Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Jeg antar at de mange statuene som fremdeles eksisterer av Stalin og Lenin i tidligere kommunistiske østblokksland under Sovjetunionen kan sies å være for å huske dem og det de gjorde, men ikke nødvendigvis for å hedre dem. De var selvsagt satt opp for å hedre, men den rollen har nok forsvunnet i stor rolle. Merk at dette er noe jeg antar, men regner med at de fleste tidligere sovjetland som nå er demokratiske ikke ser særlig positivt på kommunismen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er nytte? Er for eksempel sølvbestikk bare unødvendig pynt sammenlignet med stål eller kan vi tenke oss nytteverktøy av gull ved middagstallerkenen?

 

Prisen ville nok blitt vesentlig lavere enn dagens. Gull er forresten stadig mindre brukt i finans etter at gullstandarden ble avviklet, men mye av det finner nytte som smykker, ringer m.m.

 

Før man fant ut at man kunne rense bauxitt med å sette på strøm, så var utvinning av aluminium så vanskelig og tidkrevende at dette metallet var mer verdt enn edle metaller. Det sies at i det franske hoffet (før revolusjonen) så spiste de kongelige selv med aluminiumsbestikk, mens tjenerne fikk nøye seg med alminnelig sølvbestikk ...

Lenke til kommentar

Denne teorien må du nok være ganske snøblind for å komme på, men jeg greier ikke se andre alternativer so hear me out:

 

Jeg har akkurat kjøpt ny mobil, med ganske alright batteritid. Til nå er jeg veldig fornøyd med den i hvert fall.

Før var det normalt at jeg måtte ha mobilen på lading over natten, men denne kan jeg ha 40-30-20% igjen og det er null stress å ha alarmen på.

 

Natt til torsdag, jeg så på mobilen som hadde 35% og tenkte "neh, det går fint". Våknet flere ganger av at det lynte enormt kraftig utforbi, sånn type hele senga rister-torden.

Jeg skulle stå opp 11, men våknet av meg selv klokken 9. Ser på mobilen, helt utladet. Fins ikke et spor av strøm igjen i den.

 

Prøvde natten etterpå med 45% og da hadde den finfine 35% igjen når jeg våknet.

 

Så spørsmålet er: Kan lynet ha påvirket mobilen? Be gentle :p

 

Inb4: Ja, jeg vet at enkelte apper kan påvirke strømforbruket, men jeg har ikke brukt noe annet enn di faste appene.

Lenke til kommentar

Apropos signal, hva er den enkleste måten å beregne avstand mellom to objekter uten å fysisk måle det, og uten visuelle hjelpemidler? Lasermåling er greit, men hva hvis man ikke kan peke direkte på objektet eller ikke ser det? 
F.eks at man har et kamera med en mottaker, og en sender klipset fast i en skuespiller. Senderen skal gi et signal til mottakeren. Mottakeren skal beregne avstanden og sende informasjonen til fokusmotoren i kameraet som deretter stiller inn rett fokus. 
Gps kan sikkert også brukes, men er det andre alternativ?

Lenke til kommentar

Kvifor har ikkje parkeringslappane utløpstidspunktet trykt med lita skrift i eine hjørnet slik at ein kan rive det av og ha med seg ein lapp der tidspunktet for parkeringstida er utgått?

 

Slår meg som ein liten ting som det burde være tenkt på sidan dei fleste andre billettar har hatt ein motpart som ein riv av lenge.

 

Akkurat no er nok behovet litt utgått etterkvart som parkerings-appane har tatt over, men likevell.

Lenke til kommentar

Et kamera vil jo per definisjon se det det filmer, ellers er det ikke noe poeng. Men når de ser etter vilt så bruker de radiosendere, og en mottaker som piper sterkere dess nærmere dyret er.

 

Hva er skala? +/- 5 cm eller 5 meter?

Så lite som mulig.

Tenker på focustracking for amatørfilming. Er ikke alltid autofokus er spot on, enten det eller så korrigerer de hele tiden. I mørket og med lav dybdeskarphet blir det desto dårligere. Var bare en idé jeg kom på. Med en slik duppeditt koblet til kamera vil man hele tiden få perfekt fokus uansett forhold. Jo mer jeg skriver om det jo mer usikker blir jeg på om det er nødvendig. :p

Lenke til kommentar

Når du er i tvil om du klarer å huske noe, fotograferer du det med mobilkamera.

 

Parkeringsselskapet har ingen interesse av å gjøre det enkelt. De vil helst at du skal få bot.

 

Det blir nå veldig turnvindt å måtte bla seg til riktig bilde når du tror at tiden er gått ut ( folke bruker jo mobilen hel tiden og vil neppe ha bildet ligendepå skjermen )

da er det bedre å ha en lapp i lomma du kan dra frem

Lenke til kommentar

Finnes faktisk noe som heter alarm og tidsur på telefonen din , setter man denne på en tid som er fornuftig i forhold til hvor lang tid det tar å komme seg til parkeringen trenger man ikke å ha noen lapp med seg.

 

Mener jeg har sett noen apper også som kan brukes til lignende ting.

Easypark. Alt skjer gjennom mobilen. Betaling, tidsur osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...