Gå til innhold

Netshop nekter 5 års reklamasjon på PSU


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nå overforenkler du. Hvis mangelen skyldes kjøper har du rett i at reklamasjonretten bortfaller, men i så fall må selger sannsynliggjøre at feilen faktisk er kjøpers feil. Dette har blitt slått fast i norks rett.

8866717[/snapback]

Nei, det er ikke slått fast. I den eneste dommen som finnes på området står det klart at det ikke foreligger noen bevisbyrderegel til fordel for forbrukeren. Etter at risikoen går over til forbruker, altså etter 6 måneder fra overtagelse (§18 i Forbrukerkjøpsloven) er det forbrukeren som har bevisbyrden. Dette er også slått fast i forarbeidene til Forbrukerkjøpsloven.

 

Jeg må nok en gang gjenta det jeg har skrevet snart 150 ganger på HW.no. Vær så snill og faktisk les kildene før det blir skrevet at noe er "slått fast" av noen som helst.

 

Edit: Legger til istedet for dobbelpost :)

 

Jeg mener det er mulig å se det fra Netshop sin side og.

 

De har solgt en strømforsyning de kanskje tjente 200 kroner på, de vil sikkert ikke komme noen vei med produsenten, og de kan velge å kreditere deg kjøpesummen.

 

Det betyr at de kan velge å tape flere ganger det de tjente på deg i denne handelen.

 

Vifteløse strømforsyninger er avhengig av en viss luftgjennomstrømning, og det er umulig for de og vite hvordan systemet ditt har vært satt opp.

 

Etter min mening har også marginene hos de ulike web butikkene blitt såpass lave at det ikke er å forvente at man får noe en ikke betaler for i kjøpesummen.

8866625[/snapback]

Dessverre for Netshop er det nå slik at når man velger å henvende seg til norske kunder, så kan man ikke overse de lovene som finnes i Norge. Hva som er den teknisk riktige levetiden på et produkt er egentlig uvesentlig. Det som er vesentlig er hva kunden har grunn til å forvente. Om jeg betaler 2000 for en strømforsyning, mener jeg at jeg har grunn til å forvente at den varer vesentlig lenger enn 2 år. Dermed er Netshops inntjening irrelevant.

Endret av TEE
Lenke til kommentar
Nå er ikke jeg jurist, men det er desverre ikke nødvendigvis så klart at det finnes 5 års reklamasjonsrett.
Nå er det jo det forbrukerkjøpsloven sier da...

Jeg sier ikke på noen måte at butikker skal ta på seg ansvar for alle feil som oppdages etter 2-5 år, men for en slik PSU (og det meste annen data-elektronikk) må de ta utganspunkt i at det er 5 års reklamasjonsrett.

8866717[/snapback]

 

 

Det er stor forskjell på en LCD TV og en selvbygd datamaskin bestående av løse komponenter med tanke på hvor stor mulighet brukeren selv har til å ødelegge produktet. Det tatt i betraktning er garantivilkårene rause.

Lenke til kommentar

Dessverre for Netshop er det nå slik at når man velger å henvende seg til norske kunder, så kan man ikke overse de lovene som finnes i Norge. Hva som er den teknisk riktige levetiden på et produkt er egentlig uvesentlig. Det som er vesentlig er hva kunden har grunn til å forvente. Om jeg betaler 2000 for en strømforsyning, mener jeg at jeg har grunn til å forvente at den varer vesentlig lenger enn 2 år. Dermed er Netshops inntjening irrelevant.

8866783[/snapback]

 

Jeg mener levetiden på strømforsyningen bør være lenger enn 2 år, den bør være 10 år . Prisen har ingenting med saken å gjøre. Jeg mener PC komponenter er noe annet enn en LCD TV, eller andre ting som også bør holde i 10 år, fordi holdbarheten setter langt større krav til kompetansen til den som setter sammen utstyret.

Lenke til kommentar

Gjeesp..

 

Hele argumentasjonen her er basert på en brukers utsagns som er heller vagt på hva feilen er.

 

Om jeg kjøper en slik strømforsyning, stapper den i et kott med en 2kw ovn og forventer at den lever i mer enn 5år.. så er det mulig den gjør det, men om den ikke gjør det, er det bruker feil? Hvor er bevis byrden.

 

for å gi 5års garanti så må produktet minst kunne forventes å vare i mer enn 5 år, blir labert å gi 5år for noe som i gjennomsnitt varer i 4..

 

Alle elekrtronikk produkter har en MTBF (Mean time between failure, hvor mange timer det i gjennomsnitt går før produktet sier takk for seg), hva var mtbf på denne strømforsyningen?

 

Prisen har heller lite med hva man kan forvente i levetid på et produkt. Fordi en person kjøper en Smart bil til 120 tusen så skal hans bil bare vare en tiendel av en som svir av 1.2mill på en Audi A8?

 

Hvorfor skal en ikke reklamere på en q-tec som gikk boom etter 1 år men reklamere på en 2000 spenns strømforsyning som sa morna etter 2+?

 

Strømforsyninger skal vel vare så lenge de kan, er vel ingen regel som sier at de SKAL vare i mer enn 2 år? Om du vil ha super kvalitet så kjøper du en strømsforsyning som er produsert for å vare lenge, og da snakker vi ikke slike greier som vi stapper i pc'ene våre. Da snakker vi Decibel hungrige beist med redundans, DE varer lenge de.. Dog så bråker de deretter også..

 

gjesp.. fatter egentlig ikke hvorfor jeg gidder å svare på slike ting, men jeg blir litt oppgitt over hvor mye vi greier å engasjere oss over småting..

 

Ha en fortsatt fin dag.

Endret av Phreak Paradize
Lenke til kommentar

Dette er et typisk "problem", men kjøpsloven sier også:

 

"Etter forbrukerkjøpsloven har selgeren også en streng opplysningsplikt som sier at han må opplyse om alle forhold som du har grunn til å regne med å få. Det vil si at du har krav på å få opplysninger dersom det er deler ved produktet som må påregnes å ha en kortere levetid eller som trenger særskilt vedlikehold."

 

Hadde nettbutikkene skrevet PSU kan ikke forventes å vare mer en 2 år, samt må renses for støv 3 ganger i året for å fungere. Da ville nok ikke så mange kjøpt disse produktene.. Så siden de faktisk ikke skriver dette på produkt beskrivelsen, så vil de fleste produkter som koster mer en 1000,- bli definert til 5 års reklamasjonsrett.

 

Håper dette ordner seg for deg, å at Netshop tar sitt ansvar. Det er aldri lurt å skape missfornøyde kunder! :)

Lenke til kommentar
Dette er et typisk "problem", men kjøpsloven sier også:

 

"Etter forbrukerkjøpsloven har selgeren også en streng opplysningsplikt som sier at han må opplyse om alle forhold som du har grunn til å regne med å få. Det vil si at du har krav på å få opplysninger dersom det er deler ved produktet som må påregnes å ha en kortere levetid eller som trenger særskilt vedlikehold."

 

Hadde nettbutikkene skrevet PSU kan ikke forventes å vare mer en 2 år, samt må renses for støv 3 ganger i året for å fungere. Da ville nok ikke så mange kjøpt disse produktene.. Så siden de faktisk ikke skriver dette på produkt beskrivelsen, så vil de fleste produkter som koster mer en 1000,- bli definert til 5 års reklamasjonsrett.

 

Håper dette ordner seg for deg, å at Netshop tar sitt ansvar. Det er aldri lurt å skape missfornøyde kunder!  :)

8867584[/snapback]

 

Tja... Hva stod i bruksanvisningen? Det holder for opplysningsplikt, så jeg tviler på at NetShop har noen som helst annen opplysnings plikt. Dog jeg skal ikke være bastant..

 

I tillegg så er det ikke helt amerikanske tilstander her i norge (dog vi nærmer oss litt og litt) når det gjelder å bruke ens logiske sans. En person som kjøper en strømforsyning kan antaes å ha peiling på dens bruk, ergo også vite at det er litt dumt å ikke rense den for støv. Samt kan det antaes at personen også leser bruksanvisningen nøye og setter seg inn i produktet og evt. spesielle hensyn som må tas (som da bør stå i bruksanvisningen).

 

Det vi gjør her er egentlig å lage en liten storm ut av ingenting.. Vi aner ikke hva slags strømforsyning det er. Hva slags belastning den er oppgitt å håndtere, hva slags MTBF den har, hva slags belastning den faktisk håndterte. Plassering i rom, osv osv osv, Vi antar at Yoshy vet hva han snakker om og at han har ALT sitt på det tørre.. Til gjengjeld antar vi at NetShop ikke har redgjort for noe som helst, ei heller har behandlet Yoshy på en bra måte. Jeg synes det blir litt mye skittkasting i det blinde her uten at det kommer noen annet enn kritikk på NetShop. Har brukt stort sett de fleste nettbutikker som finnes og de er hverken bedre eller værre enn hverandre.

 

Det er 2 ting som har noe å si hvordan du blir mottat: Hva du sier og hvordan du sier det. Så er det den siste delen som har med flaks og uflaks.. Du veit aldri om personen du snakker med har verdens mest ræva dag, joa en skal alikevel behandle kunden ordentlig, desverre er vi kun mennesker..

 

Gjør som de mest fornuftige her har sagt: Snakk med produsesnten, hør hva de sier, Dog det er norsk lov som gjelder til syvende og sist. Og spørsmålet er hva du er villig til å investere i tid og penger for å få fikset en 2år+ gammel strømforsyning som er utdatert alikevel.

Lenke til kommentar

med denne typen psu betaler man for teknologien ikke for holdbarheten. det er ett aspekt man må ta inn over seg. selv om varen er kostbar gjør den samme jobben som en som er vesentlig billigere..

 

og å drive å ta opp disse tingene på forumet er, i mine øyne bare tull.. det ender med at Netshop kommer med ett svar så er den kommunikasjonen som skulle pågått i den private sfære plutselig blitt offentlig..

Endret av dominus
Lenke til kommentar
Vel, etter å ha saumfart nettet (fant ikke noe slik informasjon på Yesicos sider) så oppgis PSU til å ha 2 års garanti fra produsent.  Så om han kontakter dem så kanskje de ser med nåde på ham, det har hendt produsenter har vært snille før.

8868073[/snapback]

 

finner litt på engelske sider hvor de skriver bare 1 år på dette merket. mens på andre psu'er skriver de opp til 5 år..

Lenke til kommentar

Hei !

 

Får tilføye ett par kjappe kommentarer til dette, både på generelt grunnlag og i denne konkrete saken:

 

Dette med reklamasjonsfrist på datakomponenter er en vrien greie, både for oss nettbutikker, produsenter og forbrukere. Det er ikke direkte enkelt å avgjøre hva som skal ha 2 års reklamasjonsrett og hva som skal ha 5 år. Lovverket er utydelig på hvilke produkter som faller inn under hvilken kategori, og det finnes liten eller ingen rettspraksis på området. Vi håper dette blir avklart nærmere i tiden som kommer, det er ikke lett å utøve skjønn i alle slike saker da enhver som regel er seg selv nærmest.

 

Jeg skal selv ta ett initiativ på dette for å forsøke å få frem klarere retningslinjer.

 

Så til denne konkrete saken:

Jeg mener selv kjøpesummen her spiller en rolle. En strømforsyning til 2.000,- bør nok forventes å ha en lengre levetid enn en til 300,-, og jeg er enig med kunden i at man bør kunne forvente å få 5 års reklamasjonsrett på denne. Så denne saken tar jeg tak i selv og løser for kunden.

 

Så håper vi å få på plass klarere retningslinjer etter hvert slik at alle involverte parter har ett bedre regelsett å forholde seg til.

 

God helg !

 

Mvh Svenn Aage, Netshop

Lenke til kommentar
...

 

Så denne saken tar jeg tak i selv og løser for kunden.

 

...

 

Mvh Svenn Aage, Netshop

8868141[/snapback]

Jaja.. beviser bare nok en gang at det hjelper å syte ut i nettfora for å få ting som man vil. Jeg ville ikke anbefalt for Netshop sin del å la enkelte få spesialbehandling fordi de går og "syter" over "dårlig kundebehandling" i et forum når de ikke får det som de vil.

 

Dette angår ikke denne saken spesifikt forøvrig.

Lenke til kommentar
Gjeesp..

 

Hele argumentasjonen her er basert på en brukers utsagns som er heller vagt på hva feilen er.

Hele argumentasjonen er at Netshop avviste reklamasjonen med begrunnelsen at reklamasjonsretten ikke var mer enn 2 år. Hva som er feilen er faktisk uvesentlig for hvor lang reklamasjonstid du har på produktet.

 

Om jeg kjøper en slik strømforsyning, stapper den i et kott med en 2kw ovn og forventer at den lever i mer enn 5år.. så er det mulig den gjør det, men om den ikke gjør det, er det bruker feil? Hvor er bevis byrden.

Du har bevisbyrden dersom man skal følge Forbrukerkjøpsloven, forarbeidene og Høyesterett.

 

for å gi 5års garanti så må produktet minst kunne forventes å vare i mer enn 5 år, blir labert å gi 5år for noe som i gjennomsnitt varer i 4..

 

Alle elekrtronikk produkter har en MTBF (Mean time between failure, hvor mange timer det i gjennomsnitt går før produktet sier takk for seg), hva var mtbf på denne strømforsyningen?

Vi snakker om reklamasjonsrett, ikke garanti. To helt forskjellige ting. For å ha reklamasjonsrett i 5 år må tingen være ment å vare vesentlig lenger enn 2 år. Den trenger ikke være ment å vare i 5 år for at du skal ha 5 års reklamasjonsrett. Poenget er at du kun kan reklamere på en feil ved produktet. Om det "dør en naturlig" død etter 4 år kan du ikke reklamere på det.

 

Prisen har heller lite med hva man kan forvente i levetid på et produkt. Fordi en person kjøper en Smart bil til 120 tusen så skal hans bil bare vare en tiendel av en som svir av 1.2mill på en Audi A8?

Ifølge FTU har pris veldig mye å gjøre med hva man kan forvente i levetid. De har nok litt mere makt over forbrukernes rettigheter enn dine personlige meninger.

 

Strømforsyninger skal vel vare så lenge de kan, er vel ingen regel som sier at de SKAL vare i mer enn 2 år? Om du vil ha super kvalitet så kjøper du en strømsforsyning som er produsert for å vare lenge, og da snakker vi ikke slike greier som vi stapper i pc'ene våre. Da snakker vi Decibel hungrige beist med redundans, DE varer lenge de.. Dog så bråker de deretter også..

Det er en regel som sier at levetiden regnes ut fra hva kunden har grunn til å forvente, ikke hvor lenge du mener det er rimelig at noe holder. Og ja, det er grunn til å forvente at en strømforsyning skal vare i mer enn 2 år ved normal bruk.

 

gjesp.. fatter egentlig ikke hvorfor jeg gidder å svare på slike ting, men jeg blir litt oppgitt over hvor mye vi greier å engasjere oss over småting..

Jeg fatter det egentlig ikke hvorfor du gidder heller, siden du tydeligvis ikke har noe særlig greie på Forbrukerkjøpslov og forbrukerrettigheter i det hele tatt.

 

Ha en fortsatt fin dag.

Du også :)

Lenke til kommentar
Nå overforenkler du. Hvis mangelen skyldes kjøper har du rett i at reklamasjonretten bortfaller, men i så fall må selger sannsynliggjøre at feilen faktisk er kjøpers feil. Dette har blitt slått fast i norks rett.

8866717[/snapback]

Nei, det er ikke slått fast. I den eneste dommen som finnes på området står det klart at det ikke foreligger noen bevisbyrderegel til fordel for forbrukeren. Etter at risikoen går over til forbruker, altså etter 6 måneder fra overtagelse (§18 i Forbrukerkjøpsloven) er det forbrukeren som har bevisbyrden. Dette er også slått fast i forarbeidene til Forbrukerkjøpsloven.

Merk at jeg ikke skrev at selger har bevisbyrden, men at de må sannsynliggjøre at feilen skyldes kjøper. Det å ikke gjøre noe annet enn å si at feilen skyldes kjøper er altså ikke nok.
Lenke til kommentar
Nå overforenkler du. Hvis mangelen skyldes kjøper har du rett i at reklamasjonretten bortfaller, men i så fall må selger sannsynliggjøre at feilen faktisk er kjøpers feil. Dette har blitt slått fast i norks rett.

8866717[/snapback]

Nei, det er ikke slått fast. I den eneste dommen som finnes på området står det klart at det ikke foreligger noen bevisbyrderegel til fordel for forbrukeren. Etter at risikoen går over til forbruker, altså etter 6 måneder fra overtagelse (§18 i Forbrukerkjøpsloven) er det forbrukeren som har bevisbyrden. Dette er også slått fast i forarbeidene til Forbrukerkjøpsloven.

Merk at jeg ikke skrev at selger har bevisbyrden, men at de må sannsynliggjøre at feilen skyldes kjøper. Det å ikke gjøre noe annet enn å si at feilen skyldes kjøper er altså ikke nok.

8876540[/snapback]

Nå er det nettopp bevisbyrde du beskriver der. Det er kjøper som må sannsynliggjøre at feilen ikke er selvpåført. Som jeg skrev i en annen tråd, er det ekstremt sjeldent at det blir noe problem ut av dette, siden de fleste feil er ganske lette å påvise.

 

I den saken her har Netshop "driti på leggen" ved å forsøke å nekte reklamasjon gjennom å hevde 2-årig reklamasjonsrett, så bevisbyrde, type feil etc. er egentlig uvesentlig her, siden det ikke har noe med Netshops begrunnelse å gjøre.

 

Ellers er det ganske interessant å lese at Netshop skriver

Dette med reklamasjonsfrist på datakomponenter er en vrien greie, både for oss nettbutikker, produsenter og forbrukere. Det er ikke direkte enkelt å avgjøre hva som skal ha 2 års reklamasjonsrett og hva som skal ha 5 år.

Netshop har ingen problemer med å komme med meget bastante påstander om hva som har 5-årig reklamasjonsrett der de ikke må dekke reparasjon eller ny vare ut fra egen konto.

Endret av TEE
Lenke til kommentar
Hei !

 

Får tilføye ett par kjappe kommentarer til dette, både på generelt grunnlag og i denne konkrete saken:

 

Dette med reklamasjonsfrist på datakomponenter er en vrien greie, både for oss nettbutikker, produsenter og forbrukere. Det er ikke direkte enkelt å avgjøre hva som skal ha 2 års reklamasjonsrett og hva som skal ha 5 år. Lovverket er utydelig på hvilke produkter som faller inn under hvilken kategori, og det finnes liten eller ingen rettspraksis på området.

 

God helg !

 

Mvh Svenn Aage, Netshop

8868141[/snapback]

 

Jeg skal ikke påstå noe, men dette er tull. Jeg foreslår du leser deg opp på en viss høyesterettsavgjørelse fra forrige år anngående elektronikk. Der ble det slått fast en gang for alle at kun unntaksvis skal elektronikk ikke ha 5 års reklamasjon. Det er kun dere, netshop og dens like, som ikke følger høyesteretts avgjørelse.

 

Om dere gjør dette bevisst skal jeg ikke spekulere i, det får andre avgjøre, men at utrolig mange reklamasjoner blir avvist uten direkte gyldig begrunnelse er det vel liten tvil om. Som vi nevner, loven er egentlig ikke utydelig, det er bare det at den er i disfavør dere og derfor blir den utydelig for dere, for resten av oss er loven en av de enkleste å tolke. T.o.m. for våre fremste forbrukereksperter er den enkel, høyesterett synes den er enkel, men nei, Netshop synes den er vanskelig..

Mitt siste innspill er, SKJERP DERE.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...