Gå til innhold

Den Store Fondstråden


Naranek

Anbefalte innlegg

ProphetSe7en skrev (4 timer siden):

En kompis har ventet i snart to år på å finne inngang. Han venter på den store nedgangen som blir spådd ukentlig, og pga det har han tapt 2 år med avkastning. 

Å ha FOMO i fond tror jeg er å gjøre seg selv en bear service og det er ikke bull shit 

Takk for meg, jeg finner veien ut selv 

Endret av bshagen
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ProphetSe7en skrev (6 timer siden):

Jeg har vært med på 2 nedganger under min sparing i fond, og begge gangene har det hentet seg inn igjen ikke så lenge etter. Finanskrisen og under koronapandemien så stupte vel alt av fond jeg hadde. Jeg har spart jevnt hver måned, og stort sett samme beløp uavhengig av hvordan fondene har gått. Har jeg hatt ekstra å avse så har jeg spyttet de inn i fond fortløpende.

En kompis har ventet i snart to år på å finne inngang. Han venter på den store nedgangen som blir spådd ukentlig, og pga det har han tapt 2 år med avkastning. 

Det er ganske stor forskjell på finanskrisa of Covid-krakket. Dei siste femti åra er det dotcom-bobla og finanskrisa som har satt størst preg på finansverda, og det tok langt fleire år før f.eks. MSCI World Index var på ny ATH. Om me i tillegg skal tenke på inflasjon så gjekk det endå lengre før verdien var på eit tilsvarande nivå som før krakket.

Covid var det største krakket sidan finanskrisa og det gjekk bra nedover den gang òg, men henta seg inn igjen relativt kjapt.

Uansett så er det beste strategien å tenke langsiktig og spare jamt og trutt.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Kvifor trur du den skal ned igjen på 7 kroner?

Om den skulle gå ned igjen så vil det vere ein fordel å ha eit valutasikra fond, men det er det på ingen måte noko garanti for at den skal. At kursen har vore lågare før betyr ikkje at den må gå ned igjen.

Lenke til kommentar

Har null peiling om 

Zeph skrev (11 timer siden):

Kvifor trur du den skal ned igjen på 7 kroner?

Om den skulle gå ned igjen så vil det vere ein fordel å ha eit valutasikra fond, men det er det på ingen måte noko garanti for at den skal. At kursen har vore lågare før betyr ikkje at den må gå ned igjen.

Har null peiling på om den står på 7, 14, eller 21 kr om 10 år. Men om kronen styrker seg 10 % på et år mot dollaren og man har 1 million inne så har man plutselig mistet 100k fordi kronen styrket seg 10%? 

Lenke til kommentar
angstfull skrev (6 minutter siden):

Har null peiling på om den står på 7, 14, eller 21 kr om 10 år. Men om kronen styrker seg 10 % på et år mot dollaren og man har 1 million inne så har man plutselig mistet 100k fordi kronen styrket seg 10%? 

Ja. Men på den andre siden så tjener du mer i dollar. Det vil si at ferier og varer som importeres(som jo er det aller meste) blir 10% billigere, så har det en slags motvekt i det.

Lenke til kommentar

Vanskelig å vite når man skal flytte alt over i et valutasikret også. Bommer man så har fort mistet 10% likevel. Så det er lurt å se på det større bildet, de fleste globale indeksfond er opp 30% siste året. Da har man en god buffer å falle på :) 

Endret av bshagen
Lenke til kommentar
bshagen skrev (8 minutter siden):

Vanskelig å vite når man skal flytte alt over i et valutasikret også. Bommer man så har fort mistet 10% likevel

Med bommer så mener du om kronen svekker seg ytterligere mot dollaren?   Ville du gått for et valutasikret globalt fond om du startet sparing i fond i dag med en tidshorisont på 10-15 år, eller et valutausikret globalt fond? 

Endret av angstfull
Lenke til kommentar
angstfull skrev (35 minutter siden):

Med bommer så mener du om kronen svekker seg ytterligere mot dollaren?   Ville du gått for et valutasikret globalt fond om du startet sparing i fond i dag med en tidshorisont på 10-15 år, eller et valutausikret globalt fond? 

Jeg mener bommer som i tidspunkt. Si man velger å flytte alt over i et valutasikret i dag fordi man frykter nedgang, men så kommer ikke nedgangen før om 8 måneder. På den tiden kan fondet man hadde ha økt tilsvarende eller mer enn nedgangen valutaen vil få. Dessuten er det ingen fasit på hvor mye ting går ned :)

Jeg vet ikke om jeg tør gi anbefalinger. Jeg velger å følge det andre her gjør på akkurat det, fordi det er ikke mine penger jeg gambler med. Så dine valg må du nesten gjøre selv

EDIT: Her er en kjekk renters rente kalkulator foressten :) 
https://rentersrente.no/

Endret av bshagen
Lenke til kommentar
angstfull skrev (18 minutter siden):

Når man har en aksjesparekonto og oppretter sparing I et valutasikret globalt indeksfond, men finner ut etter litt tid at man ønsker å fjerne valutasikringen, koster dette noe ekstra? 

Du må bytte til et annet fond. Koster ikke noe hvis du har fond uten kjøp/salgsgebyr.

Lenke til kommentar

Stemmer det at hvis den amerikanske børsen går en del ned, så vil kronen svekke seg ytterligere siden den norske børsen slikt jeg har forttått det mest sannsynlig vil oppleve nedgang da også? Lurer også på om det stemmer at børsverdien i et land har ganske mye å si for verdien på valutaen. Om det stemmer og Oslo børs har et nytt selskap om 5 år som er globalt i vinden så vil det gjøre at kronen styrker seg mot dollar, euro etc siden Oslo børs vil få tilført mye mer penger fra utlandet?

Endret av angstfull
Lenke til kommentar
angstfull skrev (7 timer siden):

Har null peiling om 

Har null peiling på om den står på 7, 14, eller 21 kr om 10 år. Men om kronen styrker seg 10 % på et år mot dollaren og man har 1 million inne så har man plutselig mistet 100k fordi kronen styrket seg 10%? 

Ja, og om den blir svekka 10% når du har eit valutasikra fond så vil du miste 10%. Derav spørsmålet om kvifor du trur den skal styrke seg sidan du vurderer eit valutasikra fond.

Lenke til kommentar

Tror jeg har misforstått fond med valutasikring. Stemmer det at om jeg valutasikrer et fond i dag som er globalt så vil kursen på dollar som er 10,80 låses til dette fondet så lenge jeg har dette fondet. Alt av aksjer vil koste 10,80 uavhengig av om dollaren faller eller styrker seg og ved et uttak så vil jeg få differansen i prosent fra jeg gikk inn i fondet som da ville vært på 10,80? Mens ved et usikret globalt fond så handler jeg til enhver tid aksjer til den prisen dollaren er i norske kroner og  når jeg minimum skal gjøre dette i 10 år så vil jeg fordele det utover en lang periode og sånn sett ha mindre risiko for store svingninger enten positivt eller negativt. I tillegg vil nedoverbakkene bli lavere ved et fall i markedet uten valutasikring i et globalt fond. Har jeg forstått det riktig?

Endret av angstfull
Lenke til kommentar

Det er riktig. Når kjøpet er gjennomført vil ikkje framtidige valutaendringar påverke verdien. Du vil verken tene eller tape noko på at valutaen varierer.

Går kursen ned er det ein fordel med valutasikring sidan verdien ikkje blir redusert tilsvarande.

Går kursen opp er det ei ulempe med valutasikring sidan verdien ikkje aukar tilsvarande.

Kjøpetidspunktet for den enkelte andel er avgjerande for om det på lang sikt vil svare seg eller ei med valutasikring, samt tidspunktet du skal selge.

Ser me tilbake til 1960 så er det mange som vil tenke det ser naturleg ut at den no skal ned igjen, men hadde det vore 100% sikkert ville alle investert deretter, og sånn er det ikkje.

IMG_1774.thumb.jpeg.0a8e3f58e15207c3423946b163cd36e3.jpeg

Du betalar litt ekstra for valutasikring. 0,02 prosentpoeng var forskjellen på eit par fond eg sjekka.

Eit poeng som av og til blir repetert om fordelen med å ikkje valutasikre er at når ting blir dyrare her i landet pga. svak krone (som no), så vil andelar i eit aksjefond bli meir verdt av den same årsaken. Om kursen og prisane deretter går ned igjen vil sjølvsagt verdien på det usikra fondet gå ned igjen òg.

Fondstilbydarane har meldt at det er blitt kjøpt ein større andel valutasikra fond dei siste åra som følgje av høg kurs og at mange ventar at den skal ned igjen.

Fasiten på kva du bør kjøpe i dag får du den dagen du skal selge igjen. Om det er 5-10 år fram i tid så veit ingen kva som er det beste kjøpet. Mange spekulerer og anbefalar, men ingen veit sikkert.

Eg har ingen valutasikra fond i dag. Det som går igjen av anbefalingar frå professorar og personar i bransjen som eg har lese er å vere forsiktig med valutasikring og eventuelt plassere mindre delar av verdiane der om du vil sikre, ikkje alt.

Endret av Zeph
  • Liker 1
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (25 minutter siden):

Porteføljen nå: 

- DNB Global Indeks

- DNB Teknologi

- DNB USA Indeks A

- DNB Norden Indeks A

Ca like mye i Teknologi/USA/Norden. Ca dobbelt så mye i Global Indeks som de 3 andre.

Hvorfor så dyre fond, og ikke bare Nordnet teknologi indeks f.eks.?

Lenke til kommentar
PgUp skrev (49 minutter siden):

Hvorfor så dyre fond, og ikke bare Nordnet teknologi indeks f.eks.?

Dette er forklart før. Jeg har ikke Nordnet.

Men jeg ser at DNB har kvittet seg med den gamle oversiktlige versjonen sin. Så jeg vurderer å flytte på meg. Jeg hater den nye.

Trodde ikke 0.3% var spesielt dyrt.

Endret av DukeNukem3d
Lenke til kommentar
11 hours ago, DukeNukem3d said:

Porteføljen nå: 

- DNB Global Indeks

- DNB Teknologi

- DNB USA Indeks A

- DNB Norden Indeks A

Ca like mye i Teknologi/USA/Norden. Ca dobbelt så mye i Global Indeks som de 3 andre.

Hvorfor ønsker du å eksponere deg ytterligere mot det amerikanske markedet enn det du har gjennom det globale indeksfondet (~70%)? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...