Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Joda, med litt erfaring kan du fiske på en måte som reduserer sjansen for å få torsk på kroken men sikker blir du aldri. Så hva sier fiskeinspektøren om du drar opp torsk som 'bifangst'?

Så vidt jeg kan skjønne sier inspektøren svært lite på det. Vil vel kanskje komme med noen tips om hvordan du kan fiske for å unngå å få torsk.

 

Ser Norges jeger- og fiskeforbund har en kommentar på nettsiden, selv om den ikke dekker nøyaktig det du spør om:

https://jaktogfiske.njff.no/fiske/2019/03/hva-betyr-torskefredningen-deg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så vidt jeg kan skjønne sier inspektøren svært lite på det. Vil vel kanskje komme med noen tips om hvordan du kan fiske for å unngå å få torsk.

 

Ser Norges jeger- og fiskeforbund har en kommentar på nettsiden, selv om den ikke dekker nøyaktig det du spør om:

https://jaktogfiske.njff.no/fiske/2019/03/hva-betyr-torskefredningen-deg

Takk for link, den ga egentlig ganske godt svar på det jeg lurte på. :)
Lenke til kommentar

Angående "håndtaket":

Kan det være at deler mangler? En dorullholder med manglende deler?

 

når du nevner det, demrer det et minnebilde av noe slikt.

 

Var vel et forholdsvis tykt type lyst hampetau eller snor som henger rundt, og en rund tre-kjerne til rullen. Hvordan tauet/snoren er festet i hver ende "husker jeg ikke" men mulig spleisede øyer? (eller freset spor i hver ende, til tauet, og knute i enden)

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar

kun tauet/snoren da.

 

Så må du på bygger'n å kjøpe 5 meter lang furu rundstokk for å få deg en bitt på 20 cm. "selges kun i hele lengder"  :grin2:

 

 

se bort ifra at det er annen gjenstand, er det vel den type tau jeg ser for meg. Hadde du for øvrig fått til noe den retningen, med slike ender, etc. kunne det blitt riktig så eksklusivt.

 

lyktstor_fb38068b-2617-4646-bae6-1b4fea4

 

men spørs jo hvor mye arbeid man "orker" legge i det "bare" pga. en dorull da.

 

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar

Jeg så nettopp enda en "Top 10 amazing facts" YouTube-video.

Har hørt de fleste før, men én av dem fikk meg til å lure på om ikke en del av disse fun-facts´ene er gått ut på dato.

 

Alle vet at øst-tyskland og vest-tyskland ser annerledes ut om natten, sett fra verdensrommet.

I DDR hadde de nemlig en annen type lyspære enn i Vesten, så den ene siden av jernteppet har litt gulere farge enn den andre.

 

Muren falt for flere tiår siden. Tyskland er gjenforent og underlagt EU-regler for lyspærer, sparepærer og LED.

 

Har ikke de gamle pærene røket og blitt erstattet med kinesisk-produserte LED-pærer?

Er det fremdeles mulig å se grensa fra rommet?

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Går det ann å finne ut av om man har barn man ikke vet om?

Google navnet på gamle ligg og se om de har åpne profiler som forteller om barn i matchende alder. Så stalk vedkommende og se om ungen linger på deg selv (eller en venn, regner med du "spør for en venn")

Lenke til kommentar

Kapp det du trenger av et gammelt koste/spadeskaft :)

Godt poengtert. Jeg gjorde det selv for noen år siden. Trengte 2 stk 2m rundstokk ca 30mm og fant priser på et par hundrelapper for en sånn i hel lengde med flisete overflate. Jeg kjøpte heller to kosteskaft i samme butikk til 19 kr/stk eller noe sånt. Fin slipt overflate, ferdig sagt i passe lengde osv.

Lenke til kommentar

Google navnet på gamle ligg og se om de har åpne profiler som forteller om barn i matchende alder. Så stalk vedkommende og se om ungen linger på deg selv (eller en venn, regner med du "spør for en venn")

Tenkte mer på at det finnes jo de som holder på infoen til spermbanken sine donorer til når kidden blir gammel nok til å spørre om infoen, hvorfor har vi ikke ett lignende system for barn og fedre hvor de kan avgi en blodprøve for å finne ut av hvem som er deres far/om de har lausunger i samfunnet de ikke vet om? 

 

Det burde være en menneskerett å kjenne sitt opphav, spesielt med tanke på hvor mye vi har oppdaget innen sykdommer osv. som faktisk har arvelige komponenter. Er uforsvarlig å ikke la folk kjenne sitt opphav fordi en mor eller far er bitter og ikke vil la seg være til kjenne/stenger den andre ut. 

Lenke til kommentar

Hvis et slikt system skulle vært tilstede måtte jo hele befolkningen sitt DNA inn i systemet for å kunne finne matcher. Og alle nyfødte måtte blitt lagt inn med deres DNA.

 

Med tanke på personvern, privatliv, rettigheter og friheter er det ekstremt usannsynlig at kommer til å skje. Tror nok folk flest kan leve uten å vite/ med en viss usikkerhet om hvem sine egentlige foreldre er. Evt. hvilke barn de egentlig har.

Lenke til kommentar

Hvorfor må ALLES DNA inn?Vi må jo ikke det med de kriminelle som blir tatt pga DNA og sånt? Må vi ikke bare få inn de som vil, så de kan se om de matcher eller ei? 

Jeg syns som sagt at det burde være en menneskerettighet å vite hvem som er dine ekte foreldre. Man kunne til og med gitt barna/foreldrene alternativet om å få alt bortsett fra identifiserbar info, i tilfelle man ikke egentlig bryr seg om hvem h*n er men bryr seg om sin egen fremtidig helse og helsen for deres egne potensielle barn.

Vil ikke tvinge foreldre på folk, men info som er avgjørende for deres fremtid er uforsvarlig å holde fra dem.  

Endret av BuffyAnneSummers
Lenke til kommentar

Jeg syns som sagt at det burde være en menneskerettighet å vite hvem som er dine ekte foreldre  

Da forsvinner jo 90% av poenget med sædbank. Hele poenget er jo at man skal kunne donere 100% anonymt for å hjelpe de som trenger det.

 

Donors helse er nok grundig sjekket av sædbanken.

Endret av toth
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da forsvinner jo 90% av poenget med sædbank. Hele poenget er jo at man skal kunne donere 100% anonymt for å hjelpe de som trenger det.

Jeg ordla meg litt feil, skrev videre i innlegget om hvordan det kan gjøres om forelder eller barn ikke egentlig vil vite hvem far/barn er, for som sagt er poenget egentlig at man skal ha rett på infoen som er relevant til deg og din helse. 

 

Edit: Største problemet med det kan være at det er en del ting man burde faktisk snakke om. Sykdommer/etc som er i familien som kanskje ikke er på papiret enda f.eks. 

 

Edit2: P-piller kan f.eks gi kvinner store komplikasjoner hvis de f.eks ikke vet om familiehistorien sin. Vet du ikke om du har en blodsykdom/osv i familien din eller ei så kan det i verste fall ende med døden. 

Endret av BuffyAnneSummers
Lenke til kommentar

Hvis et slikt system skulle vært tilstede måtte jo hele befolkningen sitt DNA inn i systemet for å kunne finne matcher. Og alle nyfødte måtte blitt lagt inn med deres DNA.

 

Med tanke på personvern, privatliv, rettigheter og friheter er det ekstremt usannsynlig at kommer til å skje. Tror nok folk flest kan leve uten å vite/ med en viss usikkerhet om hvem sine egentlige foreldre er. Evt. hvilke barn de egentlig har.

Trenger strengt tatt ikke sædbank heller. Det holder med en database hvor utvalgte detaljer er søkbare, så kan du se om du finner deg selv. ;)

 

"Befruktet på roskilde-98. Far taler norsk, sannsynligvis i 20-årene,høy, slank, stor tribaltatovering over hele ryggen"

"Befruktet i Oslo høsten 99. Kandidat 1, vestlending, lav, tjukk, uryddig tannstilling, mye kroppshår, ingen synlige tatoveringer. Kandidat 2, norsk-pakistaner, høy, muskuløs, perfekt tannstilling, arr i pannen, tatovert arabiske tegn på venstre underarm"

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...