Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Den store bilpleietråden!


Anbefalte innlegg

 

Har denne høytrykkspyleren og kunne tenke meg å oppgradert skumkanonen. Litt usikker på hvilken kobling jeg skal ha, proff eller stihl?

 

Om du er villig til å handle fra utlandet, får du denne http://www.aliexpress.com/item/Foam-Lance/1212116034.html?spm=2114.13010208.99999999.313.Vf15YZ

Her er linken til Kärcher sin kobling (jeg bruker K5 selv), men kikker du litt rundt på siden finner du Nilfisk også... om det er den du har nå....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ellers er AG HD Wax en god kandidat ja. Lang holdbarhet, men kostbar. I samme liga har du Fusso. Denne er en god del billigere (300kr) og har 8-12mnd holdbarhet. :) Collinites syntetiske vokser er også billig og med god holdbarhet.

 

Til høsten igjen blir det nok Fusso, for å holde utover vinteren. Nå er dessverre Bilnerden tom og forventer ikke ny ladning før på en 2-3 måneder.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

Om du kan strekke deg til 3k, så er nilfisk e145.3-10H en veldig god høyttrykkspyler. Jeg tror du kommer til å angre om du går for en billig spyler. Mest på grunn av de irriterende fiberarmerte slangene som kommer med de billigere spylerne. Man vil ha en lang(10m+) og stålarmert slange. Bar har lite å si for bilvask, her bør du sjekke hvor mye vann den kan spytte ut. 500 liter i timen bør man ha. 

 

De skumkanoene som følger med er ikke særlig bra. Du bør heller gå for en slik skumkanon. Ikke glem kobling som passer til spyleren som du kjøper. 

 

Har denne høytrykkspyleren og kunne tenke meg å oppgradert skumkanonen. Litt usikker på hvilken kobling jeg skal ha, proff eller stihl?

 

Du trenger en sånnen

Lenke til kommentar

Godtfolk med peiling! :)

 

Førstegangs bileier betyr førstegangs erfaring med bilpleie av egen bil (jeg kunne sikkert funnet svar på mye ila. 170 sider, men dere får heller tilgi meg freidigheten). Jeg har noe erfaring med bilpleie fra tidligere, men det dreier seg mye om salg av produkter, og litt mindre selve utførelsen.

Jeg starter egentlig på scratch, så jeg kan jo ta forutsetningene mine. Jeg er ingen entusiast, og bilpleie for meg er derfor å ta relativt godt vare på bilen, heller enn å være opptatt av at det skal se best mulig ut. Det ene utelukker selvfølgelig ikke det andre, men realistisk sett kommer jeg ikke til å bruke mer tid enn nødvendig på denne typen vedlikehold (selv om det jo er givende, må jeg innrømme). Dette betyr for eksempel at jeg nok ikke kommer til å investere i en poleringsmaskin  (med det første i alle fall, med mindre noe fra Biltema kan duge).

For tiden har jeg kun tilgang til hageslange (altså ikke høytrykkspyler). I den forbindelse lurer jeg på om det er «innafor» å kjøre bilen gjennom en børsteløs vask på stasjon som en slags «grovvask», før man går løs med avfetting, sjamponering, vask og alt som følger? Har blitt fortalt og lest så mye forskjellig opp gjennom årene at man har kommet til det punktet at man gjør verken det ene eller det andre.

 

Dernest, hvilket utvalg av produkter trenger jeg? Vask, voks/lakkforsegling, osv. Guide til bilpleie finner jeg både i denne tråden og andre steder, men tenker mer spesifikt på hva jeg bør/må handle inn. Jeg kjøper gjerne en eller annen «pakke» som noen kyndige har plukket ut (har trålet bilpleiekongen.no pga reklamen og rabatten man får som NAF-medlem), så dersom noen ser eller vet om noe som er et trygt valg, så tar jeg gjerne i mot anbefalinger.

På forhånd takk for all hjelp :)

Lenke til kommentar

Godtfolk med peiling! :)

 

Førstegangs bileier betyr førstegangs erfaring med bilpleie av egen bil (jeg kunne sikkert funnet svar på mye ila. 170 sider, men dere får heller tilgi meg freidigheten). Jeg har noe erfaring med bilpleie fra tidligere, men det dreier seg mye om salg av produkter, og litt mindre selve utførelsen.

Jeg starter egentlig på scratch, så jeg kan jo ta forutsetningene mine. Jeg er ingen entusiast, og bilpleie for meg er derfor å ta relativt godt vare på bilen, heller enn å være opptatt av at det skal se best mulig ut. Det ene utelukker selvfølgelig ikke det andre, men realistisk sett kommer jeg ikke til å bruke mer tid enn nødvendig på denne typen vedlikehold (selv om det jo er givende, må jeg innrømme). Dette betyr for eksempel at jeg nok ikke kommer til å investere i en poleringsmaskin  (med det første i alle fall, med mindre noe fra Biltema kan duge).

 

På forhånd takk for all hjelp :)

Mye kan sies om bilvask og -pleie. Og at det er delte meninger om en del ting der er en mild underdrivelse, som i mange andre områder og "vitenskaper". Dermed blir det vanskelig å fortelle deg hva du MÅ gjøre og hva du BØR gjøre. Du kan se mitt forslag og velge litt utifra det. Det vil selvsagt være grader av mitt forslag i tillegg, alt etter hvor skitten bilen er, og hva du planlegger å gjøre etter vask. Kan også ta med produkter her som er rimelig greie å få tak i, men mange vil likevel kreve bestilling via nett og ikke den lokale Biltema/Bilxtra.

 

Forvask: (ikke la produktene tørke underveis)

  • Asfalt (prickbort), tørr bil, la stå 5 min
  • Generell skitt (Surfex hd, ca 1:5 blandet), la stå 5 min
  • Skum (Nerta active diamond) i foamgun som du får til hageslange, 5 min
  • Spyl/skyll grundig
  • Metallrester, f.eks Korrosol eller IronX. (Det kan være en fordel å legge dette også på tørr bil)
  • Skyll grundig

 

Hovedvask/berøringsvask:

  • Microfiber vaskehanske
  • Såpe med god glid, f.eks Chemical guys mr pink eller Meguiars NXT (Wash & wax om du kun skal vedlikeholdsvaske)
  • Bruk gjerne to bøtter, en til såpe og en til skylling
  • Spyl/skyll godt
  • Tørk med mf tørkehåndkle (f.eks Diamond perl)

 

Voks, (eks Meguiars tech wax 2.0, Collinite 845, Fusso 12months), følg anvisning nøye. Noen skal buffes med det samme, noen etter 5 min, noen etter en time, noen etter helt tørket.

Bytt mf ofte, ikke dra voksrester rundt i lakken, skift til ren side for hvert panel, evt hvert halve panel.

La den få tid til å herde.

 

Skal du polere, bør du også  legge i et steg med clay/grundig lakkrens. Men jeg forstod på deg at det blir til neste gang. :)

 

Edit: Glemte produkteks på voks.

Endret av Pop
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Heisann. Ikke ofte jeg beveger meg inn i dette forumet, men vår 5 år gamle Mini Cooper trenger litt TLC. Både innvendig og utvendig. Jeg ser at firmaer som tilbyr bilpleie gror opp som paddehatter også her i Bergen. Er det noen lokalkjente som vil anbefale noen av dem? Har vært hos Handz On et par ganger, mest fordi jeg allikevel skulle til Lagunen.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Heisann. Ikke ofte jeg beveger meg inn i dette forumet, men vår 5 år gamle Mini Cooper trenger litt TLC. Både innvendig og utvendig. Jeg ser at firmaer som tilbyr bilpleie gror opp som paddehatter også her i Bergen. Er det noen lokalkjente som vil anbefale noen av dem? Har vært hos Handz On et par ganger, mest fordi jeg allikevel skulle til Lagunen.

 

Geir :)

Annonser på detailersclub, under "jobb ønskes utført". Mange dyktige detailere i bergensområdet. Styr unna alle steder som tilbyr polering til 1-2000. Endret av sungun
Lenke til kommentar

Annonser på detailersclub, under "jobb ønskes utført". Mange dyktige detailere i bergensområdet. Styr unna alle steder som tilbyr polering til 1-2000.

 

 

Takk. Dette er så langt fra mitt fagområde og interesseområde idag at jeg ikke vet hvordan jeg velger en dyktig en. Hva skal en skikkelig polering koste? Jeg ser alt fra tusenlappen til en halv månedslønn (de siste riktignok med ulike vidunderformulaer og flere "steg"...) Bilen er jo ikke så gammel, og lakken ikke så altfor medtatt. Flekkete seter og bikkjehår over alt er et større problem.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Det som koster er å fjerne vaskeriper permanenet. Det tar lang tid og er som regel "bare" detailere som tar seg tid til å gjøre, satt på spissen.

 

Hvis bilen er ny og ser grei ut holder det med en kjapp runde finpolish og voks/lakkforsegling etterpå. For en slik behandling pleier jeg å ta 2000-2500kr, avhengig av størrelsen på bilen. Da bruker jeg rundt 12 effektive arbeidstimer over to dager. Dette er da hobby for min del.

 

Forskjellen mellom en detailer og et poleringsfirma som tar 600kr for jobben, er at detaileren bruker to timer kun på vasken, mens poleringsfirmaet bruker to timer på hele behandlingen. Kanskje ned mot én time og de bruker da gjerne litt for grov polish og etterlater seg et relativt skjoldete resultat i sola. Jeg har sett mange av disse...

Endret av CFM
Lenke til kommentar

 

Annonser på detailersclub, under "jobb ønskes utført". Mange dyktige detailere i bergensområdet. Styr unna alle steder som tilbyr polering til 1-2000.

 

Takk. Dette er så langt fra mitt fagområde og interesseområde idag at jeg ikke vet hvordan jeg velger en dyktig en. Hva skal en skikkelig polering koste? Jeg ser alt fra tusenlappen til en halv månedslønn (de siste riktignok med ulike vidunderformulaer og flere "steg"...) Bilen er jo ikke så gammel, og lakken ikke så altfor medtatt. Flekkete seter og bikkjehår over alt er et større problem.

 

Geir :)

En skikkelig jobb, hvor ripene fjernes mekanisk, tar fort 20-30 effektive timer.

 

Da sier det seg selv at de som tar en tusenlapp, må ta noen snarveier for å tjene noe på jobben. Ofte ved bruk av veldig grove midler, etterfulgt av noe som skjuler defektene midlertidig.

 

En detailer derimot, legger sjela i jobben og bruker den tiden det tar for et strøkent resultat. Pris vil variere fra person til person, men jeg annslår fra 5-6000.

 

Ta en tur inn på dcn, se på "show&shine" delen av forumet for hva som inngår i en skikkelig jobb :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Heisann. Ikke ofte jeg beveger meg inn i dette forumet, men vår 5 år gamle Mini Cooper trenger litt TLC. Både innvendig og utvendig. Jeg ser at firmaer som tilbyr bilpleie gror opp som paddehatter også her i Bergen. Er det noen lokalkjente som vil anbefale noen av dem? Har vært hos Handz On et par ganger, mest fordi jeg allikevel skulle til Lagunen.

 

Geir :)

Du kan jo kikke på http://www.rasmussenautospa.no/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...