aklla Skrevet onsdag kl 15:50 Skrevet onsdag kl 15:50 (endret) 1Dr.E skrev (12 minutter siden): Zoom litt ut da. Se på siste 6 mnd. Hvordan ser det ut da. Siste 3 år? Ned siste 6mnd, marginalt opp siste året. Ikke ødelegg deppingen/klagingen min med å få meg til å se over 3 år.. Av en eller annen grunn tar jeg tap mye tyngre enn fortjeneste, hadde det gått opp 5% de siste ukene hadde ikke oppgangen vært i tankene mine engang Endret onsdag kl 15:59 av aklla
DukeNukem3d Skrevet onsdag kl 15:59 Skrevet onsdag kl 15:59 (endret) Ser ikke ut til at 2025 blir det store året, men det lå vel litt i korta etter flere fantastisk år Helt greit, litt dumt at mye er drevet av idiotien til Trump bare og ikke naturlig korreksjon. Endret onsdag kl 15:59 av DukeNukem3d 1
Zeph Skrevet onsdag kl 16:45 Skrevet onsdag kl 16:45 Det er ikkje tap så lenge du ikkje har solgt deg ut. 1
Nimrad Skrevet onsdag kl 17:19 Skrevet onsdag kl 17:19 aklla skrev (1 time siden): Av en eller annen grunn tar jeg tap mye tyngre enn fortjeneste Det gjør alle, det er viden kjent i forskningen. Det er bare å se i denne tråden. Aktiviteten her samsvarer veldig med når ting går ned og alle diskuterer om de bør selge. 1
Falfal Skrevet torsdag kl 09:15 Skrevet torsdag kl 09:15 Tanker om investering i fond nå? Jeg har nettopp kjøpt meg dyr bolig i byen jeg bor i, har ca. 3x inntekt i boliglån, funderer på å betale minst mulig på boliglånet og putte mest mulig i fond fremover. Men verden er så hinsides ustabil... Jeg savner tiårene som var.
Jotun Skrevet torsdag kl 15:11 Skrevet torsdag kl 15:11 Sånn gjorde eg i mange år. Gjør det i mindre grad nå med rentene. 1
Zeph Skrevet torsdag kl 15:18 Skrevet torsdag kl 15:18 Spørs kva du er komfortabel med og korleis økonomien ser ut totalt sett. Eg har hatt periodar der eg betalte ned minst mogleg på eit 25-års lån og periodar der eg prioriterte å betale ned på lån. I dag har eg ikkje lån, men hadde eg tatt opp eit så ville eg nok lagt meg midt på ein plass. Ikkje maksa lånet først og fremst, men heller ikkje tatt ut heile fondet for å få minst mogleg lån. Kanskje hatt lån på 2-3x inntekt i familien med lang nedbetalingstid. Lågt nok til at me har noko til overs kvar månad. Av og til går det til innkjøp, av og til inn på fond. Det er dyrare med lån i dag, men med inflasjon, rentefrådrag og prisvekst på eigedom så ville eg hatt nokre millionar i lån. Det kan kome eit krakk, det kan bli storkrig. Ingen veit kva framtida bringer så du må kjenne på kva du er komfortabel med. Du kan spørje alle ekspertane og få ulike svar. Det viktigaste er å ha eit forhold til risiko og tidshorisont. Pengar du har i fond bør du ikkje ha bruk for på minst 5-10 år. 1
Jarmo Skrevet torsdag kl 19:52 Skrevet torsdag kl 19:52 https://www.nettavisen.no/okonomi/dollarsmell-for-norske-fondskunder-det-man-tjente-i-fjor-er-borte/s/5-95-2596138
Zeph Skrevet fredag kl 06:10 Skrevet fredag kl 06:10 Valutakursar går opp og ned og ingenting forsvinn før du realiserer. Trenden siste 18 år har vore nedover, til fordel for alle med fond som ikkje er valutasikra.
Jarmo Skrevet fredag kl 06:30 Skrevet fredag kl 06:30 Det ble etablert 203.000 nye spareavtaler i aksjefond i fjor – de fleste av kvinner, viser nye tall fra Verdipapirfondenes forening. Annenhver nordmann sparer nå i verdipapirfond. En eventuell ny Ap-regjering vil være avhengig av støtte fra Rødt og SV i Stortinget. Begge partiene har programfestet at de vil øke utbytteskatten fra dagens 38 prosent. I alternative budsjetter har både Rødt og SV foreslått utbytteskatt nær 50 prosent.
leticia Skrevet fredag kl 06:46 Skrevet fredag kl 06:46 Jarmo skrev (10 timer siden): https://www.nettavisen.no/okonomi/dollarsmell-for-norske-fondskunder-det-man-tjente-i-fjor-er-borte/s/5-95-2596138 Er en god grunn for at jeg valgte å bytte fond / marked bort fra USA for en tid tilbake siden 😋 1
leticia Skrevet fredag kl 06:54 Skrevet fredag kl 06:54 Jarmo skrev (16 minutter siden): Det ble etablert 203.000 nye spareavtaler i aksjefond i fjor – de fleste av kvinner, Det viser iallefall at kampanjen til DNB, #huninvesterer har funka 👍 Jarmo skrev (18 minutter siden): En eventuell ny Ap-regjering vil være avhengig av støtte fra Rødt og SV i Stortinget. Begge partiene har programfestet at de vil øke utbytteskatten fra dagens 38 prosent. I alternative budsjetter har både Rødt og SV foreslått utbytteskatt nær 50 prosent. Det vil alltid være gi og ta for å få flertall når man sitter i regjering hvis man ikke har flertall alene. At de partiene har dette på programmet betyr ikke at det vil bli gjennomført, like lite som at EØS avtalen vil bli oppsagt fordi noen av partiene mener det. Jeg er interessert i (som deg) at utbytte på aksjer blir mindre beskattet, men det er andre ting som veier tyngre når jeg stemmer.
Jarmo Skrevet fredag kl 06:59 Skrevet fredag kl 06:59 leticia skrev (1 minutt siden): Jeg er interessert i (som deg) at utbytte på aksjer blir mindre beskattet, men det er andre ting som veier tyngre når jeg stemmer. Har ingen aksjer/fond nå for tiden, alle pengene ble plassert på høyrentekonto ca. 2 år siden. Inntil videre.
leticia Skrevet fredag kl 07:01 Skrevet fredag kl 07:01 Jarmo skrev (1 minutt siden): Har ingen aksjer/fond nå for tiden, alle pengene ble plassert på høyrentekonto ca. 2 år siden. Inntil videre. Okay 😀
wampster Skrevet fredag kl 09:32 Skrevet fredag kl 09:32 Jarmo skrev (2 timer siden): En eventuell ny Ap-regjering vil være avhengig av støtte fra Rødt og SV i Stortinget. Begge partiene har programfestet at de vil øke utbytteskatten fra dagens 38 prosent. I alternative budsjetter har både Rødt og SV foreslått utbytteskatt nær 50 prosent. Utbytteskatt på 50% ja, så en effektiv skattesats på 61%. Det virker jo som en god ide og noe som vil tiltrekke Norge mye ny kapital og investeringer fremover. Det beste for AP med de valgene de har pdd (Rødt, SV, Mdg) er jo å samarbeide med Høyre, men det er temmelig kald i helvete før det skjer tror jeg 2 1
PosteMonopolet Skrevet fredag kl 11:31 Skrevet fredag kl 11:31 (endret) Den halvdelen av nordmenn som sparer i verdipapir bør styre langt unna venstresiden i valget. https://www.nrk.no/norge/frykter-okt-aksjeskatt-med-store-1.17551342 Det er egentlig Venstresidens fiendlighet til oss fondssparere som har gjort meg ekstra motivert til å stemme på høyresiden i år. Endret fredag kl 11:35 av PosteMonopolet 3
Zeph Skrevet fredag kl 12:44 Skrevet fredag kl 12:44 Satsen kan endrast mange ganger, både opp og ned, før eg har tenkt å ta ut noko vinst. Om det blir raud regjering igjen så får kanskje dei blå sjansen til å redusere satsen om fire år. 2
sureup Skrevet fredag kl 12:58 Skrevet fredag kl 12:58 Jeg sparer masse i fond og stemmer MDG med glede. At SV og Rødt vil øke skatter er ikke noe nytt. Det finnes heldigvis flere ting som er viktig enn bare skatt på utbytte. Liker APs ønske om bredt forlik rundt skatt, det har vært altfor mye jojo i det siste, feks som da høyresiden fjernet arveavgiften.. 6 1
Mag ne Skrevet fredag kl 13:08 Skrevet fredag kl 13:08 Jeg synes jeg har nok penger til å la viktigere ting enn egen lommebok avgjøre hva jeg stemmer. At noen med mye mer penger lar økonomi styre både utflytting og politisk standpunkt er bare trist. 3 1 1
qualbeen Skrevet fredag kl 15:37 Skrevet fredag kl 15:37 PosteMonopolet skrev (3 timer siden): Den halvdelen av nordmenn som sparer i verdipapir bør styre langt unna venstresiden i valget. https://www.nrk.no/norge/frykter-okt-aksjeskatt-med-store-1.17551342 Det er egentlig Venstresidens fiendlighet til oss fondssparere som har gjort meg ekstra motivert til å stemme på høyresiden i år. Ja, jeg personlig kommer bedre ut av det ved å stemme blå-blått. Har allerede millionlønn, hus med leieinntekt, samt samboer med godt betalt jobb. Enda lavere skatt hadde vært gunstig for meg. Kommer jeg til å stemme erke-blått? Hah! Er du gal?! Selv om det gavner meg, så er det jo katastrofe for alle som ikke står så godt i det som meg. Jeg trenger ikke mer formue mellom fingrene. Jeg trenger at de fattigste i samfunnet løftes opp. At det er mulig å overleve, og å komme seg inn på boligmarkedet, for folk flest. Og at eneste måten å være rik på IKKE er arv fra en pappa-milliardær. Det er i utgangspunktet ikke et problem at barn arver penger. Men når 99% av våre rikeste ikke har utført noe som helst. Samtlige er i tjue-åra, samtlige har arvet en gigantisk formue, og de har ingen daglig virke, og bidrar ikke med en eneste arbeidsplass eller noe annet samfunnsnyttig – utover å betale sin skatt. Hva skjedde med å bli rik fordi man har jobbet hardt, lurt og vært villig til å ta risiko? De fleste land vi liker å sammenligne oss med, har forresten avgift/skatt på arv av betydelige beløp! Ja til arveavgift! Tja til formuesskatt? Større fradrag rundt eiendomsskatt! Ja til inntektsskatt! Ja til utbytteskatt! Og samtidig; ikke alt for store avvik til nærliggende land - dersom mulig. Det er uheldig å skille seg markant ut; da flykter bare (enkelte) folk. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå