Gå til innhold

Den Store Fondstråden


Naranek

Anbefalte innlegg

DnB Teknologi er litt tricky for tiden ja, og utsiktene er litt vanskelige og spå. Mener dette fondet investerer 54% eller noe sånt i USA, og der er ting rimelig ustabilt om dagen.

 

Ja, har lagt inn salgsordre på den nå. Ikke så stor sum, men ser usikkert ut for tiden. 

 

Ser de fleste fondene går nokså flatt for tiden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har jeg 6 aksjefond + aksjefond/pensjonsfond gjennom arbeidsgiver, dette fordelt på 4 forskjellige forvaltere. DNB, Storebrand, KLP og Odinfond.

 

Fondene er jeg sånn tålelig fornøyd med, men det  som jeg ikke er fornøyd med er de latterlige (unnskyld uttrykket) sidene (Mine sider) de forskjellige tilbyr.

 

Enten er et det svært lite statistikk og opplysninger, eller så oppdateres det sent, eller så han man ikke mulighet for og refordele sparingen slik man vil, osv.

 

Er det noen som kan anbefale en forvalter som har en glimrende løsning? Med plenty av statistikk og valgmuligheter? Tror nesten jeg betaler litt ekstra forvaltningsavgift for en skikkelig god løsning... 

 

Edit: Tenker egentlig da på 1 stk forvalter som tilbyr alle fond? Noen som har erfaring med Skandiabanken eller Nordnet?

 

Odin/VPS er egentlig ikke så ille, best av de jeg har, men skulle gjerne sett/hatt alle fond samlet.

Endret av Razamanaz
Lenke til kommentar

 

DnB Teknologi er litt tricky for tiden ja, og utsiktene er litt vanskelige og spå. Mener dette fondet investerer 54% eller noe sånt i USA, og der er ting rimelig ustabilt om dagen.

 

Ja, har lagt inn salgsordre på den nå. Ikke så stor sum, men ser usikkert ut for tiden. 

Ser de fleste fondene går nokså flatt for tiden.

 

Investeringer i USA lønner seg sålenge Trump har makten. Han sier selv at han ønsker arbeidsplassene ikke skal gå fra USA til andre land eksempelvis Mexico eller India.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

DnB Teknologi er litt tricky for tiden ja, og utsiktene er litt vanskelige og spå. Mener dette fondet investerer 54% eller noe sånt i USA, og der er ting rimelig ustabilt om dagen.

 

Ja, har lagt inn salgsordre på den nå. Ikke så stor sum, men ser usikkert ut for tiden. 

Ser de fleste fondene går nokså flatt for tiden.

 

Investeringer i USA lønner seg sålenge Trump har makten. Han sier selv at han ønsker arbeidsplassene ikke skal gå fra USA til andre land eksempelvis Mexico eller India.

 

Allikevel så er det et skudd i baugen for nettopp "teknologi" å kutte Parisavtalen. Selv om jeg på mange punkter støtter beslutningen, så er jo det å bli grønnere/gjøre verden grønnere, veldig aktuelt på teknologifronten. Så selv om han ønsker å skape jobber og skape økonomi innad i landet, kan det fort slå feil vei på dette fondet.

Lenke til kommentar

 

 

DnB Teknologi er litt tricky for tiden ja, og utsiktene er litt vanskelige og spå. Mener dette fondet investerer 54% eller noe sånt i USA, og der er ting rimelig ustabilt om dagen.

Ja, har lagt inn salgsordre på den nå. Ikke så stor sum, men ser usikkert ut for tiden.

Ser de fleste fondene går nokså flatt for tiden.

Investeringer i USA lønner seg sålenge Trump har makten. Han sier selv at han ønsker arbeidsplassene ikke skal gå fra USA til andre land eksempelvis Mexico eller India.

Er det sammenheng mellom antall arbeidsplasser som blir subsidiert i USA, og avkastning i amerikanske selskaper?

Lenke til kommentar

Noen som vet hvor raskt fondskursen oppdateres? Hvis det står kursdato "X", gjenspeiler det aksjemarkedet dag "X", eller er det en forsinkelse? Kursdatoen oppdaters tidligst dagen etter.

 

Når cut-off er og tidspunktet de regner kursen på kan vel være forskjellig fra fond til fond, men ved norske fond er det som oftest beregnet daglig på ettermiddagen slik at åpningen på Amerikanske børsene er tatt med mener jeg.

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar

Når cut-off er og tidspunktet de regner kursen på kan vel være forskjellig fra fond til fond, men ved norske fond er det som oftest beregnet daglig på ettermiddagen slik at åpningen på Amerikanske børsene er tatt med mener jeg.

Ok, takk. Ble litt interessert i dette, da mitt indeksfond faktisk steg på kursdato fredag 09.06, og det syns jeg var litt rart i og med det store fallet i USA fredag. Det er mange teknologiselskap i globale indeksfond. Apple, Facebook, Alphabet, ulike legemiddelselskaper, olje/energi etc.

Lenke til kommentar

Spørs, men tror det er senest to dager. Hvis f.eks amerikanske børsen får en dipp så vil vel fondet justere seg for de amerikanske posisjonene dagen etter, mens europeiske børsene vil først oppdateres dagen etter det.

 

EDIT: Litt sen.

Endret av Haakon1
Lenke til kommentar

 

 

 

DnB Teknologi er litt tricky for tiden ja, og utsiktene er litt vanskelige og spå. Mener dette fondet investerer 54% eller noe sånt i USA, og der er ting rimelig ustabilt om dagen.

Ja, har lagt inn salgsordre på den nå. Ikke så stor sum, men ser usikkert ut for tiden.

Ser de fleste fondene går nokså flatt for tiden.

Investeringer i USA lønner seg sålenge Trump har makten. Han sier selv at han ønsker arbeidsplassene ikke skal gå fra USA til andre land eksempelvis Mexico eller India.

Er det sammenheng mellom antall arbeidsplasser som blir subsidiert i USA, og avkastning i amerikanske selskaper?

 

 

Kanskje, kanskje ikke.

 

Men forventninger om økt inntjening er allerede bakt inn i mye av den økningen som kom etter presidentvalget i november. Om økonomien går ganske bra, men inntjeningsveksten skuffer, så kan avkastningen bli negativ, rett og slett fordi økonomien eller inntjeningsveksten bare gjør det "ganske bra" og ikke "veldig bra".

Endret av selters
Lenke til kommentar

Spørs, men tror det er senest to dager. Hvis f.eks amerikanske børsen får en dipp så vil vel fondet justere seg for de amerikanske posisjonene dagen etter, mens europeiske børsene vil først oppdateres dagen etter det.

 

EDIT: Litt sen.

USA ligger da etter Europa? Men jeg ser poenget ditt. Nå sank fondskursen 0,5% på mandag, oppdatert i dag, så kanskje det er basert på kursene ved stengetid fredag, USA.

 

Skifter vel dag rundt Hawaii en plass.

Lenke til kommentar

Er det noen som kan anbefale en forvalter som har en glimrende løsning? Med plenty av statistikk og valgmuligheter? Tror nesten jeg betaler litt ekstra forvaltningsavgift for en skikkelig god løsning... 

 

 

Svaret på spørsmålet ditt heter Nordnet. De er behjelpelige med kontoflytting, i verste fall må du vente til aksjesparekonto kommer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Investeringer i USA lønner seg sålenge Trump har makten. Han sier selv at han ønsker arbeidsplassene ikke skal gå fra USA til andre land eksempelvis Mexico eller India.

 

 

Alternativt, at USA nå har en ubrukelig klovn som president, som usannsynliggjør fornuftig vekstdrivende politikk, i alle fall i det lange løp.

http://www.peterwarren.no/2017/05/tar-en-for-laget/

 

Lenke til kommentar

Stolt eier av dette fondet etter å ha investert et par hundre kroner.

 

Noen tanker? http://www.morningstar.no/no/funds/snapshot/snapshot.aspx?id=F00000SYDA

 

Vurderte jo et lignende fond, men det ble jeg jo frarådet. Tenker dette er noe av det samme, bare globalt og 6 år yngre.

 

Hvis man ser på Nordea Nordic Small Cap så hadde ikke de heller så stor gevinst, og lå like jevnt med indeks fra 2008-2012 som dette Global-fondet har gjort fra 2014 til 2017. Tar da sjansen på at det skal få en skikkelig opptur om et par år slik Nordic har fått.

 

PS:

 

Ser at det følger med masse dokumenter man bør lese på 4 x 350 sider... er dette på samme nivå som brukervilkårene i en helt vanlig app-oppdatering? Leste noe om at opprinnelseslandet var Luxembourg og da gjelder deres skatteregler? Leste vel noe om at det ikke er valutasikret, men det øker bare risikoen; ergo sannsynligheten for å lyktes?

 

Ser at tegningskostnaden ved kjøp er 5 % og årlig forvaltningskostnad er 1,5 % eller noe. Det betyr at hvis jeg hadde satt inn 100 kr, så ville jeg, hvis fondet hadde gått i 0, tapt rundt 6-7 kr. årlig. Men nå går det jo oppover, så.

Lenke til kommentar

Stolt eier av dette fondet etter å ha investert et par hundre kroner.

 

Noen tanker? http://www.morningstar.no/no/funds/snapshot/snapshot.aspx?id=F00000SYDA

 

...

 

Ser at tegningskostnaden ved kjøp er 5 % og årlig forvaltningskostnad er 1,5 % eller noe. Det betyr at hvis jeg hadde satt inn 100 kr, så ville jeg, hvis fondet hadde gått i 0, tapt rundt 6-7 kr. årlig. Men nå går det jo oppover, så.

Jeg ser ingen grunn til å investere i dette. Hvis du vil investere i small cap må du nok betale litt høyere forvaltningsavgifter enn et vanlig markedsvektet indeksfond, men dette var meget høye kostnader. Prøv å finne noen billigere alternativ.
Lenke til kommentar

Stolt eier av dette fondet etter å ha investert et par hundre kroner.

 

Noen tanker? http://www.morningstar.no/no/funds/snapshot/snapshot.aspx?id=F00000SYDA

 

Vurderte jo et lignende fond, men det ble jeg jo frarådet. Tenker dette er noe av det samme, bare globalt og 6 år yngre.

 

Hvis man ser på Nordea Nordic Small Cap så hadde ikke de heller så stor gevinst, og lå like jevnt med indeks fra 2008-2012 som dette Global-fondet har gjort fra 2014 til 2017. Tar da sjansen på at det skal få en skikkelig opptur om et par år slik Nordic har fått.

 

PS:

 

Ser at det følger med masse dokumenter man bør lese på 4 x 350 sider... er dette på samme nivå som brukervilkårene i en helt vanlig app-oppdatering? Leste noe om at opprinnelseslandet var Luxembourg og da gjelder deres skatteregler? Leste vel noe om at det ikke er valutasikret, men det øker bare risikoen; ergo sannsynligheten for å lyktes?

 

Ser at tegningskostnaden ved kjøp er 5 % og årlig forvaltningskostnad er 1,5 % eller noe. Det betyr at hvis jeg hadde satt inn 100 kr, så ville jeg, hvis fondet hadde gått i 0, tapt rundt 6-7 kr. årlig. Men nå går det jo oppover, så.

Du betaler altså forvalter hos Nordea en ganske stor forvaltningskostnad i håp om at han en gang i framtiden skal bli bedre i jobben sin? Han klarer jo ikke engang gjøre det like bra som indeks.

 

Hvis jeg måtte velge mellom de to Nordea-fondene du har linket til ville jeg mye heller ha investert i det første.

 

Høy forvaltningskostnad betyr jo at summen du kunne ha fått videre avkastning på barberes litt hvert år - over tid blir det penger av slikt.

Lenke til kommentar

 

 

USA ligger da etter Europa? Men jeg ser poenget ditt. Nå sank fondskursen 0,5% på mandag, oppdatert i dag, så kanskje det er basert på kursene ved stengetid fredag, USA.

 

Skifter vel dag rundt Hawaii en plass.

 

Tenkte at utslag i markedet skjer som regel først på Wall Street, så vil børsene i Europa justere seg samtidig som at de norske fondene justerer seg for de amerikanske indeksene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...