Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-404071

Enten radiosignal fra ladestasjonen eller kabel.

 

 

Wooo innlegg nr 84 000 :D

Vel, nei. Innlegget ditt er faktisk nummer #84176. På snedig vis har bare 176 innlegg blitt fjernet i denne eminente, fantastiske tråden siden 2007. Du fikk likevel æren av å bidra med innlegg nummer 84 000 her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=779072&p=24921412

 

Takk til alle bidragsytere! 

 

- Carry on :)

Lenke til kommentar

Vel, nei. Innlegget ditt er faktisk nummer #84176. På snedig vis har bare 176 innlegg blitt fjernet i denne eminente, fantastiske tråden siden 2007. Du fikk likevel æren av å bidra med innlegg nummer 84 000 her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=779072&p=24921412

 

Takk til alle bidragsytere!

 

- Carry on :)

Dette kan ikke stemme. Da kan ikke innlegg som blir flyttet være telt med i de som er fjernet. Kun slettede innlegg vel?
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-404071

Dette kan ikke stemme. Da kan ikke innlegg som blir flyttet være telt med i de som er fjernet. Kun slettede innlegg vel?

Det har du faktisk rett i. Utsplitting av innlegg til nye tråder har skjedd 16 ganger, og det har skjedd 1 gang at et enkeltinnlegg har blitt flyttet til en allerede eksisterende tråd

 

Da forblir det et mysterium og definisjonsspørsmål rundt hvem som egentlig har innlegg nummer 84 000. 

Lenke til kommentar

Er det ingen som kjemper for å få skikkelige, forståelige norske navn på ordklasser/grammatikk, så barn (og voksne som ikke er lærere) faktisk kan forstå og huske dem ved hjelp av logikk?

"Preteritum perfektum" er ikke noe vi kan forvente at barn skjønner bæret av, heller ikke "substantiv" - hvorfor heter det ikke heller "handlingsord, fortid" eller "beskrivelsesord"(istedet for adjektiv)?

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Er det ingen som kjemper for å få skikkelige, forståelige norske navn på ordklasser/grammatikk, så barn (og voksne som ikke er lærere) faktisk kan forstå og huske dem ved hjelp av logikk?

"Preteritum perfektum" er ikke noe vi kan forvente at barn skjønner bæret av, heller ikke "substantiv" - hvorfor heter det ikke heller "handlingsord, fortid" eller "beskrivelsesord"(istedet for adjektiv)?

Rimelig sikker på at det ble forklart som handlingsord osv da jeg gikk på skolen. I tillegg til de egentlige navnene. Man lærer nye ord hele tiden. Hva så om ordet er "substantiv" eller "pronomen" i stedet for "sosial media" eller "influencer"?

Lenke til kommentar

 Man lærer nye ord hele tiden. Hva så om ordet er "substantiv" eller "pronomen" i stedet for "sosial media" eller "influencer"?

Et av disse er ikke som de andre. "Sosial" er et norsk ord vi allerede forstår, det samme gjelder "media" - altså er det bare en sammensetning av 2 kjente ord, og har en intuitiv betydning. "Influencer" er ikke et godt ord, men det er i det minste logisk deduserbart, da det er på standard engelsk, og "influence" er et kjent ord for de fleste.

Substantiv derimot, eller pluskvam perfektum, er ren latin - "ingen" kan latin, spesielt ikke barn. Hvis et barn har hørt om "sykkelsete", skjønner de likevel til en viss grad hva det går i, for barnet forstår "sykkel" og "sete". Barnet kan altså bruke logikk for å forstå hva det dreier seg om. Dette gjelder overhodet ikke når det kommer til de grammatiske reglene. "Nåtid", "fortid", "hendelse" er ord barn og voksne forstår, det er fullstendig åpenbart at det er enklere enn latin å huske for alle.

Endret av toth
Lenke til kommentar

Er det ingen som kjemper for å få skikkelige, forståelige norske navn på ordklasser/grammatikk, så barn (og voksne som ikke er lærere) faktisk kan forstå og huske dem ved hjelp av logikk?

"Preteritum perfektum" er ikke noe vi kan forvente at barn skjønner bæret av, heller ikke "substantiv" - hvorfor heter det ikke heller "handlingsord, fortid" eller "beskrivelsesord"(istedet for adjektiv)?

 

Takk! Jeg er så glad for at noen andre enn meg har irritert seg over dette. Jeg er særdeles dårlig i grammatikk, jeg kunne nok ikke forklart deg de grammatiske reglene for norsk eller engelsk. Jeg aner ikke hva alle ordene som perfektum og partisipp skal bety. Jeg har det siste året jobbet en del med tysken min, jeg har forsøkt å lære meg grammatikk. Det er en helt forjævelig oppgave. Jeg lurer på om det finnes en bedre måte å gjøre det på, en måte som ikke forutsetter at du har en god forståelse for grammatikk allerede. 

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Går dette an å regne på?

 

Puter. Kommer med forskjellig fyllvekt. Ta denne for eksempel: https://jysk.no/soverom/puter/fiberfyll/plus/pute-1500g-engvik-70x100

 

Hvis denne puten har fyllvekt på 1500g fordelt på 70x100, hvor mye er det i forhold til en pute som har fyllvekt på 1030g men er 60x80 i størrelse?

 

Går dette an å finne ut? Altså om den lette puten på 1030g har mer fyll ift størrelse enn den tyngre på 1500g.

Lenke til kommentar

En del typer fyllmateriale har en uniform tetthet per areal før trekket syes fast og dermed klemmer kantene sammen.
 
Hvis vi antar at putene du sammenligner er bygget opp på den måten så skal det være grei skuring å sammenligne tetthet per areal:
 
1500g/(1m*0,7m) = 2143 g/m2
1030g/(0,8m*0,6m) = 2146 g/m2
 

"forskjellen" på 3 gram kan nok være avrundingsfeil, unøyaktighet og forskjellig vekt på sømmen per areal.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...