Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så hva Er dårligere? Varmer de for lite?

Enkelte farger er utelatt fra lyset. Det benevnes som sagt over med Ra, som står på baksiden av pakken. På en vanlig sparepære er Ra 80, noe som betyr at deler av bølgelengende ikke finnes i lyset. Dette er forferdelig irriterende, både fordi fargene ser feil ut, og fordi jeg føler meg "blind" selv om lyset er på.

 

I tillegg er lyset kaldt og blåhvitt, selv om det ifølge pakkene skal ha samme fargetemperatur som vanlig (og altså ikke være det).

 

Nå har jeg en bestilt en pære med Ra 99, men det fantes ikke da glødepærene ble forbudt, og finnes heller ikke i vanlige butikker.

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

 

For å teste selv; tegn en svart strek. Bruk paintbucket med en annen farge. Alt annet enn streken blir farget.. lagre, bytt farge og kjør en bucket igjen. Det samme skjer.

 

1. Åpne paint.

2. Tegn strek.

3. Fyll inn bakgrunn med oransje.

4. Lagre som jpeg.

5. Tydelige jpeg-artifacts vises på bildet.

6. Fyll inn med grønt.

7. Området rundt streken er fortsatt oransje med artifacts.

 

Så ser det ut som at i nye Paint så er det sånn du sier hver gang senere. Nye Paint gjør flere elementære ting helt feil (prøv å dra en markering, og den hopper), og dette er også feil, spesielt fordi det ikke er konsistent. Her henger nok atferden fra gamle Paint igjen på den første lagringen. De må i det minste bestemme seg, og gjøre det på samme måte hver gang.

 

Dette er testet i "nye" mspaint (etter win7), men jeg kan virkelig ikke tenke meg at de noen gang har gjort dette annerledes...det gir rett og slett ikke mening å laste inn den komprimerte versjonen hver gang man lagrer. Det krever mer ressurser, og det er dårligere...

Det handler ikke om hva som er bedre og dårligere, men semantikk. Når man har lagret skal bildet på skjermen være det samme som på disken, per definisjon. Det er derfor man har det alternativet som heter eksporter i større programmer, som gjør det du etterspør. Det er to forskjellige ting.

 

 

Hvis du starter med et blankt bilde vil den faktisk laste inn bildet fra disk etter første gangen du velger "lagre som", men default med ctrl+s er å lagre som .png. Etterfølgende ctrl+s laster ikke inn bildet...

 

Jeg må innrømme at jeg ikke har noe erfaring med MsPaint fra før, siden jeg har brukt photoshop siden starten, men jeg testet i går.. 

 

Hvorfor mener du at det "per definisjon" skal være det samme bildet på disk som det man jobber med når man "lagrer"? De eneste gangen man vil foretrekke den funksjonen du mener ctrl+s skal ha, er dersom man skal ha mest mulig bildestøy og et dårlig resultat...

 

Du kan gjerne prøve å lage et tilsvarende bildet som det jeg postet over, uten å noen gang lukke bildet eller velge "åpne". Jeg er enig i at MsPaint er noe dritt, for all del, men de går ikke aktivt inn for å gjøre det så ræva som mulig, når det både krever mer ressurser, mer programmering, og gir et dårligere resultat...

Endret av pifler
Lenke til kommentar

i følge Steam har jeg spilt 1059 timer Flight Simulator X. Er det noen som helst sjanse for at jeg har lært noe om å fly i løpet av disse timene? Jeg føler selv at jeg har en god forståelse av hva som skjer i en cockpit og hvordan et moderne fly fungerer, men er det sannsynlig at jeg ville klart å fly et fly hvis jeg plutselig ble satt bak spakene? Jeg flyr for det meste mer avanserte modeller enn de som følger med som standard. Jeg skjønner at dette er et spørsmål som i beste fall kan svares med spekulasjon. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Du kan gjerne prøve å lage et tilsvarende bildet som det jeg postet over, uten å noen gang lukke bildet eller velge "åpne".
Det har jeg jo nettopp gjort, og listet opp stegene for å gjøre.

 

 

Det er ikke tilsvarende det over, fordi det bare er ett nivå med "feil" :) Du klarer ikke å få flere "nivåer" som mitt uten å åpne/lukke flere ganger. Bare ctrl+s når bildet er åpent henter bildet fra minnet og lagrer det, uten å lese fra disk...

 

Du kan trykke ctrl+s 100.000 ganger om du vil, og det har ikke noe å si for kvaliteten... det var egentlig poenget jeg ville ha frem med å dra inn dette i det hele tatt. Egentlig skulle jeg bare forklare hvorfor man ikke kan kjøre en full lossy encode flere ganger etter hverandre.

 

Det er ikke et stort poeng, men normal oppførsel når man lagrer et bilde er å bare lagre en kopi av det som ligger i minnet, og alt annet er idioti med mindre det er et poeng at bildet faktisk skal bli dårligere og dårligere...

Lenke til kommentar

i følge Steam har jeg spilt 1059 timer Flight Simulator X. Er det noen som helst sjanse for at jeg har lært noe om å fly i løpet av disse timene? Jeg føler selv at jeg har en god forståelse av hva som skjer i en cockpit og hvordan et moderne fly fungerer, men er det sannsynlig at jeg ville klart å fly et fly hvis jeg plutselig ble satt bak spakene? Jeg flyr for det meste mer avanserte modeller enn de som følger med som standard. Jeg skjønner at dette er et spørsmål som i beste fall kan svares med spekulasjon. 

 

Flyselskapene bruker jo simulator til å trene piloter. Er ikkje spekulasjon i det hele tatt.

Lenke til kommentar

i følge Steam har jeg spilt 1059 timer Flight Simulator X. Er det noen som helst sjanse for at jeg har lært noe om å fly i løpet av disse timene? Jeg føler selv at jeg har en god forståelse av hva som skjer i en cockpit og hvordan et moderne fly fungerer, men er det sannsynlig at jeg ville klart å fly et fly hvis jeg plutselig ble satt bak spakene? Jeg flyr for det meste mer avanserte modeller enn de som følger med som standard. Jeg skjønner at dette er et spørsmål som i beste fall kan svares med spekulasjon.

Jeg hadde ingen problemer første gangen jeg fløy i virkeligheten, etter X antall timer foran PCn. Men om vi hadde kommet ut for vanskelige forhold så hadde jeg nok rimelig fort fått store problemer. Landingsfasen føles utrolig mye raskere i virkeligheten. :)

Endret av CFM
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ok, dette har jeg grublet på noen dager: Det var julaften, fruen skal ned og hente junior 1 & 2 til julemiddag. De bor ikke så langt unna oss. Jeg sitter på kjøkkenet med mobilen (iPhone 6 plus) ved siden av meg når fruen går ut og setter seg i bilen. I det hun rygger ned oppkjørselen, sier det pling i telefonen min. Det er er en trafikkmelding som sier at "Det er normal trafikk og ca. 11 minutter til [guttenes adresse]".

 

Hmmm. Jeg antar at telefonen klarte å koble seg til blåtann på bilen i det fruen startet den utenfor. Hvilket trigger trafikkmeldingen. Den får jeg når jeg skal ut og kjøre og har en avtale med angitt sted i kalenderen, tror jeg. (Og når jeg skal hjem igjen.)

 

Men det hadde jeg ikke denne gangen. Jeg skulle ingen steder. Så hvordan i helv... visste mobilen hvor fruen skulle?  :ph34r:

 

Geir :)

Har du ikke lest bruksbetingelsene? ;) Du praktisk talt selger alt privatliv og alle private opplysninger telefonen klarer å samle om deg. Det gjelder både iOS og Android. Tekst, tale, GSP-posisjoner, nettbruk, etc. I følge betingelsene har du til og med tillatt de å ta opp diverse soveromslyder og video, uten at jeg tror de gjør det i praksis.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...