Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Yrkessjåførar blir vanligvis straffa hardare enn vanlige bilistar, med begrunnelsen av at dei burde vite betre.

 

Nøyaktig korleis saka blir håndtert er nok litt avhengig av omstendigheitene, men ein av fordelane med ein rutebuss er at ein langt på veg kan ordne ein del av formalitetane i etterkant sidan både sjåførens identitet og kjøyretøyets eigar er kjent.

 

Ein anna ting er at når ein rutebuss kjøyrer for fort så kan det også være ein indikasjon på eit meir omfattande holdningsproblem i busselskapet. For eksempel gjennom at det ikkje er mulig å holde rutetidene ved fornuftig kjøyring osv.

Så dersom ein rutebuss blir stoppa så kan det også være starten på ei større etterforskning mot heile busselskapet.

Lenke til kommentar

Finnes faktisk noe som heter alarm og tidsur på telefonen din , setter man denne på en tid som er fornuftig i forhold til hvor lang tid det tar å komme seg til parkeringen trenger man ikke å ha noen lapp med seg.

 

Mener jeg har sett noen apper også som kan brukes til lignende ting.

Men da må man kaste bort tid på taste det inn , den tiden man har betalt for

nå er jeg ikke så sikker på om absolutt  alle telefoner har denne muligheten ( det er jo ikke alle som er smartmobiler )

Lenke til kommentar

 

Finnes faktisk noe som heter alarm og tidsur på telefonen din , setter man denne på en tid som er fornuftig i forhold til hvor lang tid det tar å komme seg til parkeringen trenger man ikke å ha noen lapp med seg.

 

Mener jeg har sett noen apper også som kan brukes til lignende ting.

Men da må man kaste bort tid på taste det inn , den tiden man har betalt for

nå er jeg ikke så sikker på om absolutt  alle telefoner har denne muligheten ( det er jo ikke alle som er smartmobiler )

 

 

De fleste oppegående mennesker har trolig funnet ut hvordan de bruker alarm funksjonen på telefonen sin, på en Nokia tar det trolig under 1 min å bruke den , på en smarttelefon atskillig mindre tid om man har app'en klargjort for bruk.

 

2 til 4 trykk og man har alt klart , testet nå på min Android telefon og greide å få det til på 15 sekunder og da tok jeg meg god tid.

Lenke til kommentar

Det tar et par sekunder å knipse et foto av parkeringsbilletten før du går og handler.

Når du siden har kjøpt tre julegaver og lurer på om du rekker å kjøpe en fjerde, er det bare å sjekke Galleri på mobilen, så ser du hva som står på billetten som ligger i frontruta di. Latterlig enkelt.

 

Hvorfor blir politiets midlertidige bevæpning stadig forlenget? Prøver de å snikinnføre det permanent?

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

På hvilken måte påvirker gravitasjonen tiden? La oss si at det fantes en planet rett vedsiden av jorden med lavere gravitasjon. En ble født på jorden og en ble født på den andre planeten samtidig. Hvordan kan det ha seg si at den personen som ble født på jorden eldes fortere kontra den som ble født på den planeten med lavere gravitasjon? Sånn enkelt forklart

Lenke til kommentar

Hvorfor blir politiets midlertidige bevæpning stadig forlenget? Prøver de å snikinnføre det permanent?

 

Det enkle svaret er at det veit vi ikkje.

 

Grunnlaget for midlertidig bevæpning er fortsatt hemmelig, det einaste som er kjent er at det foreligger ein terrortrusselen. I tillegg er det uttalt at politiet ikkje er bevæpna av hensyn av eigen sikkerheit.

Men om denne påstanden stemmer, eller om det foreligger ein intensjon om å ha permanent midlertidig bevæpning veit vi ingenting om. Heller ikkje stortinget kjenner den eksakte årsaken for bevæpninga, stortinget berre stoler på PST sin vudering og gir tillatelse til bevæpning.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

 

 

Hvorfor blir politiets midlertidige bevæpning stadig forlenget? Prøver de å snikinnføre det permanent?

Det enkle svaret er at det veit vi ikkje.

 

Grunnlaget for midlertidig bevæpning er fortsatt hemmelig, det einaste som er kjent er at det foreligger ein terrortrusselen. I tillegg er det uttalt at politiet ikkje er bevæpna av hensyn av eigen sikkerheit.

Men om denne påstanden stemmer, eller om det foreligger ein intensjon om å ha permanent midlertidig bevæpning veit vi ingenting om. Heller ikkje stortinget kjenner den eksakte årsaken for bevæpninga, stortinget berre stoler på PST sin vudering og gir tillatelse til bevæpning.

Wow. Kudos for et reflektert innlegg. Mangelvare i mange av disse sakene.
Lenke til kommentar

På hvilken måte påvirker gravitasjonen tiden? La oss si at det fantes en planet rett vedsiden av jorden med lavere gravitasjon. En ble født på jorden og en ble født på den andre planeten samtidig. Hvordan kan det ha seg si at den personen som ble født på jorden eldes fortere kontra den som ble født på den planeten med lavere gravitasjon? Sånn enkelt forklart

Det er omvendt. På den planeten med størst tyngdekraft går tiden langsomst. I svarte hull (hvor gravitasjonen er nærmest uendellig kraftig) vil tiden omtrent stoppe helt opp.

 

På jorda er dog tyngdekraften så svak at tiden knapt bremses i det hele tatt, det bare snakk om noen få sekunder i løpet av et helt liv i forhold til et tenkt sted i verdensrommet helt uten gravitasjon (det finnes ikke noe sånt sted, i hvert fall ikke i den kjente delen av universet).

 

Å forklare hvorfor gravitasjon kan bremse tid er ikke enkelt, men nøkkelbegrepet er det som kalles romtid, rom ganger tid. I følge den generelle relativitetsteorien er gravitasjon bare et annet ord for begrepet krummet romtid. Store konsentrasjoner av masse, eller høye hastigheter, krummer romtiden mer, presser romtiden sammen, gjør romtiden mer konsentrert. I en sånn sammenpresset romtid vil tiden gå saktere, tiden bremses.

 

At det virkelig er sånn er faktisk GPS-systemet et godt eksempel på. Hadde man ikke kompensert for at tidsbremsingen på bakken er større enn i den høyden GPS-satelittene farer, så ville feilvisningen i systemet vært nesten 12 km per døgn. Forskjellen i tid er bare ca 30-40 mikrosekunder per døgn, men fordi satelittene beveger seg så fort som de gjør i forhold til bakken, så gir tidsforskjellen såpass mye. Måten man har kompensert for dette er at atomklokkene ombord på satelittene går litt saktere enn andre atomklokker på bakken, men bare før satelittene skytes opp. Når de går i sin bane, så tilsvarer klokkebremsingen ganske nøyaktig tidsbremsingen nede på bakken, så klokkene ombord på satelittene og de bakken blir synkrone. Dermed fungerer systemet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Å forklare hvorfor gravitasjon kan bremse tid er ikke enkelt, men nøkkelbegrepet er det som kalles romtid, rom ganger tid. I følge den generelle relativitetsteorien er gravitasjon bare et annet ord for begrepet krummet romtid. Store konsentrasjoner av masse, eller høye hastigheter, krummer romtiden mer, presser romtiden sammen, gjør romtiden mer konsentrert. I en sånn sammenpresset romtid vil tiden gå saktere, tiden bremses.

 

Eg syntest denne artikkelen i Illustrert Vitenskap forklarte det på en god måte så eg klarte å forstå det :)

 

http://illvit.no/fysikk/teorier/relativitetsteorien/albert-einstein-og-relativitetsteorien-for-begynnere

Lenke til kommentar

Det var en kjekk artikkel. Håper elgen tar seg tid til å lese den. Det tar under en episode av Star trek.

joda, men ikke akkurat nå.

jeg leser jo i illustrert vitenskap mens jeg venter på at jeg kommer meg hjem med bussen

 

Om man har en forklaring på noe som virker ulogisk ( som forklaringen er konstruert for å virke troverdig )  så vil men jo også vite hvorfor det er slik

hvorfor er det da bare ikke lit unøyaktige og vanskelige beregninger

 

Det som gjør det vanskelig å forklare hvorfor man ikke tror på forklaringen  ( om det er mulig )  er jo at man blander fysikk fra naturen med noe abstrakt vi mennesker har definert

Som å blande 2 typer olje og så få vann ut av det

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...