Gå til innhold

Den Store Fondstråden


Naranek

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen her som vet om Zerokonto i dag går etter FILO-prinsippet slik ASK vil gjøre? Eller er det mer komplisert enn det? Sitter å lurer på om det er taktisk å vente med innskudd til 1. september hvis et uttak fra Zerokonto automatisk spiser av avkastningen.

Sakset fra Nordnet:

 

Hvis du ønsker å betale skatt på hele gevinsten, eventuelt få fradrag for hele tapet, på Investeringskonto Zero må du ta ut hele beløpet fra kontoen. Tar du bare ut selve gevinsten vil kun en prosentdel av dette beløpet beskattes. Her er et eksempel:

 

Du setter inn 100 000 kroner på Investeringskonto Zero. I løpet av et år har du fått en gevinst på 20 000 kroner. Du har nå 120 000 kroner tilgjengelig på Investeringskonto Zero. Du ønsker å skatte av gevinsten neste år og tar derfor ut 20 000 fra kontoen, som er hele gevinsten. Tar du ut 20 000 kroner skatter du kun en prosentdel av dette i forhold til totalsummen. Regnestykket blir da:

 

20 000/120 000x100=16,66 %

 

20 000x16,66/100= 3332

 

Du vil med dette eksempelet betale skatt av 3332 kroner. Tar du derimot ut hele beløpet skatter du av 100 % av gevinsten, eventuelt får fradrag for hele tapet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Går nå bra med dette globale Small Cap-fondet. Økte i går.

 

Forstår ikke hvorfor folk er negative til oppfølgeren av det fondet som går best for Nordea...

 

Dette er jo heller ikke en oppfølger pga. suksessen, da det globale fondet har eksistert i 3 år, mens det nordiske fondet først fikk en opptur for 2 år siden. Det er bare å vente på at suksessen fortsetter, men nå på global basis = enda mer avkastning.

Lenke til kommentar

Hei, har dere noen synspunkter i forhold til min fondsportefølje? Jeg er nybegynner og ønsker svært gjerne innspill fra dere. Jeg har prøvd å spre risiko etter beste evne.

Min aksjefond-portefølje er som følger:

 

Fondsfinans Global Helse     10%

KLP AksjeEuropa Indeks III    10%

Forte Trønder                         10%

Skagen Kon-Tiki                     20%

Storebrand Indeks - Alle Markeder  50%

Endret av ChroniX
Lenke til kommentar

Hei, har dere noen synspunkter i forhold til min fondsportefølje? Jeg er nybegynner og ønsker svært gjerne innspill fra dere. Jeg har prøvd å spre risiko etter beste evne.

Min aksjefond-portefølje er som følger:

 

Fondsfinans Global Helse     10%

KLP AksjeEuropa Indeks III    10%

Forte Trønder                         10%

Skagen Kon-Tiki                     20%

Storebrand Indeks - Alle Markeder  50%

 

Dette er helt greit. Fondsfinans, Forte og Skagen er aktive bets på forvaltere, men det vet du vel.

Lenke til kommentar

Indeksfond kan ikke være overpriset. Aksjemarkedet kan være det, men i så fall er også aktivt forvaltede aksjefond overpriset.

Det er vel en sannhet med modifikasjoner. Aktive fond kan kjøpe "billige" selskaper og i teorien også justere kontantbeholdningen mer enn indeksfond mener jeg.
Lenke til kommentar

 

Stemmer det at indeksfondene er overpriset nå pga lav rente i bankene, slik at folk som aldri ville vurdert å sette pengene i fond nå setter penger der? I så fall kan vi vel vente at de blir enda mer overpriset nå som ligningsverdien går ned?

 

Anonymous poster hash: a7df9...827

Ja det er en del som mener at markedene er overpriset. S&P-indeksen er f.eks. høy i forhold til gjennomsnittlig avkastning i de underliggende selskapene. Dette kan man se på Morningstar under innholdsfanen på det enkelte fondet man ønsker å se nærmere på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

For øvrig, hvis DNB går konkurs, så eier du fortsatt din andel av de selskapene som inngår i Global indeks. Du mister ikke pengene.

I teorien kan et fond legges ned på et ugunstig tidspunkt, så litt blanding er ikke nødvendigvis dumt.

 

Muligens en ikke-sak nå med ASK? Regner med du tenkte på tvangssalg hvis det blir lagt ned?
Lenke til kommentar

Er skattesatsen på ASK egentlig kjent enda? Eller er det slik at Zero vil gå fra 24% til 29.76% i 2018? Kjenner jeg er litt forvirret over at skattesatsen ikke nevnes.

Det har vel aldri vært snakk om en egen skattesats for denne kontoen? Det har bare slått meg som en selvfølgelighet at skattereglene fortsetter som før, altså 29,76 % på gevinst/utbytte på aksjer.

Skattesmutthullet som zero benytter seg av er jeg ikke kjent med om endres eller ikke.

Lenke til kommentar
Skattesmutthullet som zero benytter seg av er jeg ikke kjent med om endres eller ikke.

 

 

Så lenge zero er en forsikringordning med bare et lite forsikringselement, så vil skatten bli den samme som for ASK. Det var en høring om denne ordningen omtrent samtidig som høringen for ASK, men jeg er ikke kjent med at det er konkludert ennå?

Lenke til kommentar

 

Stemmer det at indeksfondene er overpriset nå pga lav rente i bankene, slik at folk som aldri ville vurdert å sette pengene i fond nå setter penger der? I så fall kan vi vel vente at de blir enda mer overpriset nå som ligningsverdien går ned?

 

Anonymous poster hash: a7df9...827

Ja det er en del som mener at markedene er overpriset. S&P-indeksen er f.eks. høy i forhold til gjennomsnittlig avkastning i de underliggende selskapene. Dette kan man se på Morningstar under innholdsfanen på det enkelte fondet man ønsker å se nærmere på.

Kanskje bedre med gull og sølv nå. De har ikke steget mye de siste årene.

 

Anonymous poster hash: a7df9...827

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...