Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Den store bilpleietråden!


Anbefalte innlegg

Da har jeg omsider karret meg til å bestille opplakkering av bakfanger, venstre bakskjerm, nedre del av venstre dører, samt venstre forskjerm. Skal bli deilig å kunne vaske bilen med avfetting igjen. Den lakken som er der nå tåler nemlig ikke petroleumsbasert avfetting slik som Prickbort. Det går ikke å leve med! :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
 

Noen som har tips til noe lurium som funker bra for å fjerne fluer fra lakk?
Fronten på doningen er full av svarte fregner som sitter som f...

 

Vann løser vanligvis opp slikt ganske greit. Brett og bløt ut en bit torky (e.l. papir som ikke løses opp i vann) eller en klut og la den ligge på fluerestene en stund uten å tørke. Spyl så av.

Hvis ikke det funker har du en del å velge i her som burde funke greit: http://bilnerden.no/index.php?main_page=index&cPath=25_60

Har for ordens skyld ikke prøvd noen av de.

 

EDIT:

La til sitering

Endret av Klykken-
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

IMG_20150928_065143.jpg

 

Resultatet av helgas strabaser på folien på Golfen.

 

Mye mulig vannet ikke perler bedre pga ruheten i foliens overflate, men funderer litt på å ta å legge et lag med swisswax opaque istedenfor Chemical Guys Jetseal måtte for å se om det blir bedre.

Noen her inne som har noe erfaringer med å behandle folie og noe tanker rundt dette?

Endret av Hansien
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jaja, fikk vasket bilen (en BMW i3) for første gang siden juli i sommer (hvis jeg ikke husker feil). Vært regelmessig avspylt frem til da, men ikke mer enn det. Dette pga at oppussing av egen bolig har ført til at utekrana har måttet bøte med livet.... :(

 

Nå var det sårt behov for en berøringsvask så fant meg en vaskehall med mulighet for stenging av port og gyvde løs uten å tenke på at evt andre. Tok med meg vaskevann hjemmefra (bøtte med lokk er awesome!)
Tok for meg bilen utvendig fra topp til tå etter alle kunstens regler. Med prickbort (ca 1L) og Surfex HD blandet relativt sterkt til 1:10/1:15. Hadde ikke anledning til å legge voks, men benyttet sjampo med beskyttelse (Gyeon Bathe+). Forhåpentligvis varer denne litt slik at jeg beholder samvittigheten litt frem mot sommeren.
 
1,5 effektive timer ble brukt til vask. Hoppet over tørken pga tett snødrev ute.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 2 måneder senere...

Så temmelig blank ut på første bildet! :D Pianolakken mellom dørene er jo ripefrie også. NIce! :)

 

Hvilken voks? Så litt småslapp ut på de to siste bildene (flate avlange dråper).

De to siste bildene har to ulike vokser. Panseret fikk AG extra gloss protection etter polering, mens resten fikk tidsklemme-varianten AG Aqua wax. Hadde ikke veldig store forventninger til noen av dem, men nå 4 uker senere (burde ta bilder på 4 uker også) holder de greit ennå. Men heller ikke mer enn greit. Som vedlikeholdsvoks på vinter er AquaW helt kurant.

 

Hadde håpet på litt mer varme til helga, og skulle da legge på Megs TechW 2.0. Nå hagler det ute og jeg vurderer å vente...

Lenke til kommentar

La på et lag Autoglym HD wax i midten av oktober i fjor. Når jeg vasket bilen for et par uker siden beadet det så bra at jeg venter med vårvoksen et par måneder til (minst). Nå skal det sies at bilen stort sett har stått i garasjen i hele vinter (heller ikke vasket den), men allikevel.. 

Lenke til kommentar

 

Så temmelig blank ut på første bildet! :D Pianolakken mellom dørene er jo ripefrie også. NIce! :)

 

Hvilken voks? Så litt småslapp ut på de to siste bildene (flate avlange dråper).

De to siste bildene har to ulike vokser. Panseret fikk AG extra gloss protection etter polering, mens resten fikk tidsklemme-varianten AG Aqua wax. Hadde ikke veldig store forventninger til noen av dem, men nå 4 uker senere (burde ta bilder på 4 uker også) holder de greit ennå. Men heller ikke mer enn greit. Som vedlikeholdsvoks på vinter er AquaW helt kurant.

 

Hadde håpet på litt mer varme til helga, og skulle da legge på Megs TechW 2.0. Nå hagler det ute og jeg vurderer å vente...

 

Aha, AG-voksene har like lang holdbarhet som vaskevoksen i Gyeon Bathe+ omtrent da. En såpe til ca 200kr. Spørs om jeg ville benyttet pengene der i stedet, hvis det er vedlikeholdsshining som er agendaen. 

 

Ellers er AG HD Wax en god kandidat ja. Lang holdbarhet, men kostbar. I samme liga har du Fusso. Denne er en god del billigere (300kr) og har 8-12mnd holdbarhet. :) Collinites syntetiske vokser er også billig og med god holdbarhet.

Lenke til kommentar

Om du kan strekke deg til 3k, så er nilfisk e145.3-10H en veldig god høyttrykkspyler. Jeg tror du kommer til å angre om du går for en billig spyler. Mest på grunn av de irriterende fiberarmerte slangene som kommer med de billigere spylerne. Man vil ha en lang(10m+) og stålarmert slange. Bar har lite å si for bilvask, her bør du sjekke hvor mye vann den kan spytte ut. 500 liter i timen bør man ha. 

 

De skumkanoene som følger med er ikke særlig bra. Du bør heller gå for en slik skumkanon. Ikke glem kobling som passer til spyleren som du kjøper. 

 

Har denne høytrykkspyleren og kunne tenke meg å oppgradert skumkanonen. Litt usikker på hvilken kobling jeg skal ha, proff eller stihl?

Endret av magb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...