Gå til innhold

Den Store Fondstråden


Naranek

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg vet at tre år ikke er ideelt, men nå er det slik. Noen som har gjort opp noen meninger? Jeg lurer litt på DNB Navigator. Hvis oljeprisen går opp så blir det min fortjeneste. Nå er det noen som snakker om en oljepris nede på 20 tallet, men jg tror ikke at den kan gå så langt. Det er rissikofyllt, men etter mine vurderinger og analyser av narkedet så mener jeg at oljeprisen på opp. Jeg kan eventuelt satse på tryggere fond, man da er det dette med å finne det fondet som kan gi best avkastning nå i 3 år fremover, kanskje også over en lengre periode. Noen råd og innslag å komme med? :)

Lenke til kommentar

Jeg har råd til å tape pengene, og jeg må ikke på liv og død ta ut pengene etter tre år, men jeg vil ha et mål på tre mål, selv om jeg ikke trenger pengene om tre år. DNB Navigator er risikofylt, men enormt mye å tjene hvis oljeprisen går opp tenker jeg. Jeg er ikke interessert i å sette pengene så sikkert som mulig. Jeg er villig til å ta stor rissiko, og også et tap. Det er umulig å tjene godt (mener jeg) dersom man ikke kan tape pengene. Mitt mål er å investere i fond hvor man kan oppnå høy avkastning, samtidig ikke alt for mye rissiko. Jeg vil bruke DNB. 

Lenke til kommentar

Ja, DNB Navigator ser dårlig ut nå, og det er derfor jeg vil inn i den. Oljemarkedet svinger, og dermed så svinger også kursen i Navigator. KLP fondet er spredt på ulike sektorer i verden. Det sprer rissikoen til flere bransjer, og KLP er dermed en meget sikker investering iforhold til DNB Navigator, men inntjeningspotensialet ved en ganske så kortsiktig investering (3 år) er bedre med DNB Navigator slik jeg ser det. Er dere enig? :)

Lenke til kommentar

Jeg har råd til å tape pengene, og jeg må ikke på liv og død ta ut pengene etter tre år, men jeg vil ha et mål på tre mål, selv om jeg ikke trenger pengene om tre år. DNB Navigator er risikofylt, men enormt mye å tjene hvis oljeprisen går opp tenker jeg. Jeg er ikke interessert i å sette pengene så sikkert som mulig. Jeg er villig til å ta stor rissiko, og også et tap. Det er umulig å tjene godt (mener jeg) dersom man ikke kan tape pengene. Mitt mål er å investere i fond hvor man kan oppnå høy avkastning, samtidig ikke alt for mye rissiko. Jeg vil bruke DNB. 

 

DNB Nordic Technology, ett av de få aktivt forvaltede fondene som slår indeksen.

Lenke til kommentar

 

Jeg har råd til å tape pengene, og jeg må ikke på liv og død ta ut pengene etter tre år, men jeg vil ha et mål på tre mål, selv om jeg ikke trenger pengene om tre år. DNB Navigator er risikofylt, men enormt mye å tjene hvis oljeprisen går opp tenker jeg. Jeg er ikke interessert i å sette pengene så sikkert som mulig. Jeg er villig til å ta stor rissiko, og også et tap. Det er umulig å tjene godt (mener jeg) dersom man ikke kan tape pengene. Mitt mål er å investere i fond hvor man kan oppnå høy avkastning, samtidig ikke alt for mye rissiko. Jeg vil bruke DNB. 

 

DNB Nordic Technology, ett av de få aktivt forvaltede fondene som slår indeksen.

 

 

Det er jo ingen garanti for at det skal fortsette å gjøre det. Fortstår BirgerCaC sitt poeng med å kjøpe i et fond som har underprestert. DNB Nordic Technology har vel heller overprestert, og er vel i tillegg knyttet ganske mye mot den sterke dollaren. Hvis krona styrker seg mye (som den vil gjøre om BirgerCaCs spådommer slår til), vil antageligvis DNB Nordic Technology gjøre det dårligere.

 

Men skal ikke prøve å være spåmann her. Bare understreker at tidligere resultater er ingen garanti for fremtidige resultater.

Lenke til kommentar

Mitt mål er å investere i fond hvor man kan oppnå høy avkastning, samtidig ikke alt for mye rissiko. Jeg vil bruke DNB. 

 

 

I mine øyne så er det knyttet betydelig risiko til å gamble på noe oljepris 3 år frem i tid. Sjekk litt rundt, og finn heller noen litt "sikrere" fond, så kan du heller spe på med noen spekulative aksjeposter for moro skyld. 

Lenke til kommentar

Jeg har råd til å tape pengene, og jeg må ikke på liv og død ta ut pengene etter tre år, men jeg vil ha et mål på tre mål, selv om jeg ikke trenger pengene om tre år. DNB Navigator er risikofylt, men enormt mye å tjene hvis oljeprisen går opp tenker jeg.

Tenker du? Altså, no offense, men du må vite at dagens aksjekurser på oljefirma er derivert fra diskontert produksjon ganget med forventet oljepris. For at din påstand skal holde vann bør du kanskje ta en kikk på hva markedet i snitt mener oljeprisen skal bli og hvis du er bastant på at de skal bli enda høyere, ja, da kan du gjerne kjøre på.

Hvis du ikke tror du vet bedre enn markedet selv på akkurat dette punktet må du tro at de som forvalter DNB Navigator klarer å plukke de oljeaksjene som klarer seg best gjennom denne krisen. I 2014 lå de nesten 8 prosentpoeng over indeks, noe som kan gi en indikasjon på at de klarte det da. Ser ikke noen tall for dette året.

Lenke til kommentar

 

 

3 år er for kort.

Da blir jo spørsmålet: hva er et bedre alternativ for investering i 3 år? Må man ha pengene om 3 år, så må man vel.

 

Bank er dårlig løsning nå. Jeg hadde brukt fond likevel.

Da er det gambling. Det er jo en ærlig sak, for dem som liker gambling. Bank er det beste alternativet for dem som skal ha pengene innen 10 år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Jeg har råd til å tape pengene, og jeg må ikke på liv og død ta ut pengene etter tre år, men jeg vil ha et mål på tre mål, selv om jeg ikke trenger pengene om tre år. DNB Navigator er risikofylt, men enormt mye å tjene hvis oljeprisen går opp tenker jeg. Jeg er ikke interessert i å sette pengene så sikkert som mulig. Jeg er villig til å ta stor rissiko, og også et tap. Det er umulig å tjene godt (mener jeg) dersom man ikke kan tape pengene. Mitt mål er å investere i fond hvor man kan oppnå høy avkastning, samtidig ikke alt for mye rissiko. Jeg vil bruke DNB.

DNB Nordic Technology, ett av de få aktivt forvaltede fondene som slår indeksen.

Med 0,5% i året, ja. Det ligger marginalt over MSCI Information Technology index. Det er jo flott, det. Det utgjør mye over lang tid. Men jeg tipper at de er bak indeks om 20 år.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Jeg har råd til å tape pengene, og jeg må ikke på liv og død ta ut pengene etter tre år, men jeg vil ha et mål på tre mål, selv om jeg ikke trenger pengene om tre år. DNB Navigator er risikofylt, men enormt mye å tjene hvis oljeprisen går opp tenker jeg. Jeg er ikke interessert i å sette pengene så sikkert som mulig. Jeg er villig til å ta stor rissiko, og også et tap. Det er umulig å tjene godt (mener jeg) dersom man ikke kan tape pengene. Mitt mål er å investere i fond hvor man kan oppnå høy avkastning, samtidig ikke alt for mye rissiko. Jeg vil bruke DNB.

DNB Nordic Technology, ett av de få aktivt forvaltede fondene som slår indeksen.

Det er jo ingen garanti for at det skal fortsette å gjøre det. Fortstår BirgerCaC sitt poeng med å kjøpe i et fond som har underprestert. DNB Nordic Technology har vel heller overprestert, og er vel i tillegg knyttet ganske mye mot den sterke dollaren. Hvis krona styrker seg mye (som den vil gjøre om BirgerCaCs spådommer slår til), vil antageligvis DNB Nordic Technology gjøre det dårligere.

 

Men skal ikke prøve å være spåmann her. Bare understreker at tidligere resultater er ingen garanti for fremtidige resultater.

Referanseindeksen følger også valutasvingningene. Så de vil ikke utgjøre noen forskjell.

Lenke til kommentar

 

 

3 år er for kort.

Da blir jo spørsmålet: hva er et bedre alternativ for investering i 3 år? Må man ha pengene om 3 år, så må man vel.

 

Bank er dårlig løsning nå. Jeg hadde brukt fond likevel.

Da er det gambling. Det er jo en ærlig sak, for dem som liker gambling. Bank er det beste alternativet for dem som skal ha pengene innen 10 år.

 

 

Mener du det? Da er det vel ikke investering. Du er tryggest kanskje, men man kan vel nesten like greit legge pengene i en safe enn å ha dem i bank sånn sett.

Skal vel veldig mye til om fond går dårligere enn bank over 10 år. Må vel et eller annet helt spesielt krakk eller noe til da vel.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

3 år er for kort.

Da blir jo spørsmålet: hva er et bedre alternativ for investering i 3 år? Må man ha pengene om 3 år, så må man vel.

 

Bank er dårlig løsning nå. Jeg hadde brukt fond likevel.

Da er det gambling. Det er jo en ærlig sak, for dem som liker gambling. Bank er det beste alternativet for dem som skal ha pengene innen 10 år.

Mener du det? Da er det vel ikke investering. Du er tryggest kanskje, men man kan vel nesten like greit legge pengene i en safe enn å ha dem i bank sånn sett.

Skal vel veldig mye til om fond går dårligere enn bank over 10 år. Må vel et eller annet helt spesielt krakk eller noe til da vel.

De som gikk inn i 99-00-01 i globalt indeksfond måtte vente vesentlig lenger enn 10 år for å slå bank.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...