Gå til innhold

Den Store Fondstråden


Naranek

Anbefalte innlegg

16 minutes ago, NoTrace said:

Hvorfor ønsker du å eksponere deg ytterligere mot det amerikanske markedet enn det du har gjennom det globale indeksfondet (~70%)? 

Tar du å kjøper et msci world fond får du med alt slags dritt diktaturer og selskaper som er styrt og kontrollert av myndighetene i disse landene.

Dessuten de største amerikanske selskapene er godt eksponert mot hele verden. Bare Google hvor stor markedsandel Google, Microsoft, Apple osv har ex-USA.

Det er en grunn til at USA utgjør en så formidabel andel av verdensindeksen. Europa er ikke forferdelig, men skattenivået for selskaper er høyere her og det er negativt for investorer. Så en overvekt i USA er ikke dumt. Det er selvfølgelig konsentrert valuta og politisk risiko. Men om man er 70 eller 85% eksponert mot USA har lite å si for den risikoen. Det er en risiko man må ta uansett.

Jeg finner det betryggende at de aller rikeste og mektigste i verden både betaler Trump og Biden gjennom valgkampbidrag for at de skal være "good for business".

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
14 minutes ago, Zeph said:

Potensialet er gjerne høgare ved å eksponere seg meir mot USA, men samtidig blir risikoen større.

Nåja. I dagens globaliserte verden er de internasjonale aksjemarkedene korrelert med hverandre. Så hvor mye mer diversifisering du får er høyt diskutabelt.

Hvis du er opptatt av å spre risikoen mest mulig på bekostning av potensiell avkastning så anbefaler jeg deg å lese om Permanent Portfolio.

 

Lenke til kommentar
PunktumFinale skrev (37 minutter siden):

Tar du å kjøper et msci world fond får du med alt slags dritt diktaturer og selskaper som er styrt og kontrollert av myndighetene i disse landene.

Det stemmer vel ikke? MSCI world index inneholder kun developed markets. 

Lenke til kommentar

Noen som veit om man må betale mer i skatt når man sparer i fond eller spiller det ingen rolle samme om lønnen er 400k eller 900k, ei heller om man har 300k, 1,2 millioner eller 12 millioner i fondet så lenge man har aksjesparekonto? Man betaler kun ved uttak av renter? 

Endret av angstfull
Lenke til kommentar
dabear skrev (2 minutter siden):

Skal ikke være noen skatt på fortjenesten før uttak. Men formuesskatt må potensielt betales

Så hvis fondets verdi + andre verdier - gjeld er mer enn 1,7 millioner så må man betale formueskatt uavhengig av om man tar ut pengene fra fondet eller lar de stå?  Må man legge i noe informasjon om fondet i skattemeldingen? 

Lenke til kommentar

Det meste går automatisk av slik info. Tidligere var det en stor rabatt verdsettelse av fond, type 50 %. Nå er det senket til 20 %. Så mye dårligere, men bedre enn ingenting. Søk på verdsettelsesrabatt så får du oversikt. 

Lenke til kommentar
kremt skrev (11 minutter siden):

Det meste går automatisk av slik info. Tidligere var det en stor rabatt verdsettelse av fond, type 50 %. Nå er det senket til 20 %. Så mye dårligere, men bedre enn ingenting. Søk på verdsettelsesrabatt så får du oversikt. 

Takk. Men veit du om man må betale formueskatt hvis man har verdier i et fond som overstiger 1,7 millioner eller spiller det ingen rolle får man tar ut pengene? 

Lenke til kommentar
angstfull skrev (32 minutter siden):

Takk. Men veit du om man må betale formueskatt hvis man har verdier i et fond som overstiger 1,7 millioner eller spiller det ingen rolle får man tar ut pengene? 

Så lenge likningsverdien er over 1,7 m så betyr det ingenting om det er verdiar i hus, fond, aksjar eller på konto. Det er derimot forskjell på likningsverdi avhengig av kva type verdi det er.

Din primærbustad har 25% likningsverdi av marknadsverdien. Er bustaden verdt 1 m så er likningsverdien 250 k, som inngår i summen som blir skattbar frå 1,7 m.

Aksjefond har 20% rabatt, så 1 m i fond har 800 k i likningsverdi.

Midlar på konto har 0% rabatt, så 1 m på konto har 1 m i likningsverdi.

Du må for øvrig kun skatte av verdien over 1,7 m. Dvs. at om du har ein likningsverdi på 1,8 m så må du skatte av 100 k.

Lenke til kommentar
angstfull skrev (3 timer siden):

Takk. Men veit du om man må betale formueskatt hvis man har verdier i et fond som overstiger 1,7 millioner eller spiller det ingen rolle får man tar ut pengene? 

Det teller inn på formuen. Men husk at det er netto formue som gjelder. All formue minus gjeld.

Lenke til kommentar

Kan man  la en fondskonto stå å vekse seg stor om en av foreldrene har opprettet den, melde seg på et årsstudium og avslutte kontoen og handle leilighet for pengene uten å betale 38% I skatt av nettogevinst?  Kan en av foreldreneopprett konto til et voksent barn eller må man være under 18 år?

Hentet fra Gjensidige:

Et smart skattetips

Til slutt skal du få et smart, men lite kjent skatteråd: Sparing i aksjefond vil forhåpentlig gi solid gevinst. Den skal beskattes. Hvis dere overfører fondet til barnet, slipper dere å skatte av gevinsten. Barnet overtar skatteforpliktelsen. Da kan det være smart at barnet selger fondsandelene sine i en periode hvor det har lav inntekt, for eksempel i studietiden. Da blir gevinsten nemlig skattefri!

Slik henger det sammen: Personer over 17 år kan ha inntil 51 300 kroner samlet i kapitalinntekter i året (tilsvarende personfradraget) uten at det utløser skatt på gevinsten. Hvis det er gevinster på aksjer eller aksjefond, er fribeløpet litt mindre: 35 600 kroner. Du sparer dermed inntil 12 440 kroner i skatt. (Alle beløpene er basert på 2020-satser.)

Forutsetningen er at lønnsinntekten ikke er høyere enn minstefradraget på 31 800 kroner det samme året.

Lenke til kommentar
NoTrace skrev (På 29.3.2024 den 9:55 AM):

Hvorfor ønsker du å eksponere deg ytterligere mot det amerikanske markedet enn det du har gjennom det globale indeksfondet (~70%)? 

Det er jo en grunn til  at det utgjør 70% (hvis det stemmer) og det er dermed egentlig enda mer grunn til å gjøre det på min måte. Hvis verdensøkonomien forandrer seg så vil vi se forandring,  jeg håper jo på at Europa vil ta en større del av kaken.  Vi er utrolig dyktige, men for lite kyniske frykter jeg.

Lenke til kommentar
3 hours ago, DukeNukem3d said:

Det er jo en grunn til  at det utgjør 70% (hvis det stemmer) og det er dermed egentlig enda mer grunn til å gjøre det på min måte. Hvis verdensøkonomien forandrer seg så vil vi se forandring,  jeg håper jo på at Europa vil ta en større del av kaken.  Vi er utrolig dyktige, men for lite kyniske frykter jeg.

Det stemmer i det fondet du har (https://www.nordnet.no/market/funds/16801174-dnb-global-indeks), som per nå har 71.33%. Ulempen med denne høye eksponeringen er i hovedsak at man blir noe sårbar i forhold til endringer i reguleringer (f.eks. i skatteloven), valuta og evt. nasjonale kriser i ett land.

Nå har vi seilet i heftig medvind det siste halvåret, og nytt godt av både svekket kronekurs og god fart i aksjemarkedet (globalt). Europa har gått marginalt bedre enn USA så langt i år. Men si kronekursen styrker seg, og kommer ned på ~9 kroner, så har man mistet 25% av verdien. Nå skjer ikke dette i en håndvending, men Norge ligger bak USA i bekjempelse av inflasjon, så det ligger i korta at krona skal styrke seg på sikt.

Lenke til kommentar
NoTrace skrev (1 minutt siden):

Det stemmer i det fondet du har (https://www.nordnet.no/market/funds/16801174-dnb-global-indeks), som per nå har 71.33%. Ulempen med denne høye eksponeringen er i hovedsak at man blir noe sårbar i forhold til endringer i reguleringer (f.eks. i skatteloven), valuta og evt. nasjonale kriser i ett land.

Nå har vi seilet i heftig medvind det siste halvåret, og nytt godt av både svekket kronekurs og god fart i aksjemarkedet (globalt). Europa har gått marginalt bedre enn USA så langt i år. Men si kronekursen styrker seg, og kommer ned på ~9 kroner, så har man mistet 25% av verdien. Nå skjer ikke dette i en håndvending, men Norge ligger bak USA i bekjempelse av inflasjon, så det ligger i korta at krona skal styrke seg på sikt.

Valutasikrer du?

Lenke til kommentar

Nei, men jeg har tatt et valg på å ha en del av investeringene mine i Europa/Norden/Norge for å vekte meg noe ned i forhold til USA. I tillegg har jeg hentet en god del av siste 6 måneders gevinst over i statsobligasjoner/rentefond.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...