Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Part of the IT standards and organizations glossary:

Luminous flux is a quantitative expression of the brilliance of a source of visible light, which is electromagnetic energy within the wavelength range of approximately 390 nanometer s (nm) to 770 nm. This quantity is measured in terms of the power emitted per unit solid angle from an isotropic radiator, a theoretical point source that radiates equally in all directions in three-dimensional space.

 

The standard unit of luminous flux is the lumen (lm). Reduced to base units in the International System of Units (SI), 1 lm is equivalent to 1 candela steradian (cd · sr). This is the same as 1.46 milliwatt (1.46 x 10 -3 W) of radiant power at a wavelength of 555 nm, which lies in the middle of the visible spectrum.

 

Compare radiant intensity . Also see electromagnetic field , lumen , International System of Units ( SI ), and Table of Physical Units .

http://whatis.techtarget.com/definition/luminous-flux

 

 

dette er altså feil?

 

Nei, det er ikke feil, men det er luminous flux, altså lysflux, som er en spesifisert undergruppe. Det er litt som at det finnes andre former for energi enn elektrisk energi, selv om elektrisk energi er definert.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Flux (På norsk fluks) betyr noe sånt som strømningsmengde. Altså uspesifisert hva som strømmer og hvor det strømmer.

 

Lysfluks er definert til å bare inbefatte synlig lys da det er ment som et mål på det lyset øyet kan se i dagslys. Det betyr at IR, radiobølger, røntgen etc teller som null. Dyp rødt og lilla teller lavt, mens grønn teller mye. Nattsynet har en annen sensitivitetskurve men den omfattes altså ikke av lysfluks-definisjonen.

 

Lysfluks har også et definert strømningssted, en romlig vinkelsektor kalt stearadian.

 

Flux/fluks kan også brukes i forbindelse med vannstrømning, luftstrømning, partikler, varme, folkemengder, masse etc.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Jeg fant i hvert fall ut at pupillstørrelse er en medvirkende faktor til solar retinopati Link. Men jeg kan ikke finne noe om at pupillene i mindre grad trekker seg sammen under en ikke-total solformørkelse. Jeg vet ikke jeg, kanskje det er farligere når formørkelsen er nesten total? Jeg er sikkert på bærtur. Husker bare at jeg leste dette for lenge siden.

Lenke til kommentar

Husk nå på at flux ikke er det farligste heller, flux er kun det synlige spektere. Det er altså ikke samme flux(synlig lys), men ~samme IR og UV.

Infrarødt(IR) og ultrafiolet(UV) lys er det som er farlig da det er dette som skaper brannskader på netthinnen.

IR er faktisk relativt ufarlig for øyet, fordi det vil absorberes raskt i glasslegemet. Ved 1.55 µm, i alle fall, er den største faren uttørking av hornhinnen.

 

En liten betraktning om solformørkelsen: Så lenge solformørkelsen ikke er fullstendig vil en liten flik av sola være synlig, og lyse med samme intensitet som til vanlig. For den lille delen av netthinnen som det lyset fokuseres i vil det ikke være noen forskjell på solformørkelsen og å stirre i sola på en vanlig dag, så lenge du holder hodet stabilt.

Lenke til kommentar

 

Brukte sveisebriller sist det var noe sånne greier.

Ikke trygt.

 

Angående solformørkelse, har lest at man kan se gjennom en svart søppelsekk for å beskytte øynene. Hjelper det?

Klart det hjelper, men om det er nok? Hvis sveisebriller ikke er trygt, hvordan skal en søppelsekk være trygg?

 

 

Sterke sveisebriller bør da funke? Jeg har prøvd sveisebriller der man komfortabelt kan se rett på sola.

 

AtW

Lenke til kommentar

Flux (På norsk fluks) betyr noe sånt som strømningsmengde. Altså uspesifisert hva som strømmer og hvor det strømmer.

 

Lysfluks er definert til å bare inbefatte synlig lys da det er ment som et mål på det lyset øyet kan se i dagslys. Det betyr at IR, radiobølger, røntgen etc teller som null. Dyp rødt og lilla teller lavt, mens grønn teller mye.

Vil bare ha din uavhengige mening, når man snakker om fluks ifm. lys, uten å spesifisere noe mer, hva mener du da er mest naturlig å tenke på, all lys, både synlig og usynlig, eller kun synlig? Endret av aklla
Lenke til kommentar

Denne artikkelen sier at sveisebriller med en "mørkhetsgrad" på DIN 12 eller høyere er bra. Sveisemasker (med firkantet "vindu", vanligvis 90x110 mm) til elektrisk sveising ligger vanligvis mellom 9 og 11 (alt etter hvor sterk strøm man sveiser med, og hvor lyst/mørkt man foretrekker det), mens "Reodor Felgen-brillene" med to runde glass, som brukes til gassveising og skjærebrenning, som oftest har DIN 5.

 

edit: skjerm med DIN12 glass: http://www.biltema.no/no/Verktoy/Sveising-og-lodding/Sikkerhetsutstyr/Sveiseskjerm-17287/

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

 

Husk nå på at flux ikke er det farligste heller, flux er kun det synlige spektere. Det er altså ikke samme flux(synlig lys), men ~samme IR og UV.

Infrarødt(IR) og ultrafiolet(UV) lys er det som er farlig da det er dette som skaper brannskader på netthinnen.

 

IR er faktisk relativt ufarlig for øyet, fordi det vil absorberes raskt i glasslegemet. Ved 1.55 µm, i alle fall, er den største faren uttørking av hornhinnen.

Les http://www.optometry.co.uk/uploads/articles/33aa07d53d20b5cbc6f17ffc81f0dc94_Voke1990521.pdf
Lenke til kommentar

 

Flux (På norsk fluks) betyr noe sånt som strømningsmengde. Altså uspesifisert hva som strømmer og hvor det strømmer.

 

Lysfluks er definert til å bare inbefatte synlig lys da det er ment som et mål på det lyset øyet kan se i dagslys. Det betyr at IR, radiobølger, røntgen etc teller som null. Dyp rødt og lilla teller lavt, mens grønn teller mye.

Vil bare ha din uavhengige mening, når man snakker om fluks ifm. lys, uten å spesifisere noe mer, hva mener du da er mest naturlig å tenke på, all lys, både synlig og usynlig, eller kun synlig?

 

 

Min ikke uavhengige mening er at når man snakker om skade på øynene fra stråling fra sola, så er det mest naturlig å tenke at når folk snakker om fluks, så snakker de om den skadelige strålingen som helhet. Akkurat som jeg antar du snakket om helheten når du snakket om "styrke"

 

AtW

Lenke til kommentar

Simen1 er heller ikke fasiten, bare så det er sagt, men vil ha en liten avklaring, for jeg har bare brukt flux på synlig lys.

Jeg vet ikke ett bedre ord enn "styrke" og "mengde" desverre, jeg kunne jo brukt intensitet f.eks, men det falt meg mer naturlig å bruke styrke.

 

Hadde jeg kunnet litt mer kunne jeg kanskje gitt en bedre og nøyaktigere forklaring, men det er så alt for mye jeg ikke kan :)

Lenke til kommentar

Jeg ville ikke tenkt fluks som begrenset til synlig lys i denne sammenhengen, men om all relevant stråling som påvirker det som var snakket om.

(Jeg er mest vant til å snakke om magnetisk fluks, så det er nok det jeg ville tenkt på hvis det ikke var en annen sammenheng i emnet)

Lenke til kommentar

Så på et plastikk kirurgi program der en skulle forstørre og heve puppene. Kirurgen sa at hvis hun har gjort det hun fikk beskjed om skulle de ta rundt 1 og en halv time å gjøre operasjonen, men hvis hun hadde spist hvitløk eller drukket vin eller lignende på forhånd, kunne det ta 2 og en halv time.

Hvorfor tar det lengre tid av hvitløk? Eller alkohol/vin?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...