Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Den store bilpleietråden!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har akkurat kjøpt denne som er et røvekjøp. Barberskum over hele bilen!

 

Flasken tar 1 liter, og jeg testet akkurat kanonen med å blande i 2 dl Chemical Guys Mr. Pink bilsåpe. Trodde kanskje dette skulle holde til et par vasker, men flasken ble nesten tom etter 1 vask.

 

Juster skumkanonen slik at den også sender vann gjennom. Barberskum gir veldig liten renseeffekt og gjør at såpa tørker fortere på lakken (med dertil merker), men er selvsagt moro. :) Juster slik at skummet blir litt flytende du, så skal du se at det varer lenger enn én vask.

 

EDIT:

Som Pop sier, ja. ;) Var flere sider her, gitt. 

Endret av Klykken-
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Bruker bilnerdens spesialsvamp, jeg. Vaskehansker blir for tett og våte for meg.

Svampen skylles bare for potensiell møkk, og degraderes til nedre deler av bilen før den kasseres og byttes med en ny.

 

Alt av MF vaskes alene med Milo på 90c. Alt av tørkehåndklær vaskes alene med milo. Hvis disse vaskes sammen med hverandre kan du oppleve at tørkehåndklær blir vannavstøtende. Vaskes de med en skitten vaskehansk er det en sjanse for at skitt henger i fibrene på tørkehåndkleet. Dette og MFer bør derfor vaskes alene og hver for seg.

Endret av Klykken-
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hva tenker dere om motorvask på denne måten? 

https://youtu.be/P-DVlzXYIyA?list=PL49_oNMpZ73UBsitBQqcQSDjj2r1egPJm

 

Høytrykkspyler inn i motorrommet på en ny bil med mye elektriske komponenter? Lurt? Bilen min har veldig skittent motorrom, men foreløpig har jeg bare vasket motrorommet med en vaskefille og såpevann, del for del, resultatet er litt så som så, ettersom jeg ikke kommer til overalt..

Lenke til kommentar

Helt problemfritt 99 av 100 ganger. Hvis du har utsatte komponenter så kan de dekkes til med en plastpose. Hold god avstand med høyttrykksspyler på koblinger ol. Ikke vask brannhemmende filt for godt. Start bilen etterpå og la motorvarmen tørke opp vannet som ligger igjen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei!

 

Jeg er (enda) en bilpleienovise som ønsker å lære litt mer og sikkert kommer til å plage dere med dumme nybegynnerspørsmål.

Er på ingen måte ute etter å bli en "detailer", men lære litt om ren- og vedlikehold av bil.

 

Jeg har allerede gått til anskaffelse av en Kärcher skumlegger, kaldavfetting, shampo, våtvoks, clay og mikrofiber fra Biltema.

Kommer til å kjøpe litt mer skikkelige saker etter hvert, men måtte ha noe kjapt for å komme i gang og syns det er greit å teste Biltema, da mye av det de selger er tålig bra.

Tror også jeg kommer til å bestille en skumlegger fra aliexpress som ble linket til her, for å sammenligne.

 

Bilen som i hovedsak skal shines er en mørk blå Opel Insignia 2015. Har også en hvit VW e-up! 2014 som skal få seg en vask innimellom ;)

Lenke til kommentar

Første spørsmål; hvordan rense og vedlikeholde perforerte skinnseter? Ser at det allerede har samlet seg støv/sand/skitt i noen av hullene. Har prøvd å støvsuge det ut uten hell.

Noen erfaring med Biltemas lærpleiesett? 

 

Edit; la inn bestilling på AutoGlym Leather Care Kit (m/ børste og MF-klut).

Endret av Mr. ve
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Da velger du ikke chemical guys. Elendig holdbarhet.

 

Prøv f.eks fusso eller collinite 845, to billige og gode vokser/sealere som faktisk varer en hel norsk vinter.

Takk, akkurat noen slike råd jeg håpte på. Da prøver jeg Collinite 845, har faktisk hørt gode ting om den før. Bruker du å legge noe over til slutt, en ren voks eksempelvis? Hvordan prepper du før? Jeg tenkte å bare claye og lakkrense.

Lenke til kommentar

 

Da velger du ikke chemical guys. Elendig holdbarhet.

 

Prøv f.eks fusso eller collinite 845, to billige og gode vokser/sealere som faktisk varer en hel norsk vinter.

Takk, akkurat noen slike råd jeg håpte på. Da prøver jeg Collinite 845, har faktisk hørt gode ting om den før. Bruker du å legge noe over til slutt, en ren voks eksempelvis? Hvordan prepper du før? Jeg tenkte å bare claye og lakkrense.

Jeg pleier å gå over med maskin og finkornet poleringsmiddel, deretter ipa/wipedown og så voks/sealer.

 

Hvis du kun skal bruke kjemisk lakkrens, må du bruke en veldig mild clay og masse lube for å ikke ende opp med riper/marring. Jeg anbefaler å kun claye før maskinpolering.

 

Jeg liker å kun legge ett produkt som siste steg, i ditt tilfelle 845. Har testet mye forskjellige kombinasjoner og funnet at det er lite å hente ved å legge flere lag eller kombinere produkter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...