Gå til innhold

Den Store Fondstråden

Naranek

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
sureup skrev (På 9.9.2025 den 7.36):

I tillegg så påvirker ikke skjermingsfradraget fradragsberettiget tap på aksjer og fond. Da får man hele 37,84% fradrag på skatten uansett 👌

Har ikke tapt noenting, kun vunnet. Og SV/R vil jo uansett fjerne skjermingsfradraget. 

"— Skjermingsfradraget brukes av de superrike til å unngå all skatt", skriver Sofie Marhaug

SV vil tette skattehull for superrike aksjeeiere

Skrevet
DukeNukem3d skrev (19 timer siden):

Har ikke tapt noenting, kun vunnet. Og SV/R vil jo uansett fjerne skjermingsfradraget. 

"— Skjermingsfradraget brukes av de superrike til å unngå all skatt", skriver Sofie Marhaug

SV vil tette skattehull for superrike aksjeeiere

SV vil mye rart. Hvordan de har blitt mye mer ekstreme enn Rødt er ganske utrolig egentlig.
Og Marhaug har jo, slik hun fremstår i absolutt alle debattene og/eller intervjuene hun stiller i, vist at hun
har en økonomisk forståelse på linje med en skilpadde.

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet
wampster skrev (På 27.10.2025 den 12.13):

Skjermingsfradrag blir, så vidt jeg har forstått, beregnet ut i fra laveste sum du har hatt på ask konto i løpet av året.
Så hvis du starter året med 1 million, og deretter setter inn 500.000 vil skjermingsfradraget beregnes på 1 million.

Er dog litt usikker, så undersøk dette mer nøye selv!

Indeed, så om man overfører månedlig, så kan beløpet bli lavt, selv om man har skudd inn mye.  Skyter man inn et større beløp 1 gang i året, så får man fullt fradrag. 

Jeg ville derfor vurdert å spare på en fondskonto, eller så den kalles hos Nordnet IKZ, da er det summen i året, skjermingsfradraget beregnes av. Her vil altså flere innskudd gjennom året samles opp, og man får da skjerming på den innskutte totalsummen. 

Da er det en ting til man må være klar over, når man gjør uttak, så kan man først ta ut hele innskutt beløp på ASK, før man må skatte. Mens på IKZ så blir det vektet skatt mellom innskutt beløp og uttak. Altså skatt blir utløst noe tidligere, men sats er lik. 

Som en tommelfinger regel, så kan en tenke seg at når real renta er høy, så er skjermingsfradraget også høy.  Feks i årene 22,23,24 osv. er skjermingsrenten betydelig bedre, enn i null rente regimet.  

Skrevet
guttorm skrev (23 minutter siden):

Nordnet IKZ

Er der noen andre banker som tilbyr investeringskonto av den typen som Nordnet IKZ, eller er Nordnet alene om det?  
En av forskjellene på den og ASK, er at på IKZ man kan handle aksjer uten å eie dem. Den muligheten ser jeg ikke på noen kontoer andre steder.

Skrevet
Delvis skrev (3 timer siden):

Er der noen andre banker som tilbyr investeringskonto av den typen som Nordnet IKZ, eller er Nordnet alene om det?  
En av forskjellene på den og ASK, er at på IKZ man kan handle aksjer uten å eie dem. Den muligheten ser jeg ikke på noen kontoer andre steder.

Men hvorfor ønsker du å handle aksjer uten å eie dem?

Skrevet
Herr Brun skrev (1 time siden):

Men hvorfor ønsker du å handle aksjer uten å eie dem?

Det var ikke svar på spørsmålet.
Men til det: Ser fordelen med å slippe at det står hvilke og hvor mange aksjer man har ute på google.  

Skrevet
bo1e skrev (4 minutter siden):

Hva bør man gjøre: boliglån med belåningsgrad 50% eller med 60% belåningsgrad og investere differansen?

Kommer vel ann på mange faktorer.. Hvilken boliglånsrente har du? Hvor mye har du investert allerede og i hva? Hvor mye har du på en bufferkonto? Hva tenker du å investere i? Hvor risikovillig er du? +++

Personlig hadde jeg heller startet med månedlig sparing akkurat nå ettersom det meste er på "all time high"

Skrevet
bo1e skrev (8 timer siden):

Hva bør man gjøre: boliglån med belåningsgrad 50% eller med 60% belåningsgrad og investere differansen?

Kommer an på tidahorisonten, men over 25 år(vanlig nedbetalingstid) så har det nok aldri skjedd i historien at det ikke lønner seg med sistnevnte.

wampster skrev (7 timer siden):

Personlig hadde jeg heller startet med månedlig sparing akkurat nå ettersom det meste er på "all time high"

Godt innlegg, men jeg vil bare poengtere at markedet veldig ofte er på all time high.

Skrevet

Eg har valgt 66% belåningsgrad og latt det meste stå i fond sjølv om eg kunne spytta inn meir. Med lang sparehorisont satsar eg på at det går i min favør, men det er ein risiko å ta.

Spørsmålet vårt var: Kor mykje vil me betale kvar månad på lån? Det blir ikkje mykje til overs kvar månad, men då blir ein kanskje mindre freista til å kjøpe ting og tang ein ikkje treng.

Det er mange faktorar som speler inn og ingen fasit. Du må sjølv kjenne på kva du er komfortabel med. Kor sikker jobb du har er noko å tenke på. Kor godt vil du takle ev. renteoppgang?

wampster skrev (7 timer siden):

Ein marknad som alltid er i vekst vil nå ny all time high stadig vekk.

“Time in the market beats timing the market”

Skrevet

Med lang horisont og grei buffer så ser det for meg ut som faren for katastrofe er liten. Må regne litt på hva det utgjør i økt kostnad per måned.

Skrevet

Jeg har de siste 5 årene hatt rammelån 50%, og hvert år øker jeg rammen ut i fra verdiøkning på boligen.  Den ekstra summen jeg får disponibelt har jeg hvert år brukt til å kjøpe meg opp ekstra i fond.

Nå er det der at jeg vurderer en ekstra leilighet med 2/3 soverom til utleie istedet. Så lenge leieinntekter etter skatt dekker faste utgifter, renter og deler av avdrag så er jo dette en grei måte å spare på også når en tar høyde for verdiøkning på leiligheten.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
ProphetSe7en skrev (1 time siden):

Jeg har de siste 5 årene hatt rammelån 50%, og hvert år øker jeg rammen ut i fra verdiøkning på boligen.  Den ekstra summen jeg får disponibelt har jeg hvert år brukt til å kjøpe meg opp ekstra i fond.

Nå er det der at jeg vurderer en ekstra leilighet med 2/3 soverom til utleie istedet. Så lenge leieinntekter etter skatt dekker faste utgifter, renter og deler av avdrag så er jo dette en grei måte å spare på også når en tar høyde for verdiøkning på leiligheten.

Som en som driver med utleie (både næring og bolig - i Oslo hovedsakelig).. hva har du regnet med av avkastning på utleien og hvordan mener du det kan slå snitt avkastningen fond har på lang sikt når du regner med felleskostnader, kommunale utgifter, uforutsette utgifter, forsikring, eiendomsskatt, vedlikehold/oppussing, dok.avgift, meglerhonorar, m.m. ?

Skrevet
wampster skrev (8 timer siden):

Som en som driver med utleie (både næring og bolig - i Oslo hovedsakelig).. hva har du regnet med av avkastning på utleien og hvordan mener du det kan slå snitt avkastningen fond har på lang sikt når du regner med felleskostnader, kommunale utgifter, uforutsette utgifter, forsikring, eiendomsskatt, vedlikehold/oppussing, dok.avgift, meglerhonorar, m.m. ?

Leieinntekter er sikkert ikke hele bildet. Hva med verdiøkning på eiendom? 

Hvis valget står mellom å putte penger på sparekonto, kontra å investere i eiendom, for så å bare la det stå helt tomt, så vil sistnevnte lønne seg ... 

Når man i stedet for å la det stå tomt, har kontinuerlig inntjening fra leieboere, så blir det etterhvert pent. 

Usikkerheten er jo hvor mye lånet koster. (Lån til eiendom er forøvrig enklere og billigere, enn lån med hensikten å bruke 100%på børs)

Skrevet
ProphetSe7en skrev (21 timer siden):

Det er mange som har gjort det godt på utleieobjekter altså, men husk at det er en jobb. Du er ansvarlig for vedlikehold som kunne måtte oppstå, finne leietakere osv. Det kan være hit or miss med leietakere og blir en ordentlig verkebyll hvis du er uheldig. Samtidig er boliger veldig lite likvide og med store kjøps/salgs-kostnader. Men har du en garantert tidshorisont på 10 år og kan trives med å følge opp vedlikehold, FINN-annonser, visninger og sånn så kan det bli en kjekk hobby.

• Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

• Opprett ny...