Gå til innhold

Netshop nekter 5 års reklamasjon på PSU


Anbefalte innlegg

Synes det er flott at Netshop rydder opp, men når Mobiltelefoner har 5 års reklamasjonsrett, så sier det seg selv at også alle dataprodukter har (bør ha, dersom loven skal ha noe som helst troverdighet) 5 års reklamasjonsrett.

 

Når det er sagt, synes jeg egentlig ikke at Mobiltelefoner bør ha 5 ganger så lang reklamasjonsrett som gjennomsnittlig levetid, men det er en helt annen diskusjon. I så måte er det sikkert en del dataprodukter hvor 2 års reklamasjonsrett hadde vært mer naturlig.

 

Vi i Norge har et fantastisk bra forbrukervern mot "dårlige"-produkter, men loven er ekstremt gammeldags. En bil bør f.eks ha minst 10 års reklamasjonsrett da en bil er forventet å fungere vesentlig lengre enn 5 år. Et mer naturlig system hadde vært 1, 2, 3, 5 og 10 års reklamasjonsrett. Hvor verdi og varegruppe var avgjørende hvilke varer som hadde hvilken reklamasjonsrett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg forstår ikke helt hvorfor en bruker skriver her at han slutter å være kunde hos Netshop? Har Netshop behandlet han dårlig, eller slutter han å være kunde av sympati med kunden som skulle få ny psu av netshop selv om han først hadde fått avslag? Merkelig kommentar iallefall.

 

Ikke vet jeg om Netshop driver med brannslukning her, men jeg vil anta at det er mulig å gjøre feil for personer på kundeservice - kanskje det til og med var en nyansatt som ikke helt kunne alt enda - ikke vet jeg.

 

Jeg hadde selv en Mist psu som ikke oppførte seg helt bra og jeg fikk ny av Netshop uten noe problem. Det er forøvrig den eneste gangen jeg har hatt behov for å reklamere på noen datakomponenter, så jeg har kanskje vært veldig heldig?

Lenke til kommentar

Hadde mitt siste kjøp hos Netshop i juli i fjor, etter at jeg fikk en RMA i retur. Det er nok av nettbutikker som er raske på levering og samtidig kan service. Netshop bedriver kun aktiv brannslokking hvis kunden fortviler over elendig kundebehandling og legger saken ut offentlig, og er dessverre ikke lenger en av dem man forbinder med service og support. Netshop har et godt vareutvalg og er flinke i salgssituasjonen, men etter at salget er over stopper kommunikasjonen helt opp.

 

Har forsåvidt samme observasjon selv , når Netshop fortsatt ikke greier å sørge for å ha ansatte som kjenner godt nok til Garanti og Reklamasjon, eller rett og slett sier ifra at de skal være så vriene som mulig så sier det jo seg selv at selskapet taper seg betraktelig.

 

 

Dette er ikke første eller siste gang jeg har sett en lignende sak her på forumet om Netshop (eller andre steder) og jeg er rett og slett mildt tatt overrasket over at folk fortsatt orker å ta risikoen når det finnes såpass mange andre gode alternativer som feks DUSTIN som man kan stole på.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Loven sier meget klart at for produkter som har en forventet levetid på betydelig mer enn 2år så er reklamasjonstiden på 5 år. Dette skal butikken streve kanskje hardt med å kunne begrunne.

 

Jeg ville gått frem på følgende måte:

steg1: send dem lovteksten direkte quotet. Dette viser at du er seriøs, og at du vet hva dine rettigheter er. Da er det langt vanskeligere for dem å påstå at det ikke er krav på reklamasjon.

 

steg2: Om de liekvel setter seg på bakbena (og dermed må stå bak at de mener levetiden til produktet IKKE er betydelig mer en 2 år) så klager du til forbrukerrådet og ser hva dem sier. De vil med all sansynlighet støtte deg i din sak, da denne typen saker har vært tatt opp mange ganger før med mange slags lignende typer elektronisk utstyr.

 

Lykke til.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Nå er det faktisk slik at dette er SOP(standard operating procedure) hos Netshop. PSU har 2 års reklamasjonsfrist, sier de, helt til det kommer frem i offentlig forum. Det er såvidt gått to måneder siden sist Svenn Aage hos Netshop kommenterte dette, og sa at det skulle han ta opp med returavdelingen snarest.

 

Som eg skrev i den andre tråden dette ble tatt opp i, enten så er det gullfisker som jobber på returavdelingen, eller så er dette en bevisst handling. Ingen av delene er bra for Netshop.

 

Siterer innlegget til Svenn Aage fra den andre tråden her:

Hei forumlesere.

 

Her er jeg faktisk helt enig med både kunden og de som har skrevet innlegg her - en kostbar PSU bør også i mine øyne ha 5 års reklamasjonsrett. De fleste produsentene praktiserer også det for tiden - så i praksis tror jeg ikke det er noe stort problem. Er nokså sikker på at vi også har praktisert 5 år på strømforsyninger nå i lengre tid - så saken bunner nok ut i en misforståelse (at vår kundebehandler ikke visste det eller noe sånt).

 

 

Jeg skal umiddelbart instruere returavdelingen om dette - og få løst saken for kunden. Beklager det inntrufne !

 

Mvh Svenn Aage, Netshop

Lenke til kommentar
Det er forøvrig den eneste gangen jeg har hatt behov for å reklamere på noen datakomponenter, så jeg har kanskje vært veldig heldig?

 

Du har vært heldig eller så handler du ikke datakomponenter for 30 - 40 - 50K kroner hvert år som de litt "tyngre" kundene her gjør hvert eneste år. Hvis du kjøper inn maskinvare for slike beløp så forventer du å få bedre service enn det Netshop bedriver. Får de inn en RMA så prøver de etter beste evne å legge skylden på kunden og håpe på at kunden er, enten dum, eller ikke gidder å ta bryet med å ta saken videre. De fleste, kanskje så mange som flertallet godtar det. Jeg tilhører ikke flertallet, og gjør derfor krav på norsk lov som forbrukerkjøpsloven er en del av. Dette har Netshop ikke klart å etterleve, til tross for en mengde reklamasjoner de senere år, og derfor er ikke Netshop lenger en del av mitt nettverk med hensyn til hvor jeg handler datakomponenter. For å oppsummere så kan man si det slik at hvis man føler seg svindlet så handler man selvsagt ikke på samme sted igjen og igjen! Siden Netshop ikke forstår dette selv om de får det beskrevet i klartekst gang på gang så vil de nok i en snar framtid være et offer for finanskrisen som det populært kalles.

 

Edit: Dette kalles service: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1390339&pid=18535202&st=0entry18535202

Endret av -alias-
Lenke til kommentar

Dette er ikke første eller siste gang jeg har sett en lignende sak her på forumet om Netshop (eller andre steder) og jeg er rett og slett mildt tatt overrasket over at folk fortsatt orker å ta risikoen når det finnes såpass mange andre gode alternativer som feks DUSTIN som man kan stole på.

 

Stole på og stole på, når Dustin etablerte seg i Norge benyttet jeg meg av dem flere ganger, så kjøpte jeg ett produkt av dem som viste seg å være av tvilsom kvalitet. Jeg kontaktet dem for å forhøre meg hvordan de forholdt seg til problemet, for å korte ned en historie veldig, resultat ble: Aldri mer handla på DUSTIN.

 

Jeg har hatt blandet erfaring med Netshop, min erfaring er at de har blitt stadig mer vrange med tiden, og det er ikke noe tvil om at de tar snarveier i reklamasjonshåndtering.

 

Både Netshop og Komplett har sendt meg erstattning for defekte varer hvor det er tvil om erstattningsproduktet er bedre, gjerne av typen at erstattningen er av en billigere serie, men kanskje er på samme nivå eller bedre forde det er ett nyere produkt.

 

Det som er synd er at det ofte er et personal problem, og om du får god eller dårlig behandling kun avhenger av hvem som tar imot din henvendelse.

 

Og, ta vare på kvittering folkens, ikke stol på at de ligger i nettbutikken, når netshop oslo ble avviklet forsvant også allt jeg hadde kjøpt derifra fra kontoen min, enklere ble det ikke når netshop kun godtok returbehandling ved at man logget inn og fant igjen ordren i deres webshop, jeg måtte faktisk demonstrere for dem i bua der at det de sier jeg må gjøre ikke er mulig, da kunne de plutselig håndtere retur ved å ta en telefon, før jeg viste dem det fantes det ingen annen mulighet....

 

Elkjøp... 2 ganger var jeg og klagde på ett produkt, hvor de i luka beklaget seg over at de ikke kunne heve kjøpet som jeg ønsket, men lovet å sjekke og kontakte meg hvordan problemet skulle løses, ikkenoe skjedde, 3 gangen var det en annen person som jobbet i luka, 10 minutter senere var problemet løst.

 

Igjen, noen er løsningsorienterte, andre behandler reklamasjoner som om det er de bak disken som personlig må betale av egen lomme.

Lenke til kommentar

Og, ta vare på kvittering folkens, ikke stol på at de ligger i nettbutikken

Det er faktisk kundens eget ansvar å ta vare på kvitteringen, for eksempel ved at man printer den ut, eller at man tar vare på evt. kvittering/pakkseddel som ligger i pakken sammen med varene. Forhandler har aldri plikt til å ta vare på denne for kunden.

 

Det ser ut som du har hatt problemer med mange forhandlere. Uten at jeg vet noe om deg vil jeg bare tipse om at det vil være en god ide å alltid behandle kundebehandlerne høflig og med respekt når du fremlegger en problem. Kunder som er sure fra første stund, som krever ting de ikke har rett til og lignende, kan risikere å møte en kundebehandler som setter seg fullstendig på bakbena. Jeg har alltid lagt frem problem på en høflig måte, gjerne med et smil, og har aldri opplevd store problemer med noen bedrifter overhodet.

Lenke til kommentar

Og, ta vare på kvittering folkens, ikke stol på at de ligger i nettbutikken

Det er faktisk kundens eget ansvar å ta vare på kvitteringen, for eksempel ved at man printer den ut, eller at man tar vare på evt. kvittering/pakkseddel som ligger i pakken sammen med varene. Forhandler har aldri plikt til å ta vare på denne for kunden.

 

Det ser ut som du har hatt problemer med mange forhandlere. Uten at jeg vet noe om deg vil jeg bare tipse om at det vil være en god ide å alltid behandle kundebehandlerne høflig og med respekt når du fremlegger en problem. Kunder som er sure fra første stund, som krever ting de ikke har rett til og lignende, kan risikere å møte en kundebehandler som setter seg fullstendig på bakbena. Jeg har alltid lagt frem problem på en høflig måte, gjerne med et smil, og har aldri opplevd store problemer med noen bedrifter overhodet.

 

 

Problemet med netshop var at de ikke respekterte at jeg dukket opp med defekt produkt og kvittering, forde retur måtte registreres på nettsiden dems, noe som ikke var mulig da de hadde slettet alle ordrene mine, og returer var kun mulig å opprette ved å registrere den mot ordren.

 

Og grunnen til at jeg har hatt "problemer" med flere butikker har en sammenheng med at jeg jobber innen salg, kundebehandling og returhåndtering selv. Så jeg kjenner loven og mine rettigheter, som oftest vesentlig bedre enn de jeg møter bak disken. Det værste du møter er kundebehandlere som bare graver seg lenger og lenger ned, i så tilfelle har jeg ikke noe problemer med å kontakte sjefen dems. I så måte er jeg nok ikke noe drømmekunde hvis jeg får dårlig/defekte produkter.

Lenke til kommentar

Netshop ordnet opp for meg. Fikk ny PSU. Fornøyd så langt. Da gjenstår det bare å sjekke at den ikke er av dårlig kvalitet.

 

Kjøpte jo Mist 600w for at det skulle være kjempebra, men det viste seg at det var mye trøbbel med dem etterhvert.

 

Denne tråden er aktuell igjen!

 

Har en Mist 600w PSU som akkurat tok kvelden, kjøpt på Netshop.

 

Er det fortsatt slik at de bare har 2 års reklamasjon på PSU'er?

Dama på retur påstod dette. Begrunnet det med pris på produktet osv.

 

Kjøpte PSU for 1095. Ikke akkurat av de billigste PSU'ene dette da.

 

Går ikke an å kjøpe PSU' er av de dersom det slik de håndterer kjøpsloven.

 

Hei !

 

Du har helt rett - en PSU skal ha 5 års reklamasjonsrett - det er jeg også enig i som jeg har skrevet tidligere i tråden. Om noen opplever noe annet hos oss, send meg gjerne en mail så følger jeg opp saken personlig. Chevyz - send meg gjerne ditt saksnummer så skal jeg ta tak i denne konkrete saken også.

Min epostadresse er [email protected]

 

Beklager hendelsen !

 

Mvh Svenn Aage, Netshop

 

Har ordnet seg! Takk.

Lenke til kommentar

Nå er ikke jeg jurist, men det er desverre ikke nødvendigvis så klart at det finnes 5 års reklamasjonsrett.

 

Loven sier ikke at produkter som er ment for vare lengre enn 2 år skal ha 5 års reklamasjon. Loven sier at varer som er ment for å vare vesentlig lengre enn 2 år har man 5 års reklamasjonsrett. Her snakker man f.eks vaskemaskiner som ofte varer i 10+ år.

 

Garantitiden kan si noe om forventet levetid. Dersom produsenten leverer med 2 års garanti betyr det at produsenten regner med at tingen skal vare i 2+ år, og det er ikke nødvendigvis "vesentlig lengre enn 2 år".

 

Det er også verdt å merke seg at en strømforskyner er ikke ren elektronikk. Det er en mekanisk del som innbefatter kjølingen. Problemet ligger ofte her. Brukeren renser den aldri for støv, og da har man ikke reklamasjonsrett.

 

Det er også verdt å merke seg at relamasjon er ikke garanti. Reklamasjonen sier ikke at "tingen skal vare i min. 2 år" eller 5 år for den saks skyld. Den sier at dersom tingen har en mangel ved levering, så skal dette fikses. Mangler eller feil som oppstår etter levering betyr ikke at man har rett på reklamasjon.

 

Btw. hvis det er dårlig service eller kundebehandling å ikke hive tusenlapper uten å tenke, så er det ikke mange bedrifter som kommer til å overleve i tiden fremover.

 

Er så enig med deg her, det må være ethvert utsalgssteds rett og mulighet til å si Ja event Nei til garanti utover 2 år når noe kan trekkes i tvil. En som bruker har også et krav til at man skal bruke 'tingen' på rimelig måte. ikke at jeg sier det ikke har blitt gjort i denne konkrete saken. Eks: Dersom en PSU er full av hybelkaniner og blir overopphetet og går i stykker av dette så er dette noe som IKKE dekkes av garantien selv om jeg tror mange får dette dekket alikevel.

 

 

Snabelen

Endret av Snabel
Lenke til kommentar

Jeg mener det er mulig å se det fra Netshop sin side og.

 

De har solgt en strømforsyning de kanskje tjente 200 kroner på, de vil sikkert ikke komme noen vei med produsenten, og de kan velge å kreditere deg kjøpesummen.

 

Det betyr at de kan velge å tape flere ganger det de tjente på deg i denne handelen.

 

Vifteløse strømforsyninger er avhengig av en viss luftgjennomstrømning, og det er umulig for de og vite hvordan systemet ditt har vært satt opp.

 

 

Etter min mening har også marginene hos de ulike web butikkene blitt såpass lave at det ikke er å forvente at man får noe en ikke betaler for i kjøpesummen.

 

Jeg kan ikke etter beste evne, se at det du nevner her, er relevant for kunden.

 

Mye rart med Netshop. Ifjor leverte jeg en 4 år gammel psu tilbake på reklamasjon. Alt gikk fint uten problem i det hele tatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er ikke jeg jurist, men det er desverre ikke nødvendigvis så klart at det finnes 5 års reklamasjonsrett.

 

Loven sier ikke at produkter som er ment for vare lengre enn 2 år skal ha 5 års reklamasjon. Loven sier at varer som er ment for å vare vesentlig lengre enn 2 år har man 5 års reklamasjonsrett. Her snakker man f.eks vaskemaskiner som ofte varer i 10+ år.

 

Mobiltelefoner har 5 års reklamasjonsrett. Bransjen selv (Crapple, Nokia, Samsung etc.) mener de bare skal vare i 1 år.

 

:thumbup:

 

Som en kuriosa er vaskemaskiner, kjøleskapet etc. bygget for å gå i stykker etter 5 år er gått. Da holdes kapitalismens hjul igang og folk kjøper noe nytt hele tiden. Dette kan du se i dokumentarfilmen "Pyramids of waste". Blant annet hvordan levetiden på lyspærer har gått ned fra mangfoldige tusen timer, til bare 1500... Det er med vilje, og kalles planlagt foreldelse. Det er smøringen i vårt økonomiske system, og forårsaker enorme belastninger på miljøet vårt. Kan nevne at øst-tyskland hadde lovfestet at hvitevarer skulle vare i minst 25 år. Og det gjorde de... :thumbup: Dette var 30-50 år siden nå, og levetiden har sunket betraktelig!

 

Så bruk reklamasjonsretten! Få tingene til å vare vesentlig lenger :new_woot: Det er bedriften og ikke kunden som skal ta tapet av planlagt foreldelse! :cool: På den måten blir det meget attraktivt å lage kvalitet fremfor kvantitet.

Endret av Aspiranten
Lenke til kommentar

Trodde mobiler bare hadde 3 år, vedtatt og nedfelt i lov?

 

http://forbrukerportalen.no/Artikler/2007/Fem%20ars%20reklamasjonsrett%20pa%20mobil

 

http://forbrukerportalen.no/Artikler/2004/1102512295.54

 

http://forbrukerportalen.no/temaer/garantier_og_reklamasjonsrett

 

Reklamasjonsretten som følger av forbrukerkjøpsloven gir deg rett til å klage på mangler ved en vare innen en bestemt tidsfrist - normalt innen to år. For ting som er ment å vare vesentlig lenger, f.eks. radio- og tv-apparat, mobiltelefon og komfyrer er fristen fem år.

 

Det er jo ingenting som tilsier at de elektriske komponentene skal gå i stykker etter 1 år. De er jo skrudd sammen som en PC. Det er slitasjen og røfft bruk som dreper mobiler, og det må produsentene ta høyde for ved produksjonen av mobilene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...