Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

 

Hvis du sitter og trykker på ctrl+s i et bilderedigeringsprogram hver gang du gjør noe, så lagrer du bare en kopi av bildet (og komprimerer den). Hver gang du trykker på ctrl+s henter den ut "originalen" fra minnet. Paint og andre enkle programmer jobber med noe som tilsvarer bitmaps i minnet, altså lossless. Det hadde blitt noe helt annet om du kjørte hele prosessen med decode/encode hver gang, men det gir ingen mening (mer arbeid og dårligere).

Jo, paint viser den komprimerte versjonen etter ctrl+s (sist gang jeg brukte det).

 

I større programmer ligger denne forskjellen i lagre vs. eksporter, der kommandoen eksporter ikke oppdaterer bildet i minnet, mens lagre gjør det.

 

 

Jeg testet nå, og dersom man bare åpner et bilde og trykker ctrl+s, så blir det komprimert og lagret. Hvis man trykker ctrl+s igjen, så lagrer den bildet igjen, og man ender opp med den samme filstørrelsen. Hvis man sletter bildet mens det er åpent, så kan man fortsatt lagre det, og ender opp med den samme filstørrelsen. Etter litt mer testing med streker og paintbucket og åpning og lagring, kan jeg si at det oppfører seg akkurat slik som man skulle forvente om den lagrer fra minne til disk, og ikke laster inn i minnet om man lagrer...

 

Dette er testet i "nye" mspaint (etter win7), men jeg kan virkelig ikke tenke meg at de noen gang har gjort dette annerledes...det gir rett og slett ikke mening å laste inn den komprimerte versjonen hver gang man lagrer. Det krever mer ressurser, og det er dårligere...

 

Edit:

 

For å teste selv; tegn en svart strek. Bruk paintbucket med en annen farge. Alt annet enn streken blir farget.. lagre, bytt farge og kjør en bucket igjen. Det samme skjer. Lukk bildet, åpne igjen, og bruk bucket igjen med en ny farge.. voila, den plukker opp JPEG-støy som man ikke kan se.

 

Paint viser veldig godt den usynlige skaden man gjør med å lagre som .jpg flere ganger, og hvordan "kvantiseringen" i kvadrater fungerer  :)

 

bBpDHrD.jpg

Endret av pifler
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Edit: du kan da ikke mene at varme i taket er behagelig? Det sluttet de å tro på 70 tallet.

I taket? Jeg har da lamper andre steder enn i taket, f.eks. på bordet ved siden av meg. For øvrig ble jeg nysgjerrig på hva de trodde på 70-tallet.
Veldig begrenset hva de lampene som ligger ved gulvhøyde bidrar med av varme og total lys, med mindre du bor i et steingammelt hus.

 

På 70 og 80 tallet fant de ut at de skulle legge varme i taket. Såkalt esva eller vsrmefolie. Det endte med hodepine og ubehagelig varmt i hodet, og kaldt på beina.

 

Samme oppnår man med å ha masse glødelamper eller halogen i taket.

 

Uansett er det ikke tåpelig å kutte ut vanlige pærer i norske hus.

Lenke til kommentar

I et demokrati bør folket selv få bestemme hvilken pæretype de vil ha.

Myndighetene er velkommen til å innføre straffeskatt på de ineffektive glødelampene, slik at de koster like mye som LED. Da vil ikke uopplyste folk kjøpe dem av gammel vane eller fordi de er billige.

 

Jeg bruker ikke lengre lyspærer i oppholdsrom. Soverommet har fått helt ny armatur med fstmontert LED, i stedet for de gamle utskiftbare greiene. Bra lys, tenner umiddelbart, og vil forhåpentligvis vare evig. Hvis den varer like kort som vanlige sparepærer, men er mye dyrere å skifte, blir jeg sur.

 

Jeg ønsker fortsatt å ha muligheten til å kjøpe gammeldagse lyspærer, nettopp med tanke på boden som er i så lite bruk.

Ei sparepære med elektrolyttkondensatorer må sikkert skiftes hvert tredje år, enten den har vært i bruk eller ikke.

 

Vil det gå an å kjøpe lyspærer på Ebay, eller blir de stoppet i tollen slik som narkotika og våpen?

Det vil alltid være noen som produserer dem.

Jeg er fan av radiorør, og har rørforsterker i stua. Selv radiorør er enkle å få tak i. Selvsagt vil pærer bli produsert om folk vil ha dem.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

For å teste selv; tegn en svart strek. Bruk paintbucket med en annen farge. Alt annet enn streken blir farget.. lagre, bytt farge og kjør en bucket igjen. Det samme skjer.

 

1. Åpne paint.

2. Tegn strek.

3. Fyll inn bakgrunn med oransje.

4. Lagre som jpeg.

5. Tydelige jpeg-artifacts vises på bildet.

6. Fyll inn med grønt.

7. Området rundt streken er fortsatt oransje med artifacts.

 

Så ser det ut som at i nye Paint så er det sånn du sier hver gang senere. Nye Paint gjør flere elementære ting helt feil (prøv å dra en markering, og den hopper), og dette er også feil, spesielt fordi det ikke er konsistent. Her henger nok atferden fra gamle Paint igjen på den første lagringen. De må i det minste bestemme seg, og gjøre det på samme måte hver gang.

 

Dette er testet i "nye" mspaint (etter win7), men jeg kan virkelig ikke tenke meg at de noen gang har gjort dette annerledes...det gir rett og slett ikke mening å laste inn den komprimerte versjonen hver gang man lagrer. Det krever mer ressurser, og det er dårligere...

Det handler ikke om hva som er bedre og dårligere, men semantikk. Når man har lagret skal bildet på skjermen være det samme som på disken, per definisjon. Det er derfor man har det alternativet som heter eksporter i større programmer, som gjør det du etterspør. Det er to forskjellige ting.

Lenke til kommentar

På ingen måte. Pæra skal fremdeles resirkuleres når den er utbrukt.

I mitt tilfelle vet jeg at ei gammeldags lyspære i boden vil vare i 30 år, men ei sparepære vil vare i 3 år før kondensatoren er tørr, uavhengig av om den faktisk har vært brukt.

Den mest miljøvennlige løsningen er gammeldags lyspære i boden.

 

Motorolje og blybatterier er lovlige varer som du kan kjøpe hvis du trenger det. Det er påbudt å resirkulere det skikkelig. Sånn kan pærer også være. Miljøavgift kan gjøre at de førreste velger det, men at det er tilgjengelig for dem som ønsker det.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

 

I et demokrati bør folket selv få bestemme hvilken pæretype de vil ha.

I det demokrati bør folk selv få bestemme hvor de slenger fra seg motorolje og blybatterier.

 

Samme logikk... :roll:

 

Nei, ikke i det hele tatt. Da det ble innført forbud mot glødepærer fantes ikke noe annet alternativ som ga like godt lys. Fortsatt har jeg ikke sett noe overbevisende, faktisk. Motorolje og blybatterier fungerer like bra om de leveres til godkjent mottak. Du er smart nok til å skjønne forskjellen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I et demokrati bør folket selv få bestemme hvilken pæretype de vil ha.

Myndighetene er velkommen til å innføre straffeskatt på de ineffektive glødelampene, slik at de koster like mye som LED. Da vil ikke uopplyste folk kjøpe dem av gammel vane eller fordi de er billige.

 

Jeg bruker ikke lengre lyspærer i oppholdsrom. Soverommet har fått helt ny armatur med fstmontert LED, i stedet for de gamle utskiftbare greiene. Bra lys, tenner umiddelbart, og vil forhåpentligvis vare evig. Hvis den varer like kort som vanlige sparepærer, men er mye dyrere å skifte, blir jeg sur.

 

Jeg ønsker fortsatt å ha muligheten til å kjøpe gammeldagse lyspærer, nettopp med tanke på boden som er i så lite bruk.

Ei sparepære med elektrolyttkondensatorer må sikkert skiftes hvert tredje år, enten den har vært i bruk eller ikke.

 

Vil det gå an å kjøpe lyspærer på Ebay, eller blir de stoppet i tollen slik som narkotika og våpen?

Det vil alltid være noen som produserer dem.

Jeg er fan av radiorør, og har rørforsterker i stua. Selv radiorør er enkle å få tak i. Selvsagt vil pærer bli produsert om folk vil ha dem.

 

så vidt jeg har forstått så har de gamle lyspærene skiltet betegnelse fra lyspære til varmepære .

Så da kjøper du bare en varmpære i stedet for en  lyspære

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, jeg hørte om det smutthullet. Men hvor selger de slike varmepærer?

Om jeg googler "varmepære" får jeg bare sånne infrarøde 250w-greier for rugekasser.

Jeg vil ha sånne som nærbutikken solgte inntil nylig. 60w.

 

Jeg har som nevnt byttet til sparepærer i hele huset.

De har så mange ulemper at det ligger en del tankevirksomhet bak plassering av "riktig pære i riktig lampe".

Pærer som bruker en halv time på å oppnå full lysstyrke egner seg ikke i lagerrom hvor jeg skal inn og ut igjen på 30 sekunder.

Lange stav-typer egner seg ikke i lamper der glasstaven stikker utenfor skjermen.

LED som peker alt lyset fremover som ei lommelykt egner seg ikke til lamper som skal ha spredning i alle retninger.

 

Jeg vil ha gammeldags lyspære i boden, der lyset brukes ca. ett minutt i måneden.

Det er et bevisst valg, og den mest miljøvennlige løsningen.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Emancipate og Mannen med ljåen, dere tar det for bokstavelig. Jeg skrev med vilje ikke at det var identiske scenarier, men at det var samme logikk. Altså at statlige reguleringer (forbud, påbud, avgifter) ikke har noe direkte å kjøre med styreformen i landet. Det er fult mulig å ha demokrati samtidig som man har statlige reguleringer.

Lenke til kommentar

Det er ikke samme logikk.

Lyspæra skal fremdeles resirkuleres på godkjent måte. Blybatterier og motorolje likeså.

 

Myndighetene står fritt til å innføre en avgift på lyspærer slik at folk vil velge sparepærer i stedet.

Det er det de vanligvis gjør når de vil redusere bruken av noe, for eksempel bensin, tobakk, alkohol...

 

Forbudet hører ikke hjemme i et "fritt" land.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Altså at statlige reguleringer (forbud, påbud, avgifter) ikke har noe direkte å kjøre med styreformen i landet. Det er fult mulig å ha demokrati samtidig som man har statlige reguleringer.

Det var verdens tynneste analogi, attpåtil dårlig forklart, pluss at lyspæreforbudet er en EØS-regulering, ikke noe staten ville bestemt alene.

Lenke til kommentar

Ok, dette har jeg grublet på noen dager: Det var julaften, fruen skal ned og hente junior 1 & 2 til julemiddag. De bor ikke så langt unna oss. Jeg sitter på kjøkkenet med mobilen (iPhone 6 plus) ved siden av meg når fruen går ut og setter seg i bilen. I det hun rygger ned oppkjørselen, sier det pling i telefonen min. Det er er en trafikkmelding som sier at "Det er normal trafikk og ca. 11 minutter til [guttenes adresse]".

 

Hmmm. Jeg antar at telefonen klarte å koble seg til blåtann på bilen i det fruen startet den utenfor. Hvilket trigger trafikkmeldingen. Den får jeg når jeg skal ut og kjøre og har en avtale med angitt sted i kalenderen, tror jeg. (Og når jeg skal hjem igjen.)

 

Men det hadde jeg ikke denne gangen. Jeg skulle ingen steder. Så hvordan i helv... visste mobilen hvor fruen skulle?  :ph34r:

 

Geir :)

Lenke til kommentar

 

 

I et demokrati bør folket selv få bestemme hvilken pæretype de vil ha.

I det demokrati bør folk selv få bestemme hvor de slenger fra seg motorolje og blybatterier.

 

Samme logikk... :roll:

Nei, ikke i det hele tatt. Da det ble innført forbud mot glødepærer fantes ikke noe annet alternativ som ga like godt lys. Fortsatt har jeg ikke sett noe overbevisende, faktisk.

Mine led spotter lyser bedre og har samme farge som halogen. De er dimbare.

 

Hva som da gjør de dårligere er eg litt usikker på?

 

Samme gjelder faktisk julelys pærene eg kjøpte nå. Led.

 

Og de vanlige pærene i taket på rommene til ungene. Ser dimmes det ikke så de er nesten samme prisen også. Men i tillegg bedre lys

 

Så hva Er dårligere? Varmer de for lite?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...