Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Den store bilpleietråden!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 5 måneder senere...

Hvor holder du til? BilXtra -butikker fører Prickbort, og lurer også på om noen Statoil/Circle K fører.

Butikker som Bilnerden, Scandicshine osv tar seg svært godt betalt for mikrofiber. Selv de som er veldig tynne og ikke så gode å bruke.

Bestiller mine alltid fra et selskap som heter The Rag Company.

 

Disse for eksempel:

https://www.theragcompany.com/eagle-edgeless-16-x-16-microfiber-towel/

Ypperlig til å buffe av voks, men funker også bra til Quick Detailer også. 

Lenke til kommentar

Andre alternativer til prickbort kan jeg ikke svare for jeg har aldri brukt noe annet for dette bruket. Men det skal da bare være å sjekke innom mekonomen, bilxtra, biltema eller andre bilrekvesitta og se om de har asfaltfjerner også prøve.

 

Kjøpte en 10-pack med microfiberkluter fra meguiars hos bilxtra for noen år tilbake, og disse har gjort jobben sin. Anbefaler deg uansett og bestille en skikkelig klut dedikert for voksing.

Lenke til kommentar

Syns bilnerden har veldig hyggelige priser på mf kluter sammenlignet med både norske og utenlandske forhandlere og kvaliteten er det ikke noe å si på.

 

Edit: kjøper prickborten min på Rusta i Sørlandsparken. De har ofte tilbud på 29kr/l.

Endret av sungun
Lenke til kommentar

Kommer meg ikke inn på linken, men jeg hadde aldri stolt på en bilpleierelatert sak i db..

 

Skal du ha noe bra over disk, så er Autoglym HD wax veldig god. Jeg pleier å anbefale collonite 845, da den er billig, lett å påføre og har god holdbarhet (6-12 måneder). Evt Fusso coat som er litt mer vrien å legge, men gir litt lengre holdbarhet (10-12 mnd) og er også billig.

 

Så har du jo masse deilige vokser fra Swissvax og ekstremt holdbare coatings, men det blir kanskje litt overkill?

 

Men prøv gjerne EGP først og se om du blir fornøyd.

Lenke til kommentar

Svisswax er super drøy i bruken, men det er nok vokser til under halve prisen også. Personlig er jeg superfornøyd med min Svisswax voks, men når du betaler såpass mye, så ønsker man å bruke det opp også.. Tror dog ikke jeg hadde gått for Svisswax igjen neste gang, ettersom det er gøy å prøve noe annet :)

 

Det vanlige er sealer, deretter voks. Men her er det mange forskjellige gjøremåter, mange bruker ditt, andre bruker datt. Er ikke noen fasit rett og slett :)

Lenke til kommentar

Ta med en pakke eller to av disse http://bilnerden.no/north-detailing-premium-microfiber-buffing-towel. Jo flere du bestiller av dem, jo rimeligere pr klut.

Husk å ha nok kluter. Du bør ikke buffe en hel bil med en klut. Har du brukt 5-6 kluter på alle 8 sider (brett til kvart størrelse og bytt pr halve panel, som en start) er du på rett vei.

 

I tillegg en boks med slik http://bilnerden.no/fusso-coat-12-months-dark. Så slipper du tenke på annet enn rett bak hjulene gjennom vinteren. Testet denne på min egen bil i juni i fjor og den ligger fint fremdeles over det meste.

Ingen grunn til å bruke mer penger enn dette som nybegynner (og mye lenger for den saks skyld).

Endret av Pop
Lenke til kommentar

Jesus for en pris da! Over 1000kr for voks? Uff... Lenge varer en boks?

Bør man ha sånn extra gloss protection over der igjen eller?

1000 er ikke så galt, har brukt langt over det på en krukke voks. Men som sakt 845 eller fusso har bedre holdbarhet og koster bare noen få hundrelapper.

 

Ikke bland sammen flere vokser/sealere, når porene i lakken er fulle, så vil alt resterende havne i kluten. Du risikerer også at du svekker det første laget ved å tilsette flere løsemidler.

Lenke til kommentar

 

Jesus for en pris da! Over 1000kr for voks? Uff... Lenge varer en boks?

Bør man ha sånn extra gloss protection over der igjen eller?

1000 er ikke så galt, har brukt langt over det på en krukke voks. Men som sakt 845 eller fusso har bedre holdbarhet og koster bare noen få hundrelapper.

 

Ikke bland sammen flere vokser/sealere, når porene i lakken er fulle, så vil alt resterende havne i kluten. Du risikerer også at du svekker det første laget ved å tilsette flere løsemidler.

 

 

Hva mener du? Holder det å bruke en voks, eller bør man også ha på enda et beskyttende lag med slik Autoglym Extra Gloss protection, over Autoglym HD feks? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...