Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817324

Selvsagt, folk skades jo hvert år. Det blir det samme som å ta med seg en liten kniv ombord. Man stikker jo ikke hull i flyskroget, men det er et våpen.

Sikkerhetskontroll = spill for galleriet

 

Leste en artikkel fra USA der noen hadde lagd våpen etter security og da er man like langt.

Lenke til kommentar

De aller fleste forsinkelsene med NSB skyldes helt andre ting enn NSB.

 

Myndighetene har delt opp og omfordelt store deler av det som tidligere het NSB, slik at NSB er nå bare et selskap som frakter passasjerer med tog. Tviler på om andre hadde klart den jobben bedre.

 

Infrastruktur som signalanlegg, skinner, strømanlegg osv. er den store synderen som skaper nesten alle forsinkelsene.

Problemene her skyldes politikere som har sulteforet jernbanen over mange tiår, slik at store deler av jernbanenettet har desperat behov for utskiftning.

 

Dette er utenfor NSBs kontroll.

Jernbaneverket skal få jobben gjort, liksom Statens Vegvesen fikser veiene.

Men politikerne må vedta og bevilge.

 

 

Når man tenker over det er ikke "Buss for tog" en negativ ting.

Når Staten har forsømt vedlikeholdet av infrastrukturen så sporet må stenges, blir togene innstillt.

Vil du da ha "Buss for tog" i regi av NSB, eller vil du jogge?

 

 

Lyset i enden av tunnellen er at det nå bevilges store summer for å ta igjen etterslepet på flere områder.

Det nye signalanlegget ERTMS skal erstatte det antikke signalanlegget som nå brukes. Da vil vi slippe signalproblemer om alt går etter planen.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Spørsmålet mitt var egentlig ikke ment som negativt/kritikk mot NSB, men for å høre om jernbanene i andre land også sliter med forsinkelser og får like mye kritikk i media som i Norge.

Jeg har inntrykk av at det blir fremstilt som om den norske jernbanen er ille. Er den det, sammenlignet med våre naboer?

Lenke til kommentar

Spørsmålet mitt var egentlig ikke ment som negativt/kritikk mot NSB, men for å høre om jernbanene i andre land også sliter med forsinkelser og får like mye kritikk i media som i Norge.

Jeg har inntrykk av at det blir fremstilt som om den norske jernbanen er ille. Er den det, sammenlignet med våre naboer?

Min erfaring etter interrail i Vest- og Øst-Europa er at land som Frankrike og Italia Jar lignende problemer som oss, men med lite "buss for tog", bare forsinkelser og instillinger. England er det eneste andre landet jeg har tatt "buss for tog". I Øst-Europa opplevde vi svært lite problemer med togene, tror Sarajevo - Zagreb var forsinket, men det var ikke mye og ble sikker kjørt inn.

 

Ett land jeg vet at tog-standarden kan være dårligere enn i Norge er USA. Jeg er ganske mye i Connecticut, og der er så og si alle tog forsinket. Pluss at alt fra billetsystem til design av togene ser ut som om det er fra 1940.

Lenke til kommentar

Hvor mange km/t over fartsgrensen skal til før du blir stoppet av Politiet?

 

Jeg fant en side som viser hvor mye skal til før du risikerer/får førerkortbeslag (f.eks 116km/t i 80-sone), men før det, hvor mye over skal du være?

 

Varierer dette eller har de en felles grense?

Hvis fartsgrensen er 80km/t og speedometeret på bilen viser 100km/t, bilen viser vel rundt 5 km/t for mye så rundt 95km/t, er det nok?

 

Og nei; jeg skal ikke prøve.

Endret av Lami
Lenke til kommentar

Hvis det er et spill for galleriet så lurer jeg på hvorfor vi ikke har sett noen flykapringer de siste årene

Jeg er enig med deg, men forsterket cockpitdør er nok det tiltaket som har hatt mest effekt. Det er vanskelig å komme seg gjennom sikkerhetskontrollen med våpen av betydning, men klarer man det, kommer man seg ikke inn i cockpiten uansett.
Lenke til kommentar

Hvor mange km/t over fartsgrensen skal til før du blir stoppet av Politiet?

 

Jeg fant en side som viser hvor mye skal til før du risikerer/får førerkortbeslag (f.eks 116km/t i 80-sone), men før det, hvor mye over skal du være?

 

Varierer dette eller har de en felles grense?

Hvis fartsgrensen er 80km/t og speedometeret på bilen viser 100km/t, bilen viser vel rundt 5 km/t for mye så rundt 95km/t, er det nok?

 

Og nei; jeg skal ikke prøve.

Det er 5 km/t som er grensen på laseren til politiet. Men som du sier så viser speedometer på bilene alltid litt feil og det er alt etter produsent, det kan være alt fra 2 km/t til 7 km/t. Det finnes oversikter på nett, så det er bare ett kjapt søk unna. Og politiet har mange prioriteringer når de har kontroll. En gang skal de bare se på tungtransport, andre ganger skal de ta råkjørere og andre ganger ser de etter feil på lys osv.

Lenke til kommentar

Har de satt opp fartskontroll så stopper de på alt som overskrider grensene som er satt.

 

Men skal vesentlig mer til for å for eksempel bli stoppet av en politibil på motorvei etc som ikke er i en organisert kontroll. De ser mer på idiotkjøring enn spesifikt på fart.

 

Snakket med en i UP som trafikkerte E39 mellom Randaberg og Lyngdal. De var ikke ute etter de som låg i 90-100. De som kjørte stygt forbi og de som kjørte fort i 50-60 sonene derimot....

Lenke til kommentar

 

Hvis det er et spill for galleriet så lurer jeg på hvorfor vi ikke har sett noen flykapringer de siste årene

Jeg er enig med deg, men forsterket cockpitdør er nok det tiltaket som har hatt mest effekt. Det er vanskelig å komme seg gjennom sikkerhetskontrollen med våpen av betydning, men klarer man det, kommer man seg ikke inn i cockpiten uansett.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_aircraft_hijackings#2000s

 

 

 

Har de satt opp fartskontroll så stopper de på alt som overskrider grensene som er satt.

Nei, det er ikke alltid de har kapasitet til det, fordi så mange kjører for fort. De får ikke skrevet ferdig foreleggene før de tar nye. Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

 

 

Hvis det er et spill for galleriet så lurer jeg på hvorfor vi ikke har sett noen flykapringer de siste årene

Jeg er enig med deg, men forsterket cockpitdør er nok det tiltaket som har hatt mest effekt. Det er vanskelig å komme seg gjennom sikkerhetskontrollen med våpen av betydning, men klarer man det, kommer man seg ikke inn i cockpiten uansett.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_aircraft_hijackings#2000s

 

 

 

Har de satt opp fartskontroll så stopper de på alt som overskrider grensene som er satt.

Nei, det er ikke alltid de har kapasitet til det, fordi så mange kjører for fort. De får ikke skrevet ferdig foreleggene før de tar nye.

 

Ja... Men da er det ikke overskridelsens natur (med mindre den er fryktelig grov) som avgjør om du får boten, men om det er kapasitet hos de som stopper bilene.

 

Hvis man har en fartskontroll på et sted der man klarer å svelge unna får man bot selv om man kjører 6km/t over grensa.

Lenke til kommentar

 

 

Hvis det er et spill for galleriet så lurer jeg på hvorfor vi ikke har sett noen flykapringer de siste årene

Jeg er enig med deg, men forsterket cockpitdør er nok det tiltaket som har hatt mest effekt. Det er vanskelig å komme seg gjennom sikkerhetskontrollen med våpen av betydning, men klarer man det, kommer man seg ikke inn i cockpiten uansett.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_aircraft_hijackings#2000s

 

 

 

Har de satt opp fartskontroll så stopper de på alt som overskrider grensene som er satt.

Nei, det er ikke alltid de har kapasitet til det, fordi så mange kjører for fort. De får ikke skrevet ferdig foreleggene før de tar nye.

 

 

Hva vil du frem til med den linken? Var det et svar til meg, eller Twinflower? Jeg gikk gjennom alle kapringene fra 2001 og frem til i dag, og i kun én av dem kom kapreren inn til pilotene. Det var også i et nærmest småfly, hvor jeg antar reglene er annerledes. Poenget mitt var jo nettopp at hvis en terrorist ikke får tilgang til cockpiten, kan han ikke gjøre noe mer enn en terrorist kan gjøre på et tog. De kan for eksempel ikke bruke flyet som et våpen, eller styrte det.

 

Hva tror du er årsaken til at det ikke er et eneste tilfelle av flykapringer etter 2001 hvor et større passasjerfly (737 eller lignende) har blitt overtatt av kaprerne? Hvert eneste tilfelle har vært personer som har enten truet passasjerene i kabinen med påståtte bomber, eller diverse våpen, ingen hvor pilotene har vært overmannet?

Endret av Reeve
Lenke til kommentar
Reeve, den 11 Jan 2016 - 05:05, sa:

 

Emancipate, den 10 Jan 2016 - 13:47, sa:

 

Reeve, den 10 Jan 2016 - 01:22, sa:

 

Twinflower, den 08 Jan 2016 - 20:28, sa:

Hvis det er et spill for galleriet så lurer jeg på hvorfor vi ikke har sett noen flykapringer de siste årene

Jeg er enig med deg, men forsterket cockpitdør er nok det tiltaket som har hatt mest effekt. Det er vanskelig å komme seg gjennom sikkerhetskontrollen med våpen av betydning, men klarer man det, kommer man seg ikke inn i cockpiten uansett.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_aircraft_hijackings#2000s

Hva vil du frem til med den linken? Var det et svar til meg, eller Twinflower? Jeg gikk gjennom alle kapringene fra 2001 og frem til i dag, og i kun én av dem kom kapreren inn til pilotene. Det var også i et nærmest småfly, hvor jeg antar reglene er annerledes. Poenget mitt var jo nettopp at hvis en terrorist ikke får tilgang til cockpiten, kan han ikke gjøre noe mer enn en terrorist kan gjøre på et tog. De kan for eksempel ikke bruke flyet som et våpen, eller styrte det.

 

Hva tror du er årsaken til at det ikke er et eneste tilfelle av flykapringer etter 2001 hvor et større passasjerfly (737 eller lignende) har blitt overtatt av kaprerne? Hvert eneste tilfelle har vært personer som har enten truet passasjerene i kabinen med påståtte bomber, eller diverse våpen, ingen hvor pilotene har vært overmannet?

 

 

https://www.yahoo.com/travel/airport-insecurity-the-10-most-terrifying-airport-183130057.html

 

Det finnes faktisk tilfeller hvor folk har kommet seg gjennom sikkerhetssonen med skytevåpen. (og eventuelt eksplosiver)

 

Men disse har ikke nødvendigvis onde hensikter, og dermed har det kanskje ikke fått noe særlig oppmerksomhet i nyhetene.....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...