Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Hmm, tror jeg halvveis skjønner at det kan være økonomisk gunstig. Er det slik at om man selger aksjer i dag, og tar ut pengene fra aksjesparekontoen før om 20 år, så betaler man nøyaktig den samme nominelle summen som man ville betalt 20 år tidligere, eller blir skatten man må betale inflasjonsjustert eller justert etter enhver tid gjeldende skatteregler?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er årsaken til at det er økonomisk gunstig med aksjesparekonto? Hvorfor er det bra for økonomien din å utsette skatt på avkastning etter salg av verdipapirer til et senere tidspunkt enn man måtte når man solgte verdipapirer før aksjesparekontoens tid?

Jeg tror det først og fremst er enklere å holde styr på. Med aksjesparekonto kan du gjøre et stort antall kjøp og salg over kort tid uten å holde styr på 'skjermingsfradrag'* for hver enkelt aksjepost.

 

 

*husker ikke hva dette heter i farta og med en AMS-konto trenger jeg heller ikke lære meg det. :p

Lenke til kommentar

Man skal ha på redningsvest i båter i fart under en viss størrelse.

Men om man skal dykke funker det dårlig med redningsvest utenpå alt utstyret.

 

Er det noe regler eller noe slikt der?

Edit: man flyter jo fint med dykkerutstyr så mtp sikkerhet er det ganske likt

Endret av aklla
Lenke til kommentar

I følge reglementet skal du ha på deg flytevest om du padler rundt i badebukse i en gummibåt. Fullstendig tåpelig at dette ble innført.

Hvor står dette?

 

Edit: At båten er i fart betyr i denne sammenhengen at båten har fremdrift fra motor, seil, årer eller lignende.

 

Fascinerende!

Endret av Jotun
Lenke til kommentar

Hvorfor brukte ikke NASA astronauter med tidligere erfaring fra oppskytninger/måneturer og månelandinger i Apollo-programmet?

 

F.eks hvorfor ble ikke Aldrin og Armstrong med på flere turer når de har uhyre relevant erfaring fra den første månelandingen.

 

Såvidt jeg forstår var det helt nytt mannskap på alle måneferdene, og jeg skjønner ikke hvorfor ikke minst én med tidligere erfaring fikk bli med for erfaringsutveksling og flight-erfaring

Lenke til kommentar

Mange crew ble utdannet for ulike oppdrag.

De hadde ulike gjøremål.

Det var aldri meningen at tre mann skulle foreta alle måneferdene.

 

Da Apollo 13 skulle skytes opp, oppdaget legene at en av de tre mennene, Ken Mattingley, hadde vært utsatt for meslinger, og antakelig ville bli syk når de skulle til månen.

Da byttet de han ut med en som egentlig skulle vært på en annen måneferd.(Jack Swigert).

 

Ville blitt rart om de brukte så mye ressurser, og Neil Armstrong var den eneste utdannede astronauten...

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...