Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

3. Nei, det er ikke kumulativt som i at uskadelig intensitet blir skadelig over tid. Stirrer man så mye at man får øyeskader der og da vil bare deler av den skaden være irreversibel, mens noe reparerer seg selv i løpet av minutter eller dager.

 

http://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJM198812013192201

Grensen for hva som er nok intensitet til at det er kumulativt skadelig ligger visst så lavt at refleksjoner fra stille vann er nok til å forårsake grå stær. Riktignok er dette folk som eksponeres over lengre tid.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Det er nok noen forskjellige grunner til «hysteriet».

 

1. Barn og unge har høyere risiko for skade

2. Det er store ukjente variasjoner når det gjelder hvem som blir mest skadet av lyset

3. Øyeskader er kumulative, og kan øke risiko for senere skade

4. Det finnes ingen behandling

 

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1126971/

 

Det tror jeg er deler av grunnen til at staten vil nå ut til alle, på tross av at det er få som blir rammet direkte

1. Ja, barn er ca dobbelt så sensitive for lys som voksne i 20-40 års alderen og 4 ganger mer enn de i 50-60 års alderen.

2. Du vet altså om store variasjoner som er ukjent for alle andre? Spennende. Håper du skriver noe seriøst om det nyoppdagede funnet ditt.

3. Nei, det er ikke kumulativt som i at uskadelig intensitet blir skadelig over tid. Stirrer man så mye at man får øyeskader der og da vil bare deler av den skaden være irreversibel, mens noe reparerer seg selv i løpet av minutter eller dager.

4. Tull. Det finnes behandling for både de reversible og irreversible skadene, men de gjør selvsagt ikke mirakler så det gjelder å være bruke sunn fornuft.

5. Hvor har du det fra at staten står bak frykthysteriet? Det er media som spiller på frykten og lager storm i vannglasset.

 

Som sagt: Bruk vanlig sunn fornuft slik man gjør på helt vanlige solfylte dager.

Det var da et overraskende surmaget svar. «Staten» er selvsagt upresist å si, men medias responser rundt dette er basert på informasjon de bl.a. får fra staten. Uansett er det på siden av diskusjonen. Jeg hadde aldri brukt det ordet om jeg ikke var på telefon og skrev kjapt.

 

Det jeg har gjort er å summere opp momenter som står i kilden jeg har lagt ved. Har du noe å utsette på de opplysningene kan du jo bare komme med kilder som motsier dette. Jeg er ikke særlig investert i denne problemstillingen, så jeg kommer ikke til å ta det noe tungt.

Endret av Kakofoni
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Man overfører ikke spenning. Det vil ligge 5 volt på begge sider av den kabelen ja.

 

Edit: Kabler har en oppgitt maksimal strømføringsevne. Denne er bestemt av temperatur, materialtype, størrelse (kvadrat), lengde (spenningsfall), hvor den er plassert, hvor mange ledere den ligger sammen med. Dette er spesifisert i NEK 400.

Endret av Slettet+45613274
Lenke til kommentar

Ja jeg lurer siden jeg har et støpsel med 5V ut, og skal lade med en tilfeldig kabel. Vil den da klare å overføre 5V til den som skal lades?

Det kommer nok an på strømtrekket. Hvis det du skal lade trekker fryktelig mye strøm vil du få lavere spenning.

 

Skjønner ikke helt hva du har og hva du skal..... Du har et støpsel (en mobillader e.l??) med 5 V og det spiller ingen rolle hvilken type kabel du skal bruke?

 

Kabelen er jo bare masse dumme ledninger, det du putter inn kommer ut på andre siden.... Det er ingen elektronikk i selve usb kabelen av den typen du f.eks lader en mobil med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei jeg lurte bare på om en usb kabel har noe maks strøm det kan gå gjennom, liksom at hvis laderen er på 5 V og mottakeren kan ha maks 5 V at hvis det ikke er kabelen som fulgte med utstyret som blir brukt, at det ville ha noe å si.. Men det hørtes ut som at jeg kan bruke hvilken som helst kabel ja og at det ikke er begrensning :) takker for svar.

Lenke til kommentar

Hvis man krysser de to ledningene på en 220 V kontakt så får man jo kortslutning (sikringen går).

Hvor stor/liten motstand må man ha mellom de for at det ikke skal bli kortslutning?

 

Jeg har regnet litt kjapt med Ohms lov og kom til at hvis man skal trekke 2200 Watt så trenger man en motstand på 22 ohm (2200 W = 220 V * 10 A, R = U / I = 220 V / 10 A = 22 ohm). Dette vil da akkurat være innafor en 10 A-sikring. For å trekke 1 W trenger man en motstand på 48400 ohm. Jeg trodde at jo større motstand man har jo varmere vil den bli av strømmen som går gjennom, så for å trekke 2200 W måtte man hatt en stor mostand, men utregningene viser det motsatte. Hva er det jeg har glemt fra fysikktimene? :)

Lenke til kommentar

Eksemplet tar utgangspunkt i et realistisk hus med konstant spenning, f.eks. 220 volt:

 

Mindre motstand i ovnen vil gi høyere strømforbruk og temperatur.

Men du må også huske på motstanden i resten av kretsen, som sikring og ledninger.

Ved for lav motstand (kortslutning) i ovnen, skjer varmeutviklingen heller i sikringen, så den ryker.

Mangler kretsen sikring, oppstår mye varmeutvikling i ledningene. Da blir det lett brann.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du tar utgangspunkt i konstant strømstyrke og så øker motstanden så vil du få større spenning over motstanden og dermed høyere effekt. Det er muligens det du husker fra fysikktimene. P=R*I^2 = konstant * R

 

Her derimot har du en konstant spenning, ikke strømstyrke. Øker du motstanden så reduseres strømstyrken. P=U^2/R = konstant / R

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Såvidt meg bekjent er kommunikasjon mellom atc og flymaskiner i simplex-format. Finnes det noen grep atc kan gjøre om noen prøver å blokkere linja? Som feks ved å legge en mic åpen. Har sett endel atc-videoer og noen ganger blir de ganske paniske når linja blir blokkert. Dette kan jo være en sikkerhetsrisiko.

Lenke til kommentar

Her derimot har du en konstant spenning, ikke strømstyrke. Øker du motstanden så reduseres strømstyrken. P=U^2/R = konstant / R

 

Konstant spenning og variabel strømstyrke var helt klart det jeg hadde glemt. Med det i bakhodet falt alt på plass.

 

For å koble sammen de to ledningene uten at det skal bli kortslutning, og uten at det skal bli noe varmegang trenger man jo da en motstand med så godt som uendelig høyt ohm-tall, som jo er "default-verdien" i luften mellom to de pluggene i kontakta.

Makes perfect sense!

 

Takker :)

Lenke til kommentar

Si at du har en sylinder på en halv meter i diameter. I den ene enden er det en murvegg. Dersom du stapper sylinderen full av fjær, hvor lang måtte sylinderen vært for at tettheten av fjær skulle stoppet en pistolkule før den traff veggen?

 

Det er vel litt tungvint å regne ut med tanke på tettheten av fjærene. I teorien kunne du vel presset de sammen til en tilnærmet uendelig tetthet.

du har oppgitt alt for få grenseverdier til å gi ETT korrekt svar. Det finnes mange svar på ditt spørsmål slik det er stilt her.

Lenke til kommentar

Det er mindre skadelig å se på en solformørkelse enn det er å se på sola til vanlig. Grunnen til at det advares spesielt ved solformørkelser er fordi folk har en tendens til å stirre på dem i lang tid, det er jo tross alt fremdeles skadelig å se på en solformørkelse selv om den er mindre skadelig å se på enn en full sol.

 

Så, hvis du må se på sola, gjør det når det er solformørkelse, men forsøk å unngå det selv da ;)

 

Media behandler befolkningen som uvitende sauer og befolkningen breker i kor. Forsøk å ikke være en sau :)

Endret av Henrik2k
Lenke til kommentar

Såvidt meg bekjent er kommunikasjon mellom atc og flymaskiner i simplex-format. Finnes det noen grep atc kan gjøre om noen prøver å blokkere linja? Som feks ved å legge en mic åpen. Har sett endel atc-videoer og noen ganger blir de ganske paniske når linja blir blokkert. Dette kan jo være en sikkerhetsrisiko.

Det er vel både og, verdens verste flyulykke skjedde på grunn av de ikke brukte simplex og piloter snakket oppå hverandre og de forsto ikke hva ble sagt.

 

Jeg tror det er mindre sansynlig at en ulykke skjer på grunn av blokkert radio en at folk snakker om hverandre og kanskje misforstår hva blir sagt.

 

Det er vel også derfor simplex ble krav så folk ikke skulle kunne avbryte hverandre.

Endret av bigggan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...