Gå til innhold

Den Store Fondstråden


Naranek

Anbefalte innlegg

 

 

 

Så lenge zero er en forsikringordning med bare et lite forsikringselement, så vil skatten bli den samme som for ASK. Det var en høring om denne ordningen omtrent samtidig som høringen for ASK, men jeg er ikke kjent med at det er konkludert ennå?

 

 

Ah, trodde det var en del av det samme. For min del høres Zero-konto ut som det soleklart beste alternativet, men det er kanskje bare jeg som ikke vurderer helheten. Mener jeg sjekket at 29.76% utsatt skatt med skjermingsfradrag er dårlig stemning i forhold til 24% utsatt. På den andre siden kan det vel være at ASK vil ha mer for seg i krisetider. Uansett har utsatt skatt ikke så mye for seg hvis det skal komme tilsvarende ordninger i fremtiden hvor man må drive å skifte kontoer.

 

EDIT: I tillegg er FILO også greit da selvfølgelig.

Endret av Haakon1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

For øvrig, hvis DNB går konkurs, så eier du fortsatt din andel av de selskapene som inngår i Global indeks. Du mister ikke pengene.

I teorien kan et fond legges ned på et ugunstig tidspunkt, så litt blanding er ikke nødvendigvis dumt.
Muligens en ikke-sak nå med ASK? Regner med du tenkte på tvangssalg hvis det blir lagt ned?

Ugunstig tidspunkt som i selges billig.

Lenke til kommentar

 

 

 

For øvrig, hvis DNB går konkurs, så eier du fortsatt din andel av de selskapene som inngår i Global indeks. Du mister ikke pengene.

I teorien kan et fond legges ned på et ugunstig tidspunkt, så litt blanding er ikke nødvendigvis dumt.

 

Muligens en ikke-sak nå med ASK? Regner med du tenkte på tvangssalg hvis det blir lagt ned?

 

Ugunstig tidspunkt som i selges billig.

 

 

Du kan jo bare kjøpe nytt igjen umiddelbart. Og med ASK får du jo fortsatt utsatt skatten.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

For øvrig, hvis DNB går konkurs, så eier du fortsatt din andel av de selskapene som inngår i Global indeks. Du mister ikke pengene.

I teorien kan et fond legges ned på et ugunstig tidspunkt, så litt blanding er ikke nødvendigvis dumt.
Muligens en ikke-sak nå med ASK? Regner med du tenkte på tvangssalg hvis det blir lagt ned?
Ugunstig tidspunkt som i selges billig.

Du kan jo bare kjøpe nytt igjen umiddelbart. Og med ASK får du jo fortsatt utsatt skatten.

Ja forsåvidt.

Lenke til kommentar

Jeg har investert mye av sparepengene mine i fond det siste året. Tror dere det er lurt å gire ned litt nå som aksjemarkedet har økt så mye, til tross for økonomiske tumulter?

Det er hvertfall ikke det dummeste tidspunktet du kan gjøre det på. Men sannsynligheten er veldig stor for at du kommer til å gå glipp av en god oppgang før ting eventuelt går ned igjen.
Lenke til kommentar

Det beste argumentet jeg kan komme på for å ikke være fullinvestert i aksjer er at en tung finanskrise kan koste deg jobben også. Da har du ikke bare mistet sparepengene, men også muligheten til å tjene de opp igjen.

 

Det beste av veldig mange argumenter. Jeg kan ikke komme på et eneste argument for å være fullinvestert i aksjer. Man bør investere i mye forskjellig. Ei aksjer, ei fond, ei bolig, ei gull og sølv, ei kryptovalutaer. 

 

Anonymous poster hash: a7df9...827

Lenke til kommentar

 

Høyrentekonto i bank er vel også litt greit.

 

Men hvis man sparer i et et bra indexfond som KLP aksjeverden, skal det være ganske lav risiko.

 

Indeksfondene faller også kraftig hvis det blir resesjon. 

 

Anonymous poster hash: a7df9...827

 

 

Da er det greit å selge dem når de er langt nede, for å få registrert tapet. Og så begynne å kjøpe inn igjen litt og litt.

All historikk viser at de kommer opp igjen relativt snart, og øker totalt hele veien.

 

Man man må jo se på over hvor tid man skal spare, hva man vil trenge osv. Ingenting er 100% sikkert.

Lenke til kommentar

 

 

Høyrentekonto i bank er vel også litt greit.

 

Men hvis man sparer i et et bra indexfond som KLP aksjeverden, skal det være ganske lav risiko.

Indeksfondene faller også kraftig hvis det blir resesjon.

 

Anonymous poster hash: a7df9...827

Da er det greit å selge dem når de er langt nede, for å få registrert tapet. Og så begynne å kjøpe inn igjen litt og litt.

All historikk viser at de kommer opp igjen relativt snart, og øker totalt hele veien.

 

Man man må jo se på over hvor tid man skal spare, hva man vil trenge osv. Ingenting er 100% sikkert.

Det går an å selge langt nede for å få fradrag på skatten for tap, men da bør nan kjøpe seg inn igjen med en gang for å komme inn igjen på samme kurs.

 

Man kan imidlertid få trøbbel med skatteetaten for dette, ettersom de kan påstå at du selger kun for å få en skattemessig fordel. Men man skal være trygg om man kjøper et fond som ikke er helt identisk, men som fortsatt har høy korrelasjon med det fondet man selger.

 

Anonymous poster hash: 7a253...e09

Lenke til kommentar

 

Man kan imidlertid få trøbbel med skatteetaten for dette, ettersom de kan påstå at du selger kun for å få en skattemessig fordel.

 

Det der tror jeg må være tull. Så lenge du ikke gjør noe som er lovstridig, kan jeg ikke tenke meg at det kan medføre problemer? :hmm: 

Hvor står det at du ikke har lov å gjøre det?

Lenke til kommentar

 

Man kan imidlertid få trøbbel med skatteetaten for dette, ettersom de kan påstå at du selger kun for å få en skattemessig fordel.

 

Det der tror jeg må være tull. Så lenge du ikke gjør noe som er lovstridig, kan jeg ikke tenke meg at det kan medføre problemer? :hmm: 

Hvor står det at du ikke har lov å gjøre det?

 

Det er ikke tull. Hvis du selger og kjøper samme instrument uten at det er noen risiko for markedssvingninger i mellomtiden, har du ikke egentlig realisert. Da får du heller ikke fradrag.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Man kan imidlertid få trøbbel med skatteetaten for dette, ettersom de kan påstå at du selger kun for å få en skattemessig fordel.

 

Det der tror jeg må være tull. Så lenge du ikke gjør noe som er lovstridig, kan jeg ikke tenke meg at det kan medføre problemer? :hmm: 

Hvor står det at du ikke har lov å gjøre det?

 

Det er ikke tull. Hvis du selger og kjøper samme instrument uten at det er noen risiko for markedssvingninger i mellomtiden, har du ikke egentlig realisert. Da får du heller ikke fradrag.

 

Dette var nytt for meg. Er det noe gråsoneopplegg? Hva er egentlig reglene? Må det gå en dag i mellom for aksjefond f.eks.? Er det i så fall innafor?

Hvordan kan det egentlig beregnes av skatteetaten. Vil det ikke dukke opp i realisasjonsoppgaven hvis man kjøper/selger på samme tidspunkt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...