Gå til innhold

Den Store Fondstråden


Naranek

Anbefalte innlegg

 

PS: Noen som har erfaring med å ta opp forbrukslån for å investere i fond og lyktes? Altså; du får såpass fortjeneste at det er med fortjenesten du hele tiden innen fristen betaler lånet med. Til slutt har du betalt ned et helt lån kun basert på inntjente penger, og når du er gjeldsfri så har du det opprinnelige lånet disponibelt som egne midler?

Jeg har ingen erfaring med lån til investeringer utover at at jeg satte studielånet på sparekontoen og betalte det tilbake da det ble åpenbart at jeg ikke hadde behov for pengene.

Er du kredittverdig og har en noenlunde fornuftig portefølje kan du heller få et verdipapirlån med sikkerhet i verdipapirene du investerer i. Det er MYE billigere. Sjekk superlånet til Nordnet f.eks.

 

Nordnet har verdipapirlån til en rente på 1,69 %.

 

By the way: Jeg skriver innlegg nummer 2000 i denne tråden :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nordea Stabile Aksjer Global Etisk

 

http://www.morningstar.no/no/funds/snapshot/snapshot.aspx?id=F000002BUC&tab=1

 

årlig avkastning 20.94 %, over en 5 årsperiode. Noe som tyder på at du har 5000 i fondet om du kun oppnår 1000 kr. I gevinst. Løsning: sett inn mer(ikke forbrukslån).

 

Det er forøvrig ikke et indeksfond, men et aktivt forvaltet fond basert på å kjøpe stabile selskaper til rimelige priser.

 

Betyr det at hvis du starter med 1000 så skal du innen en 5 års periode ha 5000 i fondet?

 

Det stemmer i hvert fall ikke for meg. Jeg har ikke tjent 5 K, og jeg har mer enn 1 K i det.

Lenke til kommentar

By the way: Jeg skriver innlegg nummer 2000 i denne tråden :)

Close, but no cigar ;)

 

 

årlig avkastning 20.94 %, over en 5 årsperiode. Noe som tyder på at du har 5000 i fondet om du kun oppnår 1000 kr. I gevinst.

 

Betyr det at hvis du starter med 1000 så skal du innen en 5 års periode ha 5000 i fondet?

 

Det stemmer i hvert fall ikke for meg. Jeg har ikke tjent 5 K, og jeg har mer enn 1 K i det.

Nei, det er ikke det Sir skriver. Hvis du setter inn 5000 og har 20 % avkastning det første året er avkastningen 1000.

 

Les litt om rentes rente. Ved innsats 1000 kr og 5 år á 20,94 % avkastning hadde du hatt 2587,32 kr. Skulle du hatt 5000 kr etter 5 år måtte årlig avkastning vært 37,97 %.

 

Når satte du inn penger i dette fondet?

Lenke til kommentar

Sitter med en pen fortjeneste fra DnB Teknologi om dagen, kikker på tek-smellen på wallstreet fredag, Nasdaqs -1,8% samme dag.... og lurer på dette var en liten test i markedet som snur i morgen eller om dette var starten på en større teknologijustering ned...

Lenke til kommentar

Nordea Stabile Aksjer Global Etisk

 

http://www.morningstar.no/no/funds/snapshot/snapshot.aspx?id=F000002BUC&tab=1

 

årlig avkastning 20.94 %, over en 5 årsperiode. Noe som tyder på at du har 5000 i fondet om du kun oppnår 1000 kr. I gevinst.

 

Det er ikke helt slik det fungerer. Om du hadde satt penger i fondet for fem år siden, ville du hatt samme beløp multiplisert med (1,2094)^5 i dag. Men hvilke fond, om i hele tatt noen, som kommer til å være verdt over dobbelt så mye om fem år som i dag er det ingen som vet. Dvs de som vet det best, holder kjeft, og investerer egne penger.

 

Om fem år kan markedet, og Nordea Stabile Aksjer Global Etisk, godt være verdt mindre enn det er nå, tilogmed betydelig mye mindre, uten at det nødvendigvis er uttryk for at noe historisk spesielt har skjedd i aksjemarkedet.

 

Risiko. Kanskje får vi god avkastning. Kanskje får vi negativ avkastning. Mest sannsynlig positiv, men det samme kunne sies i februar 2001, september 1987 og juli 2008 og du kan jo se hvordan det gikk.

Endret av arehb
Lenke til kommentar

Men det er slikt at risiko scoren fondene har er basert på risiko for å ikke oppnå ønsket avkastning innen X antall år (som fondet opplyser om hva anbefales å være)? Ikke risiko i form av å tape hver eneste krone investert?

 

For da må jo dette være det beste stedet å ha sparekonto-pengene sine i. Hvorfor velger ikke flere aksjefond, eller i det minste indeksfond, men beholder pengene på sparekonto som snart har minusrente?

 

Hvis du ikke har et klart sparemål i form av hverken år eller avkastning, da er vel realistisk risiko = 0 for meg, da?

Lenke til kommentar

For da må jo dette være det beste stedet å ha sparekonto-pengene sine i. Hvorfor velger ikke flere aksjefond, eller i det minste indeksfond, men beholder pengene på sparekonto som snart har minusrente?

 

Se om du finner et aksjefond eller en indeks med litt historie bakover og lat som om det er september 2008 eller juli 2000. Hvilke investeringsråd ville du gitt på de tidspunkt :-P

Lenke til kommentar

 

For da må jo dette være det beste stedet å ha sparekonto-pengene sine i. Hvorfor velger ikke flere aksjefond, eller i det minste indeksfond, men beholder pengene på sparekonto som snart har minusrente?

 

Se om du finner et aksjefond eller en indeks med litt historie bakover og lat som om det er september 2008 eller juli 2000. Hvilke investeringsråd ville du gitt på de tidspunkt :-P

 

Investerer og snart vil pengene bli mer verdt! Selvom du taper nå, så blir tjener du enda mer, så de er vei opp!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

For da må jo dette være det beste stedet å ha sparekonto-pengene sine i. Hvorfor velger ikke flere aksjefond, eller i det minste indeksfond, men beholder pengene på sparekonto som snart har minusrente?

 

Se om du finner et aksjefond eller en indeks med litt historie bakover og lat som om det er september 2008 eller juli 2000. Hvilke investeringsråd ville du gitt på de tidspunkt :-P

 

Investerer og snart vil pengene bli mer verdt! Selvom du taper nå, så blir tjener du enda mer, så de er vei opp!

 

Er ikkje alle som har høve til å investera i eit langsiktig perspektiv. Hjelper lite at avkastninga over tid er god viss 20 % av eigenkapitalen er borte akkurat når ein skal kjøpa bustad. Kjenner ein del relativt nyutdanna som går i midlertidige stillingar og fyller opp sparekontoen mens dei ventar på fast jobb så dei kan ta opp huslån.

Lenke til kommentar

De trekker x % av pengene du har inne hvert år, ikke gevinsten.

 

Presenter dine grunner for hvorfor du går inn i akkurat dette fondet. Det er håpløst å skulle begynne å liste alle tenkelige grunner i mot. Det vil alltid være grunner i mot et hvilket som helst fond, men hvilke som bør brukes kommer an på din investeringsprofil, din diversifisering, din risikotoleranse, og din generelle livssituasjon.

Lenke til kommentar

De trekker x % av pengene du har inne hvert år, ikke gevinsten.

 

Presenter dine grunner for hvorfor du går inn i akkurat dette fondet. Det er håpløst å skulle begynne å liste alle tenkelige grunner i mot. Det vil alltid være grunner i mot et hvilket som helst fond, men hvilke som bør brukes kommer an på din investeringsprofil, din diversifisering, din risikotoleranse, og din generelle livssituasjon.

Nordiske small caps (mest Sverige) har gjort det veldig bra de siste årene. Det er godt mulig dette fondet ligger bak small cap-markedet som helhet.

 

Anonymous poster hash: 7a253...e09

Lenke til kommentar

 

 

Høy forvaltningskostnad.

 

 

Hva betyr egentlig det?

 

Kostnader ved kjøp er vel bare prosenter av det du setter inn. Og forvaltningskostnader er vel at de trekker x % av gevinsten hvert år.

 

Flere argumenter mot, evnt. for?

 

Et vesentlig argument mot at du investerer i dette fondet er jo at du ikke aner hva du driver med. Du skjønner ikke grunnleggende matematikk, du har helt vanvittige forventninger om avkastning, og du misforstår kostnadsstrukturen.
Lenke til kommentar

Sitter med en pen fortjeneste fra DnB Teknologi om dagen, kikker på tek-smellen på wallstreet fredag, Nasdaqs -1,8% samme dag.... og lurer på dette var en liten test i markedet som snur i morgen eller om dette var starten på en større teknologijustering ned...

 

Ser vi drøser på videre nedover, og relativt lite avkastning siste mnd. Nærmer med investert beløp selv på det fondet. Vurderer å selge meg ut før det blir tap...

Lenke til kommentar
  • Uderzo avklistret denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...