Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

De indre skinnene vil få et avsporet hjulsett til å holde seg noenlunde på rett kjøl, ja. Slik at det ikke kjører inn i et brofundament når de kjører under en bro, eller over kanten når de kjører over broen. Og heller ikke krenger og dyttes overende like lett av vognene som trykker på bakfra.

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

2) Lurer også på hvordan folk får tak i hackere. De gjør jo sitt beste for å være skjult.

 

 

 

Du må være litt mer spesifikk her. Snakker du om hvordan en kan fange/spore en hacker som har begått en kriminalitet, eller generelt hvordan man kontakter de? 

Hvis det er digitalt kriminalitet du sikter til, så kan man følge digitale spor som IP adresse. Dog dette kan være krevende da angriperen kan gjemme seg bak flere proxy. Spekulerer om at sporene er mer konsist om man klarer å spore angriperen mens de er inne i systemet enn å undersøke post-incident. 

En annen metode er å analysere signaturen til en ondsinnet kode som er brukt. Finne selgeren av den koden etc. 

Alt ettersom hva som er blitt gjort og hvordan. 

Lenke til kommentar

Glansen er vel ikke dekket av slimhinne, bare tynn hud. Men kanskje den er tynn nok til å bli infisert?

Riktig. Glans penis har et tynnere lag av plate-epitel celler som ikke er forhornet som det heter, og kan derfor bli infisert. Bra presisering.

Endret av DKC
Lenke til kommentar

Jeg nyter den fantastiske NRK-serien Det Umulige Landet, og lurer i den forbindelse på...

Når vedtok norske myndigheter å satse på å oppnå Europas dårligste vegstandard? Hvorfor?

Imponerende satsinger fra gammel tid, slik som Bergensbanen, burde, hvis de holdt stø kurs, resultert i fantastiske veier og lyntog i våre dager.

 

Når ble det vedtatt å innta jumboplassen?

Vi har mye fjell, men vi har også mye fisk og olje, og var lenge verdens rikeste land.

Hvorfor bygget man ikke tunneller?

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Jeg nyter den fantastiske NRK-serien Det Umulige Landet, og lurer i den forbindelse på...

Når vedtok norske myndigheter å satse på å oppnå Europas dårligste vegstandard? Hvorfor?

Imponerende satsinger fra gammel tid, slik som Bergensbanen, burde, hvis de holdt stø kurs, resultert i fantastiske veier og lyntog i våre dager.

 

Når ble det vedtatt å innta jumboplassen?

Vi har mye fjell, men vi har også mye fisk og olje, og var lenge verdens rikeste land.

Hvorfor bygget man ikke tunneller?

 

Tror jeg leste om dette nylig, kanskje i NRK eller Aftenposten. Kan være noe jeg ramlet over i forbindelse med andre artikler så ikke sikkert det er nyere artikler.

Mye var vel at det etter 2. verdenskrig ble bestemt at det skulle satses stort på utenrikshandelen, og veier og bane innenriks ble kraftig nedprioritert. Et par tiår senere begynte også flytraffik med passasjerer og bli en ting og vi fikk kortbanenettet i Norge

Lenke til kommentar

Jeg nyter den fantastiske NRK-serien Det Umulige Landet, og lurer i den forbindelse på...

Når vedtok norske myndigheter å satse på å oppnå Europas dårligste vegstandard? Hvorfor?

Imponerende satsinger fra gammel tid, slik som Bergensbanen, burde, hvis de holdt stø kurs, resultert i fantastiske veier og lyntog i våre dager.

 

Når ble det vedtatt å innta jumboplassen?

Vi har mye fjell, men vi har også mye fisk og olje, og var lenge verdens rikeste land.

Hvorfor bygget man ikke tunneller?

Fordi «spredt bosetting» ble gjeldene distriktspolitikk. Da ble det viktigere å ha en dårlig vei opp hver minste dal og bro ut til den tynnest befolkede øy, men underdimensjonerte og dårlige veier mellom Oslo og Bergen. Enn å ha solide motorveier og lyntog mellom de største byene men ingen vei til avsidesliggende bygder med 57 innbyggere.
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Å bygge veier og baner i Norge er dessuten dyrt på grunn av fjell, fjorder og frostsikring.

 

Mest det siste faktisk. Stor variasjon i grunnforholdene og tele som lett kan gå over en meter ned i bakken gjør det vesentlig mer omfattende og dyrere å bygge selv enkle veier. Nede på kontinentet kan man omtrent klare seg med å planere litt, legge på en duk, en desimeter sand og deretter bare asfaltere over. Da blir veibygging enkelt og billig.

 

I Norge må det skikkelig drenering til, deretter et frostsikkert bærelag på minst én meter og til slutt finmasse og asfalt på toppen. Selv lite trafikkerte veier må bygges på denne måten, hvis ikke blir de lett til berg- og dalbaner på våren. Derfor er hver meter norsk vei vesentlig dyrere enn tilsvarende veier i Sør-Europa. Og fordi Norge er veldig tynt befolket (få personer å fordele kostnadene på) og dessuten et langstrakt land med mye fjorder og fjell, så må vi prioritere på en helt annen måte.

 

Sverige har like mye frost, men der har de hatt som politisk mål i flere tiår å nedprioritere "glesbygden", og altså konsentere befolkningen mer. Dessuten består mye av Sverige av morenegrus, noe som gir naturlig drenering. I tillegg har de flere personer å fordele kostnader på OG de har vesentlig høyere personskatt enn vi har i Norge. Så selv om bilene er billigere har den svenske staten hatt mer å rutte med. I hvert fall inntil Norge fant olje i Nordsjøen.

Endret av SeaLion
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg tror folk er ganske rørende enige om at bedre veier er bra både for komfort, levetid på bilene, reisetid, miljø osv.

 

Det er langt verre å skaffe penger til å holde den standarden vi ønsker. "Ikke legge opp til mer privatbilisme" er jo den vanlige moralismen som kvalitetsforbedringer motarbeides med. Det er veldid dyrt å bygge vei i norge både på grunn av generelt lønnsnivå og på grunn av store utfordringer med topografi og klima. I tillegg har vi veldig mye vei per innbygger. Det er vanskelig å få gjennomslag for å legge ned lite brukte veier, men veldig mye lettere å få gjennomslag for å bygge nye veier. Dermed øker også mengden som skal vedlikeholdes.

 

Hva med å fokusere på å tilbakeføre de minst brukte veiene til naturen? På steder med mye vei og få innbyggere kan det være billigere å tilby ny bolig med høyere standard enn å vedlikeholde veien. Tilbud om nye boliger på vevesenets bekostning kan også brukes som alternativ til svært kostbare rassikringstuneller. De nye boligene bør være så attraktive at de fleste takker ja. Frivillighet er viktig, men ikke ubegrenset. Ekspropriasjon eller tilbud om post, mat osv med båt kan være siste utvei for de mest stae.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Så er det jo ganske fantastisk at man har folk i alle kriker og kroker, som tar vare på historien til hver enkelt plass, og tilrettelegger for unike opplevelser for turister (både norske og utenlandske).

 

Jeg stemmer for fortsatt desentralisering og lavere standard. Det er utrolig gøy å dra på road-trip i Norge når det er så mange veier.

Endret av Slettet+45613274
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...