uansett, så vet ikke hvor mye det har å si.

 

Det har litt å si om du har tenkt å foreta kraftig redigering (dra mye i spakene) med verktøy som curves, levels, exposure, highlights/shadows, saturation, vibrance og alt annet som går på farger og toneforløp, fordi du mister mye av fargeinformasjonen i bildet ved å eksportere i ett fargerom med få fargenyanser tilgjengelig (som sRGB). Det kan resultere i ujevne og hakkete overganger mellom ulike nyanser i store flater med i utgangspunktet jevne overganger fra en mørkere til en lysere nyanse, som f.eks. skyfri himmel eller store ensfargede flater som vegger eller vinduer.

Lenke til kommentar

Hvis du skal jobbe videre med bildet, så er det PSD (eller 16 bits TIFF) og fargerom ProPhoto du skal bruke. ProPhoto fargerommet er det fargerommet som inneholder mest informasjon, en god del mer enn AdobeRGB som igjen har noe mer info enn sRGB. sRGB er greit å bruke til Web.

 

Takker, var det jeg lurte på :) Skal jo lagre til jpg eller png når jeg er ferdig uansett, så vet ikke hvor mye det har å si.

 

Det har litt å si om du har tenkt å foreta kraftig redigering (dra mye i spakene) med verktøy som curves, levels, exposure, highlights/shadows, saturation, vibrance og alt annet som går på farger og toneforløp, fordi du mister mye av fargeinformasjonen i bildet ved å eksportere i ett fargerom med få fargenyanser tilgjengelig (som sRGB). Det kan resultere i ujevne og hakkete overganger mellom ulike nyanser i store flater med i utgangspunktet jevne overganger fra en mørkere til en lysere nyanse, som f.eks. skyfri himmel eller store ensfargede flater som vegger eller vinduer.

En sannhet med modifikasjoner. ProPhoto og AdobeRGB vil raskere sprekke opp enn srgb som forklart her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1438317&view=findpost&p=19327319

 

Dette problemet oppstår kun om 8 bit brukes, og ikke i 16 bit.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig bruker man jo 16-bit, men jeg regnet med dette var innlysende.

Håper du skjønner at det jeg skrev er uavhengig av antallet bit? Større fargerom vil alltid ha lengre step mellom hver mulige fargertone og kan derfor raskere sprekke opp enn mindre fargerom som srgb. Du kan helt fint fremprovosere dette i 16 bit også...

Lenke til kommentar

I 16bit er du for det meste begrenset av output fra sensoren. Kan du framvise et eksempel hvor dette er et problem med et real-life bilde i Pro Photo RGB vs sRGB?

 

En følgeeffekt av at det skulle være problematisk med Pro Photo RGB som fargerom fordi det blir "langt" mellom fargene er at Lightroom i så fall er bæsj til dine formål, ettersom den er hardkodet til å bruke Pro Photo RGB internt.

Lenke til kommentar

Har vært så dum og handlet en samsung Xcover i dag "smarttelefon", og har desperat prøvd og overføre tlf-listen fra min Nokia, får gjort det fra sim-kortet med den blir føket opp og alle navn er delevise samt at har jeg flere tlf-nummer i en kontakt kommer de med en nummerliste istedenfor under samme navn.

 

Får det ikke til og synkronisere med Samsung vs Nokia programmer på pc'en, noen som har et grei løsning på dette.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

I 16bit er du for det meste begrenset av output fra sensoren. Kan du framvise et eksempel hvor dette er et problem med et real-life bilde i Pro Photo RGB vs sRGB?

 

En følgeeffekt av at det skulle være problematisk med Pro Photo RGB som fargerom fordi det blir "langt" mellom fargene er at Lightroom i så fall er bæsj til dine formål, ettersom den er hardkodet til å bruke Pro Photo RGB internt.

Prøv deg f.eks på denne her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1438317&view=findpost&p=19334860

 

Ettersom bildet til vedkommende er ganske så undereksponert så sprekker det raskt opp selv med 16 bit

Lenke til kommentar

Får det ikke til og synkronisere med Samsung vs Nokia programmer på pc'en, noen som har et grei løsning på dette.

Ikke så grei løsning, men eksport til excel og så import bruker å fungere.

Har egentelig prøvd det også, får ikke kopiert hele listen i Nokiasuite.

Litt merkelig at Samsung synkroniserer med outlook men ikke thunderbird, for da hadde det gått greit.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...