Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvordan er det mulig at denne trappekonstruksjonen (og andre liknende konstruksjoner for øvrig) klarer å holde seg slik som den er uten noen form for støtte? Vil den "sige" eller noe slikt?

Også litt nysgjerrig på hvordan de får til å bygge slike ting i det hele tatt. 

 

post-291518-0-25394900-1427223689_thumb.jpg

Endret av Centrux
Lenke til kommentar

Hvordan er det mulig at denne trappekonstruksjonen (og andre liknende konstruksjoner for øvrig) klarer å holde seg slik som den er uten noen form for støtte? Vil den "sige" eller noe slikt?

Det ser ut som om den er bygget på et kraftig stålrør. Det kan sikkert holde oppe en halv elefant.

 

Også litt nysgjerrig på hvordan de får til å bygge slike ting i det hele tatt.

Det var et bedre spørsmål. Røret kan være skjøtet, men vips så har man en svakhet.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

"Man vil miste bevisstheten i løpet av om lag 20 sekunder ved en fullstendig trykkfall i denne høyden, sier han."

 

Hvorfor? Dette kan jo ikke være bare på grunn av pusteproblemer?

 

Edit: og en ting til; noen som vet hvor mye ett sett streknings-atk koster, kontra 10 km rumlefelt?

Endret av Slettet+45613274
Lenke til kommentar

Usikker her, men når jeg dykker er jeg på betydelig høyere trykk enn ved overflaten. En fare ved dette når man skal opp er nitrogenbobler i blodet når man går fra høyt trykk til normalt trykk, dette gjøres gradvis og man er bare utsatt for høyt trykk en kort periode.

 

Vet ikke sikkert, men antar samme problem kan oppstå når man går fra normalt trykk til veldig lavt trykk. Legg til veldig lite oksygentilgang også, så kan man nok veldig fort besvime. Ved 31000fot, som flyet var på så er det ca 1/3 av trykket, dermed også 1/3 av oksygentilgangen. Vanlig luft har 21% oksygen, man vil da ha tilgang til tilsvarende 7% oksygen om man var ved havnivå.

Lenke til kommentar

Pga. nitrogenboblene som samler seg i blodet på vei opp, når trykket går ned. Man kan være lengre nede, men må da ta flere og lengre stopp på vei opp. Men ved vanli dykking er det en del begrensninger. Går man får raskt opp får man det man kaller trykkfallsyke, og må behandles i trykk-kammer. Om man dykker for lenge må man ta lengre stopp og man utsetter seg selv for risiko. Man har også dykkerforbud etterpå(ok, ingen arresterer deg, men konsekvensene kan være store)

Det er utregninger og tabeller på sånt.

 

Man kan også dykke med trimix, dvs, man blander helium, nitrogen og oksygen selv på vei ned, jo lengre ned jo mer helium, men dette er ikke for vanlig dykking. Her kan man gå veldig dypt og være der mye lengre enn ved vanlig luft.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

"Man vil miste bevisstheten i løpet av om lag 20 sekunder ved en fullstendig trykkfall i denne høyden, sier han."

 

Hvorfor? Dette kan jo ikke være bare på grunn av pusteproblemer?

Jeg vet ikke hva anslaget er basert på, men panikk og surstoffmangel er i hvert fall en utrolig dårlig kombo. Det kommer selvsagt an på graden av surstoffmangel.

 

Jeg lurer på, hvordan føles det å falle 3000 fot i minuttet (hvis det var det flyet gjorde)? Er det veldig påfallende? Kunne det tenkes at det ikke var tilløp til panikk? Jeg har ikke satt meg inn i det nyeste på nyhetene, men folk tenker jo ofte på et fly som bare faller pladask ned fra himmelen, og jeg lurer på om kanskje en reell situasjon er litt mer vag, uoversiktlig og komfortabel.

Lenke til kommentar

Men (ang. dykking) hvor kommer dette nitrogenet fra, da? Er det nitrogen på luft-tankene? Hvorfor ikke bare bytte det ut med argon eller xenon?

Det er ca 79% nitrogen i vanlig luft, dermed 79% nitrogen i tankene.

Ser ingen grunn til at man ikke kunne byttet ut nitrogen med argon, men ett dykk ville da kostet rundt 600 i "luft", mot ~50-lapp i dag.

Man ville fortsatt slitt med oksygenforgiftning om man går noe særlig dypere enn 40 meter.

Det er forresten ikke direkte uvanlig å dykke med argon i f.eks industridykk, veldig dype dykk osv.

 

Man løser nitrogenproblemet ved å øke oksygennivået til opptil 36%, men dette krever eget kurs, nye, tillpassede dykketider og dybder ut fra hvor mye oksygen man har pga problemer med oksygenforgiftning. Man måler oksygennivået i flasken for hvert dykk for å tilpasse maksdybde og tid ut fra det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

3000 fot (1 km) per minutt utgjør et fall på 60 km/t, mens marsjfarten på et fly er ~950 km/t.

Mjo. Litt dårlig sammenligning kanskje.

 

Fritt fall er rundt 200km/t. Så du merker nok at noe ikke er som det skal. Om du er ved bevissthet da selvfølgelig.

Lenke til kommentar

Nei, rett og slett fordi man ikke klarer å dra luften så langt ned.

Samt at man puster inn mye av samme luft som man puster ut, men dette kan løses ved en ventil som gjør at man puster ut i vann i stedet.

Grensen ligger under en meter ett eller annet sted, det vil være litt individuellt, men å lage f.eks en halvmeter snorlen vil være nesten meningsløst da det er lettere å holde seg i overflaten enn en halvmeter nede.                                                                 

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Nei, rett og slett fordi man ikke klarer å dra luften så langt ned.

Samt at man puster inn mye av samme luft som man puster ut, men dette kan løses ved en ventil som gjør at man puster ut i vann i stedet.

Grensen ligger under en meter ett eller annet sted, det vil være litt individuellt, men å lage f.eks en halvmeter snorlen vil være nesten meningsløst da det er lettere å holde seg i overflaten enn en halvmeter nede.                                                                 

 

Fordi man allerede ved små dybder vil ha for mye press rundt lungene til å klare å ta inn luft. Muskelen er ikke sterk nok til å "overvinne" trykket som vannet lenger på brystet. Samme greia som at man ikke vil klare å suge opp væske gjennom et for langt sugerør. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...