Gå til innhold

Den Store Fondstråden


Naranek

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

Man kan imidlertid få trøbbel med skatteetaten for dette, ettersom de kan påstå at du selger kun for å få en skattemessig fordel.

 

Det der tror jeg må være tull. Så lenge du ikke gjør noe som er lovstridig, kan jeg ikke tenke meg at det kan medføre problemer? :hmm: 

Hvor står det at du ikke har lov å gjøre det?

 

Det er ikke tull. Hvis du selger og kjøper samme instrument uten at det er noen risiko for markedssvingninger i mellomtiden, har du ikke egentlig realisert. Da får du heller ikke fradrag.

 

 

Jeg er rimelig sikker på at nettmeglere automatisk rapporterer salget som tap til Skatteetaten. Hvis man kjøper Nordnet Superfondet Norge for 100 kr, og selger det for 70 kr for så å kjøpe KLP AksjeNorge Indeks, så får man fradrag for tapet på 30 kr. Det er kanskje åpenbart at man gjør det for skattemessige grunner hvis man bare kjøper Nordnet Superfondet Norge på nytt, men la oss si at man kjøper KLP AksjeNorge Indeks i stedet.

 

Superfondet følger OBX-indeksen, som inneholder de 25 mest omsatte aksjene på Oslo børs, mens KLP AksjeNorge Indeks følger OSEBX-indeksen, som i praksis er de rundt 60 største selskapene på Oslo som oppfyller visse likviditetskrav. Korrelasjonen i prestasjon mellom de to fondene er sikkert 0,99, men det ene dekker bare omtrent 90% av børsverdiene på Oslo børs. Det andre dekker 98-99%. Det ene har 25 aksjer; det andre har 60 aksjer. Man kan kanskje ta en spansk en og si til Skatteetaten at "i usikre tider som dette vil jeg diversifisere porteføljen min ytterligere, fra å eie 25 aksjer til å eie 60 aksjer". Eller motsatt kan man si "i usikre tider som dette vil selge meg ut av de små og risikofylte selskapene for å fokusere på å eie store, solide selskaper".

 

Husk at dette er mest lønnsomt hvis du gjør det samme året som du kjøper fondet. Hvis du har kjøpt fondet tidligere kalenderår, så mister du opparbeidet skjermingsfradrag hvis du selger det med tap.

 

Anonymous poster hash: 7a253...e09

Lenke til kommentar

 

Hvis man kjøper Nordnet Superfondet Norge for 100 kr, og selger det for 70 kr for så å kjøpe KLP AksjeNorge Indeks, så får man fradrag for tapet på 30 kr. Det er kanskje åpenbart at man gjør det for skattemessige grunner hvis man bare kjøper Nordnet Superfondet Norge på nytt

 

Så lenge det man gjør er lovlig, kan jeg ikke se at man har rett til å anklage og eventuelt "straffe" deg fordi du selger og kjøper igjen.

Da må man jo gå på regelverket i såfall, og ikke på deg vil jeg tro.

Har man tapt, sier reglene at du har rett på fradrag ved salg. Ingen regler sier vel at du ikke kan kjøpe samme igjen for det?

Lenke til kommentar

"Men pass på skattefellen.

 

Vent med å kjøpe. La oss si at du selger en enkeltaksje eller et aksjefond på fredag. Samme dag eller et par dager senere kjøper du tilbake den samme aksjen eller aksjefondet. I et slikt tilfelle er det sannsynlig at skattekontoret stikker kjepper i hjulene for deg.

 

Det er nemlig slik at dersom skattekontoret mener at du har solgt og kjøpt tilbake bare for å spare skatt, risikerer du at tapsfradraget blir underkjent."

 

http://e24.no/privat/skatt/derfor-boer-du-selge-tapsaksjer-foer-nyttaar/22682734

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke noen grunn til at mange kommer til å sette nevneverdig mer i aksjemarkedet over kort tid når aksjesparekonto. De fleste kommer nok bare til å overføre sine gamle porteføljer til den nye kontoen.

 

Men med det sagt, det kan godt være at aksjemarkedene er overvurdert for øyeblikket. Selv setter jeg ikke inn store enkeltbeløp utover den månedlige fondssparingen min for tiden. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mange kommer nok til å kaste seg på bullmarkedet når aksjesparekontoene kommer, men de kan fort komme til å angre.

Jeg foretrekker når folk kommer med egne argumenter og resonnementer fremfor å slenge linker i trynet på meg og anta at jeg er interessert i å se det.

 

Fortell meg hvorfor.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Noen som kan forklare hvilken valuta man blir eksponert for i aksjefond? Er det porteføljens forskjellige valutaer eller fondets hovedvaluta, eller begge som avgjør?

 

Feks så vurderer jeg disse 2 fondene:

 

TEMPLETON EUROLAND A(ACC)EUR 

 

FRANKLIN INDIA A(ACC)USD

 

Blir jeg da først eksponert mot den valutaen som fondet er registrert med, for så og på nytt bli eksponert mot porteføljens forskjellige valutaer? Eller er det lettere enn som så? :)

Lenke til kommentar

 

 

 

Noen som kan forklare hvilken valuta man blir eksponert for i aksjefond?

Kommer an på om du velger valutasikring eller ikke.

Er ikke mye mulighet for valutasikring i ovennevnte fond.

Da er du eksponert mot dollaren og euroen vil jeg tro.

Euro og indisk valuta. Spiller liten/ingen rolle at fondet handles i USD.

 

Anonymous poster hash: 7a253...e09

Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Mange kommer nok til å kaste seg på bullmarkedet når aksjesparekontoene kommer, men de kan fort komme til å angre.

 

https://www.youtube.com/watch?v=OctTBkqB0h4

 

https://www.youtube.com/watch?v=a5sJArqjNcQ

Jeg har fulgt med i 17 år.

 

Når vil folk innse at man ikke kan time markedet?

 

Når vil folk innse at de må vente hele livet på en bra inngang som aldri kommer og i mellomtiden sitter de utenfor? Spre pengene over tid. Bruker du en tusenlapp på fyll og takeout i måneden fra du er 20, invester den i aksjefond i stedet hver måned og så kan du ha et par millioner når du blir voksen, et lotteri det er verdt å satse på. Når du er 25 virker 15 år veldig lenge. Men når du er 40 og ser tilbake på 15 år aner du ikke hvordan det har gått så fort.

Endret av medlem-329093
Lenke til kommentar

 

Mange kommer nok til å kaste seg på bullmarkedet når aksjesparekontoene kommer, men de kan fort komme til å angre.

 

 

Jeg har fulgt med i 17 år.

 

Når vil folk innse at man ikke kan time markedet?

 

Når vil folk innse at de må vente hele livet på en bra inngang som aldri kommer og i mellomtiden sitter de utenfor? Spre pengene over tid. Bruker du en tusenlapp på fyll og takeout i måneden fra du er 20, invester den i aksjefond i stedet hver måned og så kan du ha et par millioner når du blir voksen, et lotteri det er verdt å satse på. Når du er 25 virker 15 år veldig lenge. Men når du er 40 og ser tilbake på 15 år aner du ikke hvordan det har gått så fort.

 

 

Store korreksjoner kommer ofte. Nå har vi hatt en eksepsjonelt lang bullperiode. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...