Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Den store bilpleietråden!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Greit nok med Zalo før maskinpolering, men jeg personlig vil nok aldri bruke det.

 

Greia med bilsåpe er at den skal skape god gli slik at friksjonen blir minst mulig mot lakken, i tillegg til å ha grei renseevne og samtidig være skånsom. Det kan nok være lurt å bruke en skikkelig bilsåpe uansett om man skal polere eller ikke da sjansen for å lage mer arbeid blir mindre.

Endret av CFM
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg har sikkert spurt før, men spør igjen..

Har bestilt meg nye felger til bilen nå, og vil behandle de med noe så de blir enklere å holde rene så fort jeg får tak i de.

Anbefalinger av voks? Kan jeg feks bruke autoglym sin HD voks? Har en boks stående i boden nemlig. :-D

 

Ellers har jeg sett denne http://bilnerden.no/index.php?main_page=product_info&cPath=25_33&products_id=127

 

 

Tips mottas med åpne armer

Endret av Puffet Ris
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Etter XC60 til gamlingen fikk et lag med voks når jeg var på besøk i sommer, ble jeg inspirert og bestemte meg for at min også skulle få det. Ble en tur på selvvasken, hvor jeg brukte litt egne produkter i tillegg. Dessverre 1km med anleggsvei i mellom selvvask og hjemmet, så ble litt støvete på veien. Tørket bilen når jeg kom hjem og la på voksen. Har ikke mulighet til å stå under tak når jeg holder på (tvert i mot, står i veien for de andre med garasje) og YR-været var ikke på min side. Så ble ikke noe polering eller claying (som nok bilen hadde tatt godt av). Enkel voks av, voks på med Petes 53 fra CG som jeg ikke husker å ha kjøpt en gang... 

 

post-91749-0-92338900-1438679909_thumb.jpg

 

post-91749-0-35019400-1438679900_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Lavt aktivitetsnivå her for tiden?

 

I dag ble det poloen. Fjernet malingsrester etter madammen kuttet svingen ut av garasjen for en stund siden og polerte bort riper og skraper der jeg fant. Avsluttet med et lag med Pete's 53

 

Med maling:

post-91749-0-90902900-1438764261_thumb.jpg

 

Etter:

post-91749-0-21355700-1438764265_thumb.jpg

 

post-91749-0-57905100-1438764238_thumb.jpg

 

post-91749-0-45535700-1438764272_thumb.jpg

 

Lurer også på om det er jeg som overdriver med middel/kraft eller dårlig kvalitet. Men dette er andre gang borrelåsen løsner fra poleringsmaskinen.. 

 

post-91749-0-83814100-1438764268_thumb.jpg

 

 

Lenke til kommentar

Det er nok heller det at limet ikke har den høyeste kvaliteten, vil jeg tippe. Er biltema/cotech?

 

Uansett, dette skjer også på litt dyrere maskiner om man benytter samme pad for lenge. Man bør uansett bytte pad ofte for å unngå varmgang og det at mye rester i paden lager ugagn.

Endret av Klykken-
Lenke til kommentar

Er nok mye varme som gjør at borrelåsen løsner. For mye polish og rester kan også gi dårlig feste. Gikk på denne et par ganger da jeg var helt ny på maskinpolering. Sørg for å ha mange pads, bytt ofte, og la de utbyttede få hvile. Gjerne vask de litt også og la de tørke. Greit å bare rotere rundt på pad'ene slik.

 

Litt lite aktivitetsnivå nå ja. Helt utrolig dårlig vær her på østlandet. Frister lite å bruke x-antall timer på bilen den ene dagen det er sol, også er det meldt 4-5 dager med regn etterpå. Men nå skal jeg snart inn i Forsvaret, så skal gi bilen en skikkelig vask og rengjøring, så skal den settes på lagring :)

Lenke til kommentar

Hentet en Makita 9237CB på posten i dag. Moro å endelig få seg en skikkelig roterende maskin!

 

For all del, Einhell maskinen til 500kr jeg har brukt til nå har fungert greit nok den, det er bare det at den ikke tåler særlig mye hardkjør før den blir glovarm... Dessuten er ikke hastighetsreguleringen noe å skryte av heller. Nå blir den brukt som spotmaskin tenker jeg. :)

Endret av CFM
Lenke til kommentar

Noen som kjenner til detailere(privatpersoner) som tar på seg oppdrag i kristiansands-regionen? Ser ikke for meg en jobb til 15.000 da mye er nylakkert, men en "oppussingsjobb" - litt rubbing/polering av RDS og passe mye holos, og en god voks til slutt - typ 2-3000 kr i arbeid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...