Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Hørt at hvis aliens kom til planeten vår og lette etter dyrearten med det mest kompliserte språket for å finne det mest intelligente livet på denne planeten så hadde de ikke gått til oss, men til hvalen. 

 

Jeg kan definitivt skjønne at de er mye smartere enn oss. 

At hvaler er smartere enn oss? Meg bekjent er det ingen studier som foreslår at hvaler er mer intelligente enn mennesker. Har du noen kilder på det?

 

 

Men sa vi ikke det for 50-100 år siden og?`Jeg tror vi overvurderer våre evner oftere enn det vi burde. Menneskeheten klarer alltid å finne en måte å stikke kjepper i hjulene hvis det er penger å tjene!

 

Jeg vet ikke hva som ble sagt for 50-100 år siden, men se hvor langt teknologien har kommet på den korte tiden. Det er allerede mange planlagte bemannede romferder til mars for eksempel. Og man foretar simuleringer på jorden for mer kunnskap.  Jeg vil tro 50-100 år er en realistisk tidsramme for de første "beboerne"  :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja selvsagt, det har du nok helt rett i. Godt poeng, tenkte ikke på det.

Et annet, og kanskje mer viktig moment er varmetransport. Da menneskets forfedre klatret ned fra trærne og ut på savannen fikk vi nye metoder for å skaffe mat, løping. Det innebar blant annet at svetting ble mye viktigere for å kvitte seg med varme, og svetting er mest effektivt på hud med lite hår så vidt jeg vet.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

At hvaler er smartere enn oss? Meg bekjent er det ingen studier som foreslår at hvaler er mer intelligente enn mennesker. Har du noen kilder på det?

 

 

 

Jeg vet ikke hva som ble sagt for 50-100 år siden, men se hvor langt teknologien har kommet på den korte tiden. Det er allerede mange planlagte bemannede romferder til mars for eksempel. Og man foretar simuleringer på jorden for mer kunnskap.  Jeg vil tro 50-100 år er en realistisk tidsramme for de første "beboerne"  :)

Hvis vi skal gå utifra at de som har det mest kompliserte språket er de mest intelligente så er det ikke oss. Vi har ikke det mest kompliserte språket. 

 

Hva man påstår man planlegger og hva som skjer er to forskjellige ting. De trodde jo at vi kom til å ha flyvende biler innen nå liksom, and look at us, har ikke engang funnet opp hoverboard enda. Vi kan ikke få til en liten sånn ting engang, men neida vi skal bo på månen innen 50 år, med selskaper som ønsker å ha en stor befolkning de kan tjene mer penger på? Beste måten å tjene penger på er å holde igjen utviklingen. Det er hvorfor vi fortsatt bruker olje. Its all about the money. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis vi skal gå utifra at de som har det mest kompliserte språket er de mest intelligente så er det ikke oss. Vi har ikke det mest kompliserte språket. 

 

Å definere arten med det mest kompliserte språket som den mest intelligente er ikke en utbredt definisjon av intelligens. 

Forskning tyder på at præriehunder kan ha det mest kompliserte språket. Mener du at de derfor er det mest intelligente dyret?

 

https://www.mnn.com/earth-matters/animals/stories/prairie-dogs-may-have-the-most-complex-language-in-the-animal-kingdom

Endret av debattklovn
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Å definere arten med det mest kompliserte språket som den mest intelligente er ikke en utbredt definisjon av intelligens. 

Forskning tyder på at præriehunder kan ha det mest kompliserte språket. Mener du at de derfor er det mest intelligente dyret?

 

https://www.mnn.com/earth-matters/animals/stories/prairie-dogs-may-have-the-most-complex-language-in-the-animal-kingdom

Skjønner at du heter debattklovn, men dette er 3 forsøket ellerno sånt på å tilegne meg meninger jeg ikke har uttrykket på noen som helst måte. Jeg bare svarte på at hvis aliens ville prate med de som har det mest kompliserte språket her på jorden, noe som kan indikere en høyere form for intelligens, så hadde det ikke vært oss de ville ønsket å prate med. 

 

Er vanskelig til umulig å måle oss mot dem, apples and oranges. Vi er så grunnleggende forskjellige at per dags dato har vi ingen god metode å måle intelligens på. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skjønner at du heter debattklovn, men dette er 3 forsøket ellerno sånt på å tilegne meg meninger jeg ikke har uttrykket på noen som helst måte. Jeg bare svarte på at hvis aliens ville prate med de som har det mest kompliserte språket her på jorden, noe som kan indikere en høyere form for intelligens, så hadde det ikke vært oss de ville ønsket å prate med. 

 

Det var du som tok opp dette med at komplisert språk indikerer høy intelligens, ikke meg. Det kan godt være det er menneskene som har det mest kompliserte språket. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvor mye vet man egentlig om hvalens språk? Hvis man enda ikke har funnet ut hvordan kommunisere med hvaler, hvordan kan man vite det er mer komplisert enn menneskets språk, og at aliens vil velge å prate med hvaler framfor mennesker?

Høres ut som noen har sett filmen Star trek 4, den handler om det.
Veldig interessnt hvis hvalen faktisk har et virkelig språk på den måten. Har jo hørt at hvaler er meget intelligente. Det skal kråker også være forresten.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Kråker er kule. For noen år siden så vi en lette med et eller annet og slippe det 30-40 meter over asfalten. Dette gjentok seg et par ganger. Stakkars kråke, tenkte vi, den er kanskje litt for tung for den. Men da den fortsatte med atferden og vi fulgte nærmere med i kikkerten, så vi at dette nok ikke var noe den gjorde fordi den ikke klarte løftet. Den slapp gjenstanden, landet ved siden av og hakket litt i den. Etter hvert gikk den lei og fløy sin vei. Da vi senere gikk forbi åstedet så vi at det var snakk om en leverposteiboks. Hver gang den gikk i bakken, løsnet det litt pålegg, som den så fikk tak i. Dette er noe kråker gjør med kråkeboller, så denne fuglen tilpasset kunnskapen til et nytt problem.

For et par år siden hadde vi en fortumlet ungkråke i bakgården, den fikk hjelp av noen forskere og entusiaster. De syntes det var veldig kjekt at de fikk ringmerket den, for det var sjelden man fikk gjort det med kråker - de er rett og slett for smarte til å la seg fange. Måker og andre fugler er det bare å lokke til seg med litt mat, men kråker lar seg ikke lure.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Hvorfor ser jeg absolutt alle postene til Insider Presents på Facebook? Liker ikke siden og følger den heller ikke. Kommer ikke opp at det er sponset innhold heller. Flere av videoene de deler har mange millioner visninger men veldig få likes og kommentarer. Et eksempel var en video med 56 millioner visninger og bare 10 000 likes ca. Videoer med slike visningstall bør jo ha mye høyere reaksjoner.

 

Er det flere som ser disse? Har de betalt Facebook masse penger for å dukke opp i feeden til masse folk?

Lenke til kommentar

Jeg skriver alltid random rar stuff i kommentarfeltet deres. Her om dagen var det ett bilde ellerno av en person sin fb på min. Random person. Ofc sponset. Folk er crazy og tror at hvem som helst vil følge dem fordi...? Ingen kommentarer og 53 likes, så jeg spurte hvor mye de betalte for de likesene. Vil de ha oppmerksomhet skal de jammen meg få det...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

Kråker er kule. For noen år siden så vi en lette med et eller annet og slippe det 30-40 meter over asfalten. Dette gjentok seg et par ganger. Stakkars kråke, tenkte vi, den er kanskje litt for tung for den. Men da den fortsatte med atferden og vi fulgte nærmere med i kikkerten, så vi at dette nok ikke var noe den gjorde fordi den ikke klarte løftet. Den slapp gjenstanden, landet ved siden av og hakket litt i den. Etter hvert gikk den lei og fløy sin vei. Da vi senere gikk forbi åstedet så vi at det var snakk om en leverposteiboks. Hver gang den gikk i bakken, løsnet det litt pålegg, som den så fikk tak i. Dette er noe kråker gjør med kråkeboller, så denne fuglen tilpasset kunnskapen til et nytt problem.

For et par år siden hadde vi en fortumlet ungkråke i bakgården, den fikk hjelp av noen forskere og entusiaster. De syntes det var veldig kjekt at de fikk ringmerket den, for det var sjelden man fikk gjort det med kråker - de er rett og slett for smarte til å la seg fange. Måker og andre fugler er det bare å lokke til seg med litt mat, men kråker lar seg ikke lure.

Noen aper bruker å åpne skjell med steiner , de slår og slår helt til de får dem opp

Lenke til kommentar

Måkene ved hytta slipper skjell fra stor høyde ned på berget. Mens kråkene her ofte bare flytter dem ut på bilveien (liten vei), når de ser det kommer en bil. Hvis bilen ikke treffer, så venter de litt lenger til neste bil kommer, og ser på dekkene til bilen, og flytter da skjellet dit dekkene mest sannsynlig kommer til å treffe. Og de får spist innmaten. ^^

  • Liker 4
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...